benen afspuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

benen afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 18:55

Enkel bij warm weer of is het sowieso goed tegen spierpijn? Geeft afsponsen met water hetzelfde effect? Of, gebruikt men dan beter water vermengd met cooling gel?

Wat doen jullie?

Bedankt voor jullie reacties!
Joke

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:10

hallo ,

Zelf spuit ik altijd de benen af met koud water na het rijden/longeren
(ook in de winter)

Eventuele verstapping of iets dergelijks druk je dan direct de kop in.
Paarden worden er ook lekker warm van.
Controleer dan ook altijd de benen.

groetjes.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:14

benen afspuiten kan altijd wel, daar koelen ze niet zo heel veel van af. Zeker na hard gewerkt te hebben vinden ze het vaak heerlijk. Alleen als het echt koud is buiten wel goed afdrogen (helemaal als je pony op het weiland staat!!)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:03

Met de koude waterslang geeft een goede doorbloeding. Wij spuiten vaak even het pezengedeelte af.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:12

Je kan gewoon het hele jaar door de benen afspuiten. Als het heel warm is spuit ik hem na het rijden helemaal af.
Wel even goed de benen afdrogen als hij / zij mokgevoelig is.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 04:10

Ik spuit idd ook het gehele jaar de benen af, zeker na flink werk.

In de zomer (en na een wedstrijd als het warm is) doe ik een scheutje Fluid (Favoriet Fluïdum) door een emmer water en spons ze hiermee goed af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 09:05

Niet te lang de koude straal erop, want dan stopt de doorbloeding, onderkoeling.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 09:47

Idd kun je geen schade aanrichten met het afspuiten van de benen het hele jaar door. Het maakt ook niet uit dat het koud water is, het is juist hartstikke goed voor de benen van het dier. Ik vergeet het echter of ben te lui om elke keer de slang aan te sluiten. Wil vaak beginnen met volhouden wat dan altijd jammerlijk weer mislukt na een paar dagen. Zou het eigenlijk wel moeten doen, want het is erg goed voor Jurga's mok, omdat ik dan steeds het been schoonmaak.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 12:28

russel schreef:
Niet te lang de koude straal erop, want dan stopt de doorbloeding, onderkoeling.

Dat is bij kraanwater pas na 20 minuten. Je moet soms even goed uitkijken met grondwater dat kan heel koud zijn.
Zelf spuit ik de paarden als het weer het een beetje toelaat helemaal af met koud water, daarna eventueel onder het solarium of lekker met een deken op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 20:38

Alleen na zwaar werk (dagtochten, springen) of na een lange rit op de veewagen, om de pezen te koelen en de doorbloeding te stimuleren.
Ik las laatst in ik meen een oude Bit, dat koelen van de benen nooit langer dan 8 minuten mocht, omdat het effect daarna zou omkeren Verward Heb de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 21:26

Als Tos voor de kar heeft gestaan spuit ik hem altijd helemaal af. Hij vind het heerlijk... is dan vaak helemaal bewzweet (en zwart van het leder) en ik wandel daarna altijd met hem na stal en dan ishij alweer droog...

Als ik lang (of intensief) hem gereden spuit ik vaak de benen even af.... is het warm weer dan vaak ook de zweetplekken...
Tos vind het heerlijk....


Thuis gebruik ik altijd de kraan...
bij stal meestal de grondwater pomp, is lekker koud, flink stromend water...
Tos vind het heerlijk! (en is weer lekker schoon naderhand Haha! )

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 20:37

O O O !!!!

alleen de benen afspuiten met koud water na het werk is niet erg maar NOOIT en ik herhaal NOOIT je hele pard met koud water afspuiten na het zware werk!!
Zoals je leest maken een hele hoop mensen deze fout!!
Als je namenlijk je hele paard afsouit met koud water, dan krijgen ze gigantische spierpijn en er kunnen ooik ergere dingen gebeuren!!
bedenk maar eens wat je zelf zou willen als je net uit de fitnessruimte komt en je daar een uur in het zweet hebt gewerkt en dan daarna gelijk en koude moet nemen!! NIET PRETTIG!! En dat vindt je paard dus ook en hij houdt er ook nog eens verschrikkelijke spierpijn aan over!! (goh, hoe komt mijn paard nou aan speirpijn, heb toch niks raars gedaan... Verward )
Als je het doet met lauw water is er niks aan de hand...
maar niet met koud water!!
En a;s je dan je paard wilt wassen en je hebt geen warm water, doe het dan als je paard weer helemaal afgekoeld is en weer op z'n normale temp is...
Maar over de benen:
dat kan geen kwaad, is zelfs wel goed!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 20:54

Vraagje Raja. Waar baseer je het op dat je paard spierpijn krijgt als je hem onder de koude slang afspuit? Ik spuit mijn paarden altijd af met koud water tenzij het te koud is om ze te wassen. Bij mensen wordt er ook veel gedaan met koud water na zware inspanning. Waar voetballers na een wedstrijd vroeger in het bubbelbad mochten moeten ze tegenwoordig in een ijsbad. Door de afkoeling (na een goede cooling down) wordt overtollig melkzuur uit de spieren geperst, dit is voor een groot gedeelte de oorzaak van spierpijn. Na hele zware inspanning kunnen er haarscheurtjes of nog erger in de spieren onstaan ook in dat geval is koelen de beste remedie. Op deze manier worden de ontstekingen die met spierpijn samengaan, vandaar dat deze spieren ook altijd iets warmer zijn, in de kiem gesmoord. Zoals jullie horen ben ik vóór het afspuiten met koud water na inspanning. Wel is het belangrijk dat het met verstand gebeurt, koel vooral de spieren die het meest belast zijn en zorg dat je paard niet teveel afkoelt. Na het koelen alleen in de wei als het warm genoeg en niet winderig is, anders deken op of onder het solarium. Ik weet dat er nog geen onderzoek is gedaan op dit gebied bij paarden maar de overeenkomsten tussen de spierstofwisseling bij paarden en mensen is zo groot dat ik denk dat de onderzoeken ook op onze dieren van toepassing zijn.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:35

Dat wilde ik er nou ook neerzetten Reddy!! Als je het heel warm hebt is het juist lekker om even een koude douche te nemen!! En je wordt er daarna juist warm van! Als je een warme douche neemt krijg je het veel sneller koud!! Het is dus niet waar wat je hier schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 21:26

Zit er niet een verschil tussen het heel warm hebben, bv sauna bezoek of in warme zon, etc. en het warm hebben met zweten na zware arbeid.

Als we praten over spierpijn, moet er spierarbeid zijn geweest, gewoon in de sauna zitten, doe je miz zonder je spieren te gebruiken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:31

Katja schreef:
Vraagje Raja. Waar baseer je het op dat je paard spierpijn krijgt als je hem onder de koude slang afspuit? Ik spuit mijn paarden altijd af met koud water tenzij het te koud is om ze te wassen. Bij mensen wordt er ook veel gedaan met koud water na zware inspanning. Waar voetballers na een wedstrijd vroeger in het bubbelbad mochten moeten ze tegenwoordig in een ijsbad. Door de afkoeling (na een goede cooling down) wordt overtollig melkzuur uit de spieren geperst, dit is voor een groot gedeelte de oorzaak van spierpijn. Na hele zware inspanning kunnen er haarscheurtjes of nog erger in de spieren onstaan ook in dat geval is koelen de beste remedie. