Wedstrijdsport? een scheiding tussen profs en amateurs??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Wedstrijdsport? een scheiding tussen profs en amateurs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:07

We hebben het bij het andere topic er al over, maar wat vinden jullie nu echt.
Is het verstandig om op wedstrijd tot z2 nivo onderscheidt te gaan maken tussen prof en amateur. Zoja waar ligt de grens dan..................graag julllie meningen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:14

Dat zou best jammer zijn, want wat is er nu leuker dan een prof voorbij rijden, die zeldzame keer dat dat lukt?

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:21

Mijn nicht heeft vroeger met haar groningermerrie, tegen Anky gestart (zij kwam toen net met Bonfire kijken, was al een bekende naam, maar dan zonder Bonfire!) In de Z2, ze reden een gelijk aantal percentage/punten.... na nogmaals overwegen is Anky kampioen geworden en mijn nicht 2e... waarom? Volgens de jury omdat Bonfire mooier toonde, maar hij maakte fouten (mijn nicht reed foutloos, met haar gekochte "manegepaard!" )! Volgens toeschouwers (waaronder Ellen Bontje, Annemarie Sanders-de Keijzer) was deze eindiging niet terecht!

Hier uit vind ik wel blijken, dat bekende profs hoger eindigen dan amateurs!

Je hoeft geen grens te trekken of onderscheid te gaan maken, als de juryleden maar EERLIJK beoordelen! En gebeurt vaak niet! (naar mijn mening!)

....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:22

Is het niet zo dat Anky een ietsiepietse beter kon rijden Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:24

ikheb ze niet gezien, maar toen was ze nog niet zo bekend als dat ze nu is! Ik praat hier wel over 15 jaar terug of zo! *LOL*

....

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:33

Nee, het motiveert en het is (niet altijd) leerzaam. En anders zakt het niveau nog verder terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:40

Ja het mag van mij gesplitst worden.

Zoals ik al aan gaf mogen van mij alle nationale en internationale ruiters in een aparte groep en iedereen die een universele startkaart heeft. Die zijn in mijn ogen genoeg beroeps gericht.

Hier rij je met springen meer tegen beroeps dan tegen amateurs.
Ze komen met ieder een stuk of 8 paarden aanzetten. En op stal hebben ze ook nog concourspaarden staan, dus nemen ze alleen mee wat deze week wel lekker liep.
Als je dan komt met 1 paardje word het knap lastig om hun eruit te rijden.
Als ik een parcours vaker heb gesprongen, weet ik ook beter hoe de lijntjes te rijden zijn en dus ook een volgend paard beter kwalificeren.
En je word wel moe om telkens 3e of 4e te staan tussen de beroeps, terwijl ik ook een jong paard had.

Verder word er met de universele startkaarten flink wat vals gespeeld.
Een paard 3 x M laten springen onder elke keer een andere naam omdat hij niet klaar is voor het Z, maar wel alle geldprijzen oppikken.

Het nivo word door deze ruiters in zowel dressuur als springen niet meer hobby matig gehouden en ben je verplicht heel veel te trainen met dure les, iets wat niet voor iedereen weg gelegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:43

Wat je wel zou kunnen doen is de basis sluiten voor Grand Prix ruiters. Zo'n GP ruiter die paarden in het M1 uitbrengt vind ik eigenlijk niet kunnen. Maar er zijn ook genoeg profs die nooit het Z2 uit kunnen, en er zijn ook pure amateurs die bij de ZZGP rijden. Het is dus heel moeilijk om dat onderscheid te maken.

at Anky betreft, ik heb eens een 16-jarige Marlies van Baalen zien winnen op het indoor kampioenschap Z2 van de KNF, ze won van Loes Corsel met Havel. Dat was toch echt een wereld van verschil, en Marlies werd nog net niet uitgefloten maar het scheelde niet veel. Later had de jury-voorzitter Loes verteld dat hij zo onder de indruk was van het galopgedeelte van HAvel, maar daar had ze allemaal 6-en voor (...) Marlies moest nog rijden na Loes, dus we vroegen ons toen af of dat nog invloed had.

Heb je 2 profs die tegen elkaar rijden, en nog steeds het steeds hetzelfde gezeur. Verschil met die profs is ook hoe ze met dit soort dingen omgaan.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:51

Ik las gisteren iets over de profs op de kampioenschappen, volgens mij stond dat op het forum van de site van de Groninger bond. In ieder geval, iemand kwam daar op het idee om deze mensen maximaal met 1 paard te laten starten. Maar dan lijkt het me ook wel weer zo eerlijk dat iedereen met maximaal 1 paard per klasse start. Zoiets zou misschien wel werken.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:10

Stel je bent prof en je hebt GP ervaring, je eigen stal en alles erop en eraan. En je moet als die prof zijnde nog je dekentjes en prijsjes winnen bij de basiskampioenschappen.... Moet je dan heel erg trots op jezelf zijn?

Keerzijde: nu hebben de profs de kans om jonge dieren ervaring op te laten doen op kleinere concoursen met niet al te zware concurrentie (wij dus). Zodra je het gaat afsplitsen, gebeuren er 2 dingen:
1- de profs krijgen eigen rubrieken waar ze de jonge paarden in uit moeten brengen, in die rubrieken zal de lat veel hoger liggen, waardoor jonge paarden weer tot grotere prestaties worden gepushed. Ik denk niet dat we dat willen voor die jonge dieren.
2- de profs stomen de paarden klaar en tegelijkertijd een ruitertje die nog niet zo bekend is en laten dan het paard ervaring opdoen op gewone concoursen met een gewoon ruitertje op hun rug. De paarden blijven dus even geweldig en zullen maar een paar puntjes minder scoren met die 'uitvoerders' op hun rug. Met deze mogelijkheid ben je dus nog steeds niet van de professionele stallen af.

Hoe je het ook wendt of keert, er zal altijd een nadeel zijn.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:20

als je bij ons in t z1 start dan is de uitslag als volgt
1 bart bax
2 bart bax
3 bart bax

in t z2
1 bart bax
2 bart bax
3 bart bax

leuk he om zo te starten !!!!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:27

Ik zou het niet echt indrukwekkend vinden om kampioen van de amateurs te worden, ik word dan liever bijv. derde tussen de profs!! En als je 1 paard hebt dat wel gewoon goed is, kun je toch ook wel van die profs winnen? Die zijn ook onderaan begonnen met 1 goed paard...Je moet een keer naam gaan maken he, en dat gebeurt niet bij een amateurclubje hoor! Ik vind dat ook maar vreemd klinken, net alsof je niet serieus met de sport bezig bent...


SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:30

Ja inderdaad die Bart Bax daar word je niet goed van, maar op de NKB in de L2 maakte hij mooi niks klaar!! (15de ofzo...) Die jonge paarden van hem zijn echt niet allemaal zo fantastisch...ik vind eigenlijk wel dat deze mensen de eer aan zich zelf moeten houden en niet perse al die kampioenschappen hoeven af te lopen! Zij mogen de paarden immers in alle klassen starten, dus ze hoeven geen 10 wedstrijden in de B te gaan rijden....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:46

Ben zeker voorstander als is het alleen al voor de jury's die het topgefokt paard gaan vergelijken met een minder paard van een particulier. Je hebt genoeg ruiter die een Z of GP paard starten en ernaast nog een jonge paard hebben en daarmee lager starten.

Bij Springen zie het idd veeeeeel meer dan in de dressuur gelukkig startte de meeste dan HC. Maar als ze dat niet doen winnen ze vaak wel.

Mij gaat hetniet om het winnen maar het krijgen van de punten die ik verdien voor wat ik laat zien. En niet omdat ik vergeleken wordt met de Ferro of Bonfire die ik voor me had.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:08

Citaat:
Bij Springen zie het idd veeeeeel meer dan in de dressuur gelukkig startte de meeste dan HC. Maar als ze dat niet doen winnen ze vaak wel

Ik kwam vroeger regelmatig bij ee nationale springruiter.
Deze gaf zelf eerlijk toe dat hij het deed om de prijzen.
Wat vaak lekker mee genomen is.
Hij starte dus nooit HC, en om eerlijk te zijn zie ik Emile hendrix, Erik vd vleuten , Piet raymakers, Albert Voorn, Erik Willems Geeroms, Bert Romp enz enz hier nooit Hc starten. En helaas zitten dit kaliber ruiters wel bij ons in de ring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:35

Bij ons in de regio kom je in de klassen L tm Z altijd Seth Boschman tegen als het om belangrijke kampioenschappen gaat. Om eerlijk te zijn vind ik zulke tafrelen puur zielig.
De klassen B-Z zijn er voor de amateurs, daar hebben GP ruiters niets te zoeken. Er zijn altijd nog competities als de PAVO-cup en de wereldbeker voor de 4 en 5 jarigen. En wanneer profs dekhengsten rijden kunnen ze mee doe aan de hengstencompetities. Van mij mag een prof ook altijd HC starten in de basis.

Ik sta wel heel erg positief tegen amateurs die starten bij de ZZ-GP. Ik heb ook enorm veel bewondering voor mensen die daar heel leuke scores neer weten te zetten. Ik denk dat die ruiters ook geen bedreiging kunnen vormen voor de profs maar dat ze wel een enorme stimulans zijn om het niveau van het rijden in Nederland omhoog te trekken.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 06:03

Wat ik niet in de reacties terug vind is: wat is een prof Verward Alleen iemand die grand prix heeft gereden, iemand die 2 paard in de lichte tour heeft gereden Bloos of iemand die er zijn brood mee verdiend ook al blijft hij/zij steeds steken in de Z.

Bij de basis zie ik zoveel Z-ruiters die er 5 jaar geleden ook al in reden en veel daarvan zijn grotendeels in de paarden werkzaam. Waarom stromen die niet (verplicht?) door.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:40

Dat is nou juist het probleem: waar trek je de grens?
Maar mensen als Bart Bax en Seth Boschman vind ik toch wel professioneel.
In feite ben je prof als je in de paarden je brood verdient en hoe hoog je dan rijdt, doet eigenlijk niet ter zake.

Maar Astrid, heb jij dan voorbeelden van mensen die hun brood in de paarden verdienen en toch nog Z rijden? Ik kan zo niemend bedenken. De meesten rijden toch ook wel ZZGP.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:51

Op zich mogen ze van mij de grens best trekken door te zeggen wie er een opleiding in heeft genoten en ernaast zijn brood mee verdient. Ook als start je B of GP. Zo´n iemand is voormijn doen proffessioneel bezig met de paarden in het algemeen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:54

Dus ik met mijn 1e fase ORUN en juryledenopleiding ben opeens ook prof???

Ik moet overdag hard werken voor mijn centjes en heb maar 1 paard, dus ik ben in mijn ogen een echte amateur!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:55

Bij het dansen wordt wel een onderscheid gemaakt tussen de amateurs en de professionals. Prof ben je daar al zodra je les geeft bijvoorbeeld. Het wil helemaal niet zeggen dat je dan automatisch ook beter bent.
Dus waar trek je de grens? Volgens mij lag de grens vroeger bij de NHS startlicenties, maar dankzij de nieuwe bond is dat een beetje veranderd.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:08

Fitzroy schreef:
Dus ik met mijn 1e fase ORUN en juryledenopleiding ben opeens ook prof???


Jij verdient er toch niet je dagelijkse brood mee ?/ nee je gaat misschien hobbymatig les geven enz..

Dus ik bedoel je werkt bij een stal fulltime of je hebt ee eigenstal en daar hou je je fulltime mee bezig.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:10

in amerika bij de westernruiters trekken ze de grens bij het aantal euro/s wat je verdient in de paarden .Dus bv een ruiter geeft les ,mest stallen uit ed hij verdient daar ongeveer 250 euro per maand mee ,dan is ie prof ,
De profs worden ook op wedstrijd uitbetaald in euro /s en de amateurs met bekers ed
Ruiters die voor anderen rijden en daar geld mee verdienen tot het bedrag wat vastgesteld is zijn dan ook prof
De sociale controle tussen ruiters onderling zorgt ervoor dat niemand in de verkeerde klasse start!!

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

reactie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:14

dit is toch wel een onderwerp om ff op te reageren vind ik dus hier mijn mening: ik vind dat amateurs en profs bij elkaar moeten blijven rijden om de simpele rede dat een prof die een paard L/ M of Z start daar een rede voor zal hebben!! als ik een nieuw paard heb die z nivo kan lopen ga ik daar geen L mee starten maar start ik gewoon z. De meeste paarden die onder een prof in een lagere klasse lopen zijn jonge onervaren paarden!! of paarden die bijv heel kijkerig zijn en veel moeten zien.Geloof me dat als een prof een goed paard die fijn afgericht is heeft hij die liever bij de zzgp zal starten!!ik rij ook een paard in het zz-licht maar ook een 4jr in de L1... en misschien dat als de profs gewoon bij de amateurs blijven rijden het nivo ook omhoog gaat........ van kijken leer je veel en je wilt er toch graag een keer van winnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:21

Maar ik vind iemand met 1 of 2 paarden in het Z-licht, en een young rider nog wel iets anders dan een Seth Boschman die zijn paarden in het M1 voorstelt. Dat laatste begrijp ik niet, en ik ben niet de enige.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana en 36 bezoekers