Zouden jullie jullie paard laten inspuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Zouden jullie jullie paard laten inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 09:32

Hoi!

Als jullie paard erge zomereczeem zou hebben, en er helpt echt niets anders, zouden jullie dan een cortisonespuit laten zetten, goed wetende dat daar ook heel wat risico's aan verbonden zijn?

Ik zit met een dilemma, dus vraag me af wat jullie in mijn geval zouden doen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb een paardje met zomereczeem. Ze begint altijd redelijk laat op het jaar te schuren, zo rond deze tijd, maar dan duurt het ook niet lang vooraleer haar moeizaam aangegroeide manen en staart helemaal verdwenen zijn. Dit jaar ging echter hét jaar zijn dat ik het niet zo ver ging laten komen! (heb haar de andere jaren natuurlijk ook behandeld, maar nooit zo fanatiek). Bovendien was ze heel de winter haar hoofd blijven schuren, dus de DA is er verschillende keren bijgeweest. Ze wordt al sinds maart elke dag ingesmeerd, eerst met TCK97, later ben ik overgegaan op AVS, ze heeft al sinds april dag en nacht een Boett-deken op, plus ze krijgt al maanden kruiden door haar eten (van de DA). En nu, rond de tijd dat ze altijd begint met schuren, is ze toch weer begonnen. Dat ze dat deken op heeft, lijkt geen enkel verschil te maken.

Dus nu ben ik er sterk over aan het denken om haar vrijdag toch maar een cortisonespuit te laten geven. Ik heb dat nooit gewild, & mijn DA is er ook niet zo voor (hij is meer een 'kruidendokter' ;-)), maar ze heeft echt zo’n verschrikkelijke jeuk, ze staat haar hoofd de ganse dag te schuren, zelfs tijdens het poetsen en zelfs tijdens het eten enzo kan ze er maar niet mee ophouden. Ik was er dit weekend mee aan de hand gaan wandelen, & ze heeft mij gewoon de gracht ingeduwd omdat ze zo hard tegen mij aan het schuren was. Ik wil haar gewoon van haar oude dag laten genieten zonder die vreselijke jeuk...

Oei, nu is het heel lang verhaal geworden, was niet echt de bedoeling... ;-)


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:17

Wat zijn de risico´s van een cortison-spuit?

Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik (geloof ik) haar die spuit wel geven! Als het 3 x niks is, hoef je dit de volgende keer natuurlijk niet meer te doen, maar als ik lees wat je allemaal al bij je paard doet/hebt gedaan... lijkt me dit dan toch een oplossing (tenzij de bijwerkingen natuurlijk erger dan de kwaal zijn Scheve mond !)
Veel sterkte voor je paard (arm beest Verdrietig )!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:18

Ik denk dat als je paard zo laat pas jeuk krijgt het de moeite waard is om het een keer te proberen. Je hebt kans dat het lang duurt voordat ze weer begint. Bij paarden die al heel vroeg in het jaar beginnen met schuren haalt het vaak weinig uit omdat ze hun grens al heel snel wwer bereiken. Ik zou het een keertje proberen, zeker als ik hoor dat je al veel alternatieven geprobeerd hebt.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:27

Ik geloof dat je paard hoefbevangen kan raken van zo'n spuit, maar als je alles al geprobeerd hebt (en als ik dat zo lees is dat het geval), dan moet je misschien toch de gok maar wagen. Niet alle paarden raken tenslotte bevangen.

Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:38

Jeuk is erger dan pijn. Ik zou voor de spuit kiezen als het om mezelf ging.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:42

Wij hebben vorig jaar 1 van onze paarden laten inspuiten,
maar het hielp nog geen 2 weken.

wij vindne het risico dus groter als het voordeel, ons paard loopt nu onder een boettdeken en dat gaat redleijk.

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 11:54

Sterre schreef:
Wat zijn de risico´s van een cortison-spuit?


Dat moet ik nog eens goed navragen bij de DA. Want ik hoor vanalles... Er zou een risico op hoefbevangenheid zijn, volgens een kennis zouden "de ingewanden veranderen" :-? , ik dacht ooit eens op internet gelezen te hebben (maar vind die site niet meer terug natuurlijk) dat er een verhoogd risico is op de ziekte van Cushing (= tumor in de pijnappelklier, waardoor die super actief wordt en waardoor het paard overmatige haargroei krijgt en niet meer verhaart, of hoefbevangen geraakt, of heel gevoelig wordt voor longproblemen, enz.). De DA heeft de mogelijkheid wel als's vermeld, maar hij is er dus zelf geen voorstander van...

't Is eigenlijk al zo goed als beslist: ik denk dat ik toch de gok maar ga wagen.

Bedankt voor jullie reacties iig.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:59

Je hebt wel gelijk, maar die bijverschijnselen treden pas op bij langdurig gebruik. Ik kan me voorstellen dat je bang wordt van alle bij verschijnselen, maar misschien kun je je DA vragen om een kort(er)werkend corticosteroid (niet te kort, maar niet een die 6 weken werkt) en kijken of het helpt. Dan kun je altijd nog gaan beslissen of je een langwerkend wel toe gaan passen (met alle risico's) De risico's kun je met behulp van de zoekfunctie vinden. Typ maar in corticosteroiden dan vind je vast wel wat.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:09

Ik heb Julius ook de spuit gegeven maar zou het niet weer doen.(als ie nog zou leven) de bijwerkingen zijn toch niet mis.

Ik had het op Julius' site gezet dat ik die spuit had gezet en kreeg toen vijf reacties van mensen die na zo'n spuit hun paard moesten laten inslapen wegens ernstige hoefbevangheid.

't is maar dat je het weet. De jeuk is echt heel vervelend maar een boett deken lijkt me veiliger.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:23

Desiree schreef:
Jeuk is erger dan pijn. Ik zou voor de spuit kiezen als het om mezelf ging.


Inderdaad. Weliswaar kiezen tussen 2 kwaden, maar dan zou ik toch kiezen voor meeste welzijn voor je paard. Die jeuk heb je gegarandeerd, de pijn van een bijwerking is alleen maar een (ik denk kleine?) kans en aangezien pijn, mocht het toch zover komen, beter te verhelpen is dan jeuk zou voor mij de keus gemaakt zijn.

Nulla tenaci invia est via


vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:22

Persoonlijk denk ik dat bij een dier kwaliteit van leven belangrijker is dan kwantiteit. Daarom zou ik ook alles uitproberen om hem van die jeuk af te helpen,zelfs al houdt dit beperkte risico's in. Vind dat je een goede keuze maakte en ik wens je paardje een jeukvrije zomer toe!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:23

ik zou het gewoon proberen. Als het niet werkt kan je altijd nog op zoek gaan naar iets anders maar als het wel helpt is je paard eindelijk van zijn jeuk af.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:52

Margreet"]
[quote="Desiree schreef:
Jeuk is erger dan pijn. Ik zou voor de spuit kiezen als het om mezelf ging.


Inderdaad. Weliswaar kiezen tussen 2 kwaden, maar dan zou ik toch kiezen voor meeste welzijn voor je paard. Die jeuk heb je gegarandeerd, de pijn van een bijwerking is alleen maar een (ik denk kleine?) kans en aangezien pijn, mocht het toch zover komen, beter te verhelpen is dan jeuk zou voor mij de keus gemaakt zijn.
[/quote]

ik heb niet echt ervaring met zomerexceem, maar de pijn bij hoefbevangenheid is echt wel geen lolletje en helemaal niet zo eenvoudig te verhelpen, tenzij je 24/24u koud water op de hoeven spuit
ik kan je verzekeren dat je er zelf buikpijn van krijgt als je je paardje ziet lijden en ziet dat het nauwelijks kan staan van de pijn en er dan niks kan aan doen

vraag gewoon aan je dierenarts welke de risico's zijn en hoe hoog de kans is dat je paard idd hoefbevangen zal raken
andere factoren spelen ook nog een rol zoals voeding, gewicht, ...

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:33

Afgezien van het risico op hoefbevangenheid bij toediening van cortico's: Als je cortico's geeft gaat de wondgenezing achteruit, waardoor je dus blijft zitten met de wondjes... Verdrietig
Aangezien je paardje ook in de winter is doorgegaan met schuren, lijkt het me meer dat het nu schuren is om het schuren en niet om de jeuk vanwege het eczeem! Zomereczeem hangt namelijk samen met een vliegje wat steekt in de zomerperiode.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:44

Eileen schreef:
Als je cortico's geeft gaat de wondgenezing achteruit, waardoor je dus blijft zitten met de wondjes... Verdrietig


Waar heb je die wijsheid vandaan als ik vragen mag?
Heb je wel eens hydrocotiderm op een wondje gesmeerd? Nou reken maar dat het dan snel genezen is! Het nadeel van langdurig gebruik is dat de huid dunner wordt (daarom kun je het ook beter niet gebruiken voor mok: dunnere huid, meer kans op mok, smeren maar en het cirkeltje is rond), maar dat lijkt me bij dit soort spuiten niet direct aan de orde.

Kan eventueel wel eens in de boeken (medische chemie ofzo gok ik) duiken hoe het precies zit met cortisonen, heb de feiten nu even niet helder, maar ik kom er op terug!

Nulla tenaci invia est via

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 13:10

Bedankt voor alle reacties! De kogel is door de kerk: deze voormiddag de DA aan de telefoon gehad, & hij komt haar vrijdag een injectie geven.

Ik kan alleen maar hopen dat er geen bijwerkingen zullen optreden. Ik heb er hier op Bokt wat over gelezen, & er zijn blijkbaar toch ook wel mensen met goede ervaringen. Ik denk dat dit het beste is dat ik kan doen, er helpt niets anders, en zoals het nu is kan het toch ook niet verder...

Citaat:
Aangezien je paardje ook in de winter is doorgegaan met schuren, lijkt het me meer dat het nu schuren is om het schuren en niet om de jeuk vanwege het eczeem! Zomereczeem hangt namelijk samen met een vliegje wat steekt in de zomerperiode.


Eileen, idd, ze heeft heel de winter haar hoofd geschuurd, verzelfstandigde schuurreflex dus, maar wel veel minder erg dan ze nu doet, & nu is ze ook terug haar manen, staart, enz aan het schuren, & heeft ze verschillende open wondjes, & dat heeft ze in de winter niet.

'k Zal mijn bevindingen achteraf wel eens op Bokt zetten...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:01

He Margreet, Eileen heeft wel gelijk. Corticosteroiden vertragen de wondgenezing. Onze hond kreeg dexamethason en ze hadden een spierbiopt genomen. Na 4 weken nog steeds een open wond. Komt echt van de cortico's. Kan je mijn boeken wel laten zien als je het nog niet gelooft....

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:03

Nog even een aanvulling. Van 1 keer cortico's zie je geen bijwerkingen alleen maar de positive dingen. Na een lange tijd krijg je pas bijwerkingen. Daarom heb ik ook als advies gegeven dat er misschien een kortwerkend corticosteroid gegeven kon worden. Minder kans op bijwerkingen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 07:50

DAn kun je ook zien of het resultaat goed is. Niet elk paard reageert evengoed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, jugito, Rose_Sonny en 34 bezoekers