Overstap van b naar L1

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Overgang naar een volgende klasse...

... meteen zodra je de minimale punten binnen hebt
17 (68%)
... net zo lang blijven rijden tot je over moet.
8 (32%)

Totaal aantal stemmen: 25


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Overstap van b naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 22:42

De overstap van b naar L1 is die groot wat jury betreft?
Ik heb namelijk al wel de punten om naar de L1 te gaan, maar ik weet niet goed of ik het al zal doen. De één zegt dat ik het best kan (het zou niet zo heel veel uitmaken), en de ander zegt weer dat je pas moet gaan als hij helemaal perfect loopt.

Hoe was voor jullie de overgang van de B naar de L1?

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Re: Overstap van b naar L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:12

ik heb nu 8 winstpunten in de B over 5 proefen.
De volgende wedstrijd ga ik L1, ik weet dat Stacy de L1 wel kan dus doe ik dat gewoon.
Als je weet dat jij en je paard de oeveningen van de L1 goed kunnen zou ik gewoon naar de L1 gaan,
Als je denkt het wijken gaat nog niet zo goed dan blijf je gewoon nog ff in de B tot dat het wijken wel beter/goed gaat.
Sommigen rijden de B helemaal uit, maar als je weet dat je paard makkelijk L1 kan, zou ik dat gewoon doen, anders is het ook alleen een beetje geld verspilling en niet echt zo leuk tegenover de genen die wel gewoon B rijden, tenzij je alleen voor de prijzen gaat...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:21

Ik heb geen stem uitgebracht omdat naar mijn idee mijn mening er niet tussen staat.
Ik vind dat je over kunt gaan als zowel de ruiter als het paard er klaar voor zijn en de oefeningen beheersen en naar mijn idee hoef je dan echt niet de sterren van de hemel te rijden, maar wel een correcte proef kunnen rijden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:32

Ik vind dat je dat als combinatie het beste kunt bepalen...
als je de minimale benodigde punten hebt en thuis dan L1 verder klaar rijdt voordat je over gaat... of dat je voor de ervaring wel nog doorstart in de B. Of dat je al begon in de B met een paard dat L-klaar is.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 08:21

m'n verzorgpaard is nu misschien nog niet helemaal klaar ervoor, wijken gaat nog niet constant, soms goed, soms prut. Ik moet nog 1 wp in de B, en dan ga ik wel over. Om eerst nog meer ervaring op te doen in de B?? nee hoor, je betaalt je de pleuris aan inschrijvingen, dus ik denk dat ik dan eerder een week of 6 stop en daarna direct in de L1 door. Die wedstrijdervaring kun je ook in de L1 oppikken, en als je dan toevallig een wp meepakt, dan heb je er ook nog wat aan, dat heb je niet in de B.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:31

Ik vind het bepalend of je er aan toe bent. Rijd je altijd nét een punt en heb ik in 15 proeven 5 punten? Of rijd je ze in 3 wedstrijden bij mekaar en ben je ook nog geklasseerd en ken je de L-onderdelen? heb de poll dus niet ignevuld.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:38

al rij je slechts wp met 156/157, dan nog denkt de jury dat je klaar bent voor de L, zo zie ik het.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:46

Ik merkte gewoon aan mijn paarde dat ze er aan toe was... ze had het nodig dat de oefeningen iets sneller achter elkaar kwamen...

Ik vind het belangrijk dat je met een goed gevoel de overstap kunt maken.. de oefeningen moeten redelijk tot goed bevestigd zijn, zodat je met een goed gevoel de ring in kunt rijden in die hogere klasse!! (en dus niet onzeker die ring binnenrijdt omdat je niet helemaal weet wat de bedoeling is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:02

Ga vooral op je gevoel af. Rijd thuis eens een proef door en kijk hoe je er doorheen komt. Als het nog een beetje rammelt kun je beter nog even doortrainen, want thuis heb je het beter 200% voor elkaar om op wedstrijd echt te kunnen scoren.

De hoeveelheid winstpunten die je hebt gehaald vind ik nooit zo belangrijk, wel hoe je ze hebt gehaald. Als je steeds je puntjes bij elkaar moet sprokkelen heb je misschien wel 10 punten, maar dan moet je niet zien hoe.

Toch gaat dat niet altijd zo op. Ik ken genoeg voorbeelden van paarden die in de B helemaal niet scoren, en in de hogere klassen juist wel. Die kunnen beter zo snel mogelijk doorstromen.

Ik heb een hekel aan B/L rijden, en sinds ik het mag sla ik met een jong paard dus zo veel mogelijk klassen over. Iedereen heeft zijn eigen ideeen over de africhting van jonge paarden, en in die lage klassen gaat het nog veel meer om hoe het paard over zijn benen gaat dan hoe je paard dressuurmatig gereden is. Vanaf de M begint het ergens op te lijken en kun je er lekker aan gaan rijden in de proeven, ook omdat je niet meer hoeft licht te rijden.

Gewoon je eigen gevoel volgen dus. Je zou desnoods een keer hors concours kunnen starten, maar op dat niveau zou ik dan maar gewoon overgaan. Je 'groeit' er op den duur wel in dan. Veel succes!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:35

Ik ga even in op de overgang B - L1 :

Persoonlijk vond ik het een best grote stap ( toch nog). Je gaat nogal snel de L1 in met het idee 'als ik de B kan kan ik dit ook, het is gewoon hetzelfde met wijken erbij'. Dat valt dus zwaar tegen. Er wordt strenger gejureerd, veel dingen moeten toch nét even netter worden afgewerkt en alles is toch net iets moeilijker. ( al is het maar een hele diagonaal middendraf ipv. enkele passen)

Ik ben de B snel doorgegaan ( 11 proeven, 9 winstpunten, scores ook vaak boven de 160 ed. ), maar L1 is toch nog net even te hoog gegrepen.
Ik ben nu 2 keer gestart, en ben nog niet boven de 150 uitgekomen..
Nou moet ik erbij zeggen dat Grassie ook gewoon niet lekker liep, minder dan in de B, maar toch..
Dus nu ga ik thuis eerst heel goed oefenen , en dan pas weer starten als daar alles 'perfect' gaat..

L1 is toch niet 'helemaal' niks Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:53

Ik heb de hele B uitgerden gewoon omdat ik en Jurga er nog niet klaar voor waren. Voor het veulen heb ik nog wat L1 geoefend en erna een paar weken en daarna ben ik gestart. Ik hoorde altijd dat in de L1 alle punten een punt lager zouden liggen dan in de B, een & in de B zou een 6 zijn in de L1 voor hetzelfde gereden. Nou dat was abslouut niet het egval als je het mij vraagt is dat grote onzin. Vraag me ook niet waar ik het vandaan heb haha. Ehm I remember, een jurylid nog wel. Maar goed, ik rijd helemaal niet bijzonder maar had netjes 148 en 149 punten voor de eerste keer en er gingen wat dingetjes wat minder thnx to Jur Boos! .

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:36

ja het ligt er aan.
Als je er thuis klaar voor bent gewoon over.
Je moet ook wat handigheid krijgen in de nieuwe proeven vindt ik althans.

Zelf ben ik snel over gegaan.
Maar dat komt ook door mijn instelling als ik in de b blijf rijden dan train ik ook B.(beetje makkelijk Schijnheilig
Nu zijn we in 6 wedstrijden met 8 winstpunten door de b.
En nu in een maand tijd door de L 1 met 7 winstpunten.
Dus nu ga ik ook maar door naar De L2 het schip strand straks wel ergens
en dan zien we dan wel weer.
Knipoog

nieuwe proeven nieuwe uitdading.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:12

Moeilijk hoor, om daar vanuit m'n luie stoel een antwoord op te geven.
Ik denk ook dat je het beste gewoon op je gevoel af kunt gaan.
Je hoort vaak dat het verschil tussen B en L1 alleen het wijken is, maar dat vind ik een beetje kort door de bocht.
De africhtingsgraad van je paard dient gewoon wat hoger te zijn.
In de B heb je meer dan voldoende tijd en ruimte om het gevraagde uit te voeren.
In de L1 dien je al een stukje preciezer te zijn.
Bijv. in de B mag je vaak overgangen maken tussen 2 letters, in de L1 is het vaak de bedoeling dat je bij een bepaalde letter een overgang uitvoert.
Je kunt vrij gemakkelijk checken of dit tot de mogelijkheden behoort, door thuis te proberen om een bepaalde overgang / oefening op de letter uit te voeren.
Als je dit op een nette manier lukt, is dit vaak al een teken dat je paard goed aan de hulpen staat, in elk geval genoeg voor een L1-proef.

De andere kant is dat combinaties die in de B vaak gemiddeld scoren, in de L1 (of hoger) vaak beter uit de verf komen.
Om maar weer eens een voorbeeld te noemen: ik ben destijds ook met mijn paard in de B begonnen, en heb de klasse bijna uitgereden.
Ik scoorde meestal tussen de 160 en 170 punten.
Mijn paard was toen al in staat om keurig op de letter een overgang te maken, maar doordat dit in de B niet gevraagd werd, werd het ook niet zo uitbundig beloond.
In de L (toen was er nog geen verschil tussen L1 en L2) werd dit wel gevraagd, en juist hier scoorde ik veel punten mee, en had een voorsprong op degene die hier moeite mee hadden.
Het kan dus ook positief uitvallen !

En als je nu nog steeds twijfelt Christianne, dan wil ik met alle plezier eens een blik op jullie prestaties werpen hoor Haha! Knipoog
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar twee zien nu eenmaal meer dan een !!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:03

wanneer je pony eraan toe is staat er niet bij Haha!
Sommige kunnen meteen over voor andere kan het net weer wat te snel gaan...
hangt beetje van je pony en jezelf af

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 22:29

Oscar schreef:
En als je nu nog steeds twijfelt Christianne, dan wil ik met alle plezier eens een blik op jullie prestaties werpen hoor Haha! Knipoog
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar twee zien nu eenmaal meer dan een !!!

Da's goed kom maar langs Haha! .
Kun je meteen die lieve stoere bink eens in het "eggie" zien.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:46

hoi

ik heb geen keuze gemaakt in de poll
ik ga pas over als ik vind dat hij /zei er klaar voor is.
dus het kan zelfs zo zijn dat ik over moet.
nou dan start ik een poosje niet.

gr

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:09

Met Jur had ik mijn eerste wedstrijd 4 winstpunten en de tweede wedstrijd had ik er ruim voldoende om naar de L te gaan, maar toen was er geen L1 en L2 en heb ik nog een paar wedstrijden in de B doorgestart. Nu zou ik wel meteen doorgaan, zonde van je geld om B te blijven rijden.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:03

Er zijn twee kanten die je op kan met deze poll. Je bent klaar of niet, maar deze grens is niet zo scherp als hij lijkt. Je bent bezig met een dier die het ene uur wel 'klaar' is en vervolgens het uur erna er nix van bakt. teminste dat kan.

Ik vond het moeilijk van de L1 dat het zoveel sneller ging dan de B. Je hebt minder tijd voor te bereiden. Aan de andere kant, na drie keer oefenen van een L proef ga je je in een B proef vervelen. Het wijken is trouwens maar 2 keer een onderdeel. Als je slecht kan wijken moet je zorgen dat je een ander onderdeel beter kan... zo zie ik het. Trouwens die oefening komt steeds weer langs en dan lukt tie ook steeds beter.

Bij de overgang L2 naar M1 vond ik zelfs dat het makkelijker werd. Mijn paard heeft moeite impuls te houden op lange lijnen (behalve bij het strekken) en in het M gaat het zo snel dat ik bijna geen impuls problemen meer heb. Nou moet ik zeggen dat ik een elastiekpaardje heb... maar zo kan het wel lopen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 18:55

Met Estor had ik destijds na 6 proeven 5 winstpunten, maar omdat ikzelf helemaal geen wedstrijdervaring had, ben ik nog in de B gebleven. Twee wedstrijden later had ik tien punten en toen ben ik toch maar naar de L gegaan (was toen nog gewoon L) Ook daar reed ik de eerste proef meteen winst, heb dus denk ik goed gekozen.

Nu met Duvel heb ik twee proeven gereden en drie winstpunten. Onderling rijd ik L2 wedstrijden, heb daar uit vier proeven (1 proef per wedstrijd) ook drie winstpunten. Het is wel onderling en wordt ets soepeler gejureerd, maar toch geeft het wel aan, dat we dat in onze mars hebben. Daarom ga ik met Duvel naar de L zodra ik de winstpunte ervoor heb. Inmiddels heb ik dus wel wedstrijdervaring en we zijn in principe al klaar voor L2 proeven.
Ik heb niet gestemd, omdat ik ook vind dat het per situatie afhankelijk is welke keus je maakt.