touwtjes langer: hals naar voor of meer opgericht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

touwtjes langer: hals naar voor of meer opgericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 15:42

Ik heb nog een vraagje over dat longeren met touwtjes, waarmee ik onlangs mee begonnen ben. Ik heb vroeger veel met een gogue gelongeerd, maar nu gebruik ik liever het systeem van de touwtjes (opzij aan de longeersingel vastgemaakt) omdat ik hierbij mijn paard hierbij wat hoger kan in stellen (meer zoals we ze nu ook rijden). Misschien zijn er nog onder jullie die ook zo longeren, misschien kunnen jullie mij helpen met het volgende.

Mijn vraag heeft te maken met de lengte vd touwtjes. Ik wil de touwtjes niet te strak zetten om te vermijden dat ze zich erop vastzet. Nu vroeg ik mij af: als de touwtjes opzij aan de longeersingel zijn vastgemaakt en ze zijn redelijk lang (hoofd nogal wat voor de loodlijn), zal de hals dan gewoon meer naar voor gaan of zal ze die meer omhoog brengen wanneer je haar drijft?
En, op welke hoogte maak ik de touwtjes dan best vast aan de longeersingel?

Bedankt voor alle hulp!
Joke



ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:13

Ik persoonlijk zie een paard aan de longe juist wel graag lager ingesteld...
ik heb dus geen ervaring met het hoog opgericht laten lopen d.m.v. touwtjes, ik heb daar ook geen goed gevoel bij.
Volgens mij is het onvermijdelijk dat het paard zich daarop vast gaat zetten en zijn rug zal wegdsrukken, ook krijg je een nare knik net achter de atlas.

Of je moet een GP paard hebben... maar dan had je waarschijnlijk niet met deze vraag gezten.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 16:29

Nee Sjuimpje, dat zeker niet. Er is nog veel werk aan de winkel! Knipoog Het is ook niet zo dat ik ze echt heel hoog wil instellen, maar toch wat meer opgericht dan dat ik ze vroeger met de gogue longeerde. Alleszins bedankt voor je bericht!

Joke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:41

Met het touwtje kun je wel variëren in de mate van oprichting, dat hangt
ervan af hoe je de touwtjes vastmaakt. Bij de schoft heb ik ze normaal een
handlengte omlaag door de ring naar de mond en dan maak ik ze vast ongeveer
een halve handlengte onder waar normaal mijn zadel eindigt.
Als ik m iets hoger wil laten dragen, dan neem ik voor allebei de punten en
ring hoger, samen met genoeg ondersteuning van achteren wil ie dan wel
ietsjes meer klimmen. Een paard zal de neiging vertonen om de onderste lijn
horizontaal te brengen zoveel als mogelijk, dat zie je bij de gogue
gebeuren,maar ook bij het touwtje. Dus zo hoog als je je onderste touwtje
vastmaakt, zo hoog zal zijn mond ongeveer zijn.
Als je met een touwtje longeert, wil je ook graag dat ie zich daar licht op
maakt, zorg dus dat je het niet te strak vastmaakt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:08

Ik heb ook een tijdje met touwtjes gewerkt maar had er net als bij Sjuimpje een niet zo lekker gevoel bij.
Ik ben weer terug gegaan op mijn oude vertrouwde goque en het werkt toch vriendelijker en prettiger.
Als je de touwtjes op een correcte manier wilt gebruiken moet je ze eigenlijk constant/regelmatig verstellen (net als bij de bijzetteugels) en dan nog heb ik er een raar gevoel bij.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 08:44

Lovely, héél hard bedankt voor je gedetailleerd advies! Net zoals Chantal1 zegt, vind ik het ook wat zoeken met de touwtjes (in vergelijking met de gogue), omdat je enorm veel vrijheid hebt over hoe je ze vastmaakt. Maar ik ga het alvast nog eens proberen met je advies in gedachte.
Joke

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:18

Nou, zoeken vind ik het nog niet zo precies, er staat me wel wat aan tegen (kan niet precies zeggen was). Ik heb het ook al bevestigd gekregen door mensen die proffesioneel met paarden bezig zijn en dan wordt toch weer de goque aangeraden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:54

Als jullie het hebben over touwtjes, bedoel je dan ook twee losse touwtjes of heb je het over een lang touw(tje) dat je over de longeersingel heen legt, door de ringen van de singel nar het bit laat lopen en dan weer terug naar de singel? Daar zit namelijk anders het grote verschil.

