slecht achterbeen gebruik??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

slecht achterbeen gebruik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 20:04

ik rij nu weleens op het paard van mijn tante. dat is een kwpn-tuiger.
op links op hij heel slecht inbuigen. hij zit niet vast in de hals iig want hij kan het wel. maar een volte inzetten of een slangevolte ofzo vind hij linksom erg moeilijk. mijn tante zei dat hij zijn linkerachterbeen niet goed meekrijgt (voel je ook wel idd) en daarom het buigen zo moeilijk vind. hij krijgt dat achterbeen er niet echt onder. terwijl het rechtsom juist heel goed gaat.
kun je dat rijtechnisch oplossen en zo ja hoe?
of is het toch meer een kwestie van in zijn rug iets niet goed?

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!


akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 08:25

echt niemand een oplossing??

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

gatelover

Berichten: 126
Geregistreerd: 05-12-01
Woonplaats: H.I. Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 13:05

Ik heb ook zo'n probleem gehad met mijn lievelingspaard Amondi. Zij heeft ook problemen met haar achterbeen. Als ze dan echt moet werken gaat ze op dat been lopen kreupelen. Ik heb gewoon gezorgd dat ze goed onder me loopt, haar hele lichaam gebruikt, door goed ontspannen te rijden, te drijven en veel overgangen gemaakt. Nu loopt ze al iets beter maar nog niet helemaal goed. Misschien is het een oplossing?

Groetjes, Cecile

Gatejuhh is Tha SweeTesT Pling
Mila is mijn LieBling Tong uitsteken hihi


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:39

Je kan kijken of hij verbeterd door veel RECHTSom te galopperen en dan met name voltes en veel overgangen op die voltes.
Het buitenbeen is voor het paard het moeilijkst om erbij te houden in galop dus zou hij van bovenstaand sterker moeten worden.

Succes

A&N
Berichten: 165
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 19:01

ff een vraagje hoor, maar past het zadel wel 100%?

zo ja, ff de DA vragen (?)
vanaf 8er dit scherm is het nog al moeilijk te beoordelen eh?

suc-6 iig!!!!

groetjes:#

If U think U know something, U DON'T!!!! DAMN...

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:49

Recht of scheef


Net zoals de meeste mensen recht- of linkshandig zijn, geld dit ook voor paarden.
Het met succes recht stellen van je paard hangt ervan af of je in staat bent de schouders van je paard recht voor de achterhand te houden.

De meeste paarden wenden gemakkelijk af in de ene richting, maar vinden het moeilijker naar de andere kant af te wenden. Tegelijkertijd is er gewoonlijk te veel druk op de teugel aan de moeilijke kant, terwijl het contact op de andere teugel zo licht is dat nauwelijks contact gehouden kan worden. De zijden van een paard dat op deze manier scheef gaat, worden ‘de holle kant’ en ‘de bolle kant’ genoemd. Het probleem ontstaat door de manier waarop het paard de achterhand gebruikt. Zonder uitzondering is er sprake van een ongelijkmatige belasting van de achterbenen. Als je het paard in een grotere verzameling rijdt zal je gemakkelijker in staat zijn aan te voelen hoe hij de achterbenen verschillend belast. Het ene achterbeen lijkt sterk, maar stijf en het andere lijkt relatief soepel, maar zwak. Een ongelijk gebruik van de achterbenen beperkt de optimaal haalbare mate van verzameling en daardoor worden de mogelijkheden om het paard door training te verbeteren ernstig beperkt.

Er bestaat vaak enige verwarring wanneer scheefheid ter sprake komt. Sommige mensen denken dat de meeste paarden linksom stijf zijn, terwijl andere van mening zijn dat veruit de meeste paarden rechtsom stijf zijn. Je zou je kunnen voorstellen dat de helft van de ruiters het fout heeft, maar in feite blijkt dat verschillende mensen het probleem verschillend benaderen.
Als het moeilijker is om linksom te wenden, wordt dat gewoonlijk veroorzaakt door een stijf linker achterbeen, hetgeen het paard stijf naar links maakt en hol naar rechts. Sommige ruiters zijn echter niet in staat het ongelijke gebruik van de achterbenen aan te voelen en denken dat het probleem ontstaat omdat het paard niet in staat is zijn rechterkant tot de gewenste lengte uit te rekken. In dat geval vinden zij hun paard rechts stijf.

Om een goed evenwichtige laterale buiging te verkrijgen door het hele lichaam van het paard, is het van belang dat hij voldoende gewicht neemt op zijn binnenachterbeen. Dit is gemakkelijker te realiseren aan de stijve (bolle) kant dan aan de holle kant waar het achterbeen zwakker is.
In sommige gevallen vloeien de moeilijkheden om een juiste buiging te bewerkstelligen voort uit een zwak achterbeen, maar sommige ruiters wijten dit aan stijfheid aan die kant, hetgeen de verwarring alleen maar groter maakt. Over het algemeen voelen alle ruiters hetzelfde, maar ze interpreteren de signalen verschillend.
We zouden het paard zo recht mogelijk willen krijgen, zodat we even gemakkelijk links- als rechtsom kunnen galopperen, gemakkelijk in beide richtingen kunnen afwenden en uiteindelijk de pirouette in galop zowel linksom als rechtsom kunnen rijden. Scheefheid bederft alles wat we met het paard willen doen, dus het is zeker de moeite waard om dit door training te verminderen.



Ook al train je nog zo veel, je paard zal nooit volledig recht worden, maar toch kun je dit behoorlijk verbeteren.
Sommige van de oefeningen op de hoefstag helpen een beetje, maar echte verbeteringen kun je niet verwachten zonder de zijwaartse oefeningen. Het is dus belangrijk deze te gaan rijden zodra het paard er klaar voor is.
Schouderbinnenwaarts naar de holle kant en travers naar de bolle kant zijn bijzonder doelmatige oefeningen om de ongelijke ontwikkeling van de achterbenen te corrigeren, zodra het paard gemakkelijk recht te stellen is. Niettemin is het even belangrijk om de teugel op de stijve kant na te geven, zodat het paard niet de kans krijgt op het bit te gaan hangen. Sommige ruiters werken hun paard meer op de bolle kant dan op de holle kant, maar deze strategie is niet bijster effectief. De holle kant heeft juist ook training nodig, omdat het achterbeen op die kant zwakker is; het zal pas sterker worden als we het activeren en meer laten dragen.


Dit stukje komt uit het boek; ‘dressuurtraining’ van Michael J. Stevens.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
Gr. Marjolein.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

achterbeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 13:05

Mijn paard had dat ook!! Bleek later (in bodegraven) dat ze een botchip in haar kogel had. DAt been is nu nog steeds niet sterk (logisch) en dat kun je ook zien met longeren. WAt bij mij wel helpt is, zoals sluimpje zegt, galop rechtsom. DAn moet ze wel dragen op dat linker achterbeen. Verder maak ik zelf veel overgangen draf-galop.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 14:18

rijtechnisch oplossen:
het paard heel goed over de rug rijden, door hem heel rond in te stellen en zo lang mogelijk in de hals te laten.

in deze houding HEEL veel schakelen en ook overgangen rijden.

Door een soepele lengtebuiging kan een paard zijn binnen achterbeen goed onderbrengen.
Het is dus zaak om aan de lengtebuiging te werken. dat kun je doen door op de linker volte te gaan zitten. Beide handen naar links brengen, maar wel goed buiten de schouder begrenzen, door dus goed druk op de buitenteugel aan te houden en je hand laag (ik zie heel vaak de begrenzing opgeheven worden doordat de ruiter zijn hand te hoog houdt, waardoor het paard met zijn schouder er onderdoor kan, dus kan ontsnappen). Je buitenbeen goed naar achteren leggen zodat hij niet uitzwenkt achter het zadel. dit is wel een kwestie van vele weken voordat je dat op orde hebt hoor.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:26

Rechterachterbeen wil hij niet onder de massa plaatsen, dat is het probleem


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Mediatoolkitbot, soesie en 5 bezoekers