Rijden op drie ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Rijden op drie ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 20:44

Pjelk verliest zo ongeveer iedere week (5 keer in 5 weken) een ijzer en gelukkig komt mijn hoefsmid altijd binnen een halve week maar toch moet Pjelk het dan met drie ijzers doen. We rijden gewoon door; lopen van de wei door de berm naar de manege waar hij in de bak wel lekker loopt.
Denken jullie dat het kwaad kan regelmatig met drie ijzers te rijden? enneh ik zou er graag wat aan doen. Iki ben op zich heel tevreden over de hoefsmid die ik nu heb (komt snel en op tijd, is vriendelijk etc.) maar zou het ook handig zijn hoe het met een andere hoefsmid gaat, eens zien of die misschien iets beters weet?
Phelk heeft vrij zachte hoeven en een losse hoefwand oid kent iemand dit probleem misschien en wat zou ik er aan kunnen doen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:11

Ga jij eens hardlopen met 1 schoen aan

Sorry oneliner, maar meer heb ik niet te melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:24

Het is me zelf ook wel een soverkomen dat Lois ineens op 3 ijzers stond. Gelukkig heeft hij heel goede hoeven en loopt hij er niet veel anders om. Dat heeft natuurlijk wel alles te maken met de bodem waar hij op loopt. Ik heb nooit alnger dan 2 dagen op 3 ijzers gereden.
Wanneer je paard al moeilijke hoeven heeft zou ik daar geen enkel risico in nemen. Dus niet rijden, op half voer zetten en een paar keer per dag wandelen aan de hand.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:28

1 x in de week een ijzer kwijt Verward Is het iedere keer hetzelfde ijzer ? Zoja, wat zegt je hoefsmid daarvan ? Zonee, lijkt het mij maar een rare zaak....euh, ik vind het sowieso een raar 'gedoe' Frusty

nu ff ontopic:

Als mijn paard een ijzer kwijt raakt, rij ik 'm niet. Heb het voorheen wel gedaan maar hij is érg pijnlijk op zn voeten. Dat wist ik uiteraard niet toen ik 'm nog wel zonder 1 ijzer reed. Gewoon buiten zetten doe ik in zo'n geval wel.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:29

Ik zou in die tijd ook niet rijden, alleen maar wandelen.
Zijn Hoefschoenen misschien een optie? Als het bijv. altijd het ijzer li. voor is wat je verliest, kan je voor misschien hoefsch. nemen; is het achter, dan de schoenen voor achter nemen!
Voordeel is, dat je de schoenen alleen dan aantrekt, als het echt nodig is. Het is even een uitgave als je ze aanschaft, maar als je ze eenmaal hebt, kosten ze je (over het jaar gezien) ong. net zoveel als ijzers!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:45

Het vriendjepaard van smiles verloor ook altijd zijn ijzers binnen 3/4/5 weken, omdat het 1 keer lang zou duren voordat de hoefsmid kon komen probeerden ze een andere smid, nu zitten ze er bijna 8 weken onder. het verschil was dat deze smid koud beslaat en de vorige warm. Dus misschien moet je het bij pjelk ook op een andere manier proberen

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:17

de stand van de benen word voor een groot deel door de stand van de hoeven bepaald en als er dan in eens een ijzer ontbreekt brengt dat gevolgen met zich mee. Het kan ook heel goed dat jouw paardje er goed om doorloopt maar het risico is groot....

officieel stender van het beukenpoortje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:22

Op het zand rij ik rustig met 3 ijzers. MAar niet op de harde weg, want dan voelen ze het verschil te erg.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:30

Leys raakt zo af en toe ook een ijzer kwijt. Zodra het een voorijzers is doe ik rustig aan veel stap werk wel draven maar rustiger aan. Hij heeft voor zolen en slechte voeten dus ik neem dan niet teveel risico.

Als het achter is ga ik gewoon door op het zand merkt hij dat verschil toch bijna niet en de hoeven zijn achter prima. Ik was een keer een ijzers kwijt voor de springles ik heb gewoon gesprongen was niets aan de hand.
Ik zeg daar wel bij dat wij goede bodems hebben waardoor je eerder dat risico kan nemen.

Dat met die schoenen is een rare vergelijking want wij mensen lopen niet de hele dag in het zand een een paard wel. Plus dat een schoen iets anders is als een ijzer. Zolang je paard niet gaat kreupelen en de stand van het been niet veranderd kan je zowoon rijden (ivm met pezen).

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:24

mijn vriendin had dat ook steeds het ijzer der af. nou was het een keer in de zomervakantie dat het ijzer er vana lag zij balen. haar vader belde de hoefsmid alleen die kon pas over een week of zo komen. dus haar vader zegt kan ze dan echt niet rijden. de hoefsmid ziei toen dat het wel kon maar alleen in de bak. paard had er helemaal geen last van ofzo.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:35

Mijn paard heeft bijna een half jaar gekwakkeld met een zwaar overbelaste pees omdat we tijdens een buitenrit een ijzer waren verloren en nog zeker een uur terug moesten. Op het zand, ik er naast, thuis gelijk het andere ijzer er ook onderuit (dat lukt je nou eenmaal niet buiten met je blote handen) maar het leed was al geschied...
Kanttekening is wel dat zij gewoon nogal zwakke pezen heeft, het was niet de eerste peesblessure en ook niet de laatste, maar ik zou het risico echt niet nemen!
Kun je niet vragen of je smid je leert om het andere ijzer er ook onderuit te halen? Dan staat ie in ieder geval recht.

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:28

Idd Margreet dat is ook de reden waarom ik als ik een ijzer voor kwijt ben wel stop en achter niet. De stand van het voorbeen veranderd flink en daardoor meet belasting op de pees. En dat risico moet je nooit nemen.

Het is dus idd per paard verschillend kijk hoe hij loopt en hoe de stand is. Trek een lijn vanaf het midden an het voorbeen naar beneden bij een goede stand moet je dan achter de voet van het paard uitkomen dus er precies langs. Staat de voet verder weg of je komt erop moet je zeker de smid laten kijken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:03

Het is inderdaad per paard verschillend en ook nog eens welk ijzer, maar ik zou maar een goed met je hoefsmid gaan praten of een andere nemen. Want als jou beestje elke week een ijzer verliest, slaat hij ze er niet goed onder. Als het aan jouw paard ligt en niet aan de manier van beslaan dan had de hoefsmid ook wel eens wat anders mogen proberen of adviseren.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 13:35

Pjelk lijkt niet zoveel last te hebben van het lopen op drie ijzers mits hij in de bak loopt. Mijn springinstructeur zij ook dat het best kon al moet het niet niet (veel) langer dan twee dagen. In de Bit las ik een stukje over een paard met brokkelhoeven waarvoor dunnere hoefnagels en voor ijzers met dubbele lip aangeraden werd. Misschien is dat wel wat voor Pjelk.Nou ja, vanmiddag komt de hoefsmid weer en ik zal eens met hem overleggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers