split reins

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 09:58

ik heb 2 vraagjes over split reins.
Deze zijn flink langer dan engelse teugels, en hangen vaak langs de benen van het paard. Is dat niet irritant voor het paard, of is dat een kwestie van wennen?

Dan ook, ik heb op de western experiance tijdens een spin gezien dat dee reins helemaal op de grond kwamen. Is dat niet link? dat het paard erop gaat staan?


Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 16:46

Hangt een beetje af van de manier waarop je ze vasthoudt. Ook mijn splitreins hangen tot op de grond als ik ze op zijnEngels beethoud. Als ik mijn handen boven de zadelknop ga brengen, wordt het gedeelte van mijn handen naar het bit langer (komen ze dus meer van de grond) en ik houd dus ook minder over wat naar beneden hangt.
Als ik ze vasthoud in een teugelbrug (de gangbare manier voor western waarbij je in iedere hand dus alletwee je reins hebt die voor je een "brug" vormen), hangen ze opeens al gauw een meter boven de grond. Als je met een hand gaat rijden (vanaf bepaalde leeftijd van je paard verplicht bij wedstrijden) houd je die hand ook ruim boven de zadelknop en geldt eigenlijk weer wat ik bovenin schreef: ze komen dan automatisch hoger te hangen.
Zijn je reins voor je gevoel te lang, kun je er trouwens gewoon een stuk vanaf knippen, alleen vind ik het erg lekker om veel lengte over te hebben om met een lange teugel te kunnen rijden. In een discipline als de Trail heeft dat ook nog een voordeel als je je paard de hindernis wilt laten verkennen; ook dan kan hij lekker zijn koppie tot op de grond laten zakken terwijl jij gewoon de teugels vast kunt blijven houden.
Overigens: hoe ik ze ook houd, Leonardo heeft nog nooit kans gezien er tijdens het rijden op te gaan staan!

Groeten, Dick.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:57

Omdat je je paard met een veel lagere hoofd-hals houding laat werken, worden je reins al een stuk minder lang. En bv bij Trail laat je bij het "hindernisverkennen" het hoofd echt tot op de grond zakken, dus dan heb je toch een aardige lengte nodig.

Mijn paardje heeft er nooit last van gehad dat die reins daar hingen, maar ik zelf wel. In het begin floepen die krengen onder je pad, achter je zadelknop, uit je handen, etc.etc. Dikke pret gegarandeerd als je er net mee begint!

Sonja

DubbelFun

Berichten: 88620
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 10:59

Ik gebruik nooit split reins maar braided reins. Vind ik fijner in de hand liggen en je kunt ze niet laten vallen Haha! .

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:02

Ik rijd er ook mee, en ik heb zo'n passantje bij de teugels zodat ze aan elkaar blijven als het ware. (beetje moeilijk uit te leggen)
Zo heb ik ze dus als engelse teugels, maar aan bijde kanten hangt er nog een sliert uit. Je kan de lengte wel gemakkelijk verstellen. Ik heb dit zo omdat dit zo zat toen ik ze kocht.
Maar ik zie ook mensen zonder zo'n passantje rijden. Waarom??? Wat is het doel ervan en waarom doen jullie het wel of niet??? (ik ben nog niet zo'n ervaren westernruiter...)

Dick
Berichten: 89
Geregistreerd: 26-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:08

Als je met een teugelbrug rijdt kruisen te teugels elkaar ongeveer boven de zadelknop. Dan zit dat passantje niet zo prettig, als je er al iets mee kan. Bij het rijden met een teugelbrug loopt je teugel vanaf de mond van je paard door je hand heen, kruist zoals gezegd ongeveer boven de zadelknop en hangt dan door je andere hand heen weer naar beneden. Daar ligt hij dus op de teugel die naar de mond gaat. Je hebt dus eigenlijk alletwee de teugels in iedere hand, alleen gaat de voorste naar de mond en de andere hangt naar beneden. Pff, lastig uit te leggen, hoor! Als je er geen touw aan vast kunt knopen, kan ik me dat goed voorstellen. Een foto of zo zou duidelijker zijn, maar helaas heb ik die niet van een teugelbrug.

Gr. Dick.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 10:26

teugelbrug:
[img]../upload/4/teugelbrug.jpg[/img]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers