springen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 15:56

Hey

sinds afgelopen winter spring ik met Haike, ze kende het nog helemaal niet en schrok al van een balk. Maar nu springt ze best goed, volgens sommige een talent! Verward Verward Verward Verward Verward

Maar nu heb ik een probleem, als ik ga losrijden voor de springles en de hindernissen staan er al, is er nix meer mee te beginnen. Haike wil dan constant harder en loopt door heel mijn hulpen heen. Iets wat ze tijdens de dressuur nooit doet, het ligt er dus niet aan dat ze dressuuurmatig nog niet goed genoeg is. (Ik rijd nu M1-dressuur, of moet je voortaan eerst Z-dressuren voordat je een simpel B-parcours kan springen? Knipoog )

Als ik dan eenmaal aan het springen ben, gaat het meestal weer lekker, goed aan mijn hulpen. Maar soms, bij 2- of 3-sprongen, wil ze niet en dramt ze door mijn buitenbeen en -teugel. Hoe los ik dat op? Komt weinig voor maar wel erg irri.

Thanx


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:53

Ik heb precies hetzelfde gehad met Nappie, elke keer als iemand anders ging springen en ik wilde normaal dressuren dan ging ie uit z'n dak en kon ik nix meer met hem beginnen Frusty Uiteindelijk wilde ik niet eens meer beginnen aan het dressuren als ik al zag dat iemand ging springen en dan wachtte ik net zolang totdat alle balken waren opgeruimd.

Eigenlijk te gek voor woorden en ik ben toen gaan trainen met balken in de bak, gewoon dressuur rijden en steeds een balk of hindernis meer in de bak, uiteindelijk kan ik hem heerlijk rijden en kijkt ie niet op of om en als beloning mag ie dan aan het eind een sprongetje maken Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 18:21

Train vaker tussen hindernissen.
ook als je niet van plan bent om te gaan springen.
Zo weet je paard niet waneer hij zich druk "moet" gaan maken.

ook onder het springen blijven dressuren.
Dus b.v. niet een hindernis springen, samen bij de andere kletsen tot je weer aan de beurt bent, maar blijven dressuuren tussen in.

Verder als hij blijft drammen.
Niet teveel terug trekken, maar op je zit proberen te rijden.
En soms helpt het om ze eens flink op de rem te trekken.
Maar dat moet je dan met volle overtuiging doen en niet half. Haha!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 23:37

Mijn stinkertje deed dat eerst ook heel erg... Maar wat Kawa zegt, blijven dressuren tijdens het rijden van hindernissen en veel tussen hindernissen dressuren ... (hmmm... klinkt het zelfde Verward maar ik bedoel dus hetzelfde als Kawa) Dat heeft bij mij iig wel heel erg geholpen. Eerst was het ook zo dat zodra er een hindernis in de bak stond en we daar in de buurt kwamen dan ging dat koppie omhoog en racen!! Maar gelukkig is dat nu over Lachen hij blijft nu mooi bij me enzo.

misschien ook een tip, ik weet niet of het bij jou zal helpen, maar ik heb zelf ook veel balkjes gegalopeerd en gedraafd. daar werd ie dan ook rustiger van als het om springen gaat...

iig heel veel succes met oefenen!

Liefs, Renée

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 09:02

Reddy007 schreef:
misschien moet je ene scherper bitje gebruiken? misschien dat je hem dan beter weer op het been kan rijden!


Een ander bitje heb ik al geprobeerd. Heb zelfs een hele tijd per week van bitje gewisseld, gebroken trens-d-trens-stangetje. Nu gaat het allemaal wat beter en heb ik die bitjee niet nodig, rijd nu op gebroekn trens. Met een ander bitje is het nu helemaal nix meer.

Iedereen thanx voor de tips!!!!

sweetbuddy
Berichten: 491
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Ridderkerk-ZoNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:25

heb je niet ergens een plaats waar je kan beginnen met balkjes lopen?
helpt bij mij wel! Knipoog

laterrr xliessiex

Lang Leve De Glazenwasser
Kortom: LLDG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:33

Begin aub niet meteen met andere bitten
Het is een rijtechnisch probleem.
Als je paard/pony anders goed op het bit loopt, moet je niet veranderen.

Je moet allebei gewoon leren om rustig te zijn met springen.
En dat kan alleen op een eerlijke manier door oefenen, niet door een scherp bit te pakken, dit vind ik gemeen tegenover het paard.
En het "lijkt" wel goed te gaan, maar je verdoezeld het eigenlijke probleem: gebrek aan ervaring bij beide.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers