Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:10

germie schreef:
wat hebben die onderlinge wedstrijden ermee te maken??
Dat kun je totaal niet vergelijken.



uh daar zitten dezelfde jury´s als bij landelijk en we worden op dezelfde manier bekeken en beoordeelt. Ze zullen alleen minder snel een 3 of 4 geven dan landelijk.

Ik weet niet hoe dat bij jullie geregeld is??zitten daar geen officiele jury´s dan.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:15

ok, die onderlinge, ik dacht onderling zoals op de manege voor mensen ozonder startkaart, en dat is echt iets totaal anders. Vandaar

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:19

Prisca schreef:
Maar ja thuis lukt het wel in de proef niet hoe los je dat dan op ???



Door het jezelf thuis nog een stukje moeilijker te maken. Door te zorgen dat je die oefening op alle mogelijke manieren/buigingen/tempi kunt rijden, gewoon door veel meer controle te hebben over je paard. Als je thuis altijd "op het randje' rijdt, of misschien iets er overheen, kom je op concours in de problemen omdat je niets "extra's" hebt. Als je thuis al geoefend hebt om een oefening op verschillende manieren te rijden, en je ook vloeiend kunt schakelen tussen die manieren, heb je daar in de ring profijt van. Is een kwestie van trainen, en zo heel moeilijk is het niet.

Om bij wijken te blijven: ik rijd dat thuis dus eigenlijk nooit zoals het in de proef gevraagd wordt. Ik rijd tempowisselingen in het wijken, schakel tussen meer en minder zijwaarts gaan, rijd ahw "zig-zag-wijken" etc. Daar hoeft je paard helemaal niet zo heel erg ver voor doorgereden te zijn: iedere 4-jarige kan het.

Als ik dan op concours in de problemen kom, bijvoorbeeld doordat mijn paard zich wat opblaast en zich afsluit voor de hulpen (waarschijnlijk door de spanning die ik op hem overbreng) maakt dat niet zoveel uit, want ik kan die oefening ook wel in een "versnelling hoger" en de jury merkt het niet eens.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:26

Ik ook niet meer zep ik rij het zig-zag wijken maar blijft gewoon lastig. Hij zet voornamelijk dan met lichtrijden zijn schouder eruit als ik die dan weer opvang krijg ik verzet. Vaak doe ik dan maar 2 passen en rij rechtdoor voor dat het mis gaat. Helaas werkt zoiest niet in de proef. Hij weet verdomd goed wat hij moet doen wanneer ik halvewege de proef af wend bij de A ook natuurlijk omdat ik mezelf voorbereid. Hem verrassen is erg lastig.

met thuis trainen ben je vaak strenger dan met de proef puur ook omdat je dan ff 2 passen rechtdoor kan en dan weer opnieuw je hebt meer mogelijkheden. Ook in combinatie van de spanning van de proef. Door het veel te doen en ritme te krijgen gaat het vaak beter zo reed ik vorig jaar ook die punten.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 12-06-02 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:29

Prisca schreef:
Hij zet voornamelijk dan met lichtrijden zijn schouder eruit als ik die dan weer opvang krijg ik verzet.


en hoe probeer je dat verzet dan op te lossen?

(nu wordt het een rijtechnisch verhaal, maar ik ben toch wel benieuwd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:31

Er zijn heel veel dingen die mis kunnen gaan bij het wijken. Heel veel ruiters werken de wending al niet goed uit en dat geeft al een rommelig beeld. Het is aan de ruiter om dat op te lossen. Daar zijn verschillende manieren voor.
Behalve dat je streng moet zijn voor je paard, moet je nog veel en veel strenger zijn voor jezelf, want het probleempje dat zich voordoet is soms al veel eerder ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:32

Ja, Pris, nu ben ik ook nieuwsgierig!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:38

Rechtuit en hand toestaan en proberen of ik hem iets naar voren kan rijden zodat hij weer loslaat. Hij kruipt namelijk tegen me hand op. Hij wordt gewoon boos omdat ik hem tegen hou. Vaak kan ik met een klein tikje met de zweep hem ook wel loskrijgen (afleiding).

Door dan in me training gelijk er bv een volte erachter aan te rijden of iets wat hij wel goed kan laat hij ook wel los. Strenger of boos worden heeft namelijk geen zin. Hij wordt dan nog kwaaier en druk alles eruit. Ik had een instructuer bij wie ik dat moest doen na 3 weken wat hij niet meer te rijden omdat hij zo van slag was.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:43

Mmm, dramt door de buitenteugel heen dus....................voltes maken volte kleiner maken, ligt opvangen op de buitenteugel reageert ie niet, volte kleiner maken, komt ie vanzelf terug, anders gaat ie onderuit namelijk!!.

Toch moet je soms door de visieuze cirkel heen, en dan kan hij er boos en druk van worden, hij moet net even weten dat hij erop moet luisteren. En als je steeds stopt als hij dat gedrag vertoont, dan doorbreek je die cirkel nooit. Toch moeilijk om vanaf internet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:49

Pipo schreef:
En als je steeds stopt als hij dat gedrag vertoont, dan doorbreek je die cirkel nooit. Toch moeilijk om vanaf internet te zeggen.


precies wat ik wilde zeggen, en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om dat op te lossen. Dat is ook niet aan mij om dat hier te doen (gelukkig maar) maar ik hoop alleen dat men snapt dat je vaak wat dieper naar een probleem moet kijken om het op te kunnen lossen.

je (algemeen genomen) begint met "hij wil thuis wel maar op concours niet" maar als je verder kijkt zie je (zie ik tenminste) dat hij thuis dus nog niet goed genoeg voor elkaar is. En dit is dus toch een voorbeeld van een probleem dat je imo thuis moet oplossen. Wat niet wil zeggen dat je in de tussentijd niet op concours mag, dat ligt bij jezelf.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:51

Idd door de buitenteugel heen als ik dan een volte draai gooit hij zijn achterhand eruit ook zo lekker. Doordat hij zich helemaal omgooit en dat ik ook nog lichtrij heb ik weinig te vertellen met mijn benen. Ik ga dan vaak doorzitten om hem dan verder op te sluiten en dan is het probleem weg. En wordt hij idd pislink.

Op zich stop ik niet als hij dit gedrag toont zoek alleen een weg om hem er weer opnieuw op te pakken. Hij wordt namelijk zoo boos dat je er erna bijna niets meer mee kan doen. Je moet hem heel kort en heftig op zijn donder geven en dan weer wat anders doen en dan weer opnieuw.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:07

Sorry, maar het komt niet zo aardig over, hoe je dit opschrijft. Voordat je vertelt dat je het vervelend vind dat hij zijn achterhand eruit gooit, denk eens na hoe dat dan kan gebeuren. Je hebt het er alsmaar over dat hij link en boos wordt, maar hoe en waar ligt dat bij jou?
Begrijp me goed, ik heb af en toe ook een donderwolk onder me en dat doe ik ook zelf, maar ik meen toch wel te mogen beweren dat ik weet waarom ik dat in hem oproep en hoe; mijn paard en ik weten namelijk wat we aan elkaar hebben. Donderwolkje is meestal wel een stuk indrukwekkender dan het normale wolkje.
Met boosheid van je paard denk je al gauw dat je ergens aankomt dat hij moeilijk vindt en dus dat je waarschijnlijk iets aanraakt waar je veel te weinig aan hebt gedaan. In mijn geval is dat wel eens zo, maar ik heb geen paard met klachten in zijn rug, hals, hoofd, nek of benen en dus weet ik dat die verwende aap van mij gewoon soms niet aan het werk wil. Hoe zit dat bij jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:18

Prisca, als hij door de buitenteugel loopt, en z'n achterhand naar buitenplaats, dan wil ie niet buigen in de rug, en dus zijn achterbeen niet plaatsen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:23

Nou lov. zal het uitleggen. Hij is heeeeel snel beledigt als je wat doet wat hij zelf eigenlijk niet ingedachten heeft. Als je met springen hem stilzet voor de hindernis (3meter) in zijn ogen onterecht is hij boos en de keer erop lig je ernaast. Niet uit gemeenheid maar omdat hij zo graag wil en jij hem tegenhoud. Door veel training is dat nu beter geworden en kan hem corrigeren en hem beter aan me zit rijden. Draai liever een volte dan stilzetten. Ik geef op zich niet snel op maar probeer iedere keer over dat randje heen te gaan zonder die verzet.

Wat uitzwaaien betreft kan ik hem op dat moment niet aan met me benen omdat ik dan aan het lichtrijden ben en daar weinig tot geen respect voor heeft. Ik ga zitten sluit me benen en het is over hij geeft het op. Hij weet dat hij het dan niet kan winnen van me. Hij is niet sterk in zijn mond maar lichaam als ik dat lichaam tegenhou met me zit zijn bijna alle problemen weg. Vergeet niet hij is lang van lijf en daardoor moeilijker te verzamelen.
Het is dan ook zo dat hij er tegenaan plakt (been) dat ik ook weinig kan doen. Ik oefen ook veel kleine voltes om dat beter te doen en dan gaat het wel redelijk maar een halve bak verder kan het weer helemaal mis zijn.

Zijn rug en hals en alles is 200% oke. Hij heeft gewoon moeite met dit soort oefeningen en vraagt daarin veel hulp van mij die ik met lichtrijden moeilijk kan geven dus hij gaat eronderuit. Als er iemand op zit met verschrikkelijk beendruk gaat het beter maar ook hier laat hij merken dat het moeilijk is. Bokken en steigeren is dan ook wel wat je ziet. Opzich doet hij het niet omdat hij niet wil hij wil TE graag en dat is het probleem wat ik heb dan is het zo moeilijk om hem te straffen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:24

Pipo schreef:
Prisca, als hij door de buitenteugel loopt, en z'n achterhand naar buitenplaats, dan wil ie niet buigen in de rug, en dus zijn achterbeen niet plaatsen.


Klopt en als ik een gewone volte draai lukt het wel maar omdat hij boos uit een oefening komt en hij zich en ik me span gaat het helemaal mis.
Vandaar dat ik dan vaak ga doorzitten en hem er doorheen druk.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:25

Als het het soort paard is die snel te heet word, moet je ook de cirkel doorbreken, maar kijk uit met dit soort paarden dat je ze niet teveel beledigt. Dan heb je een probleem namelijk.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:26

JUIST Pipo dat is het hem. Ik moet de tussen weg vinden en dat is zooooo verdomd MOEILIJK. Enige wat ik kan doen is NIET opgeven.

Iedereen kan het dan zo makkelijk zeggen vanuit zijn stoel maar ik moet het op dat moment doen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:30

Zit wel lekker die stoel trouwens hahaha Haha! Haha! Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:32

haha thanks dat had ik ff nodig hihi.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:20

Citaat:
Als het het soort paard is die snel te heet word, moet je ook de cirkel doorbreken, maar kijk uit met dit soort paarden dat je ze niet teveel beledigt. Dan heb je een probleem namelijk.


Ja, moeilijk... als je ze beledigt (of 'breekt') dan verliezen ze het plezier in het werk. Je kan alleen maar slim rijden, door hem steeds voor verrassingen te plaatsen zodat hij wel op jou moet letten, maar helaas moet je op een wedstrijd wel verplicht van bordje naar bordje.
En daar zit dus het probleem, maar dat wist je wel. Op een wedstrijd wordt je dan dubbel zo hard ermee geconfronteerd.
Alleen maar hele kleine stukjes uit de proef oefenen en afwisselend dressuren, beter 20 min. goed, dan een uur stress. En, dit klinkt heel zweverig 'maak je paard trots', zorg ervoor dat hij heel duidelijk weet als iets goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:23

Het is natuurlijk wel zo dat je dergelijke paarden slim moet rijden, maar volgens mij is het veel belangrijker om bij dat soort paarden het vertrouwen te winnen. Als je weet wat je aan elkaar hebt, dan zal in ieder geval het paard minder snel beledigd zijn en zal hij ook niet steeds weer terugvallen op zijn welbekende uitwijkmanouvres. Combinatie vormen dus, op een stevige basis van vertrouwen om mee te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:24

Vertrouwen winnen doe je alleen door consequent te zijn, zowel bij straffen als belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:27

Pipo schreef:
Vertrouwen winnen doe je alleen door consequent te zijn, zowel bij straffen als belonen.


En ongeoorloofd straffen consequent achterwege te laten bijvoorbeeld, samen met onzekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 17:49

Het klinkt heel penny achtig, maar Kawa is ook zo geweest.
Je had hem door ergens door te drukken meteen over de rooie.
En dan alleen nog maar een stuiterend paard over.

Als ik een oefening deed die hij heel moeilijk vond/vind.
Bij Kawa b.v. travers, hij vind buigen gewoon moeilijk en was daarin vaak dwars.
Door belonen wilde hij het wel voor mij doen.
En nu het penny achtige: voor een paarde snoepje of wat brokjes deed hij alles. En deed hij daarvoor zelfs een schepje erboven op.
Als hij dan goed zijn best deed kreeg hij wat, deed hij het niet, dan kreeg hij niks.
En dat accepteerde hij. Zonder boos te worden.
En kon ik moeiteloos de oefening nog eens vragen en dan deed hij wel zijn best.
Het is misschien raar maar zo heeft Kawa al wat moeilijke dingen over wonnen, want door, door rijden, opsluiten enz. resulteerde alleen maar in een gevaarlijke gek Haha!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 18:43

Ik herken ook veel in het verhaal van kawa en pris! Obsess word ook snel boos en beledigd! Ik rijd hem dan meestal ook in een volte. Iig voorwaarts oplossen, boos worden heeft geen enkele zin! Hij veranderd dan ook in een gevaarlijke gek! Als ik heel boos doe als ie er weer eens uitnaait dan rijd ik hem naar voren en doe alsof er niks aan de hand is.
Hij wil juist dat ik boos word dan heeft ie weer een reden om te gaan lopen klooien!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers