Benen afspuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Benen afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 16:48

Ik spuit Pompidou haar benen altijd af na het rijden, voor de doorbloeding van haar benen.
Ik doe dit eigenlijk altijd, ook bij mn vorige paarden.
Hoe staan jullie hiertegenover, doen jullie dit ook?
Of vind je dit echt onzin?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:51

Het heeft alleen zin als je het minstens 10 minuten per been volhoudt,
effectiever is het om een kwartiertje uit te stappen over de weg.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:27

Ik doe het alleen als het warm is, boven de 25 graden bijvoorbeeld. En als z'n voeten schoon moeten voor een wedstrijd. Ik vind het een beetje een gedoe, omdat wij niet een afspuitplaats hebben, of een slang die speciaal daarvoor gebruikt wordt. Als ik dus af wil spuiten moet ik eerst alle slangen er naar toe zeulen en het water aansluiten. Ik stap na het rijden wel vaak op een betonnen pad wat bij ons naast de bak ligt.

Ik denk niet dat het volslagen onzin is om benen af te spuiten, want Sevin staat altijd helemaal te genieten als ik z'n beentjes afspuit.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:44

ik doe het (bij manegepony's) meestal op het einde van hun uren,en als het wat warmer is.als ze smorgens gewoon een uurtje lopen gebeurt dat meestal niet,maar vanaf de middag meestal wel,als het warm genoeg is.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 18:21

Sjuimpje schreef:
Het heeft alleen zin als je het minstens 10 minuten per been volhoudt,
effectiever is het om een kwartiertje uit te stappen over de weg.

Laatst ergens gelezen (hoefslag, bit ?) dat je het juist niet zo lang moet doen. Kort afspoelen stond daar.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 18:40

ik spuit ook altijd de benen af nadat ik iets met hem heb gedaan, maar geen 10 minuten per been.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:22

Ik spuit bij Golin ook regelmatig zijn benen af. Hij vind het wel prettig. Waarom zou ik het dan niet doen als hij het fijn vind.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:27

Ik deed het wel eens na een lange duinrit als het erg warm was.
Maar meestal gewoon lekker uitstappen, ff rollen in de bak en dan het land op.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:57

Idd juist kort afspuiten anders is je werking juist averechts. Als je even kort afspuit met koud water, geef je het been een koude prikkeling, die ervoor zorgt, dat de doorbloeding opgang komt, om het weer op te warmen. En doordat de doorbloeding op gang komt, worden alle afvalstoffen uiteraard ook weer sneller afgespoeld.
Als je nu 10 minuten per been gaat afspuiten, wordt eerst het been beter doorbloed, in een poging het weer op te warmen. Maar omdat je door blijft gaan met afspuiten, verliest het dier te veel warmte via die benen en zorgt er dan voor datie die warmte bij zich houdt, door de benen minder te gaan doorbloeden.
Dus als je het doet, even kort afspuiten.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:01

Ligt eraan.
Als hij voor de kar heeft gestaan spuit ik hem meestal helemaal af (en lang op de benen)
Onder het zadel bv het bos in geweest ook..
na het springen meestal ook...
maar bv 3 kwartiertjes in de wei... ligt eraan

Maar met warm vweer eigenlijk altijd.
Meestal als hij erg gezweet heeft en het is warm genoeg spuit ik hem helemaal af, en stap hem ff (zonder zadel) uit.
Vind hij heerlijk, is ie weer schoon en minder vliegen.

Maar meestal spuit ik de benen nu wel af, maar in de winter vind ik het te koud (Ik kan wel warm water pakken)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:53

Waarom zou lang afspuiten slecht zijn? Als een paard kreupel is krijg je meestal van de DA het advies om hem 3 keer per dag min 10 minuten af te spuiten? Iemand uitleg?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 21:59

Als een paard kreupel is, heeft hij dus niet van te voren gewerkt als je hem afspuit.
En er zijn verschillende redenen die gegeven worden door je veearts.
Met een wond is het om het schoon te houden, met een ontsteking om dat te verkoelen zodat de warmte wegtrekt. Denk maar zelf als je je enkel verzwikt etc. hebt, dan leg je er ook ijs op.

Ik spuit de benen na het werk altijd even af, niet te lang idd.
Te lang lijkt mij ook weer averechts.
Na het afspoelen ga ik ook altijd nog even een kwartier of langer uitstappen buiten op beton oid.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:33

Maar je spuit juist af om de zwelling te verminderen. Die verminderd doordat de doorbloeding gestimuleerd wordt.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 22:42

Juist, en waarom spuit je de benen na het rijden af? Ook voor de doorbloeding!
Alleen bij zo'n ontsteking oid heeft zo'n doorbloeding veel meer tijd nodig.
Tsja hoe leg ik dat uit? *LOL*

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:58

Dus jij bedoelt dat als er een ontsteking zit dat je dan zeg maar 8 minuten (= 400 Ziek langer nodig hebt om het zelfde resultaat te krijgen? Sorry maar dat snap ik niet! Of bedoelde je het anders?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 23:02

Tja, hier kan alleen een DA een antwoord geven.
Ik heb zelf vaker last van gewrichtsontstekingen.
Door de onsteking wordt de temperatuur en de doorbloeding
vanzelf verhoogd, dat leidt juist tot de zwelling.
Langdurig afkoelen verlicht de pijn (tijdelijk) omdat dan de
bloedvaten krimpen en de zwelling verminderd.
Maar of dat bij paarden zo is ?????????????
In ieder geval praten we dan over een medisch probleem,
en daar ging dit topic dus NIET over.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:15

Ik spuit de benen van mijn bijrijdpaard altijd af na het rijden of longeren, maar geen tien minuten per been inderdaad.
Als het in de winter vriest dat het kraakt, dan spuit ik haar benen niet af.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:18

Kort afspuiten na het rijden doe ik ook regelmatig. Wanneer het paard een beenblessure heeft, spuit ik niet af, maar zet het betreffende been voor 10 minuten in een icepacking. Ten eerste is het effectiever omdat je dan echt koelt, ten tweede verbruik je minder water en ten derde kun je het paard rustig op stal zetten en ondertussen iets anders doen (dus tijdsbesparing). Als een paard een warm been heeft, is dat een teken dat het lichaam bezig is te herstellen, dus dat is eigenlijk heel positief. Door het te koelen stimuleer je de bloedsomloop nog eens extra. Overigens heeft het bij een peesblessure waarbij het paard kreupel is, er geen zwelling meer is en het been ook niet warm is, geen zin meer om te koelen. Dan maak je het been namelijk stijf. Beter is dan om te masseren met bijvoorbeeld arnica-olie, tendocure door het voer te doen en eventueel over te gaan op magneetveldtherapie door de fysiotherapeut. Uiteraard hangt alles af van de aard en ernst van de blessure, maar bij een verrekking van de diepe buigpezen in de voorbenen heeft dit bij mijn paard heel goede resultaten opgeleverd.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:25

Ik spuit ook regelmatig af met koud water zowel in de winter als in de zomer. Ik stap dan wel eerst goed uit. Vooral na zwaar werk (springen) vind ik het belangrijk extra aandacht aan de pezen te geven. Vooral als je een peesblessure hebt gehad ga je er toch anders mee om. In de zomer gaat hij er vaak helemaal onder hij geniet daar echt van Lovers . Ook in de winter spons ik hem gewoon af met koud water. Nooit problemen mee gehad je moet alleen voorzichtig zijn met tocht erna. Ik douche hem denk ik 1x in de 2 maanden onder de warme douche.

Met die coolpacks had ik niet zo beste ervaring ik vond niet dat het been erg cool werd ook al had ik een goed eskadron ding er omheen. Ik vond dat ik met zeker 10 min. afspuiten na mijn gevoel een beter effect had. Ik ben het toen maar gaan combineren in overleg met de fysio.

Toen in d´r tijd met zijn pees heb ik 2x perdag oud gespoten en de fysio kwam 2x per week hem behandelen. We waren er op tijd bij en gelukkig zat ik er na 2 maanden weerop.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:33

Anneke"]
Als een paard kreupel is, heeft hij dus niet van te voren gewerkt als je hem afspuit.

Ik spuit de benen na het werk altijd even af, niet te lang idd.
Te lang lijkt mij ook weer averechts.
Na het afspoelen ga ik ook altijd nog even een kwartier of langer uitstappen buiten op beton oid.
[/quote]Als een paard kreupel is door bijv. een ontsteking dan staat dat gelijk aan de hoeveelheid warmte in het been als dat hij zwaar heeft moeten trainen. Bij een kreupel paard wordt dan ook vaak geadviseerd om 10 min aftespuiten en die 10 min zijn ook helemaal niet slecht om aftespuiten na het rijden. Vooral wanneer je bandages of peesbeschermers gebruikt tijdens de training hebben de benen meer te verduren en hebben ze dus een goede coolingdown nodig d.m.v. uitstappen en afspuiten. Uitstappen op de harde weg is namelijk niet voor iedereen weggelegd, vooral paarden met artrose mogen niet teveel over het harde stappen en hebben dus veel baat bij goed afspuiten!!

[quote="Pegasus schreef:
Langdurig afkoelen verlicht de pijn (tijdelijk) omdat dan de
bloedvaten krimpen en de zwelling verminderd.
Maar of dat bij paarden zo is ?????????????

Toch wil ik even reageren op jouw antwoord Pegasus: je hebt namelijk helemaal gelijk met het afkoelen, zo werkt het ook met paarden. Waarom ben ik anders al 10 weken aan het stappen 3 x per dag en moet ik ook 3 x per dag 10 min afspuiten na het stappen Knipoog

Ik spuit Nappie z'n benen altijd langdurig af als we hebben gereden, helemaal als ik bandages heb gebruikt of als we naar het bos zijn geweest. Onze veearts heeft me duidelijk gezegd dat het goed voor z'n benen is maar dat veel mensen niet lang afspuiten omdat ze dat onzin vinden en ze er vaak niet de tijd voor nemen. Veel mensen smeren er na het rijden coolingsgel op, dat vond onze veearts helemaal onzin! Coolinggel heeft dezelfde werking als eventjes afspuiten: het verkoelt een paar seconden de buitenkant van het been maar niet de rest, dus niet alle pezen en banden worden dan gekoelt wat dus eigenlijk wel de bedoeling is van afspuiten!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:49

Prisca,
Ik heb van die 'coolpack-bandages' van Action. Die hebben een dunner zakje waar je de icepacks indoet dan die van Eskadron. Ze werken echt heel goed en het been koelt er prima door. Op stal heeft ook iemand die van Eskadron en die 'deden' het ook niet goed genoeg, waarschijnlijk door de te dikke binnenlaag. Verward

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 10:05

Het ging idd niet over het kreupel zijn, maar toch vind ik het wel heel intressant en voor veel mensen leerzaam om het er ook over te hebben.

Maar ik was vooral benieuwd wat iedereen zijn/ haar mening hierover is.
Ik merk dat Pompidou het echt fijn vind, en vooral het leuke uitje naar buiten natuurlijk! Knipoog
Pompidou heeft keiharde benen, en zijn mooi droog.
En dat wil ik toch graag zo houden, door toch wel zorgvuldig met die beentjes om te gaan.

Wat kreupelheid berteft t.o. het afspuiten, dat verschilt per blessure.
Hangt er vanaf wat je veearts je adviseerd.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:25

ik spuit (behalve als het vriest) altijd zijn benen af. Mijn paardje moet vooral de laatste tijd best hard werken dus vind ik het wel heel belangrijk. Ook heeft hij last van stal benen (hij is 18) dus daarvoor is het ook goed. verder stap ik eerst altijd 10 min. over de harde weg.
Ik spuit meestal 2x 1 min. per been. ik heb gehoord dat dit het meest effectief is omdat je het been koelt en dan warnm deze zichzelf weer of (dus gaat de bloedsomloop weer sneller) en dan koel je weer enz.

gr musje


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:40

abby schreef:
Prisca,
Ik heb van die 'coolpack-bandages' van Action. Die hebben een dunner zakje waar je de icepacks indoet dan die van Eskadron. Ze werken echt heel goed en het been koelt er prima door. Op stal heeft ook iemand die van Eskadron en die 'deden' het ook niet goed genoeg, waarschijnlijk door de te dikke binnenlaag. Verward


Oeps sorry ik gooi die 2 doorelkaar hihihi ik heb idd die action. Het been voelde na het afpuiten beter aan dan na de ijspakcs. Sorry mijn ervaring ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:05

Misschien inderdaad je gevoel / ervaring... In ieder geval koel je met die icepacks het hele gebied gelijkmatig en tegelijkertijd (dat bereik je met afspuiten niet echt). Bij die actionpacks van mij zit maar 1 dun badstof zakje tegen het neopreen aangenaaid, en ik heb ze een poosje terug voor mijn knie gebruikt toen ik daarmee een hoef probeerde op te vangen van een wat trapperig manegepaard. Ik kan je vertellen dat mijn knie erg goed gekoeld was... Oké, ik heb minder haar op mijn knie dan mijn Tinker aan haar been Haha! , maar ook haar benen werden goed koud!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers