Tips voor losrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Tips voor losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-02 20:37

Ik heb morgen wedstrijd (onderling)
en ik wil graag nog even wat tips voor het losrijden...
Ik moet zorgen dat ik hem goed aan het been krijg, want hij wil het liefste sloffen dat paard hihi en hij moet even niet als een houten plank door de voltes gaan enzo (tja, binnenbeen er goed aan natuurlijk en buitenbeen naar achter)
Nou ja en als hij goed voorwaarts is moet het ook wel lukken hem aan de teugel te krijgen, dus wie heeft er tips voor het warmrijden om te zorgen dat hij voorwaarts is en goed buigt...
Ik dacht zelf aan: paar passen stap, paar passen draf en dat tig keer herhalen, dan even draven, middendraf, gewone draf, middendraf... afgewisseld door een galopje zodat hij goed aan het been komt, dus effe heel veel overgangen rijden en dat dan allemaal zonder hem aan de voorkant nog te begrenzen, dus eerst maar voor het been krijgen. En dan links en rechtsom een aantal grote voltes... ertussendoor
Zal ik het zo doen, of zijn er nog andere tips?
Ik rijd trouwens in de B

Druk druk druk... Knipoog


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 22:40

Gerda schreef:
Citaat:
Dat moet je eigenlijk al onder controle hebben voordat je aan een wedstrijd begint. As je met losrijden nog "even" de puntje's op de i wil zetten, dan ben je naar mijn mening vekeerd bezig . Los rijden betekend niets anders dan de spieren van je paard of pony los maken, en niets nieuws leren, of nog even ergens aan sleutelen. Daar moet je in je training aandacht aan besteden !!!!! Niet met wedstrijden.


Daar ben ik het absoluut helemaal mee eens !
Tijdens het losrijden kun je echt niets veranderen / verbeteren, met een beetje pech loopt je paardje zelfs slechter dan thuis.
Iets dat thuis niet bevestigd is, zal op een wedstrijd vast niet beter gaan, helaas.......
Dit toch proberen kan ook nadelige gevolgen hebben tijdens de wedstrijd, ik raad je dan ook aan om te proberen om hetzelfde te rijden als thuis.
Geen gekke dingen proberen, en geen oefeningen vragen die je paardje thuis ook nog niet kan.
Hiermee zul je hem alleen maar over de emmer jagen, en da's vast niet de bedoeling.
Probeer het losrijden op dezelfde vertrouwde manier te doen als dat je thuis traint, je paardje heeft dan herkenning in hetgene van hem gevraagd wordt, en dat werkt vaak positief.

Heel veel succes met de wedstrijd !

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 08:30

Ik denk dat Brenda op een manegepaard een wedstrijd moet rijden dus al jullie kritiek en wijze woorden hebben weinig nut.

Jouw idee om veel overgangen en tempowisselingen te rijden is prima. Wanneer hij goed aan het been is, zul je het nageeflijk lopen en de buigingen ook makkelijker bereiken. Gewoon doen wat je in je hoofd hebt.

Ik doe zelf hetzelfde met Maddox als ik los rij. Eerst tempowisselingen en overgangen zonder al te veel aan de voorkant te doen: ophouding betekent langzamer of stoppen en niet per se nageven.

Succes op je wedstrijd!!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 51 bezoekers