Over het vasthouden van stang en trens teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Over het vasthouden van stang en trens teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 11:22

Er was een tijdje geleden een discussie over het vasthouden van de teugels bij een stang en trens hoofdstel. Nou vind ik dit zo'n mooie foto van Ellen Bontje, dat ik dacht: die zet ik even neer hier.

Dit is dus de juiste manier. Sommige mensen doen het inderdaad anders, maar ik ben blij dat ik het meteen op de goede manier heb aangeleerd. Op deze manier heb je meer inwerking op de trens en minder op de stang.

Afbeelding


Afbeelding

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:29

Ik heb ze ook zo, trens onder stang boven, maar dan één vinger lager. Dus om m'n pink vind ik persoonlijk fijner.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:30

Zo heb ik hem ook vast gehouden die paar keer dat ik er mee gereden heb. Heb de andere manieren wel geprobeert, maar dat beviel helemaal niet. Ik had veel te veel inwerking met de stang en op deze manier niet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:36

Het verschilt ook per paard waar je opzit. Ik denk dat je niet van 'goed' of 'fout' kunt spreken.

Maar het zijn idd mooie foto's Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:16

Heel heel soms, als mijn ringvinger niet fijn voelt, dan doe ik mijn teugel onder mijn middelvinger, dat vind ik fijner op dat moment en gevoeliger ook. Met die actie heb ik meneer De Wolff van W. versteld doen staan, dat zag ie niet vaak, iemand met een teugel onder de middelvinger. Je zou toch zeggen dat hij genoeg stangen en trenzen voorbij had zien komen? In mijn geval was de stang niet aanwezig natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:19

Ik had ze altijd onder de middelvinger en een onder de ringvinger, wel de trens onder de onderste vinger.

Zoals ellen het heeft, is waarschijnlijk wel goed, maar bij mij niet, snel te sterk met de stang.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 13:54

Juist op de manier van Ellen (en dit is de officiele manier) werk je minder in met de stang hoor.

Lov, dat is inderdaad apart dat E. de Wolff daar van op keek. Ik heb zelf ook nog nooit zo gereden, maar het is eigenlijk hetzelfde als met stang en trens maar dan zonder stang. Haha!
Ik heb vroeger wel heel vaak gereden met de teugels onder mijn pink! Maar dat heb ik gelukkig afgeleerd. Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:09

Oeps ik heb helemaal verkeerd gekeken, ik bedoel juist zoals ellen ze vast houdt. Dacht dat ze de onderste onder haar pink door had!!!>
HOEZO BLONT Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:26

Niet dat ik ervaring heb met stang en trens, maar er zijn tig manieren waarmee je ermee kunt rijden. Ik denk niet dat er 1 juiste manier is. Maar dit lijkt me wel een mondvriendelijke manier, omdat je zo de meeste inwerking met de trens hebt. In Ruiters en Rechters staan er meer manieren.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:55

zo rijd ik nu ook. Mooie foto's maar of dit de juiste manier is? Anky rijd dus weer onder haar pink door ik heb alle manieren geprobeerd maar deze beviel het beste

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:48

Ik rij met mijn normale trensteugel (zonder stang dus Knipoog ) onder mijn ringvinger, met dubbele teugelvoering heb ik het geleerd zoals op de foto hierboven.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:27

dit is de moderne manier van vast houden op de ouderwetse manier hou je de twee stangteugels in (volgens mij heb ik gelezen) je rechter hand en je trens teugels op de "normale" manier. ik heb dit uit een dressur boek. persoonlijk vind ik dit ook een betere en rijtechnisch handigere manier.

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:13

Ik ben toen naar een kliniek van Tineke en imke Bartels geweest en zij zeiden dat een persoonlijke kwestie is. Zij houdt het net als Ellen Bontje vast maar er zijn ook mensen die het anders doen en daar beter mee om kunnen gaan.
Ik houdt ze ook zo vast trouwens, vind ik ook het fijnst.
Party!!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:08

Nogmaals Jura, er is geen juiste manier!!!

Iedereen doet het weer anders, ik kan ook wel foto's laten zien waarop GP-ruiters hun teugels op een andere manier vasthouden.

En hoe je de stangteugel vastpakt. ligt aan jezelf. Ik kan hem ook in een boogje laten hangen Haha! .

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:10

Op de boekomslag van Dressuur met Kyra kun je zien dat Kyra ze anders vasthoudt, namelijk trensteugel onder ringvinger en stangteugel onder pink langs.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 16:41

musje schreef:
dit is de moderne manier van vast houden op de ouderwetse manier hou je de twee stangteugels in (volgens mij heb ik gelezen) je rechter hand en je trens teugels op de "normale" manier. ik heb dit uit een dressur boek. persoonlijk vind ik dit ook een betere en rijtechnisch handigere manier.


Dat is inderdaad heel ouderwets, om beiden stangteugels en je buitentrensteugel in een hand te hebben. Herman Wientjes heeft het wel eens voorgedaan bij een clinic, het schijnt wel makkelijker te rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:20

Ik ga met Fitz en de andere mee,
er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.....

Ik heb overigens mijn St&Tr ook op de manier van Ellen.
De foto vond ik wel mooi in de zin van kunnen bekijken van de teugelvoering, maar verder sprak de cover me niet echt aan, ze hadden bij het artikel een veel mooiere foto staan.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:39

ff ontopic, maar ik wist niet dat ellen bontje met rubberen teugels rijdt! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 09:05

Er zullen best meer manieren zijn, maar er is toch ook maar 1 officiële manier van het vasthouden van je gewone teugels; onder je ringvinger door? Of is dat ook niet officieel soms? Waarom zou dit dan niet de officiële manier zijn? Mijn instructrice houdt zelf ook de stang&trens teugels anders vast, maar toen ik ermee moest leren rijden zei ze; ik leer het jou maar wel meteen op de goede manier aan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers