1 jaar na Enschede

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 12:05

Ik heb eigenlijk helemaal niets met Enschede. Vorig jaar niet en nu nog niet. Vandaag precies een dag geleden. kan me sommige dingen nog super goed herinneren. 's avonds was ik naar de dansavond geweest van de dansschool en ik wist van niets. ik woon daar vlakbij en dus liep ik samen met mijn beste vriend terug t was een heldere avond. toen we langs een scouting gebouwdje kwamen zaten daar mensen TV te kijken ik had echt zoiets van wat is dit nou? wie gaat er nu in vredesnaam nu tv kijken. dat was t eerste wat ik merkte van de ramp. we hebben toen met zn tweeen nog staan praten en naar de sterren staan kijken. toen ik thuis was. stond de tv aan en was iedereen aan t kijken. toen merkte ik pas wat er allemaal aan de hand was. ik heb toen nog weken gevolgd of er nog mensen gevonden waren. Op een bepaald moment zag ik dat er 3 vermisten van de lijst waren. ik dacht die zijn gevonden een turks gezin was t volgens mij. een dag later stonden ze op de lijst van overledenen. zo erg er bleven 2 kinderen over. die waren de rest van t gezin kwijt. Ik vond dat heel erg. Ik had echt zoiets van hoe kan dit een gemeenschap overkomen. Nu precies een jaar later beginnen ze weer met de opbouw van 'hun' wijk en ik heb nog steeds niets met enschede maar ik wil er op zo'n dag als vandaag wel even stil bij staan.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:16

Exact een jaar geleden was het precies zo'n bloedheet weekend. Ik had die zaterdag een sportdag van m'n werk hier op Olympos (sportterrein bij de universiteit). 's Middags waren we even bij de Dag van het Aangespannen Paard gaan kijken en toen we om 16 uur weer terugreden naar het sportterrein hoorden we de eerste berichten op het radionieuws. Dan denk je nog: 'Het zal wel meevallen', omdat niet werd gemeld dat die vuurwerkfabriek midden in een woonwijk stond.

's Avonds op het 8-uurjournaal werd er ook niet zo bijster veel over gemeld. M'n ouders gebeld, die wonen er zo'n 30 km vandaan. Die konden me al wel vertellen dat het echt een ramp was. Pas de volgende dag, toen ik voor moederdag bij m'n ouders was en de hele dag de beelden op TV Oost zag, drong het pas echt tot me door. Ik zag ook voor het eerst de live-beelden van de Grote Knal en ik heb daar met tranen in m'n ogen voor de tv gezeten. Enschede was voor mij toch wel heel dichtbij, ik heb 18 jaar in Twente gewoond en kom er nog steeds regelmatig. Al die mensen die letterlijk in één klap alles kwijt waren...

Op een dag als vandaag sta ik daar graag even bij stil. Het zal je maar overkomen...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:41

Enschede, ik wist wel ongeveer waar het lag (Twente0, maar heel exact niet hoor, ik had ook niet veel met enschede.
Die avond een jaar geleden heb ik de hele avond sprakeloos voor de tv gezeten, met opn mond en kippevel tot snachts zitten wachten op goed nieuws. Maar dat kwam dus niet.
Mijn vader belde, die was lekker naar het theater geweest en wilde net gaan vertellen hoe leuk het was. Ik zei dat hij even de tv aan moest zetten, hij werd er ook op slag stil van.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 15:54

Ik was ook op de dansschool. Om precies te zijn hadden wij galafeest. Ik weet niet precies hoe het kwam, maar ik ben die avond heel erg over mn toeren geraakt. Ik wist nog niks van Enschede maar ik had helemaal een breakdown en weet nu nog niet hoe dat kwam. Toen mensen van de ds me thuis gebracht hadden, (kon niet eens met mn brommer rijden) zag ik dat mn ouders de tv aan hadden en hoorde ik over enschede. Vreselijk vond ik het. M'n moeder had later een theorie dat het daardoor kwam dat ik zo ongelooflijk over mn toeren was, zonder dat ik het wist Verward Ik weet het niet hoor, maar iig vond ik het echt heel eng en afschuwelijk

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 07:57

Een jaar geleden zat ik in Markelo. We waren met de junioren van de manege een weekendje paardrijden. Op zaterdagmiddag maakte we een rit van 1,5 uur. We reden de berg op en zagen een grote rookpluim. We maakten op dat moment nog grapjes dat er een orkaan aan kwam. Na de rit kwamen we terug op de boerderij (krijg weer kippevel) en hoorde toen wat voor verschrikkelijks er gebeurd was. Degene die ons begeleide had collega's wonen in de wijk. De tv stond aan en iedereen
was erg geschrokken. Ik denk dat als ik gewoon in Zwijndrecht was geweest ik het natuurlijk ook verschrikkelijk had gevonden maar nu zaten we er vlakbij, een kilometer of 15 geloof ik. Je beleefd zo'n ramp dan op een heel andere manier.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 08:07

Ik weet nog super goed dat ik een blouse stond te strijken in mijn slaapkamer. Ik hoorde het op het nieuws en ik voelde echt het bloed uit mijn gezicht weglopen, mijn moeder had net een week daarvoor een huis gekocht vlakbij de binnnenstad van Enschede. Ik ben toen naar beneden gelopen en heel voorzichtig gezegd tegen mijn moeder: "Ehhhhhh, er is een ramp gebeurd in Enschede". Toen hebben we wel even flink in spanning gezeten want de makelaar zat midden in het rampgebied en eerst wisten we ook niet of mijn moeders huis was getroffen (we woonden toen nog in Gorinchem)daar woonde een gezin met twee pubers. De makelaar was die middag gelukkig niet op kantoor want daar was niet veel meer van over. Mijn moeders huis was nog helemaal heel omdat de bewoners alle ramen tegen elkaar open hadden gezet, de knal was dus zo doo rhet hus gegaan, bij de buren waren er wel overal ramen kapot.
Als ik nu in Enschede op bezoek ben zie je overal nog dingen die met de ramp te maken hebben, huizen in de steigers, houten planken in de ramen, onbewoonbaar verklaarde huiznen natuurlijk die hele wijk die is afgezet met een heel groot houten hek, dat hek is elemaal beschilderd, oa door schoolkinderen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die al konden praten de ramp veel beter hebben verwerkt dan baby's die alleen maar de kanl hebben gehoord maar nog nie konden begrijpen wat er was gebeurd, die worden nu nog panisch als ze een knal horen. En op de radio hoor je daar ook nog elke dag dingen over de ramp. Het is daar echt nog een onderdeel van het dagelijks leven.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-05-14 09:09 ]</font>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 10:14

Ellen, wat toevallig dat je in Markelo was. Mijn zusje had daar die dag een wedstrijd en mijn vader heeft vanaf het wedstrijdterrein die rookpluim staan filmen. Hij wist toen nog niet wat het was, dat hoorde hij later pas op de radio...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:19

Ik was heel erg druk het was zo onwijs snik heet en wij moesten met een merrie naar de dag van het aangespannenpaard ik had er geen zin in en iemand anders is mee gegaan zodat ik thuis op de boerderij kon passen.
Ik kwam dus laat thuis en was bekaf.
Mijn moeder zei al dat er vuurwerk was ontploft en ik had zoiets ach eigenschuld wie gaat er nu vuurwerk afsteken.
Ik ben gaan douchen en ging daarna chatten.
Iemand waar ik altijd er veel mee banketstaaf was er niet en kwam pas later online hij woont ook in het centrum en alleen zijn ruit was gesneuveld.Toen hoorde ik voor het eerst dat het niet alleen mar een beetje vuurwerk was.
verder de heleavond het nieuws gevolgd mijn moeder is songfestival freak en dat werd onderbroken....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:26

ik was overdag bij de pony's, ben toen naar de Loenense waterval gereden met Shico en mn vriendin op Jolanda volgens mij. Toen ik thuis kwam was t al gebeurd, maar door t lekkere weer zat mn moeder buiten en wist dus van niets, mn broer was op zn werk en mn vader was ook ergens maar weet niet meer waar Verward .
naja 's avonds gingen mn broer en ik naar de dansschool, en daarna gingen we naar een vriendin van mij want dat hadden we afgesproken, ff wat daar te gaan drinken. komen we daar aan, zegt ze "erg he van Enschede!" mn broer en ik hadden zoiets van "jaaaaa zal wel waar heb je t over??"
naja wij daar tv kijken en toen zag ik t allemaal. wooooow ik schrok me echt helemaal dood, een klasgenootje (ook een van mn beste vriendinnen) was die dag namelijk in Enschede. ik zat helemaal in de stress maar ik had gelukkig al snel een sms van dr gehad dat er niets aan de hand was en dat ze niet in t gebied zat. pfiew
owja mn paps was toen in Amerika, daar stond t zelfs nog in de krant!
toen ie terug kwam was t al een beetje weer uit t nieuws, maar hij zag de beelden en schrok zich ook dood.
zo erg allemaal!! helemaal als je nu hoort dat er nog steeds mensen zijn met diepe schulden. waar blijft die hulpverlening??

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 13:48

Ik weet het ook nog precies. Ik was met mijn vriend + zijn pa en ma naar familie in de achterhoek. Ik ging een rondje lopen met mijn vriend en ik merkte die rookpluim op. We konden niet bedenken wat het zou moeten zijn. een flinke brand, dat wel.
In de auto hoorden we het op het nieuws en 's avonds nog op tv gezien brrr.
iedereen weet die dag nog precies volgens mij...

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Animal, GrapeshotBot, Hootje, LiDi, Mutsie93, nano, Pferdchen, pjer, PlukenKrul, VosjeN, xxxmh en 62 bezoekers