aansingelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 08:15

Hallo!
Vraagje over mijn singel en mijn pony Knipoog :
Ik rijd met een ponyzadel op een grote pony (1m52 ofzo). Mijn singel past beter als ik de gesp, het dichtst bij de achterkan van het paard, een gaatje korter maak als de andere. Anders is die gesp veel losser. Mag dat zomaar, kan dat geen kwaad?


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 08:23

Volgens mij kan het niet veel kwaad, ik heb dat ook wel eens af en toe, maar het liefst heb ik ze op gelijke hoogte. Ik denk dat het ligt aan de singelstoten die zijn dan uitgerekt ofzo

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 08:29

Maar het is geen echt oud zadel... (misschien een jaar of 4 een zeer voorzichtig gebruikt)
Ik denk zelfs dat het bij onze andere pony helemaal niet zo is. Maer die heeft haar eigen zadeltje.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 11:26

Weet iemand misschien ook de voordelen van een singel met rek? Het lijkt zo veel paardvriendeljker?

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:32

Ik heb zo'n singel met elastiek erin, omdat mijn pony lichte zadeldwang had.
Voordeel van een singel met elastiek is gewoon dat je wat 'rek' hebt, m.n. met aansingelen. Sommigen zeggen dat een paard beter ontspant met een singel met elastiek omdat je niks afknelt.
Tegenstanders menen dat het zadel gaat schuiven, het zit nou eenmaal niet 'echt' vast, en dat is ook weer niet goed, door schuiven kan je drukplekken ed krijgen.

Mijn ervaring met de singel met elastiek is heel positief. Ik heb wel een erg luxe (bij m'n zadel gekregen van m'n aardige zadelmaker) die ook nog extra breed is en van huidvriendelijk materiaal.
Nu heb ik nooit meer problemen met aansingelen/opstappen, terwijl het eerder nog regelmatig voorkwam dat ze of al begon te stuiteren als ik aansingelde ofwel dat ik direct gelanceerd werd als ik opstapte......
Het is wel oppassen dat je hem niet te strak doet.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 16:29

ECHT oppassen dat je hem niet te strak doet!!!!!!!!! Ik heb altijd moete met het schatten hoe ie moet zitten. Een jachtpaard bij ons had dus ook zo'n singel ah zadel en die hadden ze aangetrokken... de dag erna kon ie nauwelijks lopen en had ZULKE dikke bulten onder z'n buik, heeeel zielig. Hij had bijna borsten zeg maar. Dat was dus echt een hele nare drukking, dus pas er echt erg mee op!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:51

Hey Femke,
Warre heeft zo'n singel met rek met (jawel!!!) een 'wolletje' rond.
Wij zijn heel tevreden over die singel!
Ook in onderhoud is dat makkelijjk proper te maken.
En NATUURLIJK voor het paard is het naar het schijnt goed, omdat ze dan beter kunnen ademen, dat heb ik mij alleszins laten vertellen...
Je zou dan denken dat je het dan ook niet zo hard kan aanspannen, maar dat kan je wel, je moet hem natuurlijk niet zowat gaan ophangen, maar toch zodanig dat het zadel niet wegglijkdt wanneer je erop wil stappen.
(dat zou niet echt een elegant zicht zijn Knipoog )
Ok, misschien ben je hier iets mee...

groetjes!

Sarah

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:56

je moet inderdaad wel oppassen met de elastische singel, ik heb er een artikel over gelezen, en het belemmert in zekere mate de ademhaling, omdat de singel is aangetrokken wordt ie bij uitademen korter, het paard moet dan extra kracht zetten om in te ademen omdat ie ook de singel weer wat op moet rekken. het is dus zoals al eerder gezegt heel moeilijk te bepalen hoe strak hij moet. dus totdat ze een goeie singel inclusief gebruikaanwijzing hebben hou ik het nog even bij mn inelastische. Oh, en het is bij best veel zadels zo dat je na verloop van tijd de rechtersingelstoot een gaatje verder aantrekt dan de linker, niks om je druk over te maken hoor Lachen


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 15:25

Ik denk dat ik het voorlopig maar met mijn gewone singel ga doen, omdat ik hoor dat er ook wat kan mislopen. Rocky loopt ten slotte al 7 jaar met zo een singel, dus waarom veranderen. Verward
Heel erg bedankt voor jullie uitleg. Party!!
Vele groetjes, en véééééél aansingelgenot (bij mij is het eigenlijk niet genot, want ik vind het zo zielig, maar Rocky heet er geen probleem mij, alleen kucht hij soms een beetje als hij zijn adem te lang heeft proberen in te houden Knipoog )


Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Tess1 en 42 bezoekers