verminderende kwaliteit beenwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

verminderende kwaliteit beenwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 16:33

MBij mijn merrie van 9 jaar merk ik dat haar beenwerk wat achteruit gaat de laatste tijd. Er komen gallen op en haar benen zijn minder droog dan eerder. In het voer is niks veranderd, wel staat ze stevig in het werk.
Twee vragen:
wat kan de oorzaak hiervan zijn?
kan ik er iets aan doen?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~



Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 17:03

In de regel zijn gallen een gevolg van overbelasting, maar op een bepaalde leeftijd kunnen ze ook door ouderdom ontstaan. Het is misschien de moeite waard om eens te kijken of ze kleiner worden als je het werk wat terug neemt, als dat zo is dan zit je in de acute fase en doe je er denk ik goed aan om een beetje gas terug te nemen. Veel stappen op een harde bodem en goed afspuiten kan ook helpen en kan zeker geen kwaad. Verder kun je bij jezelf nagaan of er andere dingen verandert zijn. Nieuwe instructeur, ander beslag of een andere bodem waar je op rijdt. Sommige paarden zijn gevoelig voor verandering en moeten een stapje terug doen om daar aan te wennen. Samengevat kun je denk ik zeggen dat gallen niet voor niets ontstaan het is een teken dat het lichaam moeite heeft met de gevraagde arbeid en wat de achterliggende oorzaak is...?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 17:13

Mijn ruin van 8 is 6 weken geleden de wei op gegaan en staat ongeveer 7 uur per dag op de wei. Sinds die dag heeft hij gallen en zijn eigenlijk alle gewrichten overvuld met vloeistof. De veearts zei dat het minder zou worden als er minder gras was, maar nu heeft hij een week niet op de wei gestaan en het is nog net zo erg. Ik heb het idee dat het verergert en ben van plan morgen de kliniek te bellen want ik vind het toch vreemd.

Ik heb hem 2 maanden en ik kan me niet voorstellen dat hij bij mij harder werkt dan bij zijn vorige eigenaar (die was fanatieker). Aan de andere kant, hij liep daar meestal om de dag en bij mij meestal 4 dagen achter elkaar.

Ik vind het alleen zo toevallig dat het is ontstaan toen hij de wei op ging (wat hij bij de oude eigenaren ook ging). Ik ga de oude eigenaren mailen om te vragen of hij dit vaker heeft gehad.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:03

Ben dus afgelopen donderdag met Maddox bij de kliniek geweest. Nadat de arts hem op de volte had laten lopen op t harde en op t zachte vroeg hij aan me wat er gebeurd was met beslaan enzo.

Ik heb een paar weken de ijzers er af gehad waardoor zijn hoeven te kort zijn geworden. Nu zitten er wel weer ijzers onder maar omdat zijn hoeven te kort zijn, belast hij zijn benen anders. Dit veroorzaakt het vocht rondom de gewrichten. Volgens de VA niets om me zorgen over te maken. Gewoon een paar maandjes wachten en dan is het weg.

Misschien is die van jou ook anders beslagen ofzo?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 20:49

90% van de gallen is een teken van overbelasting. Maar het kan ook veroorzaakt worden door voerverandering (vetter gras?!) of door ander beslag.
Mijn ruin reageert zeer sterk op z'n beslag. Als het net een paar dagen te lang duurt voordat ie opnieuw beslagen word, dan krijgt ie al wat meer vocht in z'n kogels. Hij moet dan ook om de 4 weken nieuwe ijzers Verdrietig .

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, Kim_S en 22 bezoekers