Waneer met stang gaan rijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Waneer met stang gaan rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 13:56

Op welk moment in de training kan je gaan denken aan het rijden met een ander bit dan een enkel gebroken trensje? (enkel gebroken met stangen)



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:57

Als alle oefeningen die je moet doen (en ik weet niet voor welke discipline je aan het trainen bent) op een trensje lukken, kun je eraan gaan denken met een snaffle met shanks te gaan rijden.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:01

Als je op een trens alles met één hand kunt doen, kun je de overstap maken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:15

Nou breng je me aan het twijfelen: Is dat niet de volgende stap? Van snaffle met shanks naar correctional?

Op het moment dat je met snaffle met shanks gaat rijden veranderd de inwerking van het bit. In plaats van alleen druk op de tong en de lagen, heb je via de kinband ook druk op de onderkaak. De volgende stap is dan rijden op de correctional die ook nog inwerkt op het verhemelte.

Je suis Charlie.

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:22

Een kleine kanttekening...

Als je paard op een shank-snaffle goed gaat, HOEF je niet door naar een correctional.... !

Een shank-snaffle wordt ook wel eens onterecht een 'overgangsbit' genoemd, maar heel wat paardjes zijn prima te rijden op een shank-snaffle, dus is er helemaal geen reden om over te gaan naar een ander bit.

Een correctional is zowiezo geen logisch vervolg, omdat het een bit is wat nog al wat rijkunst vereist. En zoals de naam al zegt is het een correctie-bit. Als er niets gecorrigeerd hoeft te worden, heb je het dus niet nodig .... logisch Haha!

Wanneer je de overgang van trens naar bit moet maken, ligt helemaal aan je eigen gevoel. Ik hang het er tussendoor al in, om het paard gewend te maken met de 'feel' van een kinriempje en scharen. Maar dan rij ik alleen rond en doe geen oefeningen.

Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 14:49

We zijn aan het trainen voor de reining en hij is 4 jaar oud.
Is het dan verstandig alle oefeningen (spin, stoppen, roll-back, cirkels snel en langzaam enz.) een beetje onder de knie te hebben voor dat je over gaat?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:51

Ramo schreef:
We zijn aan het trainen voor de reining en hij is 4 jaar oud.
Is het dan verstandig alle oefeningen (spin, stoppen, roll-back, cirkels snel en langzaam enz.) een beetje onder de knie te hebben voor dat je over gaat?


JA.

Je suis Charlie.

Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 14:59

Dank u, dat is een duidelijk antwoord ! Haha! Eigenlijk wist ik het antwoord zelf al, maar misschien zijn er altijd nog mensen die er anders over denken. Je weet maar nooit hierzo Knipoog

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:00

Ramo schreef:
We zijn aan het trainen voor de reining en hij is 4 jaar oud.
Is het dan verstandig alle oefeningen (spin, stoppen, roll-back, cirkels snel en langzaam enz.) een beetje onder de knie te hebben voor dat je over gaat?


Een 'beetje' lijkt me nog een understatement....Als je die oefeningen op een bit wilt gaan uitvoeren, moeten ze helemaal af zijn! Alleen op een trens kan je je paard iets leren!
Als je niet van plan bent om die oefeningen te vragen als je op een bit rijd (dus alleen stap draf galop en voltes bijvoorbeeld), hoeft het niet perse, maar dat vereist wat zelfdiscipline (vaak wil je toch 'even proberen' want misschien doet ie het wel... Frusty met ellende als resultaat)

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:07

hoi,

sluit me aan bij bovenstaande ! Pling

kleine aanvulling :
Ik neem aan dat je dan wedstrijden wilt gaan rijden, op amateur of prof. niveau?
Anders zou ik niet zo gauw een reden zien om op een shank te rijden...

Voordat je op een shank gaat rijden, moet je paard goed reageren op de neckreining & beendruk...
Anders krijg je straks problemen met de juiste stelling op 1 hand, waardoor je téveel moet gaan inwerken.... waardoor weer nieuwe problemen ontstaan... zoals je hand over de manenkam (fout !!!) om de juiste stelling te krijgen... hou je je hand op de goeie plaats, gaat je paard op de cirkel in "buitenwaartse (verkeerde)" stelling (fout !!!!).

Ik zou dus niet te snel overgaan op een stang...
eerst wat wedstrijdjes... dan gaan perfectioneren... totdat je paard idd op 1 hand (of met 2 handen die dicht bij mekaar, tegen elkaar aan) kunt rondrijden, alle oefening kunt doen, zonder teveel inwerking !!!

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Ramo
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 15:08

Een "beetje" moet je maar met een korreltje zout nemen hoor ! Ik ben nogal perfectionistisch aangelegd (ik hoop dat ik het goed geschreven heb Lachen ).

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:24

Ramo schreef:
....maar misschien zijn er altijd nog mensen die er anders over denken. Je weet maar nooit hierzo Knipoog

Die zullen er zat zijn Verdrietig maar of dat de juiste manier is...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers