natural Horsemanship les met mystery

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

natural Horsemanship les met mystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 09:05

Ik heb vandaag mijn proefles van 2,5 uur, ik ga kijken of het me bevalt en kijken hoe mystery er op reageerd. ik zal het jullie straks allemaal vertellen hoe het geweest is, als het goed is ga ik vandaag ook nog kijken op een stal waar ze pony's inrijden, want ik heb toch maar besloten dat ik mystery wil in laten rijden omdat het niet echt goed gaat met mij en mystery en hulp, ik ben er ondertussen al 4x afgevallen (van de 5x dat ik erop heb gezetten) opzich vind ik het vallen niet echt een probleem, maar omdat hij op me heeft gestaan vind ik het toch best wel eng, misschien lijk ik nou een mietje, maar ik heb toch maar voor mezelfs besloten dat het beter is, alleen dan moet ik hem wel een maand missen (kan wel naar hem toe maar dat is toch anders)

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:44

he ik ben wel nieuschierig. vertel je wel hoe het is gegaan?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 19:25

het was heel erg leuk om te zien en om te doen zelf heb ik nog niet echt heel veel gedaan meer gekeken en geluisterd naar wat die man en die vrouw te vertellen hadden, die man kwam uit america dat was wel een beetje een nadeel want mijn engels is dus niet supper, laat maar gewoon zeggen niks. ik denk er over om mystery daar toch in te laten rijden omdat ik de manier gewoon zo bijzonder vind. mystery reageerde er ook gewoon zo goed op hij begreep het heel erg snel.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 23:01

Da's het mooie van Natural Horsemanship, mits op de juiste manier gebruikt: het paard snapte het altijd al, maar de mens moest zich nog een beetje aanpassen. Heel veel mensen gaan er maar van uit dat het paard zich altijd maar aan de mens aan moet passen en zijn taal moet spreken. Maar daar heeft een paard helemaal het vermogen niet voor. Terwijl een mens intelligent genoeg is om zijn communicatie aan te passen aan tamelijk eenvoudige richtlijnen voor "paards".

Wie was het, als ik vragen mag? (evt per pb?)

Groetjes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:52

Leuk he, om 'paards' proberen te spreken?

Ik heb een vriendin die er les in heeft gehad, en heb via haar, en wat video- en boek-materiaal er wat over geleerd.
Vaak ben ik met Cerise 'NH' aan het doen, grondwerk, hoe je het ook wil noemen hihi.
Ik ben er echt superblij mee, want ze is een erg dominant paard en zo kan ik haar duidelijk maken zonder veel toestanden dat ik lekker toch haar baasje ben en de leider van onze 'kudde van twee' grinnik.

Wel is het te merken dat de stalhoudster totaal geen kaas gegeten heeft van deze methode.
Ze krijgt dan ook soms Cerise niet uit de wei als die geen zin heeft, zelfs al heeft ze haar al gevangen, dan gaat Cerise gewoon dreigen en steigeren.... Frusty
Bij mij wilde Cerise dit ook in het begin, maar ik heb dus meteen haar lekker wat grondwerk in de wei laten doen, en duidelijk gemaakt wie de leider was, en toen was het over.
Geen gezeur, ik bepaal hoe, wat, wanneer grijnz.

Ook bij het in de stal zetten, dan loop ik met Cerise mee de stal in, om daarna RUSTIG het halstertouw af te klikken, pas daarna mag ze gaan eten.
Laatst wilde ze huppekee de stal inrennen en duwde mij tegen de deur aan Verward

Wat bleek: van de stalhoudster mag ze dus altijd de stal inrennen, die houdt haar halster vast tot vlak voor de ingang en dan mag ze zichzelf 'losrukken' en hup snoetje in de voerbak en vreten maar...
Dus dan heeft ze als het ware 'gewonnen', want ze heeft zich losgerukt van de persoon die haar vast hield. Boos!
Daarom deed ze dit ineens ook bij mij, kijken of dit ook bij mij kon.
NOT.

Tegenwoordig loopt ze dus weer keurig naast mij (schuin-achter mij) de stal in, ik eerst, dan zij, en eerst keurig afzadelen of halster af, dan pas het eten of het hoofd schuren aan de tralies grinnik.

Maar goed, de stalhoudster heeft niet zo heel veel ervaring nog met 'wat minder rustige paarden', en daardoor kom ik vaak situaties tegen die 'minder' zijn. Ze is heel lief, maar moet soms nog leren dat stem verheffen en geweld niet altijd de oplossing is... zeker niet bij Cerise.
Want die wint uiteindelijk toch...

Tijdelijk geeft Cerise haar haar zin.
Maar in haar hart blijft ze áltijd
keizerin... *LOL*

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 10:14

mystery heeft daar ook wel een handje van, maar nou heeft die man me ook geleerd wat ik moet doen gewoon een rondje draaien, (eigenlijk heel simpel) mys heeft ook van die hap neigingen niet om echt te bijten maar om te spellen daar heeft hij me ook het 1 en ander voor geleerd. best leuk want hij doet het niet meer Haha!

ik ga er zeker mee door ik vind het echt heel erg leuk

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:45

gaaf zeg hou me op de hoogte kan best via pb denk ik.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:27

Leuk dat je Mystery waarschijnlijk door hun in laat rijden, ben erg benieuwd...wel fijn dat je tijdens het inrijden en erna zelf ook begeleiding krijgt en natuurlijk altijd mag komen kijken Lachen
Dat gebeurt geloof ik niet overal...

Ik weet nog niet of ik Levi laat inrijden door hun, dat duurt nog zolang, voorlopig vind ik de lessen leuk en kom ik steeds meer dingen te weten waar ik geen flauw benul van had Haha!

Morgen mag ik het gaan proberen met hun eigen paard! Die is al wat meer ervaren daarin dan Levi en voor mij is het dan gemakkelijker te zien als ik wat fout doe ofzo Verward want dan doet ze het gewoon niet Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 11:50

kreeg net een mailtje van marjan ze zei dat ik ook morgen mocht komen kijken en dat jij met je moeder ging, maar helaas ik kan morgen niet moet morgen eerst werken en dan bij de telefoon zitten voor de uitslag van mij examen. ze vertelde dat je haar paard mocht gebruiken om te kijken of je het goed deed. succes

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 14:21

Jammer dat je niet kunt...hadden we gelijk een boktmeeting gehad Haha!
Ik duim voor je dat je het examen gehaald hebt Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 21:30

ja idd gelijkt een boktmeeting helaas het gaat niet door!

dankje wel dat je voor mij duimt nou nog even hopen dat ik het 'ja'woord krijgt Haha!

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers