Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:35

Zep schreef:
Okee, je hebt de kern van wat ik opschreef over beter voorbereid je proeven ingaan dus totaal niet meegekregen...
Maar goed, eigenlijk ging dit topic daar niet over. Dit topic ging over gefrustreerd de ring uitkomen. Ik ben er van overtuigd dat je lol op concours, en of je nou voor de prijzen gaat of niet,
alles
te maken met je eigen instelling. Lovely brengt dat heel mooi onder woorden.

Als ik sommige mensen op concours gefrustreerd zie doen en zie/hoor afgeven op de jury, hun paard, hun trainer, hun ouders, Grand Prix ruiters, goede paarden... als je al die energie nou eens in je eigen proeven steekt... sinds ik dat ontdekt heb is wedstrijd rijden ineens een stuk leuker geworden en zijn mijn resultaten enorm de lucht in geschoten!
Jij bent de enige die invloed heeft op je eigen resultaten.


Tja wat is beter voorbereid?? Ik rij pas sinds 3 jaar landelijk en moet het allemaal zelf doen en betalen. Ik heb geen pony verleden waar ik iedere week op concours ging met pappie en mammie. Het is er bij mij niet op jonge leeftijd ingerammeld door een dure instructeur. Ik heb les ik train hard genoeg doe me oefeningen enz.. thuis gaat het goed alleen moet ik gewoon het meer DOEN om meer zelfverzekerd te zijn in me proeven.
Ik heb dressuur nooit echt leuk gevonden maar om verder te komen met springen heb ik het nodig. MAAR ik doe het wel met een goede inzet anders heeft het geen zin. Ik rij geconcentreerd er kan een bom naast me afgaan ik hoor alleen me voorlezer helaas ziet Leys wel alles.

Wees blij dat ik weet waar het fout gaat en dat ik dat op ook wel accepteer. Maar idd waar het in dit topic omging is dat de jury's op dit moment een stuk strenger zijn dan een jaar geleden. Sorry of dat nu ligt aan de kwaliteit of de splitsing maar als ik me proeven naast elkaar leg weet ik genoeg.

Daarnaast heb ik een verschrikkelijke heet hoofd die alles met 300% inzet doet en dat is vaak nadelig in je proef Verdrietig . Met doorzitten kan ik hem gewoon fijner en beter rijden hij komt dan gewoon meer tot zijn recht. Ik hoef ook niet gelijk WP te rijden in de L2 alleen dat hij beter gaat luisteren naar mij. Ik rij de L2 helemaal uit omdat de M nog wel ff weg is. Ik was de oude L proeven klaar en daar reed ik onderling altijd goede punten mee. Helaas zijn die er nu niet meer.
Mijn doel is voornamelijk hem zo dressuur matig top te krijgen voor het springen en daarom moet ik gewoon proeven rijden zodat het ook in de springring beter gaat. Wees blij dat ik dat inzie en doe. Want bij het springen in de B en L zie je echt een hoooooop puin.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:26

Als ik voor mijn puberteit nog op een doorgereden pony was gezet met een dure instructeur (met verstand van zaken) aan mijn zijde en mijn eigen vrachtwagentje etc. Als ik dat allemaal had gehad, dan had ik er nu misschien anders bij gereden dan dat ik doe. Wat heb ik eraan om bij zulke dingen stil te staan? Dit soort dingen in mijn hoofd halen, brengt mij geen stap verder en ik ga er zeker geen betere proefjes van rijden. Ik kan het de concurrentie kwalijk nemen dat zij het allemaal wel hebben, maar ook daar wordt ik geen betere wedstrijdruiter van.

En dus beperkt ik mij tot mijn eigen kleine wereldje waarin ik een goed (springengefokt) paard bij me heb, die ik ook nog zo goed als zelf opgeleid heb. Mezelf heb ik bij me, ik ben degene die moet zorgen dat alles gaat zo als het moet gaan. Lukt dat niet, dan is dat heel jammer, maar het zou ook best eens je eigen schuld kunnen zijn.
Als je verkeerd rijdt omdat je voorlezer verkeerd roept, dan is het nog steeds je eigen schuld want je moet je proef kennen. Dat je ervan uit je concentratie raakt, dat is een geldige reden om 1 onderdeel te verpesten, maar niet de hele proef. Voor de jury is het ook zeker geen reden om meer te gaan punten trouwens.
Als je paard niet lekker loopt, dan moet je weer bij jezelf te rade gaan, want je traint hem toch immers zelf. Als je paard niet tegen regen kan, dan moet je trainen tussen de druppels.

Maar het allermoeilijkste blijft om controle te houden over jezelf. Maak het niet te moeilijk voor je paard en jezelf door je zenuwen te botvieren op je paard. Je paard op zijn lazer geven als je de ring uit komt, is nooit goed en in de ring op het verkeerde moment ook niet. Als je paard als iets fout heeft gedaan, dan kun je daar alleen iets aan doen op het moment dat het gebeurt, maar negen van de tien keer is het niet eens een fout van het paard.
Als een paard zich niet prettig voelt op het wedstrijdterrein, zelfs dan kun je een gedeelte van de oorzaak zoeken bij de omstandigheden die je zelf veroorzaakt. Want zolang de ruiter erop zit als een overstresste paniekvoetballer, gaat het paard zich niet fijner voelen.
Overigens is dat laatste nooit mijn probleem geweest, ik heb alleen maar het probleem dat ik stop met rijden op een wedstrijd, en daarom is het vaak niet genoeg.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 00:20

idd als als, als ik ook een Z knol onder mijn kont had gehad was ik misschien wel Z maar wat maakt het,.

ik wordt liever M op mijn eigen benen dan dat ik het van een ander heb moeten krijgen.
ACh ja 99.99% ligt de fout bij de ruiter idd, maar je kunt toch mega pissed de ring uit komen, maar dan wel pissed op je zelf niet op op het paard Schijnheilig

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 00:30

wjerdo schreef:
idd als als, als ik ook een Z knol onder mijn kont had gehad was ik misschien wel Z maar wat maakt het,.

ik wordt liever M op mijn eigen benen dan dat ik het van een ander heb moeten krijgen.
ACh ja 99.99% ligt de fout bij de ruiter idd, maar je kunt toch mega pissed de ring uit komen, maar dan wel pissed op je zelf niet op op het paard Schijnheilig


Tuurlijk kun je kwaad zijn op jezelf, dat is geen punt, zolang je maar probeert om die ergernis dan ook bij jezelf te houden. Dus hoe erg je ook van jezelf baalt, probeer ontspannen te blijven naar je paard toe.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 06:24

juist steef, en dan ben je nog afhankelijk van het juryoordeel, wat in de dressuur niet altijd objectief is............................................................
en verder vind ik dat hier niet gezeikt wordt, er is gewoon wat naar voren gebracht, waarvan ik zeker weet dat veel meer mensen met dit probleem te kampen hebben!
en zoals al meer gezegd: Haha! de beste stuurlui staan altijd aan wal he Knipoog

jul.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:38

wjerdo schreef:
juist steef, en dan ben je nog afhankelijk van het juryoordeel, wat in de dressuur niet altijd objectief is............................................................
en verder vind ik dat hier niet gezeikt wordt, er is gewoon wat naar voren gebracht, waarvan ik zeker weet dat veel meer mensen met dit probleem te kampen hebben!
en zoals al meer gezegd: Haha! de beste stuurlui staan altijd aan wal he Knipoog

jul.

ben ik toch met wjerdo eens. Ik kan zelf ook best aardig beoordelen, en ik zag laatst de proef van een vriendin in het L1. Ze liep met dat paard een betere proef dan ze ooit had gedaan, en toch had ze net geen wp. Dat komt omdat die jury geen wp durfde te geven, bleek achteraf in die ring. Ja, waar is zo iemand mee bezig?

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:40

[quote="Desiree]ben ik toch met wjerdo eens. Ik kan zelf ook best aardig beoordelen, en ik zag laatst de proef van een vriendin in het L1. Ze liep met dat paard een betere proef dan ze ooit had gedaan, en toch had ze net geen wp. Dat komt omdat die jury geen wp durfde te geven, bleek achteraf in die ring. Ja, waar is zo iemand mee bezig?[/quote]

Jaa Desiree dat bedoel ik nu....

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:51

Wat ik wel een zou willen weten is: hoe vaak word een jurylid bijgeschoold??

Lijkt mij verstandig als dit 1 x per jaar verplicht gebeurd. Zo blijft ook bij de juryleden de kennis optimaal. Misschien gebeurd het al zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:10

Prisca schreef:
Tja wat is beter voorbereid?? Ik rij pas sinds 3 jaar landelijk en moet het allemaal zelf doen en betalen. Ik heb geen pony verleden waar ik iedere week op concours ging met pappie en mammie. Het is er bij mij niet op jonge leeftijd ingerammeld door een dure instructeur. Ik heb les ik train hard genoeg doe me oefeningen enz.. thuis gaat het goed alleen moet ik gewoon het meer DOEN om meer zelfverzekerd te zijn in me proeven.
Ik heb dressuur nooit echt leuk gevonden maar om verder te komen met springen heb ik het nodig. MAAR ik doe het wel met een goede inzet anders heeft het geen zin. Ik rij geconcentreerd er kan een bom naast me afgaan ik hoor alleen me voorlezer helaas ziet Leys wel alles.


Wat jammer dat je blijkbaar alleen maar wilt horen wat in jouw eigen straatje past, Prisca. Wat heeft het feit dat je nog maar 3 jaar landelijk rijdt nou te maken met de voorbereiding op je proeven?? Er zijn door een aantal mensen die al wel wat langer meedraaien in dit topic een heel rijtje heel practische tips gegeven om je resultaten op te krikken. Misschien moet je dat nog een keer doorlezen voor je naar Almelo gaat?

Als Leys nog steeds kan zo schrikken van alles is de concentratie dus blijkbaar ver te zoeken. Ik snap niet hoe je zo volhardend kunt zijn in continu alles op je paard afschuiven! Lovely zei het al: als hij onder je uit schiet is hij niet te snel, maar ben jij te traag!

Citaat:
Wees blij dat ik weet waar het fout gaat en dat ik dat op ook wel accepteer.


Ik wil niet zeiken, maar dat lees ik dus nergens in je antwoorden. En waarom zou je je fouten accepteren? Je moet weten waar ze zitten en er wat aan doen! Maar dat is niet zo leuk, want dan moet je wel even onder ogen willen zien dat het misschien allemaal niet zo vlekkeloos gaat als jij wilt dat het gaat.

Je kunt nog zoveel op concours gaan om ervaring op te doen, als jij niet openstaat voor de signalen die je op wedstrijd ontvangt, omdat je toch wel weet hoe het in elkaar steekt, kom je natuurlijk nooit een steek verder, en zit je over een jaar nog steeds in de L.

Het geblaat over mogelijkheden vat ik dan nog maar eventjes persoonlijk op: ik heb heel verschillende, meer en minder getalenteerde paarden en pony's in de sport uitgebracht. Ik ben er nog lang niet! Ik heb het misschien op het oog leuk voor elkaar, daar werk ik hard genoeg voor! Misschien zijn de omstandigheden wel wat milder geweest dan voor sommige andere mensen, uiteindelijk moet iedereen het zelf verdienen. Ik ken een heel aantal mensen die het nog een stuk leuker voor elkaar hebben dan ik. Af en toe ben ik daar stikjalours op, maar ik heb geleerd om die energie niet te verspillen maar op mijn eigen prestaties te richten.

Dure les heb ik nooit gehad, en heb ik nu nog steeds niet. Góede les wel, sinds een paar jaar. Maar dat heeft alleen zo'n eye-opener kunnen zijn omdat ik daar zelf voor open sta.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:28

Even voor Pipo: Ja juryleden moeten verplicht 1x per jaar minimaal een bijscholing bijwonen. Dan moet je 3 proefen punten (helaas meestal op video, wat er toch anders uitziet) de orginelen van jouw beoordeling gaan naar de Bond, de kopiën bespreek je.
Zo is er dus wel controle op wat je doet en proberen ze de neuzen 1 kant op te krijgen, maar veel is het niet natuurlijk.
Maar goed, er wordt dus wel gekeken of je niet totaal naast de visie van de rest zit.

Navragen is beter dan afvragen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:41

Ik lees ie tips ook wel en ik doe er heus wel wat mee dat is het niet. En ten 2de ik schuif niet alles af op me paard. Wat ik wel weet is dat het tijdens de lessen allemaal goed gaat en alleen in de proef er vaak niet goed uitkomt tja zo werkt dat helaas. Ik accepteer dat ook wel. Maar nog steeds heb ik geen antwoord op het feit dat de jury´s nu strenger zijn dan vorige jaar??? Dat heeft verder niets met mij te maken.

Ik ben wat dat betreft een stresskip met dressuur ik heb er moeite mee. Niet om me te concenteren maar om hem er goed te bij te houden. Het is geen makkelijk paard. Dat weten mijn instructeurs al jaren. Jullie hebben er nog niet opgezeten dus is het gewoon lastig oordelen vanaf een afstand. Zelf Kim/Nimber zij dat hij wel makkelijk loopt maar dat je flink moet werken om hem daar te houden. Daarom weet ik dat de L2 met doorzitten gewoon beter gaat dan nu. Ik baal als het lekker gaat en je tevreden de proef uitkomt en je krijgt een bladje met 150 punten met weinig tot GEEN commentaar. Ik reageer dat niet af op me paard omdat hij er ook hard voor werkt. Er staan een hoop goede cijfers op maar net die kleine dingen die me het niet opleveren.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:46

Prisca schreef:
Wat ik wel weet is dat het tijdens de lessen allemaal goed gaat en alleen in de proef er vaak niet goed uitkomt tja zo werkt dat helaas.


Dan moet je er actief iets aan gaan doen, ipv gefrustreerd te gaan zitten doen over jury-complotten en paarden die mooier zijn dan de jouwe, zoals je in dit topic aan het doen bent!!

En nee, voor zover ik gemerkt heb zijn de jury's niet strenger geworden. Als je goed genoeg rijdt krijg je over de hele linie bezien écht je punten wel. Dat was vorig jaar zo, en dat is nog steeds zo. Toch nog maar een beetje beter oefenen dus...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:55

Nee deze fouten hebben we nu eenmaal last van dat zijn niet onze sterke punten en ook vorig jaar had hij die. Zoals ik al zei trainen we daar hard op maar moet uitkijken dat het geen frustratie punt wordt in de les. 5 meter wijken lichtrijdend blijft nu eenmaal een rot punt voor ons. Terwijl 10 meter doorzitten wel lukt misschien geen 10 maar wel beter dan die 3 of 4 die ik nu heb?. Alleen merkte ik dat ik een jaar gelden toen wel een beter cijfer kreeg. Tja een compleet foutloze proef zou wel raar zijn.

Ik zeg het niet om mezelf maar omdat ik het heel erg om me heen zie bij andere mensen. Zou een beetje erg dom zijn als ik dat alleen uit eigen oogpunt zou zeggen. Nee ik merk het als algemene iets de laatste paar maanden. Want ook toen leys kreupel was zag ikmensen met punten terugkomen van ????? Die normaal veel hoger zaten.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:03

Zep"]
[quote="Prisca schreef:
Wat ik wel weet is dat het tijdens de lessen allemaal goed gaat en alleen in de proef er vaak niet goed uitkomt tja zo werkt dat helaas.


Dan moet je er actief iets aan gaan doen, ipv gefrustreerd te gaan zitten doen over jury-complotten en paarden die mooier zijn dan de jouwe, zoals je in dit topic aan het doen bent!!

En nee, voor zover ik gemerkt heb zijn de jury's niet strenger geworden. Als je goed genoeg rijdt krijg je over de hele linie bezien écht je punten wel. Dat was vorig jaar zo, en dat is nog steeds zo. Toch nog maar een beetje beter oefenen dus...
[/quote]

Sorrie hoor Zep maar ik vind dat je het wel erg hard stelt.

Ik heb zelf een paard dat super loopt tijdens het oefenen maar in de ring gespannen is. Ik heb geprobeerd om hem echt te tonen nou vergeet het maar dan heb ik niks meer te vertellen. Jammer dan dan maar een flauw proefje. Ik hoop dat het komt maar dat zal de ervaring leren.

Maar ik ben wel van mening dat als je de onderdelen juist rijdt en gewoon een nette proef rijdt je toch je punten hoort te krijgen.

En het is sowieso moeilijk te oordelen over iemands kunnen als je ze nooit in actie hebt gezien!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:09

Ik vind jury's ook ontiechelijk streng! Ik heb nu 6 proefjes L1 getstart waarvan er 3 zeker een wp waard waren maar ik kreeg m gewoon niet!
Jury's zijn volgens mij echt een stuk strengen.
Volgens mijn instrutrice komt het mede doordat jury's teveel van mij en mn paard verwachten. Obsess is gewoon bloedmooi en dat ziet de jury ook, ze verachten misschien wel teveel! Ik heb iig nog nooit een punt gehaald omdat ik zgn een goed mooi paard heb met een mooi papier!
Ik word juist naar mijn idee extra hard gestraft voor kleine foutjes!
Ik weet wel dat obsess en ik niet zo lekker gaan maar dat komt omdat obs zo gespannen is. Hij krijgt daar nu druppels voor en ik hoop dat ie zich nu wat meer kan ontspannen.Hij heeft nu zo ontzettende last van zn rug waarschijnlijk doordat ie zich zo spant! Dus we moeten eerst naar die ontspanning toe en dat kan mede door veel op concours gaan beter worden.

En Pris ik vind je inderdaad reel en je geeft absoluut negrens je paard overal de schuld van. Ik ken t precies. Ik ben zeer geconcentreerd bezig en hoor ook weinig anders al de voorlezer... Maar obses ziet alles! Echt waar en meteen issie afgeleid!
Laats was ik op concours en toen lag mijn ring achter een hele hoge heg. En achter die heg liep een snurkend paard die later het losrijdterrein opkwam lopen, nou meneer was meteen helemaal afgeleid, lette niet meer op mij, kop erop , hals erop en jessica kon t vergeten!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:11

Lisette"]
[quote="Zep"][quote="Prisca schreef:
Wat ik wel weet is dat het tijdens de lessen allemaal goed gaat en alleen in de proef er vaak niet goed uitkomt tja zo werkt dat helaas.


Dan moet je er actief iets aan gaan doen, ipv gefrustreerd te gaan zitten doen over jury-complotten en paarden die mooier zijn dan de jouwe, zoals je in dit topic aan het doen bent!!

En nee, voor zover ik gemerkt heb zijn de jury's niet strenger geworden. Als je goed genoeg rijdt krijg je over de hele linie bezien écht je punten wel. Dat was vorig jaar zo, en dat is nog steeds zo. Toch nog maar een beetje beter oefenen dus...
[/quote]

Sorrie hoor Zep maar ik vind dat je het wel erg hard stelt.

Ik heb zelf een paard dat super loopt tijdens het oefenen maar in de ring gespannen is. Ik heb geprobeerd om hem echt te tonen nou vergeet het maar dan heb ik niks meer te vertellen. Jammer dan dan maar een flauw proefje. Ik hoop dat het komt maar dat zal de ervaring leren.

Maar ik ben wel van mening dat als je de onderdelen juist rijdt en gewoon een nette proef rijdt je toch je punten hoort te krijgen.

En het is sowieso moeilijk te oordelen over iemands kunnen als je ze nooit in actie hebt gezien!
[/quote]

En ik heb weer hetzelfde als jou! In de training een superpaard maar op concours gewoon een bommetje! Zo gespannen en niet meer aan te rijden. Obsess krijgt nu nervelet om te kijken of dat zn spanning een beetje weg kan nemen maar verder is t enige dat je doen kan gewoon vaak op concours gaan en ervaring op doen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:21

obsession schreef:
Ik vind jury's ook ontiechelijk streng! Ik heb nu 6 proefjes L1 getstart waarvan er 3 zeker een wp waard waren maar ik kreeg m gewoon niet!
Jury's zijn volgens mij echt een stuk strengen.
Volgens mijn instrutrice komt het mede doordat jury's teveel van mij en mn paard verwachten. Obsess is gewoon bloedmooi en dat ziet de jury ook, ze verachten misschien wel teveel! Ik heb iig nog nooit een punt gehaald omdat ik zgn een goed mooi paard heb met een mooi papier!
Ik word juist naar mijn idee extra hard gestraft voor kleine foutjes!
Ik weet wel dat obsess en ik niet zo lekker gaan maar dat komt omdat obs zo gespannen is. Hij krijgt daar nu druppels voor en ik hoop dat ie zich nu wat meer kan ontspannen.Hij heeft nu zo ontzettende last van zn rug waarschijnlijk doordat ie zich zo spant! Dus we moeten eerst naar die ontspanning toe en dat kan mede door veel op concours gaan beter worden.
!

Ik heb vernomen dat Obsession inderdaad een heel apart paard moet zijn. Ik lees nu uit het stukje van Jessica dat daar ook nadelen aan vast zitten: het schept hogere verwachtingen! En zie daar maar eens aan te voldoen, zeker als het paard gespannen is. Met paddy is het zo, dat ze het op concours aanzienlijk beter doet dan thuis tot nog toe. Druk heeft bij haar een positeive uitwerking. Maar bij iones meer een negatieve, hij wordt gespannen waardoor hij stopt met lopen.

Prisca, probeer ook eens bij jezelf na te gaan, je bent nerveus bij de wedstrijden zei je. Kan het soms zijn dat jij zelf ook een beetje stopt met rijden en afwachtend wordt in een proef? WAnt mensen kunnen het zelfde reageren als paarden. Kun je eens beschrijven waar je met je paard in een proef de mist in denkt te gaan?

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:21

obsession schreef:
En Pris ik vind je inderdaad reel en je geeft absoluut negrens je paard overal de schuld van. Ik ken t precies. Ik ben zeer geconcentreerd bezig en hoor ook weinig anders al de voorlezer... Maar obses ziet alles! Echt waar en meteen issie afgeleid!
Laats was ik op concours en toen lag mijn ring achter een hele hoge heg. En achter die heg liep een snurkend paard die later het losrijdterrein opkwam lopen, nou meneer was meteen helemaal afgeleid, lette niet meer op mij, kop erop , hals erop en jessica kon t vergeten!


Tja om die dingen hem te leren moet ik toch gewoon starten. Thuis kent hij alles wel. Hij weet wat er allemaa gebeurt om hem heen. Behalve als de hengsten naar buiten komen kan hij over de zeik gaan.

