Wel of niet wedstrijden rijden als je pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of niet wedstrijden rijden als je pony een veulen heeft?

ja
12 (48%)
nee
13 (52%)

Totaal aantal stemmen: 25


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Wel of niet wedstrijden rijden als je pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 12:13

een veulen heeft?
Vinden jullie dat je dan wel of niet wedstrijden kan rijden? Ik vind dat het wel kan, ik ga van de zomer met Jamy starten en laat Rodin dan thuis, in zijn box of bij Meike (de pony die nu samen met Jamy en Rodin buiten staat) in de bak staan. IK ga niet ver weg naar de ponyclub in de buurt. Dus ik ben weer snel thuis als er iets mis zou gaan. Maar wat vinden jullie dat dit wel of niet kan? Als het een wedstrijd is die nogal lang kan duren,l aten we melk achter voor Rodin anders verhongert hij dat is ook niet de bedoeling.
maar ik hoor het graag.

-x-Lotte

p.s. zet hieronder even waarom je je ja of nee gekozen heb.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:19

Ik ben geen voorstander van het wedstrijden rijden als je pony een veulen heeft. Ik vind dat het opvoeden en zogen van het veulen al zoveel energie van een merrie vraagt, dat ze het verdient om zich kompleet op haar taak als moeder te storten en helemaal niet bereden moet worden.

Het zijn de keuzes die je maakt: je fokt een veulen, of je gaat de sport in. Allebei samen gaat niet... Het is niet eerlijk tegenover de merrie, en het is ook niet eerlijk tegenover het veulen. Als de merrie namelijk bij het veulen wordt weggehaald, en niet regelmatig kan drinken, zal de melkproductie van de merrie ook verminderen. Afgezien van de stress die het veulen de eerste keren moet doormaken als hij wordt gescheiden.

Mijn merrie wordt niet bereden nu ze een veulen heeft. Ik heb af en toe gerust zin om erop te stappen. Ik weet dat het een paar maanden gaat duren voordat de merrie weer op het oude niveau is. Maar dat zijn de keuzes die ik heb gemaakt.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 12:36

ja maar ik heb de keuze neit gemaakt om er mee te gaan fokken, dat was perongeluk gegaan. Ok daarmee kan ik niet zeggen dus dan kan ik wel gaan rijden. Maar waar mijn pony vandaan komt, rijden ze met alle merries die veulens hebben gewoon wedstrijden, en dat gaat al jaren goed. Maar de stress die zo'n veulen heeft zal toch afnemen volgens mij, want elke dag mist hij zijn moeder een uurtje. En daar zal hij dan dnek ik wel aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:40

Akka liep haar eerste cross van het seizoen al weer toen Al-Dabaran nog net niet gespeend was. En met plezier, de afwisseling van de wedstrijden had ze echt nodig. Je moet wel heel alert zijn in je training, en heel goed het voer afstemmen op de enorme hoeveelheid energie die ze nodig heeft.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:47

Het kan wel, maar netje is het niet...

Je kan rustig thuis een uurtje rijden op de merrie, maar naar de wedstrijd gaan kost vaak een halve dag, als het niet meer is...
Ik vind dat niet eerlijk ten opzichte van zowel merrie als veulen. Veulen omdat het zo lang alleen moet blijven, merrie omdat die uier hartstikke vol gaat lopen van zolang geen gezoog....

Een veulen bij je merrie krijgen betekent voor mij geen wedstrijden op die merrie willen rijden, tot het veulen minstens 3 maanden oud is.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:20

Waarom niet???
Ik rij ook nog altijd op een fokmerrie, die rij ik tot op de dag van de geboorte (wel rustig) en dan een week rust en dan weer beginnen met rijdne.
Bij die paardenmelkerijen halen ze de veulens ook al direct een uurtje bij de moeder weg.
Kijk ik heb nooit wedstrijden gereden met een fokmerrie, maar ging wel gewoon als het veulen een maand of 3 was naar de manege. Het veulen bleef achter.
Meestal was de eerste keer dat de merrie en veulen gescheiden werden op de keuring als ik de zadelrubriek ging rijden. Ik was altijd de enige die een merrie MET veulen reed, maar het ging niet slecht ofzo. Het veulen was dan 4-6 weken oud.
Je moet er denk ik wel ietsje rustiger mee omgaan (zou niet direct 2 keer dresssuur 2 keer springen op 1 wedstrijd doen) en met de stress valt het denk ik wel mee. En wat is nu 4 maanden wachten?? dan kun je het veulen spenen, probleem opgelost!!!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:28

Voor Germie...wedstrijd rijden betekent: opladen, naar de wedstrijd toerijden, uitladen, opzadelen, losrijden, proef rijden, uitstappen, afzadelen, opladen, terug naar huis rijden en daar uitladen...

Ik ben nog nooit naar een wedstrijd geweest waar ik binnen 3 uren weer thuis was, zelfs niet de wedstrijden die eigenlijk vlakbij waren.
bij de ponies hoor je dan ook nog eigenlijk Parade te rijden...
en vaak, heel vaak lopen die wedstrijdorganisaties hartstikke uit...
Ik vind dus niet dat je je merrie een halve dag bij haar veulen weg kunt houden, puur om zoiets triviaals als een wedstrijdje. Als de sportcarriere te belangrijk is, moet je geen veulen willen fokken...

Maar gewoon een uurtje rijden bij de stal, dat is geen enkel probleem, daar moeten ze maar tegen kunnen. en als het veulen wat ouder is naar de rijvereniging, dat moet ook kunnen, al ben je daar ook gauw meer tijd mee zoet dan je in eerste instantie verwacht....

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 13:38

nou bij ons kan je zeker wle in 3 uur terug zijn, half uur heen rijden (te paard) in rijden daar ene half uur driekwartier, proefje rijden, ff rijden, volgend proef je rijden (eventueel als er twee gereden moeten worden) en weer naar huis rijden een half uur, dat is in totaal zo'n 3 uurtjes en als het opschiet met de tijd tussen proef 1 en proef 2 sneller, parade heb je bij ons neit bij een gewone wedstrijd, en met de prijsuitrijking kom ik op de fiets wel heen. Dit lijkt mij geen probleem.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:38

Ik ben ook al snel 3 uur kwijt als ik naar de manege ga hoor!!!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:45

Ik denk dat er nog iets is wat je goed in de gaten moet houden: de melkproductie van de merrie. Kennissen van mij gingen eens met hun ponymerrie op concours toen het veulen een maand of 3 oud was. Wedstrijdje in het dorp, ze zouden maar een paar uur wegblijven. De merrie kreeg echter op een gegeven moment een overdruk op de uier, de melk spoot alle kanten op en het paardje viel zelfs flauw. Was geen fijn gezicht.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:46

Klopt karin dat kan altijd gebeuren vaak worden de merrie nog even afgekolft voor concours dan is de uier ook leeg.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 14:03

ja dat zijn wij ook van plan wist alleen niet hoe je dat noemde

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:55

Ik rijd ook gewoon wedstrijden als de merrie een veulen heeft. Zodra het veulen een week of 5 is, gaan we eerst korte tijden ( 2 uurtjes) weg, en dan uitbouwen. Niks mis mee. De merrie melk ik gewoon, heeft ze geen last van dikke uiers, en het went vanzelf voor de veulens als er nog een paard / veulen op stal staat. En het is natuurlijk heel belangrijk om de merrie goed te voeren omdat het natuurlijk wel een berg energie neemt, en het veulen aan de veulenbrok als hij dat al kan hebben.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:26

haha ik zou hier net een topic over gaan schrijven!

maar ik schrijf er denk ik toch nog maar 1.