Ik maak zelf (als ik longeer met een enkele longe) gebruik van een touwtje van ongeveer 5 meter lengte. Dat kan ik op alle mogelijke manieren bevestigen en is geschikt om ieder paard te helpen te leren in een optimale en functionele houding te lopen. Het voordeel van dit touwtje is dat het rondloopt en dus het paard zelf de gelegenheid geeft om uit te vinden wat er gebeurt als hij buitenstelling aanneemt, duikt of omhoog komt. Je kunt het touwtje op ieder gewenst punt en op iedere gewenste lengte bevestigen. Andere hulpteugels zijn daar naar mijn idee minder geschikt voor.

De gogue bijvoorbeeld is een hulpteugel die je vastzet tussen de voorbenen en die inwerkt achter de oren en in de mond op het moment dat het paard omhoog komt. Deze hulpteugel kun je dus alleen gebruiken bij een paard dat van nature te hoog loopt en daarbij zijn rug wegdrukt. Een paard dat juist te diep loopt wil je juist omhoog trainen en dan zou een gogue geen effect hebben omdat dit paard te laag loopt om de gogue in te laten werken. Hetzelfde geldt voor de chambon.

Over de gewone bijzetteugel is in andere topics al zoveel gezegd, dat hoeft hier niet herhaald.

Met het longeren met een slofteugel heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat je ergens al snel een enorme lengte aan teugel over houdt die je nergens kwijt kunt omdat je nu eenmaal afhankelijk bent van de gespen van de teugel om hem vast te maken.


Het probleem met veel paardenmensen (althans dat zie ik om mij heen veel en verder no offence!), is dat ze zo eigenwijs zijn als .... Alleen de manier waarop zij iets doen werkt, en alleen als iemand adviseert die op een of andere manier overtuigend overkomt, dan wordt dat geaccepteerd. Vaak wordt er dan ook gekeken naar de 'groten der aarde' en wordt dat ook overgenomen. Een aantal jaren geleden was de slof een zeer populaire hulpteugel. Iedereen reed ermee, van laag tot hoog. Nu wordt je vervloekt als je met een slofteugel rijdt...
Op dit moment is het LRD-rijden erg populair en doet ook iedereen dat.

Volgens mij moet je altijd je eigen weg volgen en op die weg alle adviezen die je krijgt en de dingen die je ziet ter overweging nemen en er je voordeel meedoen (vergeet niet dat een slecht voorbeeld niet in je nadeel werkt, maar juist in je voordeel!)

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 15:24

Ja Abby, ik bedoel inderdaad één touwtje van 5 à 6 meter.

Het ligt niet in mijn bedoeling om een discussie te starten of touwtjes al dan niet beter zijn dan gogue.
In mijn geval wil ik gewoon van de gogue (waar ik overigens heel tevreden over geweest ben) overstappen naar de touwtjes om mijn paard iets meer opgericht te laten lopen, zoals we ze ook meer aan het rijden zijn. Ik heb het een paar keer geprobeerd met de touwtjes opzij aan de singel vast te maken en had wat problemen om de goede lengte en ook de hoogte waar je ze vastmaakt, te vinden. Vandaar mijn vraag. Ik denk dat ik het eens op de manier zoals Lovely het hier beschreef zal proberen, maar alle andere tips zijn natuurlijk héél welkom.
Joke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:35

Qiana, graag gedaan.

Chantal1, ik verstel de touwtjes niet of nauwelijks, dat is namelijk niet nodig.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:35

Lovely schreef:
Qiana, graag gedaan.

Chantal1, ik verstel de touwtjes niet of nauwelijks, dat is namelijk niet nodig.


En waarom is dat niet nodig? Laat je een paard steeds in dezelfde houding lopen?
Btw, als je echt opgericht wil gaan werken lijken mij een dubbele longe/ lange lijnen een stuk fijner werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:43

Dubbele longewerk doe ik inderdaad ook, dat werkt best fijn.

Als ik met touwtjes longeer, verstel ik ze een keer na de opwarming zeg maar, hij mag wat langer en lager beginnen en daarna stel ik hem er hooguit nog een keertje wat meer in naar links of rechts, meer eigenlijk niet. Met de manier waarop het doe, moet hij steeds zelf van achteren naar voren naar de aanleuning toe, dat is al moeilijk genoeg. Het is dus neit zo dat ik mijn touwtje vastknoop en dat hij daar dan maar een half uur zo moet lopen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:59

Met de dubbele longe heb je meer gevoel, hier door kan je weer fijner inwerken. Erg mooie methode.
Kijk, dat is een ander verhaal maar je weet zelf ook dat er mensen die hem de gehele tijd nadat ze denken dat het paard los is in een en dezelfde houding laten lopen. Is wel erg slecht voor de spieren en een paard krijgt er pijn van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:06

chantal1 schreef:
Met de dubbele longe heb je meer gevoel, hier door kan je weer fijner inwerken. Erg mooie methode.
Kijk, dat is een ander verhaal maar je weet zelf ook dat er mensen die hem de gehele tijd nadat ze denken dat het paard los is in een en dezelfde houding laten lopen. Is wel erg slecht voor de spieren en een paard krijgt er pijn van.


Klopt, maar dat zie je vaak bij dezelfde mensen die hun paard vastbinden ipv begeleiden bij het longeren. Een beetje druk kan geen kwaad, maar dan wel graag van achteren uit.

In zijn jonge jaren liep ie altijd aan de gogue trouwens, nu doe ik dat niet meer, dan houdt ie echt geen oprichting meer over.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 07:54

Qiana,

Ik wilde bepaalde hulpteugels ook niet ´veroordelen´ alleen de voordelen van het touwtje boven deze hulpteugels aangeven. Eigenlijk heb je met het touwtje al deze hulpteugels in huis en kun je varïëren wat je wilt wat betreft aanleuning, oprichting en verzameling.

Het mooist blijft voor mij toch het dubbele longewerk, daarmee kun je niet alleen variëren in bovengenoemde zaken, maar je kunt ook het pard helemaal de hals laten strekken zodra hij iets heel goed doet (beloning) of wanneer het daar echt behoefte aan heeft zonder dat je het paard stil hoeft te zetten en dus de concentratie in de training verbreekt.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 09:06

Heb ook al gedacht aan het longeren met twee longeerlijnen, maar durf er eigenlijk niet zo goed aan beginnen vermits ik niet zo erg handig ben. Het is ook mijn eerste paard, dus ik heb geen ervaring whatsoever met dubbele longe. Het is bovendien nogal een gevoelig paard en weet ik niet hoe ze erop zal reageren. Misschien moet ik het eens samen met iemand anders proberen, dan staan we al met twee in het midden in geval er iets zou misgaan.
Mag ik dan nog even op jullie advies beroep doen? Hoe zou ik de 2 longeerlijnen dan best vastmaken volgens jullie, in geval ik het zou proberen (bv. in combinatie met de touwtjes)?
Bedankt,
Joke

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:14

Bij Divoza is een speciale dubbele longeerlijn te koop (dergelijke lijnen zijn vast ook ergens anders te koop, maar deze is gewoon erg prettig). Het voordeel van deze lijn is dat je een doorlopend geheel hebt, wat het gemakkelijker maakt om van hand te veranderen (met twee losse lijnen wordt dat toch al snel een gegoochel) bijvoorbeeld. Bovendien kun je de lijn gemakkelijker verstellen in je handen dan wanneer je met twee losse lijnen werkt. Het is zo ongelovelijk moeilijk uitleggen hoe je moet beginnen met dit werk bij een paard dat het nog nooit gedaan heeft en jijzelf die het ook nog nooit gedaan hebt, maar ik zal een poging wagen...

Je kunt de dubbele longe op verschillende manieren bevestigen aan de longeersingel. Kies de manier waarop jouw paard het best in de goede werkhouding gebracht kan worden. Als je de longe bevestigd hebt, laat je de buitenlonge over de rug van het paard naar binnen komen en zo laat je hem wegstappen. Als het paard dit accepteert, kun je na een tijdje van hand veranderen door een volte naar buiten te draaien. Daardoor wordt de eerdere buitenlonge nu de binnenlonge en komt de eerdere binnenlonge nu achter de achterhand door naar binnen en is dus buitenlonge geworden. Het geeft niet als het paard er even naar bokt, de meeste paarden accepteren het heel snel. Belangrijk is wel dat je de lijn niet te laag (houdt voor het gemak even het sprongewricht als laagste punt aan) houdt, want dan kan hij over de lijn heen bokken en kan de lijn voor de achterbenen komen te zitten. Het geeft ook niet als je de buitenlijn in het begin niet als je ´normale´ buitenteugel aangenomen kunt houden, het gaat in eerste instantie om gehoorzaamheid. Oefen het van hand veranderen in stap tot zowel jij als het paard er handigheid in hebben gekregen, daarna kun je het ook in draf of zelfs galop doen! Tussen het van hand veranderen door kun je het paard laten aandraven en als dat goed gaat ook laten galopperen.
Wanneer je dit vaker doet, zul je merken dat je steeds meer met de lijnen kunt doen. Aan de ene kant werken ze als je teugel bij het rijden, aan de andere kant kun je door de buitenlijn meer aan te nemen de achterhand meer onder laten zetten en op een gegeven moment kun je zelfs het halthouden, achterwaarts gaan en zijgangen zoals schouderbinnenwaarts (die aan de longe altijd buitenwaarts gereden wordt) oefenen.
Veel succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:37

Toevoeging aan de uitleg van Abby (die uitstekend is als ik dat even mag zeggen).
Bij het werk aan de lange lijnen heb ik mijn paard geleerd dat als ik recht achter hem loop, hij rechtuit gaat en zodra ik een stapje naar binnen doe, dan stelt hij dus in omdat hij dus naar mij kijkt. Op die manier kan ik hem dus ook een wending laten lopen. Stel: je doet een volte op de rechterhand, dan loop ik dus achter het binnenachterbeen en als ik op X van volte wil veranderen dan loop ik naar het linkerachterbeen, mijn paard kijkt mee en loopt naar links toe. Hoe meer ik naar binnen ga, hoe meer hij buigt en naar binnen komt en zijn wending/volte kleiner maakt. Het is een beetje moeilijk uitleggen, maar omdat hij dus steeds naar me wilde kijken ben ik op deze methode uitgekomen. Ook omdat ik dubbele longewerk altijd combineer met lange lijnen werk door de hele baan. Afwisselend dus stukje rechtuit en dan weer een volte, wending of zijgang.
Uiteraard kun je ook in het midden blijven staan net als met longeren, maar voor het van hand veranderen neem ik altijd de ruimte. Doel is natuurlijk de wending om de achterhand, maar dat behoeft nog enige uitleg aan mijn paard.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:33

Dank je Lovely voor het compliment Bloos

Wij hebben ons paard ook geleerd dat als wij achter haar lopen, zij rechtuit moet gaan. We gebruiken dit altijd om achterwaarts te oefenen, bewust nagevelijkheid vragen vanuit het halthouden en inderdaad ook wijken etc. Wanneer we echt lange teugelwerk doen met haar, dan lopen we links of rechts van haar, ongeveer ter hoogte van haar heup. Dan kun je zowel rechtuitgaan als wendingen maken en zijgangen oefenen.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 16:25

Lovely, ik heb je manier van instellen met de twouwtjes toegepast en dat was echt een hele verbetering na mijn 'eerste pogingen' met die touwtjes; ze komt inderdaad wat hoger dan bij de goque en blijft op die manier goed over de rug. Ik hou voorlopig wel de touwtjes redelijk lang, want anders zet ze zich er vast op. Haar hoofd is dan wel wat voor de loodlijn, maar ik denk dat het zo voorlopig beter is. Ik heb anders de indruk dat ze héél gespannen loopt, haar passen inhoudt etc. of is dit normaal in het begin en moet ik haar hier gewoon door drijven?

Lovely en Abby, bedankt voor jullie heldere uitleg i.v.m. de dubbele longe: ik ga het zeker eens proberen als ze bv. al een beetje gereden heeft en dan natuurlijk eerst in stap. Kunnen jullie misschien nog enkel uitleggen waar jullie de longeerlijnen juist vastmaken (of tenminste voor de buitenlijn)?

Héél erg bedankt voor alle hulp!
Joke

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 20:02

Soms werkt het juist beter om de touwtjes wat strakker te doen, dan kunnen ze zich niet vasthouden.

Voorbeeld? Ik had van de week het paard van mijn instructrice gelongeerd met bijzet (okee wat anders dan touwtjes maar even hier voor het principe) en daar drukte ie zn hals in weg, kwam met het hoofd omhoog en de rug hol. Toen maar touwtjes gepakt, van onderaan de singel (hebje wel een singel met veel ringen nodig) door het bit naar de zijkanten vd singel gedaan. Daar redelijk strak vastgezet. Eerste paar passen was wat onwennig, maar toen ze daar doorheen was, liet ze dr hoofd mooi zakken, de rug los, en werd ze ruimer in de beweging. Datzelfde heb ik met Iwaldo, als je die te lang vastzet zal hij nooit soepel worden hoor! Je moet hem juist een beetje helpen door hem wat strakker bij te zetten, en heel goed voorwaarts te blijven drijven. Dan pas loopt ie lekker, maar dat is eigenlijk hetzelfde bij hem onder het zadel, pasvanuit de druk kan ik hem laten ontspannen. Ontspannen zonder druk vooraf is gewoon luieren en niet hard genoeg werken.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 01:35

Het kan per paard verschillen, maar ik wil graag het verband van achteren naar voren en dus zal ik de touwtjes niet direct strak zetten. Meestal doe ik ze na een kwartiertje wat strakker, beetje opwarmidee eerst nog even.
Er zijn misschien wel paarden die het prettig vinden of die makkelijker afbuigen als ze strak gezet worden, dat zou best kunnen. Het is heel moeilijk om dat van hieruit te vertellen. Gelukkig zoekt mijn paard altijd wel voorwaarts neerwaarts het touwtje op, dus dat scheelt mij weer.
Als je echter merkt dat je paard gespannen en kort gaat lopen van een korter touwtje, dan lijkt het mij dat je paard dat dus niet prettig vindt en zich gedwongen voelt en dat moet je dus net niet hebben. Als een paard op lengte fijn de aanleuning wil zoeken en zich daarop licht maakt, lijkt het mij des te mooier. Als je dat dan even gedaan hebt, kun je altijd het touwtje nog 10 cm korter zetten te zien of je paard nog iets meer aan elkaar wil komen, maar dat is een beetje puzzelen, goed kijken en aanvoelen. Voor de loodlijn, maar wel mooi licht nageeflijk en dus mooi aangeleund, zie ik graag. Als je dat aan de longe al hebt, kun je het onder het zadel ook bereiken en dan ben je goed op weg naar dat mooie ongedwongen harmonieuze beeld.

Wat ik nog vergeten was te vertellen over de dubbele longe, was het allereerste begin. Als aller allereerste ben ik een keer na het longeren half achter hem gaan lopen, dat vond ie wel interessant en ben ik uiteindelijk vlakbij zijn binnenachterbeen gaan lopen. Ik had maar 1 longe in mijn handen en die viel op dat moment dus al tegen zijn buik. Zo al uitstappend heb ik gekeken wat voor effect dat gaf, voordat ik later (paar dagen later) de longe achter hem langs zou halen. Hij reageerde er dus nauwelijks op, behalve dat ie het wel interessant vond. Dit was dus mijn eerste stap bij het aanleren van het lopen aan de dubbele longe of de lange lijnen, de lijn opzij voelen en pas daarna onder zijn staart.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 08:40

Laura, het is inderdaad zo dat je ze er soms door moet drijven en dat ze dan beter lopen, zeker bij het rijden. Mijn paard is echter niet zo gemakkelijk op haar hoofd/mond en ook bij het rijden is het zo dat ze altijd ergens nog wat 'lucht' moet hebben om echt goed ontspannen te kunnen lopen. Moeilijk uit te leggen... Het is niet zo dat we ze niet onder druk zetten, maar ze mag niet het gevoel krijgen dat ze gans opgesloten wordt, wat ze volgens mij heeft wanneer ik de touwtjes te kort zet. Je ziet het dan vooral wanneer ze stapt, dat ze zich er enorm op gaat spannen. Gezien ze uit zichzelf al vrij actief loopt en ik haar goed drijf tijdens het longeren, loopt ze er zeker niet lui bij op de manier zoals ik de touwtjes nu zet. Ze stuwt heel goed, maar zou zich nog wel meer moeten dragen, maar dat kan op zich moeilijk aan de longe geoefend worden - denk ik. Je kan ze immers niet opvangen met je zit, etc.

Lovely, dat is een goed idee om mee te beginnen! Kan ik gemakkelijk alleen doen en op die manier al eens kijken wat ze er van vindt dat ik zo dicht bij haar kom lopen.

Bedankt voor jullie leuke reacties op dit topic!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 08:44

Qiana,
De binnen- en buitenlijn zijn in principe gelijk bevestigd (vergelijk met je teugels). Afhankelijk van het aantal ringen aan je longeersingel kun je de hoogte instellen. Mijn paard is een duikelaartje van nature, dus ze loopt het liefst met haar hoofd tussen haar benen. Daarom zetten we de lijnen altijd op het hoogste punt vast om zo oprichting te krijgen. De lijnen doe je in dat geval eerst door de laagste ring aan de zijkant van de singel, door de bitring en dan naar de ring op de schoft van de singel. Je hebt dan een grote hoek en dus een behoorlijke inwerking, maar wanneer je het paard niet vastzet met je handen, is dat geen probleem. Bij paarden die je juist van boven naar beneden probeert te werken, kun je de lijn nadat hij door de bitring is gegaan op een lagere ring vastzetten. Daar moet je een beetje mee experimenteren: op welk punt loopt je paard lekker en waar vindt hij het moeilijk. Wij longeren bijvoorbeeld ook een paard dat bang is om naar beneden te komen door medische klachten en een paard dat niet naar beneden durft te komen omdat hem dat in de africhting nooit geleerd is (PRE, altijd op stang en serreta gereden en afgericht op niet correcte wijze). Ook bij deze paarden zetten we de lijnen op het hoogste punt vast om zo het paard zelf de weg naar beneden te laten zoeken. Wanneer je het paard geforceerd laag bijzet (zowel met enkele als dubbele longe) zul je bij deze dieren het tegenovergestelde gaan bereiken. Door veel overgangen te rijden en ze van achter naar voor te laten lopen, ontspannen ze, nemen ze het bit aan en zullen op een gegeven moment de hand naar beneden gaan volgen. Misschien klinkt deze aanpak voor een aantal mensen als zeer typisch, maar wanneer je met dieren te maken hebt die bang zijn, bereik je door dwang het tegenovergestelde van wat je voor ogen hebt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers