jong paard bijgezet longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

jong paard bijgezet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 20:48

Vaak hoor je dat ruiters hun groene paard voordat ze hem werkelijk gaan (in)rijden aan de longe al leren om een aanleuning te zoeken aan het bit.
Wat vinden jullie hiervan, leert je paard werkelijk al in een aanleuning te lopen of is dat gewoon onzin?

Zelf denk ik dat het niet zoveel effect zal hebben, als je voor het eerst op je paardje stapt zal het toch zeker de eerste paar keer zijn evenwicht moeten zoeken, en dan kan je toch niet van het dier verwachten dat het al netjes in een aanleuning loopt omdat ie dat met longeren geleerd heeft?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:25

Ja, wat echt rijtechnisch resultaat zal geven weet ik niet.
Maar als ik een jong paard voor een van de eerste keren aan de longe heb mag ie zo vrij en blij lopen als ie wil (wel netjes in te cirkeltje als t ff lukt dan. Knipoog )
Als ie er bijna klaar voor is om te gaan berijden is t denk ik niet zon groot probleem als ze wat bijgezet worden.
Tuurlijk, met de beginselen van het rijden kun je niet verwachten dat ze perfect in de houding lopen.
Zon jong paard moet idd het evenwicht gaan opzoeken en daar een balans in vinden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:05

als een jong paard gewend is gelongeerd te worden ga ik inderdaad bijzetten met gogue. Ik vind aanleuning namelijk heel belangrijk, niet zozeer vanwege het rijtechnische (hoewel, waarom zou je hem heel lang met zijn neus in de lucht laten lopen en moet hij dat straks weer helemaal afleren?), maar ook omdat zijn rug goed onderhouden moet worden. Die kan hij maar beter meteen zo goed mogelijk gebruiken, want dat spaart hem. Een paard dat goed zijn rug gebruikt lijdt minder van rijden dan een paard dat niet goed zijn rug gebruikt.
Daarnaast moet een paard wennen aan het feit dat er lichte druk in zijn mond ligt (de hand van de ruiter) en dit is ook een manier om hem daar aan te wennen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:50

Het gaat niet om de aanleuning want die krijg je neit van de bijzet. Maar het gaat erom dat ie vast went aan teugeldruk. Daarom laat ik de jonge paarden er vast aan wennen voor ik erop ga.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 20:44

Pipo schreef:
Het gaat niet om de aanleuning want die krijg je neit van de bijzet. Maar het gaat erom dat ie vast went aan teugeldruk. Daarom laat ik de jonge paarden er vast aan wennen voor ik erop ga.


jep, das nou wat ik bedoel, alleen dan beter verwoord.

een aanleuning verkrijg je toch alleen door een juiste ruiterhand in combinatie met een waakzaam been (om het zo maar kort door de bocht te zeggen)?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:56

carina schreef:
een aanleuning verkrijg je toch alleen door een juiste ruiterhand in combinatie met een waakzaam been (om het zo maar kort door de bocht te zeggen)?


grofweg ja. hierbij kan je nog "ontspannen, goed door het lijf, vertrouwen en training" aan toevoegen.

Amor Vincit Omnia

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 20:58

SuperPepeijn"]
[quote="carina schreef:
een aanleuning verkrijg je toch alleen door een juiste ruiterhand in combinatie met een waakzaam been (om het zo maar kort door de bocht te zeggen)?


grofweg ja. hierbij kan je nog "ontspannen, goed door het lijf, vertrouwen en training" aan toevoegen.
[/quote]

ja, daar heb je natuurlijk gelijk in.

maar daarom zei ik ook "Kort door de bocht."

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:20

ik doe het daarin tegen nooit.
Ik ben bang dat als een paard op die manier leert hangen dat er met rijden moeilijker weer uit te krijgen is.
Dus ik longeer een jong paard zo en de rest leer ik ze wel als ik erop zit.
Is nog altijd goed gegaan.

ik longeer overinggens een ouder paard ook zonder dingen.
Ik ben van menig dat je voor longeren ook les nodig hebt en het voor elk paard ook weer anders is.
En naar mijn mening pakken ook hier te veel onervaren personen naar moeilijk longeer gerei.
Wat dan net als met rijden ook veel kapot kan maken, alleen word er over longeren lichter gedacht.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:42

Iedereen verklaart me voor gek dat mijn jonge merrie al wel een keer onder de man heeft gelopen maar een bijzet nog niet kent Verward Maar eigenlijk denk ik er net zo over als Kawa *LOL*
Alleen als ze straks wat verder is ga ik wel een enkele keer met een hulpteugel longeren. Mijn paardje loopt trouwens ook helemaal niet met haar hoofd in de lucht, ze loopt soms zelfs netjes rond Verward Ook toen mijn zusje er voor het eerst opstapte *LOL* (misschien ben ik gewoon gezegend met een heel lief paardje Tong uitsteken )
Laatst bijgewerkt door gomir op 12-06-02 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:45

dan was ik wel gezegend met boven de 100 brave paardjes Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:06

Maar volgens mijn omgeving, die er allemaal natuurlijk heel veel verstand van hebben, is dat heel bijzonder *LOL* Ze vonden het gewoon absurd dat ze niet eens gebokt heeft Verward (lijkt mij normaal eigenlijk als je het goed voorbereid en een band met je paard hebt Verward ) Er was zelfs iemand die het een dooie noemde en dat is het toch echt niet. Het is best wel een bloedkikker *LOL* Ze zijn zeker jaloers Lovers

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:09

Ik denk inderdaad dat die lui jaloers zijn. Als je alles rustig doet, waarom zou een paard dat een reden hebben om te bokken? Omdat ie het niet kent? Dan doe je het niet goed en vertrouwd ie je niet. (er zijn uitzonderingen, maar ik vind het juist goed als ie geen bok geeft, maar dat jij het goed doet!)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:23

elk paard die ik zadelmak maak of een beetje kennis laat maken met et tuigwerk longeer ik met bijzet, eigenlijk de eerst keer al, al hangt ie dan helemaal los zodat er geen druk op komt te staan of ze moeten echt grandioos gaan sterrenkijken. En daarna doe ik ze telkens net wat strakker. Na een poosje als ze al wat meer kennen gaat er een pessoateugel om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:49

Mikey schreef:
Ik denk inderdaad dat die lui jaloers zijn. Als je alles rustig doet, waarom zou een paard dat een reden hebben om te bokken? Omdat ie het niet kent? Dan doe je het niet goed en vertrouwd ie je niet. (er zijn uitzonderingen, maar ik vind het juist goed als ie geen bok geeft, maar dat jij het goed doet!)


Van alle paarden die ik zadelmak heb gemaakt heeft er precies 1 gebokt Haha!
Al die anderen niet, en met al van deze paarden had ik toen geen band.
De meeste kwamen recht uit de wei.
De band ie kwam later wel.

Als je gewoon rustig te werk gaat, hoeft een paard niet bang te zijn, imo doe je dan toch iets verkeerd.

En het lijkt mij stug dat alle paarden die ik gereden heb toevallig braaf waren.
Er zijn er meer geweest die hoog in het bloed stonden, dan paarden die laag in het bloed zaten.
Maar de eerlijke en vooral de uitsraling die je zelf geeft tegenover het paard dat het niet eng is wat je doet, neemt een paard over.
Jij als leider geeft aan dat het normaal is en niet eng, dus het is ook niet eng.

En ik heb bij verschillende mensen gereden, en zei deden het allemaal zonder bijzet.
Van die mensen heb ik het dan ook weer geleerd, voor mij dus heel normaal, las op i-net pas een paar jaar geleden dat zoveel mensen er eerst een hoop aanhangen voor ze erop gaan zitten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:28

Ik deed het vroeger ook nooit, ging er zo op. Maar nu ik meer tijd heb, en het rustig een maandje langer mag duren, longeer ik ook met bijzet. Werkt super.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:10

Desiree schreef:
als een jong paard gewend is gelongeerd te worden ga ik inderdaad bijzetten met gogue. Ik vind aanleuning namelijk heel belangrijk, niet zozeer vanwege het rijtechnische (hoewel, waarom zou je hem heel lang met zijn neus in de lucht laten lopen en moet hij dat straks weer helemaal afleren?), maar ook omdat zijn rug goed onderhouden moet worden. Die kan hij maar beter meteen zo goed mogelijk gebruiken, want dat spaart hem. Een paard dat goed zijn rug gebruikt lijdt minder van rijden dan een paard dat niet goed zijn rug gebruikt.
Daarnaast moet een paard wennen aan het feit dat er lichte druk in zijn mond ligt (de hand van de ruiter) en dit is ook een manier om hem daar aan te wennen.


Er zijn natuurlijk een hele hoop manieren om een jong paard in te rijden of zadelmak te maken. Ik hanteer dezelfde methode van Desiree. Mij bevalt dit erg goed.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:18

effe een vraagje voor als ik met tallie ga beginnen: kan je beter bijzets gebruiken of iets met touwtjes zoals een gogue? of heeft die juist weer niet het effect van wennen aan de teugeldruk?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:53

Talida schreef:
...kan je beter bijzets gebruiken of iets met touwtjes zoals een gogue? of heeft die juist weer niet het effect van wennen aan de teugeldruk?


De gogue zorgt voor een permanente aanleuning. Stoot is wat eenzijdiger. Zie R&R. Daarom heeft een gogue de voorkeur.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 13:56

gogue werkt inderdaad heel goed, maar de eerste paar keer, doe ik het altijd met een bijzetteugeltje, vraag me niet waarom, ze leren het gewoon sneller. Daarna, gaan er touwtjes of gogue aan.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 14:07

raken ze dan nooit in paniek als 'ineens' en 'vast' zitten? ik heb altijd van die visioenen van achteroverklappende paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:01

Talida schreef:
raken ze dan nooit in paniek als 'ineens' en 'vast' zitten? ik heb altijd van die visioenen van achteroverklappende paarden....


NIet heel strak doen direct, steeds een gaatje strakker, en als ze wel gaan staken vooruit slaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:31

Pipo"]
[quote="Talida schreef:
raken ze dan nooit in paniek als 'ineens' en 'vast' zitten? ik heb altijd van die visioenen van achteroverklappende paarden....


NIet heel strak doen direct, steeds een gaatje strakker, en als ze wel gaan staken vooruit slaan.
[/quote]

Daarom kan je beter een Goque of een Chambon gebruiken i.p.v. bijzetteugels of touwtjes.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:13

Ik heb mijn merrie ook eerst gelongeerd met touwtjes, om aan teugeldruk te wennen. Ook ik sluit me erg bij de manier van Desiree aan.

Als je voor de eerste keer bijgezet gaat longeren, zorg er dan voor dat je met zijn tweeen bent. Je begint eerst met heel los bijzettten en het belangrijkste is: voorwaarts houden. Zolang een paard voorwaarts is kan hij niet stijgeren en achterover slaan.
Het nadeel van bijzets met veel rubber erin verwerkt, is dat (jonge) paarden er op kunnen gaan hangen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 23:03

Talida schreef:
raken ze dan nooit in paniek als 'ineens' en 'vast' zitten? ik heb altijd van die visioenen van achteroverklappende paarden....


je moet em natuurlijk niet inene niet zijn kop op de loodlijn trekken maar je moet em telkens wat strakker doen. Als ze dan nog omhoog komen heb je de zweep ook nog die ze duidelijk kan maken dat steigeren uit de boze is!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 21:19

Ik ben een groot voorstander van niet teveel tutten met het paard maar het wel goed op zijn taak voorbereiden.
Dus eerst alles eens laten zien en voelen alvorens ermee aan het werk te gaan.

Maar nu wordt er sinds vorige week hier op stal een nog TOTAAL onbeleerd paard (van net 5 jaar) ingereden .

De eerste keer dat de instructrice die erbij ging helpen / het inrijden ging doen bij het paard kwam kijken heeft ze het meteen an de longe gezet
met touwtjes op een hele schappelijke lengte.

Paard was nauwelijks gewend aan hoofdstel en bit en zelfs met meelopen aan het halster nog behoorlijk ongehoorzaam.

Maar bit erin , longe eraan en longeren ging prima.
Toen zadel erop (had hij ook nog nooit mee gelopen !) en touwtjes eraan
en verder longeren.
Even wat bokken mar verder heel braaf .
Netjes bit aannemen en echt niet hangen op de touwtjes , wat je bij bijzetteugels dus wel vaak ziet gebeuren.....

Afijn even later ging ze wat aan het zadel hangen enzo en ineens zat ze erop.

Nu een week later heeft ze elke doordeweekse dag even met het paard gewerkt op een hele vriendelijke , simpele en duidelijke manier en het beestje loopt eigenlijk heel netjes !

Aan het been , aan de teugel , je ziet niet dat het dier pas een week een ruiter op z'n rug heeft.
Ik dacht dat dat dier als een zwabber door de baan zou gaan maar hij doet alles zo netjes en er zit ook een fijn stuur op zo te zien,
Galopperen ook zonder een centje pijn ?
Verbaasd me echt dat het zo makkelijk gaat ....
Het longeren voor het rijden heeft ze afgebouwd en nu gaat ze er direct op.
Tijdens het opstijgen wat op de schoft kriebelen en het paard staat muisstil te genieten .
Sinds een paar dagen rijdt de eigenaresse erop (meisje van 13 dat nooit les heeft gehad en eigenlijk een pure beginner is) en het dier is TE braaf.

Zo zie je maar dat als iemand die veel ervaring heeft en er goed opzit ,
het paard simpel en duidelijk vraagt en leert wat de bedoeling is dat zo'n dier het ZO oppakt .
Blijkt dat als je ZO een paard inrijdt dat het dan eigenlijk doodeenvoudig is.
Moet je wel kunnen natuurlijk !

Dan is deze manier beter dan een jaar lang longeren en pielen en het paard uiteindelijk als een zwabber met gestrekte hals door de bak te laten hobbelen .

Ik heb nu met eigen ogen gezien dat zo'n groen paard veel meer kan dan ik eigenlijk dacht .
En dat ook nog in een net aangelegde (zware) bak .

Knap hoor !

Meteen rond en ontspannen rijden kan dus prima heb ik nu gezien.
Is 1 van de manieren , er zijn er zoveel.....

Touwtjes zijn het fijnste hulpmiddel tijdens longeren vind ik , paard wordt gestimuleerd zelf de weg voorwaarts/neerwaarts te ontdekken en ze hangen er eigenlijk niet op is mijn ervaring.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers