Manen van haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Manen van haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 13:50

Horen de manen van een haflinger aan 1 kant te zitten, of aan allebei de kanten?

Een vriendin van mij zegt dat ze aan allebei de kanten van de hals horen, maar volgens mij maakt dat niet uit toch? En wat hebben jullie haflingers?


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:58

volgens mij maakt het niet uit Verward

de manen van mijn haflinger zitten voor het grootste gedeelte aan één kant, en achter haar oren een pluk naar de andere kant

Het leven is een gebakje!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:58

De manen van een Haflinger mogen gewoon aan twee kanten hangen hoor je kunt ze namelijk ook er moeilijk de andere kant op hangen en volgens mij voelt dat voor het paardje ook niet prettig!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:08

volgens mij verschilt het per haflinger, de meeste hebben idd aan 2 kanten veel haar, maar ik heb ook haflingers gezien waar de manen gewoon automatisch een kant op hingen. Het ligt dus aan je paardje

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 14:10

okee, er dus geen vaste regel voor....

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:14

Nee klopt

Het leven is een gebakje!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:14

wat maakt dat nou uit? Een haflinger is toch een haflinger Verward

:evaw:

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 14:16

Ik vroeg me gewoon af of dat bij de toileteer regels van haflingers hoorde. Net zoals je bij een fjord de manen in een boog hoort te knippen, dacht ik dat er ook een regel was bij de manen van haflingers, maar dat schijnt dus niet zo te zijn.


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:31

nee hoor gewoon laten hangen!!! En als je op een wedstrijd gaat kun je een hengstenvlecht of een matje maken maar ik vind los veel mooier

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:52

als ze 1 plukje naar de andere kant hebben hangen probeer ik altijd wel dmv vlechten alles aan 1 kant te krijgen. Jamaica heet links alles met manen, en rechts de helft, wordt vanzelf een gehele dubbele manenkan (althans, was met hon wel)
De enige toiletteer regel die er voor haflinger is, is OVERAL VANAF BLIJVEN MET DE SCHAAR!!!! Haha!

ellezsz
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: amersfoort

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:31

ik heb zel fook een halflinger en ik heb de manen aan 1 kant.
het is mooier en het HOORT zo.
moet je gewoon met 1 staart doen aan 1 kant en dan vastknopen met een elastiekje

-xx- jes Elles Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

I love Manneke en Bumper for ever!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:20

Mijn haflinger heeft ze aan 1 kant hangen, vroeger (5 jaar geleden) had ze nog korte manen en toen hingen ze ook wel eens naar beide kanten, maar nu ze lang zijn zijn ze zwaar en hangen ze altijd naar rechts.

Een andere haflinger bij Evita op stal heeft ze naar allebei de kanten, en die heeft ook hele lange manen.. het kan dus allebei gewoon.

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:27

Shiva heeft ze aan een kant hangen een 1 pluk aan de andere kant
maar door de vliegen zijn ze in een erug kort fjord model genikpt (er is ongv nog 1/ 1,5 cm over!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:12

Max heeft de meeste manen aan de linkerkant. Aan de rechterkant iets minder, maar ook best veel manen.
Dus gewoon aan twee kanten, ik vind het wel een mooi gezicht, want anders zijn zijn manen wel heel erg dik.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:08

Tos heeft aan de linkerkant een dikke bos.. (tot helemaal over de schoft..) Rechts is het wat dunner (maar nog dik) en tot op halverwege de schouder...(en ietsie korter)

En Stef, ik knip Tos zijn staart af en toe bij... aangezien hij er anders een sluier (vol stront) van maakt...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

maaknieuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:35

[color=red]ik heb zel fook een halflinger en ik heb de manen aan 1 kant.
het is mooier en het HOORT zo. [/color]

dit is belachelijk. Bij paarden horen in het algemeen de manen naar rechts te hangen, maar haflingers hebben vaak zulke dikke manen dat het allebei kanten uit hangt en dat maakt bij haffies dan ook nix uit, het is juist mooier als ze dubbele manen hebbuh!

dus qua keuring enzo kun je het beste de manen los laten hangen.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:57

stef schreef:
De enige toiletteer regel die er voor haflinger is, is OVERAL VANAF BLIJVEN MET DE SCHAAR!!!! Haha!


nee hoor.. wat dacht je van de staart en de pluk achter de oren? een hoofdstel lijkt me niet echt lekker zitten als het over zo'n dikke bos manen heen zit!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

scheiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:07

ja tís echt waar, overal met de schaar vanaf blijven!

dat lastige van het hoofdstel vlat wel mee, die komt op de scheiding van de voorlok met de rest van de maenen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 22:25

Sorry hoor maar de manen horen NIET aan een kant te hangen (tenzij ze dat van zichzelf doen) Je moet de manen laten hangen zoals ze zijn en niet anders. Je bent zker nog nooit bij haflinger hengsten wezen kijken 9 van 10 hebben een dubbele manenkam!!!! Je moet er gewoon van af blijven soms even de staart bij knippen dat is het!!! Ook geen stuk bij de oren weg!!! Bij het stamboek mag het niet dus kun je zo ook niet op een wedstrijd verschijnen!!! Keuring bedoel ik Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:38

Bij ons op de stal hebben we 5 Haflingers; bij vier van hen hangen de manen naar één kant, alleen Beer heeft een geweldige hoeveelheid aan beide kanten Kwijl (ziet er gewoon goed uit Knipoog ).
Ik knip af-en-toe z´n (mooie, dikke) staart een beetje bij, gewoonweg omdat ´ie er anders op gaat staan Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:51

Ik weet ook niet precies wat de regels ervoor zijn.
Maar mijn verzorghaffie Max heeft de manen naar 2 kanten hangen, links iets meer dan rechts. Ik vind dat eigenlijk ook wel veel mooier.
En ik zou niet bij een haflinger met een schaar gaan knippen, op z'n hoogst z'n staart ofzo als die te lang wordt.

I love Max+Beauty+Picasso 4-ever!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 20:08

Ik heb bij Evita wel een stukje achter de oren kort, heeel klein stukje maar hoor (als het hoofdstel of halster er op ligt zie je het niet), maar anders raakt alles in de knoop (haar manen zijn tot waar haar benen beginnen bijna).
Dat stukje had ze trouwens al toen ik haar net had, ik kan het moeilijk bij laten groeien want dan is ze eerst een halve fjord.. het duurt wel even voordat dat bijgegroeid zal zijn.

Ze hangen trouwens vanzelf naar 1 kant, daar kan ik ook niks aan doen!

(toen ze net kwam was ze trouwens helemaal getoiletteerd! staart helemaal bijgeknipt rond de staartwortel, manen+ voorpluk van 15 cm. en dat stukje dus achter d'r oren.) dat is inmiddels allemaal bijgegroeit

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:22

Jip heeft de meeste van zijn manen links hangen en een klein gedeelte rechts. Ik knip alleen heel af en toe van de onderkant van zijn staart een stukje af, zodatie niet op de grond komt te hangen. Het hoofdstel ligt gewoon op de scheidind tussen manen en voorpluk, geen last van dat dat zou klitten, hoor.
En met een wedstrijdje (onderling) maak ik of een scheiding tussen zijn hele manen, zodat links en rechts gelijk hangt, en maak dan in allebei de delen een hengstenvlecht, of ik kam alle manen naar de linkerkant en maak dikke plukken en vlecht die drie of vier slagen en laat de rest los. Ik weet dat de manen ook los mogen blijven, maar anders zit ik boven de hindernis ineens met het handvat van mijn zweep vast in de klit in zijn manen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:53

Sheril heeft ze rechts hangen, ze zijn ook niet echt heel dik, wel lang. Aan twee kanten vind ik wel supermooi als je erop zit, dan heb je echt wat voor je. Maar voor het stamboek maakt het niet uit (Sheril heeft altijd goede keuringsresultaten gehad).
Ik knip overigens de pluk waar het halster ligt niet weg, maar ben wel altijd aan het stoeien met het hoofdstel. Mevrouw vind het leuk om met haar hoofd te schudden als ik net de voorpluk netjes van de manen heb gescheiden (vreemd woord Verward )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:40

iedereen moet natuurlijk voor zich weten wat ie knipt. Al knip je coupe ala fjord, mag, maar verwacht niet dat ze je op de keuring vriendelijk toe zullen kijken.
Af en toe een KLEIN stukje van de staart af, om te voorkomen dat ie erop gaat staan en zijn staart sloopt.
Verder, manen, sokjes, tastharen, baard, VANAF blijven! (keuringstechnisch gezien dus)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers