Te kort bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Te kort bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 22:21

Aldira wordt elke 5 weken bekapt omdat de stand van haar voeten behoorlijk gecorrigeerd moet worden.
Maar nu is al de tweede keer dat het veel te kort gebeurd is.
Ze loopt nu al een week kreupel op het harde. In de bak loopt ze wel goed, maar niet overtuigend. Eigenlijk rijd ik dan ook liever niet.
Ik langeteugel, longeer en freestyle al een week met haar.
Zouden jullie wel gaan rijden in de bak of wachten tot ze op het harde ook weer 100% loopt?


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:46

ik zu persoonlijk wachten tot ze ook op het harde weer goed loopt denk ik. Als je merkt dat ze er in de bak echt helemala geen last van heeft kan je misschien rijden maar ook op zand slijten hoeven.
Ik zou lekker een beetje grondwerk gaan doen (als ik een rijpaard zou hebben)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 23:34

En het de hoefsmid even vertellen, dan moet het maar wat langzamer, want aan een kreupel paard heb je nix

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:19

Arm paard...die wil echt niet op het harde lopen hoor, dat doet haar zeer....
Dus waarom zou je haar dwingen?

vergelijk het met te kort afgeknipte nagels, ga jij daarmee met liefde op je toetsenbord typen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:56

Wachten!!!!!
Bij ons is precies hetzelfde gebeurd met een paardje op stal. Eerst dachten ze dat het hoefbevangenheid was, maar toen bleek het toch dat door te kort bekappen de zool erg gevoelig was. Veearts raadde aan nog niets met het paard te doen totdat hij goed loopt op het harde, omdat als er in een te kort bekapte hoef een steentje komt te zitten of het paard tegen iets hards aanstoot de gevolgen erger kunnen worden! Het paard heeft zelfs met bescherming om de hoef gewoon echt 2 weken op stal gestaan, volgende week mag hij weer naar buiten! (ook is het aan te raden een extra schone stal te hebben, dit voorkomt irritatie van de zool door urine en mest!) Succes ermee!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:58

Ijzer met een zooltje?

Nulla tenaci invia est via

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:00

Safari is ook te kort bekapt. Hij heeft er niet zoveel last van, alleen moet je niet te kleine voltes rijden enzo. Dus als je weer begint met rijden ( ik neem aan dat je dat nu niet doet, omdat ze zo'n pijn heeft) is het in ieder geval een tip om niet te scherpe bochten te nemen.
Succes!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:02

Margreet schreef:
Ijzer met een zooltje?


Yep, dat krijgt Lambo ook zodra hij weer beter loopt, met hennep Haha! Het kon er nu nog niet onder gezet worden aangezien het echt nog te gevoelig is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:03

Wachten.
Maar ik zou het wel tegen de smid zeggen.

Als hij niets van jou hoort denkt hij vast dat het allemaal wel goed is.

Kawa is ook een watje als hij een beetje kort voor zijn doen staat loopt hij ook te voorzichtig.
Een ander paard zou het niet eens merken.

Ik heb dat ook tegen mijn smid gezegt en hij houd er nu rekening mee.

BTW een paard dat flink veranderd in stand moet je de eerst dagen flink laten wennen aan zijn nieuwe stand.
Dus zeker niet veel van vragen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:08

Berber werd de eerste paar keer bij de nieuwe smid te kort bekapt. Ze is daar gewoon gevoelig voor.
Even gemeld bij de HS en hij houd er nu rekening mee.
Geen centje pijn meer nu.

Maar ik zou haar ook niet gaan rijden als ze echt pijn heeft. Berber liep op gras wel goed, maar niet overtuigend net als Dira.
Wij laten haar dan even staan of longeren wat ofzo.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 13:12

Dees schreef:
Arm paard...die wil echt niet op het harde lopen hoor, dat doet haar zeer....
Dus waarom zou je haar dwingen?

vergelijk het met te kort afgeknipte nagels, ga jij daarmee met liefde op je toetsenbord typen?


Even ter verduidelijking: ze loopt alleen een klein stukje over het harde van stal naar paddock of wei.
In de bak loopt ze wel goed. Als ik haar loslaat loopt ze lekker te spelen, galopperen en bokken. Maar zodra ze de bak uitkomt is het *au au au*.
Vandaar mijn vraag of ik in de bak wee zou kunnen rijden terwijl ze op het harde nog niet helemaal goed is.

Wat het te kort bekappen betreft: ik heb de vorige keer ook al aangegeven aan de eigenaars dat ze niet goed liep nadat de hoefsmid geweest was. Ze zouden dit met hem overleggen. En nu liep ze dus weer niet goed. Ik heb de stalhouder (eigenaar) opgehaald om hem zelf te laten zien hoe beroerd ze liep. Ze zijn er wel een beetje van geschrokken.
Het gaat trouwens wel met de dag beter hoor, ze begint alweer een beetje te stampen *LOL* dus ik denk dat ze met een dag of 3, 4 weer prima loopt.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:17

Cody schreef:
Even ter verduidelijking: ze loopt alleen een klein stukje over het harde van stal naar paddock of wei.
In de bak loopt ze wel goed. Als ik haar loslaat loopt ze lekker te spelen, galopperen en bokken. Maar zodra ze de bak uitkomt is het *au au au*.
Vandaar mijn vraag of ik in de bak wee zou kunnen rijden terwijl ze op het harde nog niet helemaal goed is.


Zo gezegd: ik zou wachten, moeten die mensen van dat paard bij ons op stal ook op advies van de veearts!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 13:21

runningkawa schreef:
BTW een paard dat flink veranderd in stand moet je de eerst dagen flink laten wennen aan zijn nieuwe stand.
Dus zeker niet veel van vragen.


Wou ik ook nog even zeggen... Haha!

Ze moet wel flink gecorrigeerd worden, maar dat is echt beetje bij beetje, vandaar dat elke 5 weken de hoefsmid komt. Hij haalt er dan echt een paar mm af aan de zijkant. Dus dat corrigeren gaat heel geleidelijk.
Alleen waarom hij er nu weer over de hele hoef gezien teveel vanaf heeft gehaald? Geen idee. Slechte zaak in ieder geval, kan een keer gebeuren maar als het nu elke keer zo gaat schiet het niet op.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 17:33

Heeyy... Ik herken ut wel. Wij hebben een lief paardje op de manege staan, en die is ook veel te kort bekapt, ik weet niet of dit bij jullie zo was, maar het bloed stortte eruit. Dat was echt niet meer normaal, nadat hij 2 weken verder was, kon hij weer een uurtje lopen.

Maar nu weer on-topic, hij heeft er nu niet echt last meer van, tenminste, je kunt het niet aan hem zien... Ik hoop dat jou edele dier er ook weer bovenop komt...

Groettiezzz

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:20

Wat een pech Marije!
Andrew had hetzelfde, elke keer als hij bekapt was, of door het rijden te kort stond liep hij voorzichtig en kort tot kreupel op harde bodem zoals harde leempaden of verharde ongelijke bodem of metsteentjes e.d.
In Emmeloord hebben ze hem op de harde cirkel gehad en liep hij duidelijk kreupel. De zool was erg dun bleek op de foto en het hoefbeen iets gekanteld waardoor die hoef extra gevoelig was. Hij heeft ijzers met zooltjes en siliconen gekregen (november) daarna ging het prima. Nu binnenkort gaan de zooltjes er tussenuit dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Ik reed wel gewoon in de bak als hij daar geen last van had. Hele rotte stukjes buiten liep ik er ook vaak naast. Draven op de verharde weg doe ik eigenlijk nooit. (slijt te hard en te gevoelig)

Ik heb het de hoefsmid ook verteld. Die haalde toen ook minder van de zool af. Dat hielp ook wel iets, maar het beste was dus niet te vaak bekappen.
Als zij zo sterk gecorrigeerd moet worden is het misschien verstandiger haar op ijzers te zetten. Dan slijten de hoeven ook niet verkeerd af, en het ijzer kan gewoon vervangen worden als het scheef is gesleten.

Sterkte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 84 bezoekers