Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:44

Volgens mij wordt hier al 1000x aangegeven dat het aan de ruiter ligt dus ik weet niet meer wat je wilt hoor?? Jij haalt het er de hele tijd bij dat ik en andere jury´s afkraken terwijl dat niet zo is. Ik merk in HET ALGEMEEN LAGERE PUNTEN WORDEN GEGEVEN dus niet alleen bij mij maar ookstalgenoten.

Voor mij werkt het dus wel om gewoon door te starten bij jouw schijnbaar niet. Klaar verschil van mening en MIJN ervaring in MIJN paard. Het is idd wat Pipo zegt thuis is hij redelijk 200% onder controle en gaan de oefeningen goed tot super en op wedstrijd 80%. Schijnbaarligt jouwlat hoger prima die van andere niet. Tja wat moet je dan doen ??? Gewoon doorgaan totdat het wel lukt en niet bij de pakken neerzitten.

Dit topic ging over het algemene beeld waar jury´s nu hebben en punten die er op dit moemtn worden gegeven en niet om iemand even de grond in te boren en de motivatie weg te halen Verward . Voel me nu erg aangevallen op dit moment en dan vooral omdat je me nog nooit hebt zien rijden op MIJN paard en ook nog nooit een proef. Of iemand moet via via lopen zeiken dat zou niet echt terecht zijn.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:53

Vaak starten ( met regelmaat) is wel nuttig voor het wedstrijdritme, al ik 1 keer in de 2 weken ga, lopen ze altijd beter, dan als ik een maandje niet ben geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:00

ik dacht wel dat je je aangevallen ging voelen, maar dat was niet totaal mijn bedoeling. Ik hoop alleen dat ik je een beetje aan het denken kan zetten, en hoop je tegelijk wat dingen te zeggen waar je wat aan hebt. En anderen ook, en ikzelf ook trouwens, want door weer eens wat onder woorden te brengen heeft mijn eigen motivatie ook weer een oppepper gekregen.

Ik baseer wat ik schrijf alleen op wat ik van jou weet. Dus van bokt, en van Leysander die ik toch wel eens heb zien lopen (oa met jou erop op een video, tijdens de proef).

Dat combineer ik met de ervaring die ik op concours heb opgedaan van hoe mensen reageren, en hoe mensen over het algemeen rijden. Want de meeste problemen zijn zo uniek niet hoor, iedereen maakt grosso modo dezelfde fouten namelijk, ik ook.

Het gaat er niet om óf je wel of niet langer thuis blijft, of dat je liever op concours meer ervaring opdoet, maar hóe je dat doet. Als ik jou herhaaldelijk hoor zeggen dat de jury's strenger zijn gaan jureren want je krijgt der punten dan voorheen, en dat je geen Ferro of Bonfire hebt dus dat je nooit je punten krijgt, dan denk ik dus: kijk eens kritisch naar jezelf. Ik weet namelijk zeker dat als je kritischer naar jezelf en je eigen proeven gaat kijken, je absoluut ruim hoger gaat scoren dan je nu doet. Ook in de L1 proeven die je misschien niet zo prettig vindt.

Zo moeilijk en geweldig is L of M of Z rijden namelijk niet (als ik het kan kan elke gek het) dus als je nu al vastloopt, zou ik toch eens even flink gaan nadenken

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:08

Ik denk dat ik eerder TE kritsisch kijk naar mezelf. Ben eigenlijk nooit tevreden dat kunnen mijn instructeurs wel beamen. Ik had alleen afgelopen weekend goed geveol over me 2 laatste proeven en kreeg een nare smaak bij me punten. Jammer dat het deze keer niet op band staat.

Het is puur dat ik vorige jaar met dezelfde proeven gewoon beter scoorde dan nu terwijl hij toen slechter liep?? Hij liep verkeerd in de hals met minder rug enz.. schijnbaar zien ze dat liever. Vooral als ik kijk naar me videobanden. Oke ik snap de jury´s niet meer en dat is de reden van dit topic?? Vooral als ik al die paarden zie lopen met verkeerde buigingen en te diep lopen en een vette punt pakken?. Terwijl ik druk bezig ben dat te voorkomen ?HELP DENK IK DAN IS DAT HET NIVEAU.

Ik kijk naar andere om te leren en te zien schijnbaar moet je dat niet meer doen want je schrikt je rot.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:15

met kritisch kijken bedoel ik niet jezelf afkraken, maar heel gericht kijken. Als ik een aantal dingen van je lees, of hoor als ik wel eens met je spreek, dan denk ik namelijk dat je hier en daar de plank een klein beetje mist, en dat je, als je eens wat gerichter kijkt, je een paar dingen zullen opvallen die je dan kunt verbeteren. Je instructeurs kunnen je daar zeker bij helpen. Die dingen kunnen alle verschil maken!

Of jij je proefje goed doorkomt heeft namelijk helemaal niet zoveel te maken met hoe je je oefeningetjes rijdt, en zelfs niet eens zoveel met de houding van Leysander als je misschien denkt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:20

Tja verbeteren kan altijd zelf anky leert nog iedere dag. Ik merk altijd aan me intructeurs dat ik eigenlijk nooit tevreden ben dat ik altijd meer en beter wilbij mezelf. Misschien merk je dat meer als ik rijd en les hen dan als je me zo spreekt.

Maare kom een keer langs en voel hem eens hoe makkelijk hij het me zo moeilijk maakt met dressuur. Hoe hij me vaak op het verkeerde been zet. Ik moet dat wel oplossen met eigenlijk weinig ervaring die ik heb. nee geef niet op daar ben ik nu te ver voor en ik denk dat we het wel kunnen alleen komt het gewoon niet uit de verf in de L1 zoals ik het wil en de jury ook.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mer1980

Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:29

Zoooo ik had het nog niet eerder gelezen, maar het kostte mij 3 kwartier om het door te ploegen. Zucht.

Ik wel zeer vooaanstaande bronnen is het sinds de nieuwe bond gestart is opgegeven aan juryleden strenger te worden met jureren. Dit omdat veel te veel mensen strandden met hun paarden in het m1 omdat ze gewoon te makkelijk door konder stromen. Het is dus nu een simpel feit dat mensen beter hun paard voor mekaar moet hebben (god zij dank) om verder te komen. Hiervoor is dus opieuw de l1 en de l2 apart ingevoerd om een betere voorbereiding te krijgen.

tsja nu krijg je inderdaad dat alles strenger wordt dan eerst. klopt !!!

Maar een jury sport blijft een jurysport. Ik heb het in levende lijve meegemaakt met 2 verschillende paarden.

ik had Meis (merrie amulet X julio Mariner springpaard kort voorbeen) en Muts ( cocktail X Sultan, zwart zeeeeeeeeeeeeer mooi paard). ik kwam op dezelfde wedstrijd. Meis liep een brave relaxte proef netjes niet spectaculair maar wel foutloos, Muts gooide zijn tong over het bit kwam in iedere hoek in verzet. UITSLAG: 1e prijs met Muts 179 punten en met meis 153 punten. tsja ik ben gestopt met dressuurrijden met meis en ben alleen gaan springen want dit was zeker niet de eerste keer.

gelukkig zijn er ook goede juryleden, maar helaas zitten er echt een hele hoop mensen die er niets van weten.


Leysander van pris loopt ook lekker zijn proefjes door. het is een lastig paard maar daar heeft de jury niets aan. hij heeft wat minpuntjes waar ze heel hard aan werkt en die zijn met doorzitten eigenlijk al opgelost. tsja met sommige paarden is dat nou eenmaal zo. we blijven oefenen met lichtrijden en uiteindelijk gaat dat zeker lukken.

Zo'n geobsedeerde visie op hoe een proef moet gaan heeft pris niet, maar het is nou eenmaal een vaststaand feit dat 2 op de 3 juryleden een mooi paard hoger plaatsen dan een minder mooi paard. Tsja en Leys is geen Cocktail of ene ferro. Dus moet pris er 2 x zo hard voor werken.

Nou niet allemaal gaan roepen dat het onzin is. dat is het gewoon niet. Ik rij al zo lang wedstrijden waaroder op verschillende paarden en echt IEDERE wedstrijd wordt dit bevestigd.

Ik heb wel eens gepresteerd binnen 15 min. een proef van 136 punten terijden en daarna een proef met 186 punten. (in het M1) Meer had ik in de eerste proef niet verdient. (tong over het bit, alweer) de 2e was wel beter maar niet zo ongelooflijk veel.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:49

ik heb ook redelijk wat ringen van binnen gezien, en met heel uiteenlopende paarden gestart, en deel je ervaring toch niet Merilyn. Daarom rijd ik dus ook alleen nog maar dressuur.

Ieder het zijne, maar ik vind het gewoon te makkelijk om de schuld buiten jezelf te zoeken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:00

Sorry ik zoek de schuld niet buiten mezelf?? Zeg vaak genoeg dat het me niet lukt?.

Tja dat verhaal van de jury´s is heel wat anders dan wat ik zelf vind van me gereden proeven. Ik had zaterdag geen punt verdient allebei niet vond ik ?/ Jury vond het wel in de 2de proef. Zondag ging hij super over 2 proeven (op wat foutjes na die zat. erger waren??) en geen punt en ik was teleurgesteld mag dat?? Als ik bv 153/154 had gekregen had ik er meer vrede mee? Waar WE over vielen dat ze gewoon ERG laag waren. Dus zeg ik het weer uit ALGEMEEN beeld en niet om ze af te kraken.

Dus IK EN MEDESTALGENOTEN vinden dat er in de L zwaargejureerd wordt. Heeft dus niet met mezelf te maken het is het algemene gevoel nu? En dat is gewoon raar en zoek ik een verklaring voor of dat nu bij mezelf is of in de proef ik zoek overal. Anders neem ik me proeven niet mee naar me les en lopen hem door??. Jij loopt het merendeel naar mij te wijzen en dat vind ik wat banketstaaf. Terwijl er misschien een algehele tendens is in Nederland dat de mensen lager in de L moeten blijven dus voorzichtiger met punten moeten zijn?? Ik vraag me dus af of dat zo is. Als dat zo is moet ik dus nog harder trainen dan ik nu al doe en ik vraag me af of dat ten goede is van het paard en mezelf.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:02

ach ja, dressuur blijft een jurysport. em als je goed genoeg bent kom je er heus wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:03

Citaat:
en als je goed genoeg bent kom je er heus wel


dat is dus wat ik de hele tijd probeer te zeggen...

Nee sorry hoor, maar als over de hele linie de punten blijkbaar omlaag gaan, waar ligt het probleem dan??

Als alle studenten lager gaan scoren, besluit de universiteit toch ook niet om de examens maar makkelijker te maken zodat iedereen slaagt??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-02 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:05

dan zijn we het daar over eens Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:08

Dat weet ik ook heus wel en dat lees ik ook wel. Maar dat is geen antwoord op me vraag Verward .

Tja dan zal het wel zo zijn ook ivm de nieuwe groep Jury´s die net wat strenger zijn idd.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:09

dat was wel het antwoord op je vraag, als je goed genoeg bent kom je er wel...ook al is de jury een keer wat strenger.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:18

Nee omdat die betreffende ruiter het hele jaar geen punten moeten rijden dan ?. Nee ze REDEN ze wel en nu is het opeens een stuk strenger.

Die betreffende ruiter rijdt ook L en scoorde altijd dikke punten en nu komt zo ook opeens met 150 enz thuis?? Terwijl ze niet slecht rijd.

Ach laat maar spreek me oude instructeur wel aan.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:18

Met het oude boekje vond iedereen de M1 proeven moeilijker en waren een hele hoop mensen blij met het nieuwe boekje, omdat die proeven makkelijker zouden zijn. Waar iedereen zich in vergist is dat er nog steeds verwacht wordt dat er een M paard de baan binnen komt en die horen nu eenmaal op een bepaalde manier te lopen, meer horizontaal en al neigend naar het achtereind dan een L paard. Een M paard moet voor het beeld al veel meer aan elkaar zijn en je moet er aan af kunnen zien dat het paard in staat is de oefeningen uit te voeren en dat ie die op een behoorlijke manier laat zien.

Precies hetzelfde geldt voor de L klasse. In het oude boekje was het nog 1 klasse en waren de proeven iets moeilijker dan dat ze nu zijn. De klasse duurde wel wat lang omdat je dus 10 punten moest rijden. Ik hoor bij de groep die dat ook ruimschoots gedaan heeft. In die proeven werd 10 meter wijken met doorzitten gevraagd, dat hoeft al niet eens meer. Je moet nu kunnen laten zien dat je al lichtrijdend je paard voor de eenzijdige kuitdruk hebt, dat is dus iets wat helemaal in het begin van de africhting thuis hoort. Begrijp heel goed dat wat in een proef gevraagd wordt, geen trucjes zijn, maar een uitvoering van wat je qua africhting in je paard gereden hebt. Oftewel, aan de jury laten zien welke mate van africhting je beheerst. Zo'n wijkoefeningetje is enorm simpel en het is proeftechnisch nog makkelijker gemaakt ook.
Toen ik L reed moesten we voltes 10 draven en meer van dat soort dingen, is nu allemaal niet meer, zeker niet in het L1.
De L klasses zijn dus een beetje uitgekleed wat de moeilijkheidsgraad van de oefeningen betreft, maar ook hier geldt dat je wel degelijk een gereden paard moet kunnen laten zien dat dit werk beheerst. Als het je niet lukt om m 5 meter opzij te laten gaan, dan is dat heel tekenend voor de jury en bepaald het beeld nogal. Of neem de overgang die je met gestrekte hals moet rijden, is voor de jury 10 keer meer zeggend over de africhting en het gereden zijn van het paard dan welke andere oefening dan ook. Als je zulk soort oefeningen niet goed beheerst, dan is de kans groot dat je algemene punten ook omlaag gaan, want het niet kunnen uitvoeren van die onderdelen zegt meer in zijn algemeenheid. Want of je paard zijn hoofd nou omhoog doet omdat ie een vliegtuig ziet overkomen of omdat hij pijn in zijn rug heeft, dat maakt de jury niet uit, in beiden gevallen blijkt dat je paard niet aan de hulp is en dat hoort ie toch wel te zijn.

Dat de jury's strenger zouden zijn is onzin, als ze dat al zijn dan waren ze dat een paar jaar geleden ook al en niet opeens de laatste maanden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:47

Nou ja lov. dat is het me juist het is iets van de laatste paar maanden ?

Dat hals strekken op de diagonaal is gewoon een waardeloze oefening. Je moet hals laten streken en dan doorzitten naar stap na de X. Veel paarden zie je dan reageren en op zich niet vreemd. Ik scoor daar altijd wel goed op omdat hij wel wil zakken. Maar vlak voor de overgang komt hij iets omhoog en ik als zeikerd baal daar dan van als is het maar een centimeter verschil.

Dat 5 meter wijken lijkt misschien een simpele oefening maar dat valt erg tegen. Ik weet niet of je die zelf wel eens rijd? Ook mijn oude instructeur tevens jury vind hem lastig te beoordelen en te rijden. Ik heb liever 10 meter doorzittend dan 5 meter met lichtrijden. Vooral als je 5 meter NA de A moet afwijken veel paarden zijn geneigd zich naar de hoefslag te gooien en niet zijwaarts te gaan. Worden sterk, rug weg en weg is oefening. Dit is iets rijtechnisch natuurlijk maar wel lastig op het moment. Ga me nu niet vertellen hoe het wel moet want dat weet ik wel alleen door zich om te zetten is hij me voor. Als je het wilt proberen bij hem kom dan maar langs.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:52

die veranderen zijn niks voor niks gedaan en ik vind die proefjes best te doen. misschien zijn jij en je paard er nog niet aan toe.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:56

hahah dat is het hem juist. Ik reed onderling al L en reed daar ruim 165 punten. Voor onderling haal ik er voor het gemaak wat af dan zit ik dus alsnog hoger dan wat ik nu in de L1 rij?? Vreemd toch of niet en het wijk was bijna altijd een 7 en in de L1 een 4.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:57

Prisca schreef:
Vooral als je 5 meter NA de A moet afwijken veel paarden zijn geneigd zich naar de hoefslag te gooien en niet zijwaarts te gaan. Worden sterk, rug weg en weg is oefening. Dit is iets rijtechnisch natuurlijk maar wel lastig op het moment.


Dus als dit niet lukt (algemeen genomen, geldt voor iedereen) ligt het probleem dan in de africhting of bij de proef??

ben ik nou gek of zo?

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:58

Zit dat halsstrekken en die overgang maken al in de L1?? in ieder geval vind ik dat niet lastig, wel dat 5 m wijken ipv 10. Dat maakt zo'n verschil.
Lichtrijdend heb je maar de helft van je hulpen ,dus ook maar de helft contact en kans om te corrigeren.
Die oude L-proeven bevielen mij veel beter. gwoon doorzitten, een middengalop op de lange zijde en niet zoiets doms als nu op een volte.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:59

onderlinge wedstrijden worden vaak en stuk soepeler gejureerd als officiele.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:04

Zep"]
[quote="Prisca schreef:
Vooral als je 5 meter NA de A moet afwijken veel paarden zijn geneigd zich naar de hoefslag te gooien en niet zijwaarts te gaan. Worden sterk, rug weg en weg is oefening. Dit is iets rijtechnisch natuurlijk maar wel lastig op het moment.

Dus als dit niet lukt (algemeen genomen, geldt voor iedereen) ligt het probleem dan in de africhting of bij de proef??
ben ik nou gek of zo?
[/quote]

Maar ja thuis lukt het wel in de proef niet hoe los je dat dan op ???

Yep daarom is het ook zo´n lastige oefening. Ik voel me happer met doorzitten omdat hij zich dan niet sterk kan maken. Tja mijn idee kom het maar eens voelen wat hij doetonder je.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:07

wat hebben die onderlinge wedstrijden ermee te maken??
Dat kun je totaal niet vergelijken.

Doorzitten geeft mij ook meer controle over het paard, vooral met wijken.
krijg je al een onvoldoende als je met terugrijden vanuit het halststrekken ietsje het hooofd omhoog brengt?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:09

Lichtrijden of doorzitten moet niks uitmaken als je het hebt over een overgang voorbereiden of een simpel oefeningetje als een stapje opzij voor het been. Als je gaat doorzitten vanuit het lichtrijden, mag er niks aan je paard veranderen, daarom wordt doorzitten specifiek gevraagd op aparte onderdelen in je proef.
En ja Prisca, die oefeningen als wijken rij ik juist heel veel. Dat deed ik ook al toen hij 3 was en dat doe ik nu nog, je kunt gerust geloven dat ik alle varianten van het wijken voor de eenzijdige kuitdruk regelmatig de revue laat passeren, rechtuit en op voltes, in wendingen, tussen hindernissen, op bospaden noem maar op, dat hoor bij de warming up. Als jouw paard in die oefening onder alle hulpen uitloopt cq ervoor wegvlucht, dan moet je grondig met die oefening aan de gang en zeker niet verwachten dat het op wedstrijd goed gaat.

Met lichtrijden heb je net zoveel hulpen bij je al doorzittend, als je tenminste de lichaamsbeheersing hebt om iets met die hulpen te doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Snow_White, abbij, Duran123, Nanu, Queen123, Sjaco en 29 bezoekers