Moet een paard 24 uur p/d water kunnen drinken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Moet een paard 24 uur p/d water kunnen drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 16:06

Waarschijnlijk een open deur, maar ik stel de vraag toch even.

Ik hoorde namelijk vorige week een verhaal waar mijn haren recht van overeind gingen staan. Een stalhouder die ik ken wil (hoogstwaarschijnlijk uit kostenbesparing) een tijdklok op de automatische drinkbakken maken. De paarden kunnen dan alleen tussen 12 en 1 's middags drinken. Volgens hem zijn de paarden namelijk verwend doordat ze de hele dag de beschikking hebben over water. Als die tijdklok er eenmaal is, leren ze snel genoeg wanneer ze water hebben en wanneer niet.

Ik vind dit schandalig. Een paard moet toch de hele dag door kunnen drinken? Zeker in de zomer en ook na gedane arbeid, of die nou 's morgens, 's middags, 's avonds of bij wijze van spreken 's nachts plaatsvindt. Jullie ideeën en meningen graag...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:11

wááát?
belachelijk zeg!!
sommige staleigenaren zijn echt niet helemaal lekker Verward
een paard moet zeker de hele dag kunnen drinken en geen uurtje per dag?! hij snapt toch ook wel dat dat veel te weinig is Verward

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:21

Die spoort niet!!!
Als dat straks echt zo is is dit wel een goede reden om de DB te bellen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:24

Toen bij ons de nieuwe hal werd gebouwt moest het water er ook een paar keer af. De paarden hadden idd toe ook geen water. Wat me opviel is dat de paarden allemaal begonnen te klepper met hun waterbak. Een begon en de rest ging mee. Wel leuk bij een groooote gang.

Na een paar uur was de rust wedergekeerd en geen geklepper meer. Om de 2 uur kwam er iemand langs met een bak met water. Ze hadden dat dus snel genoeg door en dronken wat nodig was. Op zich is dit dus geen probleem maar 8 uur geen water is idd wel veel. Paarden kunnen best een keer 24 uur zonder water maar dan moeten ze geen idioot zwaar werk verrichten.

Ik weet dat het water duur is op dit moment ik hoor er wel meer stallen over klagen. Op zich al je een bron aan kan slaan scheelt dat een hoop geld maar ja hij moet wel gemaakt worden. Waarom denk je dat mensen bij ons op stal moeten betalen voor het water ?. Mensen laten gewoon de kraan lopen als ze weggaan toch zonde al dat water wat wegloopt in de goot zonder te gebruiken. De paarden zijn nu de klos van het menselijke verwende gedrag van de mensen.

Ik hoop dat die man zich nog bedenkt en wat meer tijden bv erinzet. Ik weet ook niet of het reservaar een beetje groot is of standaard??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:26

1 uurtje maar? arme beesten.
de hele dag is natuurlijk overdreven, ze kunnen best een paar uurtjes zonder water(bijvoorbeeld als je ze een tijd in de paddock zet) maar als t echt langer wordt dan is t voor t paard wel lekker wat te kunnen drinken. snap eigenlijk neit wat de bedoeling is van die staleigenaar wat is er mis mee dat t paard egwoon kan drinken?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:33

Stelletje idioten, en dan tussen 12 en 1 drinkt ie zich helemaal vol, dat is nou vragen om koliek!!!!! Boos!
Paard moet gewoon de hele dag kunnen drinken, en als je die mogelijkheid niet hebt, dan zou ik 6 keer per dag laten drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:38

Ik ken wel een stalhouder die 's ochtends en 's avonds zijn bakken een uur lang afsloot, ongeveer ten tijde van het bix voeren. Er werd nogal geknoeid door veel paarden en dan raakten die drinkers iedere keer verstopt. Hij stelde ze dus in, maar omdat hij niet strak op dezelfde tijd kon voeren klopte het toch niet helemaal. Toen hij bij ging bouwen heeft hij het in zijn nieuwe stallen dan ook niet doorgevoerd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 16:41

Ik vermoed dat het deze stalhouder inderdaad om kostenbesparing gaat. Als hij slim is, laat hij zijn pensionklanten betalen voor de afspuitplaats. Als je ziet hoeveel water daar nu zomaar wegstroomt...

En idd kan een paard best een paar uurtjes naar buiten zonder water, als je rijdt kan hij immers ook niet drinken. Maar dat argument van Pipo vind ik idd een heel goed argument tegen: zo'n paard tankt zichzelf dan in een uur helemaal vol met als gevolg een opgeblazen maag en grote kans op koliek.

Ik hoop idd van harte dat hij zich nog bedenkt of dat zijn pensionklanten hem ervan kunnen overtuigen dat kostenbesparing niet ten koste mag gaan van de welzijn van het paard.

BTW Eten en drinken zijn toch gewoon de basisbehoeften van mens en dier? Ik ben blij dat ik op mijn werk tenminste de beschikking heb over een waterkraan en een automaat met thee en koffie...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:45

Zep schreef:
Ik ken wel een stalhouder die 's ochtends en 's avonds zijn bakken een uur lang afsloot, ongeveer ten tijde van het bix voeren. Er werd nogal geknoeid door veel paarden en dan raakten die drinkers iedere keer verstopt. Hij stelde ze dus in, maar omdat hij niet strak op dezelfde tijd kon voeren klopte het toch niet helemaal. Toen hij bij ging bouwen heeft hij het in zijn nieuwe stallen dan ook niet doorgevoerd.


Zaten daar de drink bakken naast de waterbakken ?? Ik weet van nog een stalhouder dat deed omdat de paarden anders na het eten te snel begonnen te drinken en idd boel verstopt raakte. Op zich moet dat uurtje geen probleem zijn. Maar lijkt me beter de bakken uit elkaar te plaatsen zoals het hoort Verward .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:49

een mens moet (gezond) 2 liter vocht per dag binnen krijgen
Stel je voor, jij krijgt 1 uur per dag om dat weg te werken...
Das toch niet gezond?

En dan zou je dus ook, als je gaat rijden, noooit tussen 12 en 1 moeten doen (moet je paard wéér 23 uur wachten!)
en na dat hij zich een uur heeft staan vol tanken kun je hem ook niet meteen aan het werk zetten...

het gaat dus ten koste van de gezondheid va je paard.

Ik zou me paard daar dus niet neer zetten!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:59

in de wei hebben de paarden bij ons op stal ook geen drinken, en ze staan middagen in de wei. 4 a 5 uurtjes.. en je merkt wel dat ze zodra ze op stal staan direkt gaan drinken..
ze hebben bij ons idd een bron geslagen (of hoe dat ook mag heten) maar er wordt toch nauwelijks gebruikt gemaakt van het water om af te spuiten oid..

"Some memories are best forgotten"


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:02

Echt aan kostenbesparing doet die man niet, want de DA kost meer!
Zou het wel wat voor hemzelf zijn om alleen maar de beschikking over drinken te hebben op 1 uur van de dag?
Als dit doorgevoerd zou worden zou ik de dierenbescherming bellen.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:07

Bij Sidorak ging het een paar jaar geleden anders...
Die had geen waterleiding in al die boxen, dus die paarden werden met de hand gedrenkt.
Eens per zoveel uur kwam er dan een krijwagen vol water voor de boxdeur en dan kon het paard drinken zoveel het wilde. Liep het bij de kriuiwagen weg, had het dus voldoende gehad, en ging de kruiwagen naar de volgende boxdeur....

Erg arbeidsintensief. Maar die beesten hadden er niet onder te leiden, dus je kan best een paard houden zonder dat er 24/7 water voor hem bereikbaar hoeft te zijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 17:09

Dees schreef:
...dus je kan best een paard houden zonder dat er 24/7 water voor hem bereikbaar hoeft te zijn.


Maar niet op de manier waarop deze stalhouder het wil gaan doen, lijkt mij. Erg paardonvriendelijk, op z'n zachtst gezegd.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:10

Dees schreef:
Bij Sidorak ging het een paar jaar geleden anders...
Die had geen waterleiding in al die boxen, dus die paarden werden met de hand gedrenkt.
Eens per zoveel uur kwam er dan een krijwagen vol water voor de boxdeur en dan kon het paard drinken zoveel het wilde. Liep het bij de kriuiwagen weg, had het dus voldoende gehad, en ging de kruiwagen naar de volgende boxdeur....

Erg arbeidsintensief. Maar die beesten hadden er niet onder te leiden, dus je kan best een paard houden zonder dat er 24/7 water voor hem bereikbaar hoeft te zijn.


Ik vind dit wel heel anders dan een paard wat 1 keer per dag water krijgt.

En sidorak, die man heb ik al jaren mijn twijfels over. ( effe oftopic)

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:12

Pipo schreef:
[En sidorak, die man heb ik al jaren mijn twijfels over. ( effe oftopic)
[/quote]


nog effe off topic, die twijfels heb ik ook...maar dit voorbeeld met het water was wel okee aan zijn paarden-houden....paste goed in het topic Lachen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:12

wat belachelijk!!
een mens kan toch ook niet (fatsoendelijk) leven op 1 uurtje per dag water drinken.
ik vind niet dat een paard perse 24 uur per dag water hoeft te hebben, maar bv. 10x een uur ofzo, noem maar een voorbeeld.

maar 1x per dag? en worden die paarden ook nog voor de sport gebruikt?
ben benieuwd hoelang ze dat normaal volhouden... Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:36

Op spuitplaatsen kun je makkelijker besparen dan op drinkwater. Op drinkwater mag je simpelweg niet besparen, want een paard moet toch x liter per dag hebben en door de leiding af te sluiten bereik je dat dus niet, maar wel de reeds genoemde gezondheidsproblemen.

Bij ons op stal komt het water op de spuitplaatsen uit de Amstel en niet uit de waterleiding. Het is wel geen leidingwater, maar schoon genoeg om af te spuiten etc. Als je leidingwater nodig hebt, bij wondjes oid, dan gooi je een halve euro in de automaat, hetzelfde voor warm water dat kost ook 50 cent.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:03

Ik snap het probleem van die stalhouder niet zo goed.....een paard drinkt toch niet meer dan hij nodig heeft?? Hij verspilt toch niks?? Als je het drinkwater van een paard niet eens kan betalen, ga dan alsjeblieft geen paarden houden!!! Wat is het verschil of een paard de hele dag door kleine beetjes drinkt of in 1 uur heel veel.....kostentechnisch gezien dan he, want voor een paard is het idd echt niet goed!!
Echt een debiele maatregel!!

btw: het is een puls slaan ipv een bron, dan kun je water uit de grond halen, wij hebben er ook 2, maar voor het drinkwater vd paarden gebruik ik toch altijd gewoon kraanwater.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:17

jeetje zeg. Wat belachelijk. Een paard moet gewoon de hele dag kunnen drinken.

Als ze op de wei staan krijgen ze genoeg vocht binnen door het gras. Toch hebben ze de mogenlijkheid om te drinken bij ons.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:26

Een beetje een vreemde redenering vind ik het wel. Bij ons op stal staan de paarden zolang het licht is ook buiten, maar zij hebben allemaal een drinkensbak in de wei. (Deze wordt alleen in de winter afgesloten om bevroren leidingen te voorkomen). Maar nu staat ze gewoon "aan".
Vind ik ook veel fijner voor de paarden, anders drinken ze heel veel ineens als ze op stal komen. En dat gaat denk ik ook niet altijd even goed...

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:26

Dat vind ik dus niet normaal Boos!
Ik vind dat een paard moet kunnen drinken en ook genoeg, ja oke ze hoeven niet hele dag door te drinken...maar zoiets? gewoon stom.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:31

mickey schreef:
Vind ik ook veel fijner voor de paarden, anders drinken ze heel veel ineens als ze op stal komen. En dat gaat denk ik ook niet altijd even goed...


Daar zat ik dus ook al aan te denken...koliek ofzo Scheve mond

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:54

Mooie gedachtengang heeft die man! Een paard drinkt tenslotte niet meer dan ie nodig heeft zou je zo zeggen Verward

Maar even over paarden die niet de hele dag water tot beschikking hebben. Ik ken er twee: Berber en Isolda.
Wij hebben geen water in ons stalletje en zij krijgen dus water uit een emmer die ik ze voor houd. Dus niet onbeperkt wanneer zij willen.
Het is wat gesjouw met emmers, maar het is niet anders.

Ook nu ze in de wei staan hebben ze niet vrije toegang tot water. Ze staan namelijk vast en een losse drinkbak gooien ze om. (en vind ik gevaarlijk in ons geval)
Zij kunnen dus een aantal keren per dag drinken aan de hand bij de pomp. Ook intensief, maar ook hier is het niet anders.
Overigens drinken ze amper nu ze op gras staan, maar das weer een ander verhaal.

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:17

Jeetje zeg!! Dat vind ik echt niet kunnen! Wij drinken ook niet alleen maar tussen 12 en 1 uur...maar ook kleine kopjes iedere keer...een paard is toch niet anders?? Als je ze ziek wil hebben moet je dat doen...ik zou daar dus per direct weggaan als mijn paard daar stond Boos!

Bij ons op stal kunnen ze van s'ochtends 9 (als de stal open gaat) tot s'avonds een uur of 10/11 (als de stal dicht gaat) drinken...de waterbakken worden s'nachts namelijk afgesloten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jennifer_S, XXleonieXX en 78 bezoekers