oren scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

oren scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 14:30

Hoe ga ik dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen??
Ik moet 2 juli naar de keuring met mijn merrie en het liefst heb ik haar oren uitgeschoren, maar mevrouw is niet echt makkelijk
Boos! knippen tot daar aan toe (de randjes) maar verder
gewoon maar lekker bijknippen en die oren zo lekker lelijk laten ?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:33

knippen natuurlijk, niet scheren. Gewoon rustig blijven, desnoods met een praam. Oortje goed vastpakken, tijdens het knippen met de hele hand ondersteunen en geen gedonder van het paard accepteren.
Ik ken ook iemand die schroeit het weg met een kaars. Dit is geheel gevoelloos voor het paard, maar ik durf het niet. Dit geeft wel het mooiste resultaat. Hij doet het zelfs bij veulens
Laatst bijgewerkt door germie op 14-06-02 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:33

Het nadeel van scheren of knippen is dat als je er eenmaal aan begint je het ook af moet maken. Maar heel veel paarden doen een beetje moeilijk als je aan hun oren zit. Toch hoeft scheren helemaal geen drama te zijn.

Praam erop en snel werken. Als je het een paar keer gedaan hebt gaat het meestal wel makkelijker.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:56

Hi marloes, we zitten in hetzelfde schuitje Haha!
waarschijnlijk laten we dolly verdoven maar misschien proberen we het eerst met een praam.
Haar manen heb ik pas gedaan met een mesje dat ging heel goed maar aan haar hoofd laat ze maar weing toe.

ellezsz
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: amersfoort

???¿¿¿???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:08

ik zouw gewoon niet scheren.
maar wel knippen.
dan laat je iemand hem vasthouden.
als dat niet lukt.
vraag je hulp aan een profesioneel.
die persoon met kaarsen
of anders met een praam Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel ( zeker sneu )

ellezsz
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: amersfoort

nouw ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:10

voor de oren te knippen ga je het paard verdoven!!
jeses dan ben je ook ziek.
om ff de oren bij te knippen
je moet niet boos worden!!!!!!!!!!
dan gaaat ze juist k l o t en Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 18:09

Ik ben nu eenmaal dol op getoiletteerde paarden dus alle paarden die ik heb verzorg hebben er aan moeten geloven.
Hang een handdoekje over zijn hoofd zodat hij niet steeds de machine ziet. Zet een praam op. Buig het oor plat naar je toe en scheer snel. Chech van te voren eventjes of je messen goed scherp en geolied zijn. Op dezelfde manier de je de snor.
Succes

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 18:30

Ik gebruik altijd zo een scheerapparaat die weinig tot geen geluid maakt, is het zo gepiept zelfs bij die grasgroene beesten nog nooit problemen mee gehad, desnoods hand voor de ogen, praam enz...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:34

moet je die scheren dan? bij veel keuringen mag dat niet.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:53

phoenix4ever schreef:
moet je die scheren dan? bij veel keuringen mag dat niet.


Moet wel bij warmbloedpaarden, zoals KWPN en NRPS.

Gewoon een praam op, flink aandraaien als ze lastig zijn en snel scheren, geen probleem. Voor de veiligheid kan je haar t beste in een opvoelbox zetten maar heb je die niet dan achter een laag muurtje of 2 strobalen zetten ofzo. Dan kan ze je niet raken als ze slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:12

en je kunt juist beter scheren dan knippen. Gebruik zo'n kleine tondeuse. Met knippen wordt het vrijwel altijd happerig, en da's errug lelijk...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:34

Ik heb besloten om mijn 3-jarige merrie te laten toilleteren *LOL* Dat kost me 40 euro en dan hoef ik zelf niet te stuntelen Haha! Mijn paard doe ik wel altijd zelf, maar ik heb alleen nog maar een groot scheerapparaat(was belangrijker dan een tondeuse, die komt nog wel Lachen ) en dat lijkt me bij zo'n groen dier niet echt een goed plan Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:56

Nadeel van knippen is ook dat als ze een keer bewegen op het verkeerde moment je in het oor knipt en dan hebben ze echt een reden om het vervelend te vinden. Ik doe meestal de eerste keer een praam op om te verkomen dat ze vervelend doen. Als ze braaf zijn dan kan het snel genoeg zonder. Mijn eigen paard vond het in het begin ook vreslijk maar inmiddels weet hij niet beter en kan ik hem los in de stal even snel oortjes uitscheren.

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 05:54

Je kunt de oren ook scheren met een scheermesje ,dat doe ik ook altijd .
Heb je tenminste geen rare geluiden bij de oren .

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 08:15

hoe doe je dat dan precies met een scheermesje?
camilla heeft rainrot in haar oren gehad dus ze vind het absoluut niet fijn als ik eraan kom.. en 6 juli moet zij ook naar de keuring.. dus dat word nog wat. Frusty

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:53

Als je niet aan de oren mag komen wordt het lastig .
Ik knip altijd het meeste haar weg ,en dande rest gewoon met een scheermesje ,je moet er alleen wel op letten dat ie scherp is ,ze worden snel bot .

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:58

Oren uitknippen of scheren HOEFT niet volgens de KWPN, mag wel. En eerlijk zijn, het zal niet veel uitmaken of je merrie met geschoren oren meer punten zal krijgen. Als ze verder maar goed verzorgd eruit ziet, goede conditie heeft, regelmatig en ruim taktmatig loopt, dan maken die oren helemaal niets uit. Dus waarom jezelf en je paard nog verder in de stress brengen, gewoon de randjes bijknippen zodat er geen grote plukken uit komen, rest goed toileteren en naar de keuring gaan.
Zelf knip of scheer ik de oren niet uit omdat die haren voorkomen dat vliegen in de oren komen en daar kunnen oorontstekingen van ontstaan. Die haren zitten er niet voor niets, dus als het ff kan laten zitten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:01

Ellezsz, praam of kaarsen is niet zielig.
Die praam is maar tijdelijk, en gewoon noodzakelijk. Soms heb je die gewoon nodig.
En dat met die kaarsen, ik zou het zelf ook niet doen, maar die man is zo rustig, het is echt 100% veilig. Paarden voelen er niets van, en die man is zo beheersd. Je zou het moeten zien, niet eerst een oordeel geven.

Ik kan met hier zo aan ergeren, praam zielig, kaarsen zielig, zweep zielig, sporen zielig enz. Nou, denk eerst eens goed na voordat je het zielig of gemeen vindt. Boos!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:07

al dat gepruts aan die dieren. Haar hebben ze niet voor niets op die plaatsen volgens mij. Maar als het dan toch 'moet', blijf dan wel van de 'snorharen' af, die haren vormen voor het paard een groot deel van zijn tastzin, dus als je die weghaalt belemmer je hem echt in zijn functioneren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:33

Dat met die kaarsen heb ik laatst ook gedaan. (zonder praam voor diegene die dat graag willen weten Haha! )
En het werkt super.
En Kawa vond het niet eng. En deed niet eens een poging om weg te komen, dus het zal echt niet pijn gedaan hebben.
En zo ziet het er ook niet uit Haha!
Het brand alleen de lange haren weg.
En het vuur dooft vanzelf als het op de gewone korte haren komt.

De oren scheer ik ook nooit uit, ook i.v.m. de vliegjes
En bij sommige paarden vind ik uitgeschoren niet eens mooi, de oren lijken dan heel groot.
Dus als je bij voorbaat weet dat het een overdreven groot gevecht word zou ik er niet aan beginnen.

Als ze goede gangen en een goed exterieur heeft, word ze echt niet afgekeurd op een paar on uitgeschoren oren.