Filosofie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 13:23

Nou, dan maken we toch lekker een filosofie topic?

Alleen ben ik nu even een beetje uitgel*ld...iemand anders nog iets te melden over verspringen of de weg is het doel, of iets anders? (outsiders: zie topic over LRD)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 13:27

Ik heb net mijn onderschrift veranderd om filosofische redenen. Knipoog

Zoals ik al in het topic 'Nou ja zeg...' liet weten, kan ik wel blijven dromen dat ik ooit m'n doel ga bereiken, maar dat schiet niet echt op. Ik probeer nu wat realistischer te denken. Niets is nu eenmaal wat het lijkt - en zelfs dat niet... Boos!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 13:36

Geweldig!!!

Heel nauw hier aan verwant vind ik sportpsychologie. Waarom hebben sommigen een beetje druk nodig om tot presteren te komen en anderen juist niet? Als ik mezelf uitsluitend "de weg is het doel" voorhoudt (hoewel ik het volledig eens ben met je redenatie) dan heb ik voor m'n gevoel niks om naartoe te werken. Dat geldt voor alles eigenlijk.
Ik heb heel lange tijd een knipsel (uit de Johnny Walker reclame Party!! ) bove m'n bureau gehad:

Do not be afraid of going slowly,
be afraid only of standing still
(chinees gezegde)

Maar heb dat weggehaald omdat ik vond dat er te weinig beweging in zit. Was op een moment dat ik een beetje in een dip zat en het gevoel had weinig op te schieten met alles wat ik deed (studie, paarden)
Nu hangt er zo'n zelfde knipsel alleen met de tekst uit mijn onderschrift, die heeft wat meer actie vind ik.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 16:08

Ik heb ook een doel nodig om lekker te kunnen trainen. En misschien bij mij wel iets te extreem. Ik had nl. zodra de MKZ-crisis uitbrak totaal geen motivatie meer om te rijden omdat er toch geen wedstrijden georganiseerd mochten worden.
Je zou zeggen, dan kun je lekker op je gemak doortrainen, maar ik heb toch echt die wedstrijden nodig om gemotiveerd te blijven. Gelukkig heb ik er alweer 1 gereden en morgen heb ik weer een wedstrijd dus we komen nu weer in het ritme.

Dit is eigenlijk geen filosofie, maar een enorme wedstrijdverslaving *LOL* *LOL* !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 18:15

De weg is het doel, dat kan wel, als je naar het einde van de weg kijkt en steeds de juiste richting kiest bij iedere splitsing. Verder vooruit kijken dan je ruitenwissers kan helpen.

Dat wensen niet werkelijkheid worden geeft niet, wat je wel kunt doen is kleinere wensen doen.
Voor wie het oneindige verhaal gelezen heeft: "doe wat je wilt", daar draait alles om. Voor de rest wijs ik op mijn onderschrift.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 19:22

Wat het einddoel berteft moet je natuurlijk (MI) voor de acht meter van Guy Verhofstadt gaan (zie LRD-topic).
voor mij wordt het juist demotiverend als ik aan het einnddoel blijf denken, dan krijg ik zo'n gevoel van ik leer het toch nooit......ik ga wel door hoor, daar niet van, maar als iets niet lukt krijg ik snel dat gevoel...zowel bij bijvoorbeeld een keertwending als bij economische vraagstukken...... Haha!

En waarom de één meer druk nodig heeft dan de ander? hangt o.a. samen met wilskracht, interesse (een vak waar ik in geïnteresseerd ben, leer ik sneller van te voren dan een vak waarvoor dat niet geldt), ga je voor de 6, dus een voldoende, of voor de 9 - oftewel eergevoel, ambitie (maar dat komt in zekere zin op hetzelfde neer).......

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 19:42

jueuuuuuuuuu filosofie!!!my favorit subject is........nee hietr komt wat tao.....

wanneer de mensen het mooie mooi gaan vinden,ontstaaat het lelijke
wanneer de mensen het goede goed gaan vinden,ontstaat het kwade

de wijze stelt zich op als laatste en is daarmee als eerste

waar gedeeltelijk vertrouwen is,
heerst volkomen wantrouwen
wie iets wilvernauwen,moet het eerst verwijden

wie iets wil verzwakken,moet het eerst versterken

wie iets wil afbreken moet het eerst opbouwen

wie wil nemen moet eerst gegeven hebben

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 20:05

Hee sanderijn, join the club!
Waar heb je die uitspraken vandaan? Vind ze gaaf hoor.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 20:56

ik heb allemaal van die filosofische boeken over boedhisme,tao,de zin van het leven,enz.

en het mooie is,vaak zijn het hele simpele uitspraken maar o zo waar.

soms geeft me dat houvast in dagen dat ik het niet meer zie zitten,dan zie ik de waarde van de kleine dingen weer in en krijg weer positieve moed.
ik ben ook echt een denker,ik wil altijd alles weten,overal een les uit kunnen halen en vanalles bedenken hoe iets beter/anders kan.
zo ben ik ook met paarden,alles waarvan ik iets niet helemaal zeker weet dat ga ik uitspitten tot ik het heb gevonden,hetzij met behulp van boeken hetzij met behulp van andere mensen.
ik ben heel leergierig en wil graag van mijn fouten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 01:13

Cogito ergo sum, ik denk dus ik besta.
Als je nadenkt en kritisch bent dan ben je in ieder geval niet fout bezig. Zeker niet als je dan ook nog actief overal je info vandaan haalt. Dat kan nooit verkeerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 08:32

Over wedstrijdmentaliteit een klein verhaaltje.

Toen ik concours reed bij de ponies ging ik daar meestal met mijn moeder naartoe. Als je dan aan komt rijden zie je al die andere trailers daar ook naar toerijden, en mijn moeder zei dan steevast "nou, daar heb je de concurrentie". Ik hield m'n mond maar dacht nog wel eens >slik<.
Ik vertelde dat aan mijn instructrice en die zei dat ik de volgende keer dat ze dat zou zeggen met m'n meest uitgestreken gezicht om me heen moest kijken en zeggen "Concurrentie? Wáár dan?" En ze heeft wel gelijk. Als je naar concours gaat moet je er van overtuigd zijn dat je je doel kunt bereiken. En voor de een is dat winnen, voor de ander het behalen van een winstpunt oid. Maar als je op weg naar concours al het gevoel hebt dat het je toch niet gaat lukken wat doe je dan op concours? Dan moet je eerst nog meer oefenen.
Mijn ouders hadden altijd een beetje de instelling "ga er maar niet vanuit dat je wint" dat deden ze natuurlijk omdat ze niet wilden dat ik achteraf erg teleurgesteld zou zijn als het niet zou lukken. Maar als je toch al een beetje onzeker bent wil je dat echt niet horen.
Ik heb het heel lang heel moeilijk gevonden om me op concours een beetje "af te sluiten" en gewoon mijn eigen weg te gaan, los te rijden op mijn manier etc. Tegenwoordig begint het wat te worden. Het grappige is dat ik ineens veel minder moeite heb om in een drukke binnenbak los te moeten werken of zo, vroeger had ik altijd van die bijna-botsingen omdat ik alleen maar op zat te letten dat ik niemand in de wielen reed. Tegenwoordig hou ik de voorangsregels in mijn hoofd, en ik heb gemerkt dat als je een beetje zelfverzekerd rond rijdt, heel veel mensen spontaan voor je aan de kant gaan!
Over dit soort mentale aspecten kan ik me dus blijven verbazen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 10:18

zep,zo werkt het met alles in het leven.als je jezelf maar een doel stelt,want zonder doel kom je niet verder,omdat je niet weet waar je naartoe gaat.en geloof in jezelf.het geeft niet OF het dan ook lukt,maar voordat je iets gaat doen,moet je geloven dat het ook KAN.als jij mentaal gelooft in dat je dingen kunt bereiken,de doelen die je jezelf stelt,dan lukt het ook,en geeft het niet als het niet lukt,je hebt het geproberrt en je probeert het nog eens en daar kun je al trots op jezelf voor zijn.en voor de onzekere mensen onder ons:stel jezelf kleine doelen,die je makkelijk kunt halen,zo krijg je zelfvertrouwen en kun je steeds een groter doel stellen,en groeit je eigenwaarde en geloof in jezelf.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 11:27

Zp reed ik twe jaar geleden alweer in de l rond, elke wedstrijd weer ergens in de 150 maar nooit een winstpunt...op een gegeven moment geloofde ik niet eens meer dat ik dat ooit zou kunnen halen.....toen ben ik bij mijn huidge instructrice gaan lessen en direct de volgende wedstrijd twee winstpunten.....en ik heb nooit meer een proef gereden in de L waarop ik geen winstpunt had...toch ook een psychologisch effect ofzo denk ik.
Dat je er ineens weer in gelooft.

Ohja, en over dat 'ik denk, dus ik besta' - volgens mij zei Descartes 'ik twijfel, dus ik denk, dus ik besta '.....(heb dat eens uitgezocht voor literatuur, en het blijkt dat we dat gewoon verkeerd opgevat hebben ofzo)

Ohja, hebben jullie "De wereld van Sofie" van Jostein Gaarder Verward gelezen? k ben er uiteindelijk (nog) niet doorheengekomen, maar vind het wel heel leuk. de andere boeken van hem ook (zijn eigenlijk jeugdboeken - maar dat geeft niet)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:47

Descartes: ' When I noticed how many different opinions learned men may hold on the same subject, despite the fact that no more than one of them can ever be right, i resolved to consider alsmost as false any opinion which was merely plausible.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:49

the route to certainty is to doubt everything.

Laten we dit met paardrijden maar niet doen, want dan wordt je pas echt onzeker.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 15:27

ja ik heb ook de wereld van sofie in huis,echt super mooi boek.alleen ik wil altijd alles onthouden en na een tijd heeft ie zoveel verteld dat ik niet alles meer kon onthouden,en toen ben ik niet verder gaan lezen,maar ben wel van plan dat ooit nog eens te doen.ik wil er eigenlijk wel eenhele samenvatting van maken zodat ik toch de belangrijke dingen eruit kan onthouden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 15:43

Ik vond "de wereld van Sophie" dus echt vreselijk. Ik vond die stukken die de filosoof steeds aan Sophie te lezen geeft erg interessant, maar het hele verhaal eromheen van Sophie kon me niet boeien. Dus ik heb allen de filosofische topics gelezen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:40

ik heb de wereld van sofie ook gelezen en vond het een goed boek maar ik vond het erg veel theorie om in 1 keer te lezen dus begin nu aan de tweede keer. Dan lees ik alleen de filosofie dingen. Ik vind het zelf altijd erg leuk om zelf filosofische uitspraken te verzinnen, vooral omtrend paarden en rijden. Jullie ook?
Deze vind ik zelf erg mooi *LOL*
Party!! paardrijden is met zo weinig mogelijk zoveel mogelijk bereiken.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:22

Wel Kim, dat vond ik ook, ik heb me er eerlijk gezegd moeten 'doorworstelen' en zoveel weet ik er nu niet meer van, enkel de essentie *LOL*

Iemand vroeg me onlangs het volgende: Vind je dat dit klopt: 'Verwacht niets, dan raak je niet teleurgesteld'...
Tja, ok, ik denk wel dat dat klopt, maar... niets verwachten vind ik moeilijk!!
Wat denken jullie hiervan?

(btw: Machiavellisme = het doel heiligt de middelen, het doel is de weg Schijnheilig )

ciao

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:24

En wat vinden jullie van de volgende:

'The end is where we started from'

die vind ik eerder, tja... akelig, nee dat is het niet, maar toch iets in de buurt...

greetz

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:06

Machiavelli, De Heerser.

*LOL* wel een wreed voorbeeld om in deze contekst aan te refereren *LOL*

_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-13 23:07 ]</font>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:19

Citaat:
Op 2001-05-13 22:22, schreef aglaranna:
...Vind je dat dit klopt: 'Verwacht niets, dan raak je niet teleurgesteld'...
Tja, ok, ik denk wel dat dat klopt, maar... niets verwachten vind ik moeilijk!!...


Ik probeer mezelf zo vaak voor te houden dat ik maar niets moet verwachten, dan kan het ook niet tegenvallen. Maar dan wordt het pure zelfbescherming. En je hebt dan toch ook niets om naartoe te werken of naartoe te leven? Ik vind het ook erg moeilijk hoor, om niets te verwachten... Onbewust doe je het toch.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:21

ja loesje heeft ook altijd van die goede teksten!

en ik vond de wereld van sofie ook erg veel in 1 keer,vandaar dat ik hem niet helemaal utgelezen heb,maar ooit zal ik dat nog eens proberen,maar de theorie is echt interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:23

Verwacht niets, dan raak je ook niet teleurgesteld...
Maar als je niets meer verwacht, waar leef je dan nog voor? Dat vind ik net zoiets als de boedhistische idee (maar het zal wel niet zo zwart-wit zijn als ik het hier stel):
"Verlangen maakt de mens ongelukkig, dus pas als je nergens meer naar verlangt kun je een staat van gelukzaligheid bereiken."
Laat me alsjeblieft een beetje blijven dromen en hopen, want dat maakt dat ik iets heb om waar te gaan maken. Dat je ondertussen ergens anders uitkomt doet er dan helemaal niets toe, je bent in elk geval actief bezig geweest je eigen leven vor te geven, ipv een beetje apathisch te wachten tot er iets jouw kant op komt waaien.

So if you want it
Go out and get it
you got do do it yourself

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 08:29

Het Boedhisme zegt:
het leven is leiden en ons leiden komt voort uit de begeerte.
Dromen en hopen mag, maar niet zo sterk dat het je leven negatief gaat beinvloeden. Toch heel mooi om in gedachten te houden vooral in de sport.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 30 bezoekers