Bij de ene combinatie werkt het door veel thuis te trainen en de andere om gewoon te starten en ritme te krijgen. Bij mij is dus het laatste ikkan dan meer ontspannen waardoor het me gewoon beter afgaat. Alleen is het nadeel dat hij dan de proeven kent en me in veel dingen VOOR is. Tja Zep kan jij weer een makkelijk antwoord op geven maar ja mij lukt dat dat op dat moment niet. Met gewoon lessen lukt het wel omdat je dan toch rustiger ben dan in een proef. Ik ben geen geweldige ruiter zoals jij misschien wel bent.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:59

Odin loopt thuis altijd super, goed in de aanleuning etc. Maar zodra ze op het gras moet lopen, dan is het over. En het maakt dan niet uit of ik op een wedstrijd ben, of in de wei, de concentratie en ontspanning is weg. Nu zullen jullie wel zeggen dat ik vaker moet oefenen op de wei, maar dat mag niet van de eigenaar dus dan houd het op. Dan moet ik maar zorgen dat de concentratie in iedergeval weer terug is op het gras. En daarom heb ik ook geen winstpunten, de jury ziet dat ze door de bocht heen racet, en dat er geen ontspanning inzit. Dan kan ik wel de schuld aan de jury geven, maar die beoordelen alleen maar wat ze zien.
Ach..de dressuursport is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Voor mij dan Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:03

Thuis moet je je paard voor 200 % voorelkaar hebben, wil je op wedstrijd voor 80% kunnen presteren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:13

Pipo schreef:
Thuis moet je je paard voor 200 % voorelkaar hebben, wil je op wedstrijd voor 80% kunnen presteren.

dat geldt voor iones wel ja, maar voor paddy niet. die presteert thuis over het algemeen 60% en op wedstrijd 90%.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:14

Idd Pipo en dan toch valt het op wedstrijd weer vaak tegen hhii.

Desiree paardje ruilen voor ff????

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:17

dat lijkt me een leuke uitdaging. maar ik ben blij dat paddy een beetje normaal doet op wedstrijden dat ik hara daar fijn kan rijden, dus laat maar.

De hond is de betere mens

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:18

Citaat:
Obsess is gewoon bloedmooi en dat ziet de jury ook, ze verachten misschien wel teveel! Ik heb iig nog nooit een punt gehaald omdat ik zgn een goed mooi paard heb met een mooi papier!


Ik kan me niet al te druk maken om wat de jury van mijn proeven vind, als ik zelf maar tevreden de proef uit kan komen!
En met mooie paarden die goed lopen wordt een foutje inderdaad vaak harder afgestraft. Rijd je een proef met een paard dat continue net niet lekker los loopt, dan zijn het zesjes proeven. Heb je een goed 'los' lopend paard dat eenmalig eventjes verstijft bij een overgang dan heb je direct een vijf of een zes te pakken. Ach... who cares!!

Degenen die goede proeven lopen krijgen over het algemeen hun winstpunten toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:32

ik kan er gewoon niet tegen dat mensen de fout/"schuld" overal zoeken behalve bij zichzelf. En vooral als de schuld dan bij het paard terechtkomt...

Als je paard niet oplet, doe jij iets niet goed! Veel naar concours gaan heeft alleen zin, als jij er op concours voor open staat te leren van wat je daar overkomt. Niet alleen maar gaan en dan hopen dat het vanzelf wel goedkomt, zo werkt het niet.

Het gros van de chronische 150-scoorders kan met een paar simpele dingen hun punten enorm opkrikken. Als ik dat heb kunnen leren kan iedere idioot het, maar je moet er wel voor open staan.

"Ik doe mijn best maar ik krijg geen punten"
Dat je een keer het niet eens bent met de jury, of dat het tegenvalt, ok. Maar als je langere tijd stelselmatig minder krijgt dan je van mening bent dat je toekomt snap ik niet hoe sommigen nog steeds kunnen blijven beweren dat het niet aan hen ligt. Dan ga je toch nadenken??? Ik begrijp dat gewoon niet. Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lina1998, roosjenat en 10 bezoekers