het niveau qua rijden in het zuiden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 10:14

Ik vind, ik spreek vooral bij de maneges bij ons in de buurt (paardensport boerderij Noord West, lr de Marneruiters, manege in winsum (ben ff de naam kwijt), en de manege waar ik op rij, Winnetou), maar ik vind dat wij hier in het westen van groningen waardeloos les hebben. En ik heb gehoord dat wij hier in het Noorden erg achterlopen qua het rijden. als je een B proef ziet van een ruiter hier in het noorden en een B proef uit iemand bij brabant en omstreken, zit er echt super veel verschil in.

in het zuiden werken ze veel op rond diep en ontspannen laten sjouwen, terwijl bij ons juist is, je paard echt in de krul te laten lopen hoe je in de ring ook binnenkomt. ik heb dus ook echt geen idee hoe je je paard zo diep moet laten lopen. met mijn instructeur zijn we er wel een tijdje mee bezig geweest, maar later zijn we weer terug gegaan op de 'oude' methode. volgens mij zijn ze in het zuiden wat meer ontwikkelen in het rijden dan hier in het noorden. heb ik gelijk offe, is het onzin? ik bedoel, de meeste 'toppers' komen uit het zuiden, terwijl wij maar 1 echte goede dressuur ruiter in groningen hebben; christa laarakkers.
pfff, af en toe wil ik best wel verhuizen naar het zuiden. grrrrr Boos!


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 10:28

In de maneges waar ik eerder reed (in de buurt van Emmen) heb ik elke keer les gehad van meiden die zelf B of L rijden. Die lessen stelden ook niet veel voor.
Nu les ik echter bij een rijvereniging in Rolde en die instructrice is wel erg goed. Ze rijdt zelf in de Z met meerdere paarden en haar lessen zijn ook erg goed. Ze laat ons echt naar de ontspanning rijden en echt vanuit de achterhand. Misschien komt het ook wel dat deze lessen wel goed zijn, omdat dit een rijvereniging is en geen manege...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:09

Ik rijd bij de vereniging in Hooghalen, en ik ga niet zeggen dat de lessen bagger zijn maar niet van het niveau wat ik verwacht.
Gelukkig heb ik nu wel een erg goede privéinstructrice, anders reed ik nu volgens mij nog in de L......
Ik heb 'vroeger' op de manege in Westerbork (Prinses Margriet)gereden, daar waren de lessen pas bagger. Ik heb daar drie jaar gereden en eigenlijk alleen rondgereden. Als ik nu zie wat kinderen kunnen als ze drie jaar rijden.....heb ik toen echt niks geleerd.

In Groningen zijn er toch, vooral bij LR Neta, wel meer mensen die het goed doen? het achttal/viertal daarvan doet het toch ook altijd super bijvoorbeeld?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:59

Is die manege in Beilen niet goed? Een van mijn laatste wedstrijden (voor MKZ) was in Beilen en de accomodatie zag er goed uit. Dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van de lessen, maar ja...

En Kimmy, wat dacht je van Loes Corsel? Die woont in Coevorden, dus ook in het noorden van het land en zij is ook steengoed. En haar leerlinge Truusje Smeding? En ook Jacqueline Wind ging erg goed voordat ze haar ongeluk kreeg...
En in het noorden heb je ook een aantal goede springruiters!

(even onze noordelijke ruiters verdedigen...)

BTW woont Christa Laarakkers niet in Buitenpost? Dat is toch Friesland? Toch? Verward

Hihi.. voel me net zo'n betwetertje. Dat is niet zo bedoeld hoor! Haha!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:01

Ik hoor dat soort verhalen inderdaad van de LR waar ik vroeger reed gingen sommige mensen speciaal naar Drenthe toe op wedstrijd want daar reed je sneller een wp omdat het nivo veel lager zou zijn.
Tja ik woon er zelf niet dus kan het niet beoordelen maar er zitten hier gewoon meer stallen in de buurt (gelderland) de echte dressuurstallen en dus is de training beter en het nivo misschien hoger?
zoals mijn isntructeur altijd zegt eerst basis truukjes komen vanzelf wel als de basis er eenmaal goed inzit dan gaan de kunstjes bijna vanzelf.
Er wordt dus echt erg veel aandacht besteeds aan het van achter naar voren rijden voordat we zelfs maar aan een B proef mogen denken...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 12:02

nee christa laarakkers woont in winschoten! en die andere twee ken ik niet. misschine ook wel. ging zij misschien voorop met de levade van de ponykampioenschappen in groningen? mmm, weet je neit zeker? je rijdt bij de pony's!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:31

Ik klaagt niet over het niveau hier in Brabant, er zijn hier veel goede instructeurs te vinden en er zijn hier ook heel veel handels/hengsten/trainingsstallen. er zitten hier ook veel topruiters: Jan Tops, Albert Voorn, Piet Raymakers, Anky van Grunsven, tineke Bartels en dan nog wat hengstenhouderijen, en africhtingsstallen waar ook op pittig niveau gereden wordt en die ook weer les geven. De dichtheid van de paardenbevolking is in Brabant en Limburg ook het hoogste.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:30

misschien omdat deurne dichterbij zit
neej ik klets onzin!

xxx soraya

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:34

Kitty: de stroomruiters hebben idd een vrij aardige accomodatie (de ring zelf is super, alleen die losrijbak is vaak zó hard en té klein) en ook wel een aantal goede ruiters en instructeurs (Haroun Heijman voor dressuur - springen weet ik even niet meer)......ik rijd daar ook wel vaak wedstrijd, omdat het voor ons maar 10 min. is met de trailer...hee als je als we ooit weer mogen nog eens moet rijden in Beilen, geef dan even een gil want dan kom ik kijken!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:37

Hee Rieja, rijd jij in Hooghalen? Is dat op dat terreintje met dat kleine clubhuisje? Ik heb ooit als onderzoeksassistent een basisschool in Hooghalen moeten bezoeken. Dat was in de tijd dat Dino te koop stond, een docent van die school heeft me toen de weg gewezen naar de plaatselijke ponyclub (uiteindelijk is Dino trouwens naar Almelo verkocht, maar dat terzijde...).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:39

jaaa! Karin, wat toevallig! Die bak, daar rijd ik elke dag (nu is het daar te zwaar dus rijd ik thuis in het land - maar normaal) en ondanks dat er al drie jaar palnnen zijn om iets anders te bouwen staat ons kleine clubhuisje 'de hut' er ook nog steeds!
Ik vind dit echt grappig...... Party!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:45

Hihi, is alweer 4 jaar geleden, begin '97 was dat. Hooghalen... 't is klein, maar toch ken ik het!

En nu weer on topic. Ik hoor dat soort verhalen ook wel eens, zelfs binnen de regio. 'Onze' kring (met Almelo, Hellendoorn etc.) schijnt vrij streng te zijn, terwijl je een kring verderop makkelijker een winstpunt schijnt te kunnen scoren. Of zou dat er mee te maken hebben dat wij onder KNF vallen en die kring met Nieuw-Heeten, Raalte etc. onder de NKB? Ik weet het niet, maar ik heb Heike juist wel eens horen zeggen dat het bij de NKB makkelijker is om een winstpunt te scoren (schijnt gezegd te worden, ze gelooft het zelf ook niet hoor!).

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> =* Niets is wat het lijkt - en zelfs dat niet. *= </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-05-14 15:46 ]</font>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 14:46

ik rij hier ook KNF hoor!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 14:58

Ik rij KNF in de kring Gouda (moordrecht, moerkapelle, zevenhuizen, montfoort, waddinxveen)
Het niveau ligt bij ons redelijk hoog geloof ik, maar ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. NKB wordt bij ons in de buurt niet veel gereden geloof ik Verward
Groetjes Petra

:evaw:

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:11

tja ik denk dat het per Regio verschilt en niet echt te maken heeft met welke bond.

Als je een kring hebt met veel combinatiues dan is het moeilijker om een WP te halen. Gelderland en Norrd Brabant zijn echte paardrij provincies en daarom is de druk wat hoger. Ik denk dat het halen van een W hier juist moeilijker is.

Ik ken mensen die uit Noord Holland kwamen en die moeste even wennen aan het niveau.

Een ander punt is dat hier zowat iedereen een paard of pony in de tuin heeft staan en dus heel veel niet echt serieus bezig zijn wat misschien het niveau in de b en l omlaag haalt. Mensen gaan gewon op concours voor de gezelligheid.

Ik zou het dus echt niet weten. Ik denk wel dat het in drenthe bijv makkelijker is. daar heb je ooit in de Z maar twee starts en dus is het makkelijer om bij de bovenste drie te horen. maar ik heb dus geen ervaring hiermee.

Kim komt een keer deze kant op en die wil ook een wedstrijdje rijden. Dat si natuurlijk wel leuk. Ben heel benieuwd.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 15:24

Citaat:
Ik heb ooit als onderzoeksassistent een basisschool in Hooghalen moeten bezoeken

Sorry, even off-topic. Ik heb een paar maanden op die school gewerkt! Erg leuke school en leuk leerkrachtenteam!!!

Nu weer on-topic:
Ik rijd bij het KNF en ik heb mijn winstpunten vrij snel binnengehaald. Een vriendin van mij heeft echter in een half jaartje rijden slechts één winstpunt gehaald, terwijl zij helemaal niet slecht rijdt en ze rijdt ook best veel wedstrijden.

Ik denk dat het percentage goed rijdende mensen wel ongeveer gelijk zal zijn, maar er zullen in het zuiden meer mensen zijn die paard rijden.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 16:41

desiree,het is niet alleen brabant en limburg.gelderland heeft ook goede instructeurs,goede bekende ruiters,een hoog verwachtingspatroon met wedstrijden en een hoge paarddivhtheid

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 17:50

Tsja, ik denk ook dat het nivo beter is in "het zuiden".
Als ik zie hoe ik vroeger les heb gehad.... En als ik dan hoor hoe jullie les hebben.
Wij deden in een les niet meer als figuurtjes rijden, stelling vragen en proberen je paard in de krul te rijden. Zinnige opmerkingen weinig, niet meer als binnenbeen op de singel! Of geef hem eens een tik hij loopt te suffen. Op een dag moest ik in enen een ophouding maken. Verward wist ik veel wat dat was, maar was te bang om het te vragen, die andere meiden wisten het wel. (of dat dachtik iig.)
Het meeste heb ik geleerd van mijn pa, die leerde me respect, omgangsvormen en hoe ik een paard moet verzorgen. Daar ben ik dan ook goed in en dat wat ik me zelf geleerd heb: raggen over het eiland.

Ik heb wel goed lesgehad met mennen. Maar die mannen kwamen van het vaste wal. Daar heb ik zinnige dingen geleerd, afstanden schatten, paard stelling laten aannemen. (wat ik overigens nog steeds niet zo goed kan)Dressuurmatige handel, maar ook juist de dingen die erbij horen. Verzorgen van paard en tuig, rijden in het verkeer, omgaan met een gevaarlijk paard voor de wagen (=Isolda)

Maar onder het zadel? Neuh, nivo was zeer laag!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 17:55

ahhaaaa maar je ging Lot toch goed uitproberen toch als ik op ameland kom logeren?
En ik ga ook naar Heike toe is er bij jullie veel keuze in de bonden ? hier kun je NBVR of KNF starten of ja NPC maar dan zitten er 3 in de M1 en ben je de enige in de M2 enzo

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 18:16

Inderdaad het niveau van rijden is hier heel anders als in het zuiden, maar bij de rijvereningen waar ik hier in Friesland heb gereden heb ik gelukkig altijd goed les gehad. Verder zijn er toch wel aardig wat goede ruiters hier in het noordelijke deel van Nederland, waaronder voor springen: Hester Klompmaker, Menno Botma, Carin Botma (allen uit Buitenpost), Nathalie vd Mei, Anne de Vries (Broeksterwoude), Jur Vrieling en wat Dressuur betreft, Christa Laarakkers, Loes Corsel, Truusje Smeding en Jiska vd Akker.
Dat zijn er toch weer genoeg.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 19:28

Hoi!
Tja, er zijn niet alleen verschillen in les-nivo, maar ook in ruiter-nivo per streek.
Als je in een streek woont waar veel rijverenigingen vaak wat organiseren, kun je regelmatig wedstrijden rijden, ondanks dat je bijv. geen trailer hebt. Er zijn echter ook streken waar veel minder georganiseerd wordt, minder paarden en maneges zijn. Dan zullen er ook minder mensen in dezelfde periode naar de Z rijden, en minder ruiters 'bekend' raken.
Ik zit zonder trailer, en kan op z'n hoogst maar 1 wedstrijd per maand rijden (zonder die mkz dan Verdrietig ). Reden: ik mag met het paard van de eigenaresse niet te ver weg als mijn vriendin met de trailer rijdt, en ik woon redelijk dicht tegen de duitse grens en de Rijn en de IJssel aan.
De verbindingen tussen de dorpen aan de overkant van de IJssel/Rijn zijn vaak net te ver doordat je een brug overmoet, en dat heeft de eigenaresse liever niet.
Er zijn maar weinig dorpen hier in de buurt waar ik terecht kan, die ook nog vaker dan 1x per jaar wat organiseren zucht... Frusty
Toch blijf ik hopen, maar ik weet wel dit: als ik ooit een eigen paard koop, en ik wil wedstrijden gaan rijden, dan komt daar ook een trailer bij!
Groetjes, Dorine.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 19:35

kim: Bij ons heb je meestal keuze uit NKB en NBVR. Meestal wel opengesteld voor andere bonden. Dat moeten we tegen die tijd maar eens bekijken.

Maar hier heb je wel veel concurrentie hoor. De M rubrieken zitten meestal vol. net als de andere dat is dus ongeveer 14 per ring.

Het concour in Deurne is altijd erg mooi. Maar we hebben nog tijd. Hoelel je wel op tijd moet opgeven anders zit het vol.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 11:22

Ik woon dus ook in het zuiden. Van mijn instructrice leer ik om hem meer neerwaarts, ontspannender te laten lopen. Barbiano loopt van nature al heel opgericht maar hij moet juist meer ontspannen gaan lopen. Het gaat elke keer beter. Ik heb echt heel goed les en ben het ook echt eens met haar methode. Volgens mij is het doel toch altijd ontspannen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:21

ja NBVR is hier ook vol ruim 30 per ring teminste in de zomer binnen kunnen ze vaak niet meer dan 15 starts hebben en dan stoppen ze er wat meer in de L en minder in de M1 t/m Z2
Kootwijk is een voorbeeld van die grote wedstrijden 's morgens M1 rubrieken en 's middags

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:46

Ik rijd dan nog bij de pony's, waar hier in drenthe de b en l altijd wel volzitten eigenlijk....M1 wordt al minder of er loopt voor de helft van die L-ruiters met teveel winstpunten rond (dit klinkt wel erg nega hè? is zo niet bedoeld.....). M2 mag ik blij zijn al ik een stuk of 8 concurrentjes heb en Z is het helemaal erg.....als er 5 zijn is dat veel.
Ik rijd best weleens dat ik de enige ben en dat vind ik niet echt leuk.

Is dat alleen in drenthe zo?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, Sting en 32 bezoekers