Moe van de pil?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Moe van de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 09:28

Ben sinds 1,5 week aan de pil, maar ik ben gewoon zo moe .
Als ik met de fiets naar mijn werk ga(10 min!!) heb ik na 5 min al het zuur in mijn benen.
Loop de hele dag suf rond en heb nergens zin in. Als een collega iets staat te vertellen dan suf ik gewoon in.
Daarnaast voel ik me ook net en opblaasboot Frusty (maar dit staat in de bijsluiter)
Moeheid staat niet in de bijsluiter. Meer mensen met dit verschijnsel of zou het door andere omstandigheden komen(werk is nogal saai en met de hobby gaat het ook niet erg best)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:37

Misschien heeft het meer met dat smerige kwakkelweer te maken dan met die pil.... Verschillende mensen uit mijn omgeving hebben er ook last van, en een groot deel daarvan is man en voorzover ik weet zijn die niet aan de pil Haha!
Ik denk dat je je morgen al wat beter voelt, als het zonnetje weer schijnt!

Blijven lachen he! Hinnikje van Milena!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:24

Bij bij en een paar vriendinnen van mij lag de moeheid aan de pil (al zal de arts dat nooit toegeven). Ik liep al een paar jaar te kwakkelen. Altijd moe, altijd spierpijn (terwijl ik 2 jaar lang ieder dag paardrij, maar de dag erna steevast spierpijn), afwezig en gewoon een algeheel gevoel van dweilerigheid. Ik heb me al helemaal laten controleren op bloedarmoede, suikerziekte, allergieen ed maar ze konden niets vinden. Zal wel stress zijn kreeg ik altijd te horen. Maar ook in vakanties was ik moe. Tot een vriendin me adviseerde om eens te stoppen en een spiraaltje te nemen. Eerst aarzelde ik wel, maar in december heb ik toch de beslissing genomen. Eerst een maandje stoppen en dan het spiraaltje. Na 3 weken was de moeheid al grotendeels weg dus ben ik in januari naar het ziekenhuis gegaan voor een hormoonloos spiraaltje. en wat hoorde ik daar: veel vrouwen kwamen met zulke klachten voor een hormoonloosspiraaltje maar omdat het niet wetenschappelijk bewezen was dat de klachten door de hormonen komen wordt er niets over gepubliceerd. DUH!!. Ik ben sinds januari dus een actieve spiraalbezitster Haha! en ben blij dat ik de stap genomen heb. Een zekere Kim (snollebol die erotische verhalen schrijft voor de aktueel) heeft er ook eens een heel stuk over geschreven waar ik me geheel bij aan kon sluiten. Voor mij geen hormoonzooi meer in m'n lijf.

Niets zo charmant als een paard in her land.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:39

Ik slik al 12 jaar de pil ofzo, gewoon 3 maanden achter elkaar, dan een stopweek en heb nooit ergens last van gehad.
Wel ben ik eens overgestapt op een ander merk, ik had altijd hoofdpijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:30

Ik slik ook altijd 3 of 4 maanden achter elkaar, ik heb ook nooit ergens last van.

Toen ik net begonnen was met de pil, is mijn cupmaat in 2 maanden tijd van cup B naar D gegaan. Dat was wel ff schrikken!!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:22

ik heb alleen maar voordelen van de pil en van vermoeidheid geen last.
Ik ben gelukkig niet meer 2 dagen per maand ziek thuis i.vm. pijn in m'n buik.

Wodan en ik onderweg in de M2

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 18:23

Nou beadankt voor de tips.

Ik kijk het gewoon ff aan, van het weer werd ook al door mijn collega gezegd.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 18:45

Bij verschillende soorten van 'de pil' kunnen extreme vormen van hoofdpijn, vermoeidheid, maar zelfs lusteloosheid en depressiviteit optreden.

Veel 'gewone' artsen vinden dat de oorzaak niet 'meteen bij de pil gezocht moet worden', en denken eerst aan andere dingen.
De vraag of het aan de pil kan liggen wordt al snel 'weggewuifd'.

Toch is gebleken uit verschillende onderzoeken in Nederland en buitenland dat de pil niet gezond is, dat je er dus niet alleen maar dikker van wordt of zo, maar dat er nog veel meer dingen kunnen zijn.

Mensen die 'aanleg' hebben voor migraine (als je ooms, tantes, neven of nichten hebt die het ook hebben dan zit het dus in de familie) die krijgen MET pil eerder last van hoofdpijn dan wanneer ze niet aan de pil waren geweest.
Maar omdat je dit niet kan aantonen (geen bewijs) zal de dokter nooit zeggen dat je met de pil moet stoppen.

Het is echter wel zo dat ik veel vriendinnen heb die, nu ze ouder zijn en net kinderen hebben, zeggen: was ik maar veel eerder met die pil gestopt.
Omdat ze vroeger vreselijk snel verkouden waren, snel moe/hoofdpijn, lichaam was vrij zwak en kon nergens tegen.
Sinds ze stopten begon dit langzaamaan beter te worden, en verdwenen eventuele klachten.

Mijn orthomoleculair arts (=arts-bioloog) is ook tegenstander van de pil.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 20:25

Dorine schreef:
Toch is gebleken uit verschillende onderzoeken in Nederland en buitenland dat de pil niet gezond is


Weet je ook welke onderzoeken dat zijn en waarin ze gepubliceerd zijn?
Vind ik wel interessant!

Nulla tenaci invia est via

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 20:42

Dorine schreef:
Bij verschillende soorten van 'de pil' kunnen extreme vormen van hoofdpijn, vermoeidheid, maar zelfs lusteloosheid en depressiviteit optreden.

Veel 'gewone' artsen vinden dat de oorzaak niet 'meteen bij de pil gezocht moet worden', en denken eerst aan andere dingen.
De vraag of het aan de pil kan liggen wordt al snel 'weggewuifd'.

Toch is gebleken uit verschillende onderzoeken in Nederland en buitenland dat de pil niet gezond is, dat je er dus niet alleen maar dikker van wordt of zo, maar dat er nog veel meer dingen kunnen zijn.

Mensen die 'aanleg' hebben voor migraine (als je ooms, tantes, neven of nichten hebt die het ook hebben dan zit het dus in de familie) die krijgen MET pil eerder last van hoofdpijn dan wanneer ze niet aan de pil waren geweest.
Maar omdat je dit niet kan aantonen (geen bewijs) zal de dokter nooit zeggen dat je met de pil moet stoppen.

Het is echter wel zo dat ik veel vriendinnen heb die, nu ze ouder zijn en net kinderen hebben, zeggen: was ik maar veel eerder met die pil gestopt.
Omdat ze vroeger vreselijk snel verkouden waren, snel moe/hoofdpijn, lichaam was vrij zwak en kon nergens tegen.
Sinds ze stopten begon dit langzaamaan beter te worden, en verdwenen eventuele klachten.

Mijn orthomoleculair arts (=arts-bioloog) is ook tegenstander van de pil.


alles heeft zijn voor- en zijn nadelen maar om echt tegen de pil te zijn lijkt me wel erg standvastig.....

Ik was namelijk altijd minimaal acht dagen ongesteld. En dan niet vier dagen en daarna steeds minder, maar echt acht dagen waarbij hoogstens de laatste dag iets minder was.

Ik lekte ook ontzettend vaak door. 's nachts moest ik meerdere malen opstaan en dan nog lekte ik regelmatig door. Erg vervelend allemaal, en daarbij had ik ook nog last van mijn rug/ buikpijn en al het andere gedoe.

Sinds ik aan de pil ben (niet hiervoor genomen overigens) is dit allemaal verleden tijd!
Echt geweldig!
Ik was in het begin nog maar vier dagen ongesteld. Nu ben ik meestal drie dagen ongesteld en hierna blijft het een nog een paar dagen een heel minimaal beetje.
Voor mij is het echt een uitvinding!
Geen last meer van vervelende menstruatiepijntjes geen onverwachte doorbraken meer.
Heerlijk dus.

Ik kan me wel voorstellen dat je weloverwogen de keus maakt om geen hormonen meer te nemen maar er zitten ook goede kanten aan!
En zo zwaar zijn de pillen van nu ook niet meer. Zelf slik ik geen microlichte maar een gewone lichte pil: marvelon.

Deze is in opspraak geweest ivm verhoogde kans op trombose. Ik heb het hier uitgebreid met mijn arts over gehad en hij zei ook dat het risico op trombose velen malen hoger is als je zwanger wordt dus wat dat betreft kun je beter de pil slikken. Wel is het uiteraard bij een verhoogd risico beter om een ander middel te kiezen, maar aangezien ik niet tot een risicogroep behoor ben ik gewoon door blijven slikken.

Dus ja er blijven voor- en tegens aan zitten maar dit is de keus die ieder voor zich moet maken.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 20:58

Ik was in het begin ook best wel moe, maar later is dat weer gewoon geworden, dus het zou door de pil kunnen komen, maar ook door het weer in deze tijd... de enige dag super benauwd en broeierig, en dan weer regen en grijze lucht... word je niet echt vrolijk van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:56

In een vorig topic over de pil heb ik al een en ander verteld, ook dat ik met de eerste zo vreselijk niet mezelf was en steeds op het randje van depressief hing samen met nog wat andere klachten. Ik heb me alsmaar af zitten vragen welke pil dat ookalweer was, maar nu weet ik het weer, dat was dus Marvelon. Voor mij puur vergif, maar dat is dus nogal persoonlijk.
Met Minulet ging het wel iets beter, maar zelfs dat wil ik niet meer; geen hormoon ellende meer voor mij, want het doet niet veel goed.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 08:02

Bij mij was de boosdoener ook Marvelon. Ook depressief en hangerig. Voor mij hoeft dat niet meer.

Niets zo charmant als een paard in her land.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

stediril 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 10:31

hoi,
ik gebruik stediril 30 en ik ben ontzettend aangekomen, ben eerder depri en vaak moe, maar had dit nog niet eerder met de pil in verband gebracht. misschien is 't toch eens tijd voor een andere pil.

de eerste drie maanden dat ik het slikte was ik ook regelmatig ziek.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 11:12

Natascha schreef:
Bij mij was de boosdoener ook Marvelon. Ook depressief en hangerig. Voor mij hoeft dat niet meer.


O jee, misschien toch maar eens overstappen op een andere pil Haha!

Ik heb nergens last van maar ja dat is bij iedereen anders natuurlijk!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 15:48

Ik heb ook slechte ervaringen met de pil (marvelon). Voor ik zwanger raakte geen last van gehad, maar na de bevalling weer begonnen en toen raakte ik behoorlijk depressief en lusteloos, had ook om de haverklap een schimmelinfectie.
Ik ben nu 2 jaar van de pil af, en het ging vrijwel meteen de 1e maand dat ik eraf was beter met me. Helaas ben ik sinds ik gestopt ben wel 10 kilo aangekomen. (ben nu wel weer 5 kilo kwijt) Of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet zeker.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik weer aan de pil wil of de Mirena spiraal wil. Maar ook Mirena geeft hormonen af volgens mij, dus ik weet het echt nog niet wat ik ga doen.

זכור

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Re: Moe van de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:11

Cowgirl schreef:
Daarnaast voel ik me ook net en opblaasboot Frusty (maar dit staat in de bijsluiter)



haha, leuke bijsluiter dan!
Mogelijke bijwerkingen:
* het gevoel een opblaasboot te zijn *LOL*

Ik heb zelf geen last van moeheid gehad door de pil, maar je kan altijd even naar de dokter gaan al is het maar voor je eigen geruststelling.

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:31

Ik heb er zelf geen last van (gehad).
Maar ja dat is natuurlijk bij iedereen anders.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 19:03

Citaat:
haha, leuke bijsluiter dan!
Mogelijke bijwerkingen:
* het gevoel een opblaasboot te zijn




Een collega zei al opblaas pop, en dat woordt wou ik nou net vermijden Haha! Huilen

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 20:03

Heb ook jarenlang de pil geslikt. Met de ongesteldheid ging het steeds beter, nooit meer misselijk, maar heel kort en nauwelijks vloeien. Mooier kan toch niet? Wel had ik regelmatig last van hele hevige buikpijn. Zo hevig dat ik er helemaal dissy van werd, en dacht dat ik zo van mijn stokje kon gaan. Lag ik even plat (broek lekker los, want mijn buik was dan ook giga opgezet) dan moest ik even wat winden laten (eet smakelijk) en dan was het weer over. De huisarts zei dat het een spastisch colon was (overprikkelbare dikke darm), mijn schoonmoeder vond dat geklets, volgens haar noemen ze alles wat niet normaal is een spastisch colon (bij haar ook, terwijl zij later de ziekte van Crohn bleek te hebben, en nu dus een heel stuk darm mist na operatie). Ik kreeg er medicijnen voor, en hetging een stuk beter.
Nu ben ik ca 3 maanden van de pil af, en bijna de hele 3 maanden slik ik geen pillen meer voor de buikpijn. Heb echt nergens meer last van. Ik had ook eerst de Stediril 30, maar dat is later overgegaan in de Microgynon30 (zelfde samenstelling, andere fabrikant). Mijn cyclus is nu wel wat korter en ik ben iets heviger ongesteld. Heb nog nauwelijks buikpij gehad, terwijl ik vroeger zeker 1 dag ziek thuis bleef. Mischien dat je daar overheen kunt groeien???

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 07:13

Ik ben kort geleden weer begonnen met de pil. Is voor de belangrijkste reden niet nodig maar ik had het afgelopen jaar maandelijks migraine. Die is nu inderdaad afgenomen maar in de stopweek begint het feest weer. De dokter begon nu over de prikpil. Het nadeel daarvan is dat je daarna moeilijker zwanger raakt maar dat speelt voor mij niet meer. Het voordeel is dat je niet ongesteld wordt, vooral met paardrijden vind ik dit erg vervelend. Ik vond vroeger ook altijd dat ik lichte bijwerkingen had en ik geloof ook zeker dat hier door artsen viel te makkelijk over gedacht wordt. Je voelt het toch zeker zelf wel? Kijk maar eens naar het feit dat jullie dikker, vermoeider ed. worden. Zijn we gek dan?
Heeft iemand van jullie ervaring met de prikpil?
En Cowgirl, als het niet beter wordt, gewoon vragen om een ander merk. Iedereen is anders en het ene merk hoeft maar in milligrammen ergens in te verschillen en je kan je beter voelen.

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 09:52

Ik ben wel heel erg moe en slik al een aantal jaren de pil. Heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht of het daaraan kan liggen. Wel eens interressant om daar over na te gaan denken.

Heeft iemand zo'n onderzoek-publicatie over de gevolgen van de pil??

Je slikt natuurlijk wel allerlei hormonen ja, maar een spiraaltje lijkt mij nou echt niks. Alleen het idee al. Haha!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:03

Ik heb vanaf ongeveer mijn 18e de pil geslikt....
Eerst Marvelon en toen die niet beviel(hoofdpijn) ben ik overgestapt op Femodeen.
Nu heb ik sinds een jaar een (hormoon)spiraaltje en nu blijkt dat alle klachten inderdaad van de pil kwamen 2 weken per maand hoofdpijn lusteloos hangerig en een opgeblazen gevoel.
Maar na 1,5 week kun je er nog weinig van zeggen denk ik,je lichaam moet eerst nog aan de pil wennen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 23:20

Is hier ook iemand die extreem last krijgt van buikpijn tijdens de menstruatie?
Ik kreeg er zelfs hoge koorts door iedere maand.Endometriose werd er geconstateerd.
Ben nu al lange tijd aan een pil die de hele cyclus stillegt.Wordt dikker en dikker, en ben ook vaak moe.
Benieuwd naar jullie reacties!!!
Dit is nl een groot probleem voor mij.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:48

Hoi,

Ik wil hier graag ook nog een vraag kwijt over de pil. Ik heb de pil nooit gebruikt, maar zit erover te denken, omdat ik altijd zo moe en beroerd ben tijdens de ongesteldheid. Soms ben ik zo moe dat ik er helemaal duizelig van wordt. Weten jullie of dit minder wordt als je de pil gebruikt? en hebben jullie nog andere tips behalve depil om wat aan dit probleem te doen.

Groetjes, Ragnhild


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Butterfly, chocky84, desireeee_x, Eapy, fleurtjeuh, Googlebot, Kim1300, Liselot, Loretta, Love_Rosie, Malissaa1, Mrskiwi, purny, verootjoo, xrobbiee, xSannee en 59 bezoekers