Kreupel door bandageren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Kreupel door bandageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 18:55

Vandaag hadden we een kuur op muziek, dus m'n pony helemaal netjes gemaakt en bandages om gedaan..
Duurde allemaal vrij lang, ze hebben dus behoorlijk lang met die bandages gelopen..
Toen we bijna bij huis waren liep mijn pony opeens kreupel (en dat heeft ze nog NOOIT gehad in 5 jaar) Dus ik eraf was het zo goed als over, maar in draf nog wel te zien..
Dus snel bandages afgehaald en beentjes afgespoten..
Kan dat komen door de bandages? (wel goed gebandageerd..)
Ik rij haar voor de rest nooit met been bescherming.


stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 22:19

Toch denk ik dat je te strak hebt gebandageerd!!

Wat is goed als je paard er kreupel door gaat lopen!!!! en na verwijderen weer goed loopt?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 22:40

Helemaal mee eens! *LOL*

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 08:53

Het ligt er maar net aan. Als je met werkbandages gereden kan het wel, die rekken nogal mee, als het stalbandages waren zou je ze wel erg strak hebben gedaan... Onder werkbandages ALTIJD onderlappen!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 09:00

Wat het probleem bij bandages is, is dat het heel erg warm word onder de bandages. Dit kan volgens mij nooit goed zijn voor de pezen. Daarom ben ik voor peesbeschermers.
Ik heb samen met een fysio i.o. een keer gediscuseerd over het gebruik van bandages, zij was net als ik er over eens dat het te warm word onder een bandage, daarbij kunnen veel mensen niet zo heel goed bandageren, waardoor het verergerd. Naar mijn mening is bandages leuk omdat het netjes staat.

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 09:29

Lijkt me dat je inderdaad je bandages te strak hebt gehad. Te los is niet goed, maar te strak ook niet. Dat knelt af! Knipoog Als je ervoor zorgt dat je altijd pakking onder je bandages hebt, heb je daar minder kans op. Tip voor de volgende keer? Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:23

Pipo schreef:
Wat het probleem bij bandages is, is dat het heel erg warm word onder de bandages. Dit kan volgens mij nooit goed zijn voor de pezen. Daarom ben ik voor peesbeschermers.
Ik heb samen met een fysio i.o. een keer gediscuseerd over het gebruik van bandages, zij was net als ik er over eens dat het te warm word onder een bandage, daarbij kunnen veel mensen niet zo heel goed bandageren, waardoor het verergerd. Naar mijn mening is bandages leuk omdat het netjes staat.

Daar ben ik het niet mee eens. Juist onder peesbeschermers stijgt de temperatuur van het been sterk. Ik bandageer de paarden die harder, en dus vooral ook langer, moeten werken altijd met stalbandages en lappen. Ik gebruik de climatex lappen van Escadron daaronder zweten ze niet of nauwelijks terwijl dat met peesbeschermers vaak wel het geval is.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:48

Pipo schreef:
Wat het probleem bij bandages is, is dat het heel erg warm word onder de bandages. Dit kan volgens mij nooit goed zijn voor de pezen. Daarom ben ik voor peesbeschermers.
Ik heb samen met een fysio i.o. een keer gediscuseerd over het gebruik van bandages, zij was net als ik er over eens dat het te warm word onder een bandage,....


nou, daar ben ik het dus helemaal WEL mee eens...
In Ermelo wordt ook jaarlijks een Rondje Educatie verzorgt door dierenarts Oostra (echtgenoot van dressuuramazone Anne Kee Oostra)
die heel duidelijk onderbouwt het hoe en waarom van het eventuele nut van bandages.
Hij onderschrijft dat ze de temeratuur van de pezen erg hoog kunnen doen oplopen. Dat is een zware belasting op de pezen. Daarmee doe je dus afbreuk aan de kwaliteit op dat moment, maar dat kan een doel zijn om de pezen voor te bereiden op zwaardere arbeid in de wedstrijdring (waar je dus zonder bandages rijdt).

Ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het wel leuk staat maar veel te veel werk is...en eh...
je moest eens weten hoeveel paard ik al heb gezien emt een permanente beschadiging aan hun pezen, juist door bandage-gebruik....
Ze kunnen ongelooflijk veel schade toebrengen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:01

te strak bandageren kan bijna niet,maar je kunt wel verkeerd om gebandageert hebben,waardoor de pezen uit hun fatsoen zijn getrokken.
als je de bandages er weer af haalt,komen ze weer goed te liggen,en heeft het dier gelijk minder pijn.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:06

Te strak bandageren kan wel degelijk, helemaal met stubben bandages ( degene met touwtjes) die moet je met onderlappen gebruiken, anders snij je de boel compleet af. Maar ik ben sowieso niet voor bandage gebruik.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:11

dan moet je wel ongelooflijk strak bandageren!trouwens,het ging er niet om of je voor of tegen bandageren bent,maar of de pony kreupel kon zijn geworden door de bandages...
ik vindt wel dat je bij alle bandages onderlappen moet gebruiken,en HELEMAAL bij elastische!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:09

Dat met die warmte is net van wie je het hoort, ik heb het andersom geleerd en inderdaad die kant ook al gehoord. Wel is het heel belangrijk om goed en niet te strak te bandageren. Naar mijn menig doen erg veel mensen dat en dat is gewoon erg slecht want dan krijg je naast warmteophoping ook nog eens een veminderde bloedsomloop. Je moet je eigen arm maar een bandageren Pebbelientje en die een uurtje bewegen dan heb je wel een indruk hoe het voelt als de bandage te strak zit.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 17:18

Bedankt voor jullie reakties!!
Misschien inderdaad te strak gebandageerd.. (doe het namelijk ook niet al te vaak) Maar hoor (en zie) vaker dat het te los zit, dat ze zakken, los gaan etc.
Maar kan zoiets blijvende schade aan richten? Denk niet dat dat bij mijn pony het geval is hoor, ze heeft namelijk nergens last meer van (GELUKKIG!) maar vroeg ik me zomaar af..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream, Googlebot, Peachy, Purkii en 24 bezoekers