teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 22:39

ik ben afgelopen weekend naar Drente geweest met mijn paard (en nog 7 anderen) nu zitten de meeste paarden onder de teken die van mij had er alleen op haar hoofd al 10 en verder op alle 4 de benen, kunnen ze hier nu nog verder ziek van worden weet iemand dat?

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 01:03

Hoi Kokopelli, evengoed een fijn weekend gehad? Voor mensen kan je eens kijken op de site www.saag.nl , volgens mij zijn er wel paarden ook ziek geworden, maar dat is voor zover ik weet alleen in Amerika geweest. Heb je ze er wel met een tekentangetje uitgehaald? Anders heb je kans dat de kop er in blijft zitten en dat dat gaat zweren. Verder is gebleken dat je ook niet moet verdoven, dan "schrikken" ze en "spuiten" ze schijnbaar een soort van gifstofje in. Niet de gevreesde Lyme ziekte, maar toch... Je hebt trouwens ook kans dat ze nog wel meer teken hebben, als ze er net op zitten zijn ze zo klein, dan zie je ze amper. Pas als ze al behoorlijk wat bloed hebben gezogen worden ze groter en zie je ze zitten. Zeker in donkere vacht zijn ze moeilijk te onderscheiden, dus steeds blijven nalopen op die ondiertjes. In Nederland zijn wel mensen besmet met Lyme, dus kijken jullie jezelf ook goed na? Ikzelf heb ook al diverse keren teken op mij gehad, maar ik ben er tot nog toe steeds goed vanaf gekomen. Succes met de tekentoestand!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:06

wil je niet bang maken, maar bij ons is laats een paard overleden als gevolg van de ziekte van lyme als gevolg van die k***** teken.
Misschien een idee om te wassen met hondenshampoo tegen teken ofzo. ik trek ze eruit (af en toe eentje, niet zoveel als jij) en was met betadine het wondje

getverdegetver Huilen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:54

Idd, een tekentangetje gebruiken, en NIET met alcohol verdoven. Ik heb het laatst aan de DA gevraagd, en dat schijnt juist heel verkeerd te zijn.
Goed schoonmaken met betadine en evt een beetje Acederm erop spuiten. Als het gaat ontsteken, meteen de DA bellen. Je kan dat zien en voelen (warm en dik).

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:02

Idd kunnen paarden ook de ziekte van Lyme krijgen en ook is er een antibioticum voor.
Het grootste gevaar loop je iid door de teken eruit te halen op een niet-goede manier. Zoals Jet al zei, maar als de teken de ziekte bij zich dragen en ze 'schrikken' dan spuiten ze de gifstof direkt in het slachtoffer.

Teken die zich zonder zorgen lekker vol hebben gegeten laten zich vanzelf weer vallen Misselijk

Een search op google leverde dit op:
http://www.google.nl/search?as_q=lyme+d ... itesearch=

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:36

Teken kun je inderdaad het beste verwijderen met een speciaal tekentangetje (daarvan zijn er trouwens ook verschillende en niet alle zijn even goed!). Niet verdoven met alcohol: Dan doen ze hetzelfde als mensen die teveel alcohol ophebben! (kotsen dus Knipoog ). En dan scheiden ze dus juist hun gemene stofjes uit en dat wil je niet!
Verder inderdaad de 'beet'-plek in de gaten houden.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 21:01

bedankt voor jullie reacties. Het zat me toch niet lekker en ik heb samen met nog 2 andere waarvan hun paarden er ook behoorlijk last van hadden de dierenarts erbij gehaald. Ze hebben een soort antimiddel gehad waardoor de teken doodgaan en eraf vallen, en een antibiotica kuur voor de zeker heid. Nu gingen al die "wondjes" die door die teken kwamen ook best een betje etteren maar dat was normaal zei hij, hij zei dat paarden gauw etter wondjes hebben en dat is juist goed.
Dus weer wat geleerd volgende keer ga ik wel eerst op zoek naar een soort spary oid tegen teken net als voor honden voordat ik het bos inga Cool

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 17:59

je kunt bij de dierenwinkel tegenwoordig ook een spuitbusje kopen die de teek bevriest, kost rond de 5 euro.
je moet de teek dan ff 3 seconden ofzo bespuiten en dan bevriest ie en valt er vanzelf uit (na een uurtje ofzo).
lees de gebruiksaanwijzing maar op het busje.
dit spulletjes is voor teken op katten en honden bedoeld, maar ook geschikt voor op de paardenhuid.
je kan het ook bij jezelf opspuiten, je voelt er niks van, het is heel ff koud en daarna weer normaal.
hierdoor spugt de teek zijn gif niet uit (wat in de buik van de teek zit en hij dus bij gevaar (te dicht de huid van de hond of ander dier vastpakken in de buurt van de teek, verkeerd draaien ed) uitspugt), wat wel gebeurt als je te dicht de huid vastpakt in de buurt waar de teek vastzit.

dit komt omdat teken koudbloedige beesten zijn en katten, honden, paarden en de mens niet, daarom bevriest onze of hun huid niet, maar de teek wel.

ik was mijn hond aan het aaien en ineens kruipt er een teek over mijn hand (nog niet vast dus), dus busje gepakt en doodgespoten, voelde zelf niks, maar de teek lag wel dood in de wasbak.

teken opzich vind ik niet zo erg bij de dieren, die kun je er wel uitdraaien, met de hand of met een tekentangetje of met dat spuitbusje dus, maar het neemt niet weg dat het vieze beesten zijn.

wat ik veel enger vind is dat de kop blijft zitten en het lijfje weg is.
niet omdat ik het eruit wou halen, maar omdat als ik het zag, het lijfje al weg was, maar de kop nog zag zitten, waarschijnlijk doordat het paard geschuurd heeft met zn hoofd (zal wel jeuken oid).
dan is het veel moeilijker om dat eruit te halen.

de tip die ik kreeg, was smeren met olie en dan met een pincet de kop eruit halen, maar succes is niet gegarrendeerd heb ik gemerkt, dit omdat de kop zo klein is en in het lijf van het paard zit en je er dan moeilijk (zelfs met pincet) bij kunt.
niet trekken, maar draaien, anders komt de kop met poten die zich achter de huid vastklamt niet mee.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:02

de pony's bij ons in het bos zitten onder de teken en lijden hier totaal niet onder. Ik trek ze er wel uit als we bij ze zijn. Maar er lopen er meer die er ook helemaal onder zitten, ze vallen vanzelf uit en de pony's schuren een deel ook gewoon weer weg..

Gewoon eruit trekken, want het is een naar gezicht!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:28

vanda's schreef:
de pony's bij ons in het bos zitten onder de teken en lijden hier totaal niet onder. Ik trek ze er wel uit als we bij ze zijn. Maar er lopen er meer die er ook helemaal onder zitten, ze vallen vanzelf uit en de pony's schuren een deel ook gewoon weer weg..

Gewoon eruit trekken, want het is een naar gezicht!


ERUIT TREKKEN?!?!?! ERUIT DRAAIEN ZUL JE BEDOELEN!

Citaat:
niet trekken, maar draaien, anders komt de kop met poten die zich achter de huid vastklamt niet mee.


en het probleem is dus juist als je ze laat zitten, en de pony ze wegschuurt, hij niet alles weg schuurt, maar gedeeltelijk, het lijfje dus en dat de kop dan blijft zitten.

net zo leip dus, want dat is ook niet gezond, gif in het lichaam van de pony, kans op de ziekte van leim en wondjes en ontstekingen plus prut en weet ik veel wat meer.
dus alles moet eruit, niet alleen het lijfje, maar vooral de kop ook.
en het enge ervan is, als alles er toch ook goed uitgegaan is, ze toch de ziekte van leim op hebben kunnen lopen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:06

schat..
wat wil je dan!
dat ik elke dag met die pony's het hele bos doorwandel en dat ik zodra er 1 teek zit hem er meteen uit haal?! Hoe denk je dat dat in het wild gaat?!!!!
Die pony's lopen daar in vrijheid, al meer dan 20 jaar en er is er nog nooit 1 ziek geworden...
Ze gaan elk jaar naar de keuring en nooit 1 wondje van een teek te zien hoor...

Tis maar net hoe je je beesten behandeld en hoe erg ze verwend worden..
En dan daarbij, welshen zijn sterk en kunnen veel hebben...