met je paard in het drijfzand.. wat te doen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

met je paard in het drijfzand.. wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 13:14

Ik hoor de laatste tijd weer enge verhalen van bekenden die met hun paard in het drijfzand zijn gekomen.

Een daarvan kwam helemaal tot het begin van zijn hals in het drijfzand, de ruiter heeft haar paard eruit moeten rammen, ze had ook de teugels vast waar ze heel hard aan getrokken heeft. Het paard is er op een een of andere manier uitgekomen.

Weer een ander tot aan zijn buik deze moest er ook met geweld uitgeslagen worden.

Ikzelf ben 2 keer in het drijfzand gekomen (met flair) , Flair had gelukkig een hele snelle reactie, ze kwam er tot haar knieen in en sprong er gelijk weer uit. Maar voor hetzelfde geld had ze er niet zelf uitgekomen, wat zou ik dan moeten doen?. De tweede keer was ik aan het draven en zakte we weg toen ging Flair bijna onderuit en nam een grote sprong, toen was ik er ook meteen uit.

Wat zouden jullie nou doen als je paard ver in het drijfzand zit?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:12

Ik weet alleen dat je als je zelf in het drijfzand komt, je moet proberen om jezelf helemaal uit te strekken, of op een stok oid te gaan liggen, zodat je bovenop blijft drijven. Wat dat betreft zou je dus je paard op z'n kant moeten trekken, maar dat lijkt me niet erg practisch en bovendien garantie voor een paard in paniek.

Waar kom jij drijfzand tegen dan??

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:22

Op het strand!
Ik had zoiets laatst ook al gehoord ofzo. Dus ik dacht al: dat kan niet in Nederland zijn (ik wil liever met een gerust hart op het strand rijden). Ik zou niet weten wat je moet doen, paard aansporen een sprong te nemen denk ik... Eng idee wel ja...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 14:38

hehe Laui, 9 van de 10 mensen die met paard in het drijfzand komen terwijl ze harder dan stap gaan vliegen dus van hun paard af. Je komt in een keer stil te staan dus meestal gaat het paard dan onderuit en valt de ruiter. En wat ik niet snap is dat ik op dat drijfzand gewoon kon staan zonder weg te zakken. (mijn peesbeschermer was eraf gevlogen en lag erin) En Flair zakte tot haar knieen weg.

En drijfzand is wel degelijk in Nederland, het is in Den-Helder de laatste tijd weer flink raak, ik durf al bijna niet meer naar het strand.

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:40

flair schreef:
En drijfzand is wel degelijk in Nederland, het is in Den-Helder de laatste tijd weer flink raak, ik durf al bijna niet meer naar het strand.

jakkes, goed om te weten! ik wilde daar (nouja Julianadorp) op t strand gaan rijden binnenkort, toch maar niet dus..

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 14:45

Josti, het gebeurt niet vaak hoor dat je in drijfzand komt en de meeste paarden/pony`s voelen het aan. Zo Flair ook, alleen dacht ik dat ze gewoon dwars aan het doen was. En jammer dat je niet naar J`dorp komt, ik ga daar ook altijd het strand op. Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:49

Zelf zak je niet zo snel weg want je hebt een kleiner gewicht op een groter oppervlakte je paard heeft zo'n 125 kg per hoef en jij zon 30 kg per voet , scheelt nogal, daarom zakt een paard wel weg en jij niet.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:24

Dan heb je aardig mazzel gehad dat Flair er zonder kleer- danwel peesscheuren vanaf is gekomen.
Milena heeft ook een keer in het drijfzand gezeten, zakte in 1x met de hele benen erin en vocht zich er meteen als een gek weer uit. Verrekte beide achterknieen en forceerde haar SI-gewricht.
Ik heb haar behandeld met Bioscan, maar ze heeft er toch een week of 3 uitgelegen....

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 17:39

Ja ik ben er met de schrik afgekomen, Flair had wel een klein wondje op haar achterbeen maar dat was van een ijzeren plaat waar ze tegenaan kwam toen ze uit het drijfzand sprong. Wat ook heel raar was was dat mijn peesbeschermer afvloog en de riempjes nog gewoon vast zaten. Verward


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:41

op ameland heb je hele stukken met drijfzand gelukkig staan overal borden en zijn we goed gewaarschuwd.
de eerste 2 dagen ging Jantina ook mee en wisten we waar we wel en niet over het strand konden crossen.
Lijkt me echt vreselijk eng om erin te komen!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 17:44

Ja Nimber, maar het kan ook daar gebeuren dat er een stukje drijfzand is waar geen bord bij staat. Daarom heb ik het crossen maar afgeschaft.

tip: plek waar bijna altijd drijfzand ligt is rond de palen die in het strand staan.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:33

zo was ik laatst met guido naar een strandje geweest in de buurt. ik was van plan een stukje door het water te gaan stappen maar een stukje voor het water zakte hij ook opeens weg, niet zo heel ver maar toch wel meet heel zn hoef en een stukje van zn been. ik ben maar terug gegaan want ik vertrouwde het niet meer, wie weet hoe het in het water is!! wel balen......

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:20

Ik heb vaak hiervan gehoord, maar, gelukkig, nooit tegengekomen. Het schijnt in het noorden meer voor te komen dan in het zuiden. Diverse kennissen in NH hebben er wel eens over verteld/meegemaakt, kennissen in zeeland en de zuid-hollandse eilanden heb ik er nooit over gehoord. Ik heb zelf jaren in Haamstede en Renesse aan het strand gereden, maar nooit iets gemerkt. Er werden ook nooit verhalen over verteld op de manege, dus waarschijnlijk komt het daar niet voor.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:21

flair schreef:
Josti, het gebeurt niet vaak hoor dat je in drijfzand komt en de meeste paarden/pony`s voelen het aan. Zo Flair ook, alleen dacht ik dat ze gewoon dwars aan het doen was. En jammer dat je niet naar J`dorp komt, ik ga daar ook altijd het strand op. Knipoog


ow gelukkig, het gevaar valt dus mee Knipoog

maar ik kom wel naar J'dorp hoor, elke week en als het lekker weer is lig ik zelf op t strand Knipoog en ik hoop binnenkort ook eens te gaan rijden daar!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:42

Tussen Monster en Kijkduin is het mij ook een paar keer overkomen. Maar vaak is het drijfzand niet zo heel diep. Mijn paard wist zich er altijd goed uit te redden en ik liet hem dan ook altijd zijn eigen gang gaan. Hij klom er dan min of meer weer uit.

Als we er in terecht kwamen kwam dat overigens door mijn eigenwijsheid want hij liep er met een grote boog omheen. Behalve dan als ik dacht dat hij aan het vervelen was en hem er doorheen stuurde Bloos

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 11:24

Josti"]
[quote="flair schreef:
Josti, het gebeurt niet vaak hoor dat je in drijfzand komt en de meeste paarden/pony`s voelen het aan. Zo Flair ook, alleen dacht ik dat ze gewoon dwars aan het doen was. En jammer dat je niet naar J`dorp komt, ik ga daar ook altijd het strand op. Knipoog


ow gelukkig, het gevaar valt dus mee Knipoog

maar ik kom wel naar J'dorp hoor, elke week en als het lekker weer is lig ik zelf op t strand Knipoog en ik hoop binnenkort ook eens te gaan rijden daar!
[/quote]

hey cool misschien kunnen we dan meeten, kan je Flair bewonderen. Haha!

Het drijfzand is meestal richting Den-Helder daar word nog al eens zand opgespoten en gerotzooit. Richting Callantsoog heb ik het nog nooit gehoord. De verhalen komen ook allemaal van degene op mijn oude stal daar komen ze vanaf Den-Helder het strand op. Bij mij op de manege heb ik er nog niks over gehoord gelukkig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Goldwynn, nafkedemi, SemrushBot, Tango1979, Vagabondo en 99 bezoekers