Van je paard stappen tijdens buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Van je paard stappen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-02 21:28

Wat vinden jullie daarvan? En dan bedoel ik niet afstappen omdat je paard kreupel is of gewond is om een of andere reden, of dat je met paard en al achterover dreigt te klappen, of zoiets dergelijks. Maar afstappen omdat je paard weigert.

Ik reed vandaag weer op de manege, we gingen naar buiten toe. En er reed een meisje voorop, op de pony waar ik vorige week op heb gereden. Dat is een heel lekker beestje om te rijden, wel een beetje schrikachtig, maar nergens écht bang voor, als ze schrikt is het gewoon aanstellerij "ff testen of jij nog wakker bent en er niet vanaf valt als ik schrik }> ". Zij reed dus voorop en ik reed achter haar (op een redelijk makke pony, die alleen af en toe bokt als ze voorop moet en dat eigenlijk niet wil). We moesten een weg over steken en nadat we de weg over waren, komt er een zandpad langs het weiland. Die weg lopen de paarden iedere dag wel 20 keer en daar is dus ook niks engs meer aan. Nitoschka (zo heet de pony) had er blijkbaar geen zin in en begon te etteren te weigeren. Dat meisje had een zweep bij zich, maar had hem in haar laars gestoken en durfde hem niet te gebruiken Frusty . Nitoschka liep na 3 schoppen in d'r buik van dat meisje nog niet door, dus het meisje springt eraf en wil lopend verder gaan (5 meter verder lopen en dan weer erop springen ofzo). Terwijl ze gewoon veel beter een tik met die zweep had kunnen geven, dan was Nitoschka zo door gelopen.
Terwijl zij eraf sprong, ben ik langs haar gereden, toen zat ik dus voorop. En heb even gewacht tot zij weer op Nitoschka zat en ben toen verder gereden, helemaal geen problemen meer met Nitoschka. Was dus duidelijk aanstel.

Maar wat doen jullie in zo'n geval erafspringen? of door rijden? (als je dus zelf op zo'n paard zit)
En wat vinden jullie ervan als je er dan afspringt?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 21:38

Ik stap er nooit uit als ik aan et buitenrijden ben, als ik erop zit weet ik tenminste waar die blijft. Als een paard raar gaat doen als ik ernaast sta moet ik em loslaten kan i naar huis lopen en loopt er een paard langs de weg waar de grootste ongelukken mee kunnen gebeuren. Ik blijf er echt altijd opzitten, als ik eraf val heb ik pech maar als ie me deraf wil krijgen moet ie wel heel raar doen (En dat kan ie Haha! )

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 21:45

Idd, ik zit er ook liever op dan dat ik ernaast sta *LOL* Als ik ernaast loop he ik helemaal niets meer in te brengen Haha!
Ben één keer afgestapt op zijn eerste buitenrit, toen durfde hij echt ergens niet langs en begon hij zo te steigeren en proberen om te keren midden op de weg dat ik maar even naast hem langs het enge object gewandeld ben *LOL* Toen ik het durfde was het goed en ben ik weer opgestapt...anders had ik waarschijnlijk met paard en al ondersteboven op het asfalt gelegen...Haha!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 21:58

Jerai stelt zich buiten nooit aan (in de bak is een heel ander verhaal, want dan moet je werken Extreme duivel). Bij Jerai ligt het eraan wat er gebeurd. Als ik naast haar sta en ze ziet me, is ze ook meteen weer rustig. Als ze er gewoon rechtuit vandoor gaat, of naar links uitwijkt, blijf ik zitten. Als ze echter naar rechts uitwijkt en er staat aan de rechterkant iets waar ze zich aan kan verwonden, spring ik eraf. Maar Jerai heeft natuurlijk maar 1 oog en ik ken haar goed genoeg om te weten dat ze 100% zeker niet ervandoor gaat als ik ernaast sta en meteen weer rustig is. Ook is er als ze buiten schrikt meestal echt wat aan de hand. Op een vreemd paard zou ik er wel op blijven zitten.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 22:37

Ligt er heel erg aan aan de situatie. Ik stap wel eens af als ik weet dat ze iets echt eng vind en er niet langs wil, dat merk ik aan haar en dan loopt ze wel met me mee als ik eraf ben. Maar begint ze ergens om te donderen en ze is niet bang, dan blijf ik erop, geef haar een flinke oplawaai en blijf net zolang terugetteren tot ze het wel doet.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 22:40

Ik doe het ook liever niet meer. Heb het met IJsco een keer gedaan toen ze echt helemaal flipte en echt bang was. Ik eraf om haar erlangs te leiden maar toen had ik al door van als ze me nu ontglipt ben ik d'r kwijt en als ik eropzit ben ik er tenminste bij. Val er ook niet snel af *afkloppen* dus dan zit ik er liever op dan dat ik ernaast sta als ze idioot doen.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 22:51

Ik stap niet snel af..
Maar met name met Grassie beland ik soms in situaties dat het soms wel zo handig is.

Vandaag nog, ik reed een stukje buitenom, gewoon uitstappen, en ik wilde even bij New-Forest langs gaan.
Grassie is altijd al kijkerig, maar toen we bij het hek bij New-Forest aankwamen was dat toch echt té eng om door te gaan.
Het is dan deels aanstelleritus, maar ergens vind hij het toch ook echt eng.

elke keer als ik op het hek afreed wilde hij wegdraaien, en ik kreeg hem er niet door. niet met klappen, niet met schoppen, niet met rustig tegen hem praten, met niks.

Uiteindelijk ben ik er toen af gegaan, en heb ik hem aan de hand door het hek meegenomen.
Toen ik eenmaal voor liep durfde meneer, na enig aarzelen wel al snuifend en knorrend door het hek. zolang ik maar voor/tussen het hek en hem bleef, was het goed.

In dat soort gevallen wil ik dus nog wel eens afstappen. niet bij etterbokken, maar bij paarden als Gras die echt bang zijn, helpt het soms wel.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 22:51

hey
ik heb vandaag met Gigi voor de eerste keer alleen een buitenrit gemaakt Haha! , en zoals ik ook had verwacht, staakte hij wel meer dan één keer. De eerste keer ging het nog, gewoon terug in de juiste richting gezet, benen eraan en hij was weer weg. Maar op het einde van dat straatje stonden er jonge koeien in de wei... Die vonden een paard wel heel leuk en begonnen daar te galopperen, bokken enz. Daar kwam dan nog eens bij dat er 50m verderop jongens aan het voetballen waren, terwijl Gigi een panisch angst heeft voor voetballen (ik weet niet waarom, hij denkt precies alsof ze hem gaan aanvallen) Verward Toen draaide hij om, steigerde, begon te galopperen, maar ik hield hem tegen, dus stond hij eerst ter plaatse te galopperen Frusty en daarna zelfs te piafferen Frusty Frusty grrr. Ik maar volhouden tot hij weer de juiste richting uit wou gaan, nou niet dus! grr. Uiteindelijk weer een stukje vooruit, in een vlotte midendraf. Plots draait hij weer. ik proberen tegenhouden. belanden we daar in een veld 1m lager dan de straat Frusty daar hebben we trouwens 3 keer in gezeten Bloos
uiteindelijk ben ik er wel afgestapt, want hij geef toch nooit op. Toen ik voorbij de koeien en het vliegende voetbal-ding was, was alles weer ok en hij ging hij weer vooruit als ik erop zat. Aan het einde van onze wandeling stonden er vuilniszakken langs de kant van de weg. Ook altijd leuk om bang van te zijn natuurlijk... Hij was net gewend aan de donkerbruine zakken, vinden ze de lichtgele uit!! Boos! Dus maar weer even afgestapt, want er kwamen 2 auto's aan en als hij daar dan midden op de baan blijft steigeren enzo is dat ook niet echt grappig voor de mensen die willen passeren...
Dus ik doe het wel. ALs ik met een ander paard meega, dan niet, want dan wil hij altijd volgen. Dan doet hij wel eens lastig, maar gaat uiteindeljk toch volgen.
xxx

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 23:12

ben vandaag nog afgestapt (doe het niet vaak eigenljik)
maar stonden midden op een vluchtheuvel iets (je hoort er te staan)
dus voor en achter hele drukke weg.
mag liep te etteren (ongeduldig)
en dan gaat ze achteruit lopen ik ben er toen ook afgesprongen en heb haar bij me gehouden.
ligt heel erg aan de situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 08:38

Als ik afstap ben ik Kawa kwijt.
Die draait in een halve seconde de andere kant in als hij denkt dat iets eng is.
Als ik hem dan vast heb hou ik hem echt niet meer.
Als ik er op zit heb ik hem meestal meteen terug.
En zo niet weet ik tenminste waar hij blijft.

En ik denk dat als ik af zou stappen dat hij elke 100 m. wat "engs" ziet en dat ik bij voorbaat het zadel beter thuis had kunnen laten Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 09:25

Afstappen is in principe een bewijs van onmacht/onkunde. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij afstappen erger kan voorkomen, zoals My Dominique omschrijft, maar zoals Assie het omschrijft lijkt mij dat duidelijk niet het geval.
De enigste reden voor mij om af te stappen, buiten kreupelheden e.d., is voor mijn eigen persoontje, ik vindt het prettig om er af en toe een stuk naast te lopen, zeker op lange ritten.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 09:50

In het begin had ik wel eens neigingen om van Tos af te springen... aangezien ik wist dat als ik hem een klap gaf dat ik hem niet terug kreeg..

Nu kan Tos kiezen, of doorlopen of klappen op zijn kon (en dan doorlopen...)

En ineens is de aanstellerites waar hij erg aan lijdt heel erg over.
Af en toe probeert hij het wel eens...
(als hij merkt dat ik schrik ofzi *wat stom van mezelf is*)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 10:59

Ik stap dus wel af!
Laiser is heel onzeker en als hij iets echt niet durft, gaat hij er absoluut niet langs. (Tenminste als ik alleen met iemand op de fiets er naast rijd, in een groep gaat hij meestal wel mee)
Als ik hem dan flink de sporen geef of een paar flinke meppen zou geven met de zweep gaat hij helemaal over de mik. Wat dus inhoud dat hij echt recht omhoog gaat en heel bang wordt.
Ik probeer hem eerst ergens langs te krijgen en als dat uiteindelijk niet lukt, stap ik af, laat ik zien dat het voorwerp niet eng is en vraag ik Laiser om het te onderzoeken. Hij vertrouwt mij volkomen dus zal dan ook echt proberen te onderzoeken. Het vraagt veel geduld, maar op deze manier geef ik hem de tijd om te onderzoeken. De volgende keer kan ik er dan gewoon langs.
Maar als ik merk dat hij gewoon zit te klieren en geen zin heeft, dan krijgt hij wel even een spoortje en dan loopt hij wel.
Kijk dus altijd heel goed of je paard zit te mutsen, of echt bang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 11:49

Het hangt van de situatie af, als ik met zadel rij, en ze gaat weer etteren (puberteit Lips are sealed ), dan pak ik haar eerst aan (eventueel een tik) en dan gaat ze wel door. Staat ze echter stil omdat ze iets doodeng vind en ze wil er echt niet langs wil, dan stap ik af en leid haar er naar toe en laat snuffelen enz. Als ik er naast sta, is alles 10 keer minder eng blijkbaar. Rij ik zonder zadel en ze gaat etteren, bijv. een kant op gaan die ik niet wil, dan stap ik eraf, en wandel die kant op waar ik naar toe wil (dan doen we wat ik wil en niet wat zij wilt) en dan weer terug. Dit omdat als ik haar ga aanpakken ze dan steigert, omdat ik dan zonder zadel erop zit ik minder grip heb en er sneller afval, en dan krijgt zij haar zin en gaat ze de volgende keer nog meer etteren. En dan ben ik nog verder van huis.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-02 23:01

Ja, die voorbeelden zoals bijv. bij Mickey of My Dominique, dan zou ik ook afstappen, maar bij zo'n situatie als ik beschreef dus echt niet. Dan heeft het paard alleen maar zo'n gevoel van :"zij stapt af, ik heb gewonnen Party!!" Tenminste, ik denk dat ie dan zo denkt Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:52

Ik stap idd ook wel af als Leys moeilijk begint te doen. Hij gaat over de zeik en daar heb ik niets aan. Als hij raar begint te doen heb ik geen rug en teugels meer zodra ik dan mijnbenen eraan leg wordt hijboos en begint te slaan naar alles in de buurt. Ik win daar helemaal niet mee alleen dat hij boos en over de zeik gaat.

Leys is geen echt buitenritten paard Fietsers en vooral skeelers zijn eng en daar slaat hij graag naar. Ik neem dus geen risico en als ik iemand zie aankomen sein ik naar ze zodat ze het weten.

Afgelopen weekend heeft hij zich stappenden naar de verende wagen voorbeeldig gedragen. Nu ging ik over het industrie terrein en daar is het op zaterdag en zondag lekker rustig. Ikneem gewoon geen risico met een paard buiten. Ik heb reeds al diverse ritten buiten met hem gehad en die eindigeden in bok en slaan partijen. Ik ben als de dood hij hij iemand raakt met alle gevolgen van dien. Maar ook dat hij gewond raakt.

Bij leys merk ik als ik ernaast sta dat hij sneller rustiger is dan wanneer ik erop zit. Zodra ik naast hem sta kan ik zijn ogen zien en hij ziet mij en zoekt steun bij me. Die geef ik dan en dan is hij gelijk braaf.

Neem nooit een risico op de openbare weg zeg ik dan maar altijd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:00

Ik stap nooit af. Ze doet het maar met mij op haar rug, ook als het eng is.
Desnoods blijven we een uur staan kijken, snuiven, stuiteren etc., maar ik ga er niet af.
Ik weet dat ze er zo langs is als ik afstap en ze zich achter mij kan verstoppen, maar ze moet ook een beetje zelfvertrouwen krijgen. Ik ben er bij, alleen niet voorop, dat moet genoeg zijn, zo niet dan heeft ze pech, want we gaan toch echt niet naar huis voordat ze er langs geweest is.

Nou scheelt het wel dat zij niet gevaarlijk is, hoog steigeren e.d. doet ze niet, als ze dat wel zou doen, dan weet ik nog zo net niet wat ik zo doen, moet ook aan m'n eigen gezondheid denken tenslotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:04

Stap er niet af, heb meer controle als ik erop zit, dan dat ik er naast sta.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:39

ik stap NOOIT af. Wat ikke al zegt, afstappen is onkunde. Ik snap best dat het je veiliger lijkt om af te stappen wanneer je paard steigert enzo, maar in feite geef je hem dan gelijk ipv dat jij degene bent die uitmaakt wat te doen.

Wat betreft een bang paard: ook met de ruiter op de rug moet het paard vertrouwen kunnen hebben in de ruiter. Ik merk nu aan Waldo dat als ie iets eng vind, ik iets meer been geef, geruststellend toespreek, dan gaat ie nu wel. Dat is echt niet altijd zo geweest maar nu hij mij vertrouwt wil het wel. Dat is geen kwestie van er naast lopen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:45

Ik stap heel soms van tevoren af. Smiles heeft vaste punten waar die vervelend is, maar als ik haast heb stap ik daar af. Of als er veel mensen lopen en hij is vervelend dan stap ik ook af. Verder stap ik nooit af. Ik heb op zn moment absoluut geen moeite een zweep te gebruiken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:01

Afstappen is onkunde.. Zal best, maar als jij je niet zeker voelt op je paard, kun je beter maar afstappen.
Ik ben dus vaak afgestapt. Ik voelde me niet zeker op haar, aangezien ik niet aan kon voelen wat zij ging doen. (steigeren, bokken, sloot in lopen alle strucjes kent Isolda Haha! )
Ze heeft er inderdaad wel eens misbruik van gemaakt, maar na een paar meter kon ik fijn verder rijden en kreeg ik niet een helse rit }>
Als ik zelf door ging zetten, kon ik er wel op rekenen dat ik 2 uur lang op een etterend paard reed en das niet fijn.

Nu niet meer. Nu voel ik me zeker op haar rug en krijgt ze op haar lazarus als ze staakt. Maar dat heeft me wel wat jaartjes gekost.....

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:09

Dan maar onkunde maar ik stap af als het nodig is. Ik weet dat Bill me als een hondje volgt als ik met hem loop, dus is het soms veiliger om er naast te gaan lopen. Hij laat me ook altijd weer opstappen, dus ik zie er geen probleem in.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:22

ik stap dus ook af. niet de oplossing maar t is beter dan omkeren of haar eroverheen meppen. gisteren nog gedaan. ze hoorde het tikken van t stroomdraad en ze wist niet waar dus ze wilde niet verder. ondertussen stonden er allemaal mensen voor t raam te kijken wat ik wel niet aan t doen was op een doodnormale weg. ja dan stap ik maar af om 2 meter later er weer op te stappen. de 2e keer dat ze t deed ben ik blijven zitten en nadat ze aantoonde dat ze vloeiende achterwaarts en zijwaarts kon ging ze er toch wel langs. die 2e keer was ik ook veel trotser op mezelf maar ikw eet dat ik me ga opfokken als er mensen kijken en dan stap ik liever af dan dat ik t op haar afreageer, ze doet t niet uit onwil ze weet gewoon niet waar t is, t is ook maar een koe

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:30

Laura schreef:
ik stap NOOIT af. Wat ikke al zegt, afstappen is onkunde. Ik snap best dat het je veiliger lijkt om af te stappen wanneer je paard steigert enzo, maar in feite geef je hem dan gelijk ipv dat jij degene bent die uitmaakt wat te doen.


Ik kies op dat moment voor de veiligheid van mezelf en me paard maar OOK medeweggebruikers. Het is gewoon te gevaarlijk om op een bokkend en slaant paard te blijven zitten. Ik neem het risico gewoon niet.
Misschien dat ik het op een ander paard wel zou doen. Alleen heb ik op leys een paar zeer gevaarlijke dingen gehad waarik niet echt blij van werd. Laat hem maar achter me kruipen beter dan dat hij iemand van zijn skeelers slaat en ik kan betalen voor die persoon voor de rest van me leven. Op de weg leer ik me paard geen lesje vooral als je weet dat hij gevaalijk kan worden. Sorry je speelt dan met iemand zijn leven en dat moet je NOOIT doen.
Dit is ook een van de redenen dat ik weinig naar buiten ga met leys. Een rit van 3 uur alleen maar bokken en steigeren wordt je niet echt blij van. Plus dat hij heel snel uithaalt naar fietsers en skeelers omdat hij er geen raad mee weet. Hij heeft zich afgelopen weekend keuring gedragen en netjes langs fietsers gelopen jammer genoeg nog geen skeelers tegen gekomen.

Ik de bak is het anders dan moet hij niet zeiken maar doorlopen. Dan schop ik hem wel naar voren.