Slof kort.....teugels los.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Slof kort.....teugels los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 12:27

Ik hoop dat dit een discussie wordt en niet dat iedereen dwars overelkaar heenvalt. Hier komt het dan: Je ziet vaak mensen rijden die de slof heel kort hebben. In een ideale wereld komt dit niet voor en ik begrijp dat het beter zou zijn als ze de slof langer deden of er helemaal afhalen. Maar in de praktijk zijn mensen hier niet zo gemakkelijk van te overtuigen. Daarom geef ik ze vaak het advies om de gewone teugel wat langer te laten. Mijn theorie is als volgt, door de slof kunnen ze niet met hun hoofd omhoog maar door de gewone teugel kunnen ze ook niet verder naar beneden op deze manier is het paard in één houding gefixeerd. Als de gewone teugel losser is dan heeft het paard de mogenlijkheid om het hoofd naar beneden te laten vallen en de bovenlijn te ontspannen. Op deze manier wordt het paard een beetje gereden zoals je ook met een slofteugel kunt longeren. Het is missschien niet heel erg rijtechnisch maar ik denk dat de paarden er ook niet slechter van worden. Oké ik ben klaar voor alle kritiek, laat maar komen. Party!!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:29

Oke, mijn mening is dat dit niets meer met paardrijden te maken heeft. Lachen

Maar er zijn al zoveel slofdiscussies geweest, ik geloof dat ik me er maar niet meer druk om ga maken! Lips are sealed

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:39

Ik vind dat geweldig, ruiters die de slof er zo lekker kort op hebben dat zo'n paard heel mooi in de nek afbuigt. Ik geniet helemaal als diezelfde ruiters dan stellig de mening zijn toegedaan dat jusit zij weten wat ze doen, omdat ze wel al M rijden bijvoorbeeld.....

Heerlijk Haha!
Ik zou zeggen, mensen, is dat jouw manier, GA zo door...jij komt er wel! Clown

deze reactie is met opzet sarcastisch bedoeld Schijnheilig

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:43

Ik vind het te kort door de bocht om al het hulpteugelgebruik meteen te veroordelen. Je kunt er best je profijt bij hebben zolang je maar niet uit het oog verliest dat het om een HULPteugel gaat.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:43

Jura schreef:
Oke, mijn mening is dat dit niets meer met paardrijden te maken heeft. Lachen

Maar er zijn al zoveel slofdiscussies geweest, ik geloof dat ik me er maar niet meer druk om ga maken! Lips are sealed


Hier ga ik helemaal in mee. Als er niet al open gedacht wordt over het stoppen met de slofteugel valt er ook door mij niets zinnigs over te zeggen. Door de slofteugel ontwikkel je geen goede ruiterhand en heeft niets met dressuur te maken.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 10-06-02 12:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:45

Ik vind dat je paard gewoon geen keuze heeft in het afbuigen. Hij wordt echt gedwongen met zijn hoofd naar beneden te lopen, met gevolg dat je hem vastrijd. Want waar is dan die achterhand? Die laten ze er lekker achteraan bungelen.

Helemaal als je de gewone teugels loslaat, dat heet idd geen paardrijden meer. Je maakt het jezelf wel erg makkelijk, en je paard extra moelijk.

Lips are sealed

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:57

tja, ik denk ook dat op deze manier de slof zijn doel mist. het krulletje is er wel, maar het paard is vaak te kort in de hals en krult zich op. DAarmee gebruikt hij dus nog niet zijn rug en daar was het eigenlijk wel om begonnen. Ik zou de slof dan liever langer laten, proberen het paard vanuit de schoft te laten zakken en lengte te houden in de hals. daarbij moet de druk op de slof en teugel erg licht zijn, en als de slof te kort is, is de druk meestal veel.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:08

Waar de rijkunst stopt, beginnen de hulpmiddelen!!!!!

Zegt ook iets over het ruitergevoel van deze ruiters, ze voelen dus niet dat hun paard op de slof gaat hangen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:28

Geduld!!!
Iets wat er in deze maatschappij niet meer is.
Als mensen nu eens les gingen halen, niet denken dat ze Anky zijn, en willen begrijpen dat ze nog een heleboel van anderen kunnen leren, kunnen ze ook zonder slof een paard echt aan de teugel krijgen.
Op deze manier is het geen gel*l maar in de krul.
Geen eerlijke manier, en ruiters die het op deze manier doen komen zichzelf nog wel eens tegen, als ze dat tenminste toe durven geven Frusty

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 13:57

Oké dit had ik wel verwacht. Maar waar ik op doel is dat je door de teugel los(ser) te laten, juist voorkomt dat de paarden alleen in een krulletje lopen omdat ze de mogenlijkheid krijgen om te zakken. Ik wel nog wel even benadrukken dat het om een theorie gaat en dat wij hier op stal ABSOLUUT niet zo rijden. Maar het is hier in de omgeving haast een verplichte accesoire op dit moment. Althans zo lijkt het.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:11

Bij deze theorie gaat het paard alleen maar hangen op de slof, en dat voelen veel ruiters niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:14

Mensen met dit soort theorieën kunnen misschien maar beter geen advies geven, je hebt altijd simpele zielen die er naar luisteren.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:20

Katja schreef:
Oké dit had ik wel verwacht. Maar waar ik op doel is dat je door de teugel los(ser) te laten, juist voorkomt dat de paarden alleen in een krulletje lopen omdat ze de mogenlijkheid krijgen om te zakken. Ik wel nog wel even benadrukken dat het om een theorie gaat en dat wij hier op stal ABSOLUUT niet zo rijden. Maar het is hier in de omgeving haast een verplichte accesoire op dit moment. Althans zo lijkt het.


Door de gewone teugel los te laten, kan het paard geen aanleuning zoeken zoals het zou moeten. Met het zoeken komt hij terecht op de slof en als die korter is dan de gewone teugel kan het paard niet eerlijk nageven en de ruiter nog veel minder.
Als je dan met slof rijdt, is het echt het allerbeste om de slof altijd losser te hebben dan de gewone teugel zodat iedere poging tot nageven cq aanleunen ook gevoeld wordt in de hand. De slof is er om te begrenzen en niet om af te dwingen. Probeer dit eens uit te leggen aan die mensen, lijkt mij beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:24

Margreet schreef:
Mensen met dit soort theorieën kunnen misschien maar beter geen advies geven, je hebt altijd simpele zielen die er naar luisteren.


Je hebt gelijk margreet zucht........waarschijnlijk doen ze er toch niets mee!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:07

Bij deze methode gaat het paard inderdaad hangen in een slof en er is geen sprake van aanleuning. Ik ben blij dat eigenlijk iedereen er net zo over denkt als ik. Maar nu bemoei ik me er toch weer mee! Haha! Lips are sealed

BTW ik begrijp niet goed dat iemand die al zoveel heeft bereikt in de paarden, er zulke ideeën op na kan houden... Verward

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:41

Katja, ik neem niet aan dat die mensen dat bij jou in de les doen omdat je er zelf niet echt voorstander van bent? Ik zou het niet accepteren als mensen bij mij in de les dingen deden waar ik rijtechnisch niet achter stond. Want dan sta je daar voor piet snot. ik ben ook geneigd om zelf op zo'n paard te klimmen om het aan de ruiter te laten zien wat zijn manier van slof rijden voor uitwerking heeft, en dan laten zien hoe het paard beter kan lopen.

De hond is de betere mens

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:31

Ik ben het er ook niet mee eens. Ook al laat je de slof langer, dan kan een paard nog geen aanleunig vinden. (als ie het al wil zoeken) Hij gaat daardoor meer zakken en daardoor zich nog meer opkrullen ipv zakken en langer worden in de hals.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:33

Zo heb ik moeten rijden van mijn instructrice. Teugels in een knoop, slof vast. Heel erg goed met je handen mee naar voren en veel been. Ik moet zeggen dat je zo veel meer de mond voelt dan enkel op een teugel, en misschien is het makkelijker dan wanneer je met twee teugels rijdt en daar niet handig genoeg voor bent. Of het goed of slecht is?

Ik vraag me altijd af wat het grote verschil is tussen zo rijden (met de voorwaarde dat je niet hangt aan de slof) en een pard longeren met slofbijzet. In wezen heb je het zelfde effect, of ben ik nou dom? Haha! Ik snap dat je bij longeren geen korte wendingen maakt ed, maar toen ik zo met slof reed mocht (en kon) ik ook niet strak wenden of moeilijke oefeningen doen en reed ik vnl voorwaarts, volte en rechtuit.

Over of het goed of slecht is zal ik niet oordelen. Ik rijd nu liever zodner slof, maar in de tijd dat Waldo nog moeite had met rond blijven (zowel lichamelijk als geestelijk) he ik er wel baat bij gehad.

Van de mensen die heel hard roepen dat iemand die er zo over denkt meteen mag stoppen met paardrijden Schijnheilig hoor ik graag een respons op mijn 'longeer' vraag.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:41

Ik denk dat het geen nut heeft als het paard het hoofd dan verder naar beneden kan doen om het te ontspannen. Als je je paard wil laten ontspannen rijdt dan op de juiste manier met slof (als je dat kan) of rijdt lekker zonder slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:50

Laura schreef:
Zo heb ik moeten rijden van mijn instructrice. Teugels in een knoop, slof vast. Heel erg goed met je handen mee naar voren en veel been. Ik moet zeggen dat je zo veel meer de mond voelt dan enkel op een teugel, en misschien is het makkelijker dan wanneer je met twee teugels rijdt en daar niet handig genoeg voor bent. Of het goed of slecht is?

Ik vraag me altijd af wat het grote verschil is tussen zo rijden (met de voorwaarde dat je niet hangt aan de slof) en een pard longeren met slofbijzet. In wezen heb je het zelfde effect, of ben ik nou dom? Haha! Ik snap dat je bij longeren geen korte wendingen maakt ed, maar toen ik zo met slof reed mocht (en kon) ik ook niet strak wenden of moeilijke oefeningen doen en reed ik vnl voorwaarts, volte en rechtuit.

Over of het goed of slecht is zal ik niet oordelen. Ik rijd nu liever zodner slof, maar in de tijd dat Waldo nog moeite had met rond blijven (zowel lichamelijk als geestelijk) he ik er wel baat bij gehad.

Van de mensen die heel hard roepen dat iemand die er zo over denkt meteen mag stoppen met paardrijden Schijnheilig hoor ik graag een respons op mijn 'longeer' vraag.


Ik heb toch zo mijn twijfels bij jou instructrice. Waar heeft zij haar papiertje gehaald. Zo worden paarden nou verknald Boos!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 16:53

Jura schreef:
Bij deze methode gaat het paard inderdaad hangen in een slof en er is geen sprake van aanleuning. Ik ben blij dat eigenlijk iedereen er net zo over denkt als ik. Maar nu bemoei ik me er toch weer mee! Haha! Lips are sealed

BTW ik begrijp niet goed dat iemand die al zoveel heeft bereikt in de paarden, er zulke ideeën op na kan houden... Verward


Nog een keertje voor de duidelijkheid. M'n lesklanten moeten een beest niet in elkaar trekken want na 1 waarschuwing kunnen ze een ander opzoeken. En dat ik mijn eigen paarden niet zo rijd is hopelijk wel duidelijk, ik ben eerder een beetje doorgeslagen naar de andere kant. Ik weet ddat ik niet alle paarden in de wereld kan redden van verkeerd gereden worden en zelf niet alle paarden hier in de buurt. Ik had alleen een theorie die ik bij jullie wilde toetsen, nou ik ben er inmiddels wel achter hoe iedereen er over denkt. Mijn vraag is wat is het verschil tussen een paard dat op de slof gereden wordt en een paard dat wordt gelongeerd met touwtjes? Ervan uitgaande dat onze slofruiter de hand acceptabel stil houdt en het paard en beetje redelijk aan het been heeft. Waarom vinden jullie dan dat het paard in de slof gaat hangen? Mijn gevoel zegt dat hij juist gaat hangen als hij niet de gelegenheid krijgt om verder te zakken in de hals doordat hij op de teugel vastloopt, dit zie je ook vaak met elastiek. Hoofd omhoog=elastiek, hoofd omlaag=hand, waar moet het hoofd nou heen? Ik hoop dat ik mijn verhaal weer een beetje duidelijker heb kunnen maken en wacht de reactie weer af. Pling Nog even erbij zeggen dat de titel misschien niet helemaal goed is, ik bedoel met slof kort niet de kin op de borst maar de overheersende teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:57

Katja"]
[quote="Jura schreef:
Bij deze methode gaat het paard inderdaad hangen in een slof en er is geen sprake van aanleuning. Ik ben blij dat eigenlijk iedereen er net zo over denkt als ik. Maar nu bemoei ik me er toch weer mee! Haha! Lips are sealed

BTW ik begrijp niet goed dat iemand die al zoveel heeft bereikt in de paarden, er zulke ideeën op na kan houden... Verward


Nog een keertje voor de duidelijkheid. M'n lesklanten moeten een beest niet in elkaar trekken want na 1 waarschuwing kunnen ze een ander opzoeken. En dat ik mijn eigen paarden niet zo rijd is hopelijk wel duidelijk, ik ben eerder een beetje doorgeslagen naar de andere kant. Ik weet ddat ik niet alle paarden in de wereld kan redden van verkeerd gereden worden en zelf niet alle paarden hier in de buurt. Ik had alleen een theorie die ik bij jullie wilde toetsen, nou ik ben er inmiddels wel achter hoe iedereen er over denkt. Mijn vraag is wat is het verschil tussen een paard dat op de slof gereden wordt en een paard dat wordt gelongeerd met touwtjes? Ervan uitgaande dat onze slofruiter de hand acceptabel stil houdt en het paard en beetje redelijk aan het been heeft. Waarom vinden jullie dan dat het paard in de slof gaat hangen? Mijn gevoel zegt dat hij juist gaat hangen als hij niet de gelegenheid krijgt om verder te zakken in de hals doordat hij op de teugel vastloopt, dit zie je ook vaak met elastiek. Hoofd omhoog=elastiek, hoofd omlaag=hand, waar moet het hoofd nou heen? Ik hoop dat ik mijn verhaal weer een beetje duidelijker heb kunnen maken en wacht de reactie weer af. Pling Nog even erbij zeggen dat de titel misschien niet helemaal goed is, ik bedoel met slof kort niet de kin op de borst maar de overheersende teugel.
[/quote]


Geen woorden voor, dat dit les geeft!!!!, het is algemeen bekend dat paarden op een slof gaan hangen. Deze discussie is echt zinloos. Boos!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:12

En behalve dat kan het ook nog gevaarlijk zijn, je kan bijna niet 'sturen' en je trekt ze zo over de kop. Het zou niet eens in me opkomen om zo te gaan rijden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:18

Met een slof, op welke manier dan ook gebruikt, richt je zo goed als altijd meer schade aan.. want het paard is dan al verreden anders gebruik je hem niet. Zou er echt een slof nodig zijn? Dan is er iets goed mis met de combinatie ruiter/paard.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 17:23

Ik heb echt het gevoel dat ik soms een andere taal spreek Pipo. Waarom gaat een paard volgens jouw onder het zadel wel op een slof hangen en aan de longe niet. En nogmaals ik geef niet op deze manier les, je kunt gerust komen kijken want ik zit vlakbij. Maar ik heb een theorie en ik heb nog geen goed argumenten gehoord die deze theorie afbreekt of ondersteunt. Het zou leuk zijn om een discussie te houden waarbij mensen niet ergens tegenaan schoppen maar meedenken. Ik snap de tegens ook en natuurlijk zou het super zijn als iedereen z'n paard rechtgericht heeft, aan het been, los van de hand en in balans op twee teugels. Maar.... dat gebeurt niet dus als je op een andere manier mensen kunt overtuigen dat ze van zeer slecht voor hun paard naar minder slecht gaan in hun rijden dan heb je al een hele stap gezet. Ik weet de gevolgen van verkeerd rijden met slof, ik heb een stal vol met paarden in training die bijna zonder uitzondering met grote problemen zijn gekomen, als mensen nou zo gaan rijden dat ze de paarden minder verpesten dan gaat het in elk geval de goede kant op. Misschien heeft iemand een ander idee om deze slofverslaafden te genezen, liefst zonder gebruik van shocktherapie, maar ik heb de oplossing niet kunnen vinden en dacht hiermee misschien een mini stapje in de goede richting te kunnen zetten. Samenvatting: ik ben géén voorstander van de slof, ik weet dat paarden op een slof kunnen gaan hangen en ik snap jullie bezwaren. Ik vraag me alleen af of er een andere oplossing is dan de andere kant opkijken. Cool


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 98 bezoekers