hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 17:35

Ik heb meerdere verzorgpony's waaronder 2 welsh A hengsten van 2 jaar. Ik moet ze nu van de eigenaar beweging geven door middel van rijden(wees niet bang dat doe ik niet) of wandelen. Nou ik heb dus vanmiddag gewandelt met ze samen met iemand anders. Maar om weg te komen van het terein moeten we 2 keer langs andere paarden. Hoewel dat geen merries zijn draaien beide hengsten helemaal door ik kon ze nog net houden maar ik ben bang dat het de volgende keer niet meer lukt. Dus ik wil weten of iemand van jullie tips heeft. Normaal gesproken, dus als ik ze niet langs andere paarden leid, zijn heel gehoorzaam.



Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:45

Hengstenkettinkje gebruiken. = halstertouw met ketting ah uiteinde. Ketting door rechterhalster-rondje (?hehe) over de neus en aan het buitenste rondje vastklikken. Als ie nu iets doet en je trekt een keer ah touw dan heb je meer te vertellen, scherpere inwerking. Of doe het hoofstel in.
Neem voor de zekerheid een zweepje mee die je in de andere hand houd daarmee kan je hem op de neus tikken als ie voor je uit rent.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:12

ipv je halster kun je ook het hoofdstel in doen en de hengstenketting bevestigen zoals Luara beschrijft. Dit werkt nog iets scherper dan een hoofdstel.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:18

Ook heel handig: een kaptoom en dan ringetje links en rechtvoor samenpakken en daar de longeerlijn aan klikken. Je kunt ze dan makkelijker 'omtrekken' als ze er vandoor willen gaan en je hebt door het lange touw wat meer speling.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 10:46

wij zetten altijd bij zulke paarden/pony's een steek op de neus.dus je halstertouw een keer om de neus slaan.
Een ketting kan over de neus, maar ook onderdoor (door de linkerkant van het halster, onder de kin door, door de rechterkant van het kalster en vast aan het touw, zodat je een soort 3 hoek krijgt.
Als je de ketting toe wilt passen hoef je niet helemaal een nieuw touw met een ketting eraan te kopen. Je kan in de dierenwinkel een wurgketting voor honden kopen, en daat je touw aanvast doen. (dit kan niet bij de methode van laura)

Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg bij dit berichtje twijfels over de eigenaar van je v. pony's

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:36

als ik bij Gerald met een van de paarden moet lopen moet ik per se een kettinkje eraan doen. We doen m aan de linkerkant door t halster, dan onderdoor naar de rechterkant, ook daar er doorheen en dan vastmaken aan t bovenste ringetje van t bakstuk. beetje moeilijk uit te leggen maar t werkt wel heel goed

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 13:33

Maaike,
Wat is gerald voor iets? Handelsstal oid? En wat doe je er dan allemaal?
Gewoon een vraagje.
Groetjes!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 13:45

ik stuur je wel ff een PB

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, marga1 en 141 bezoekers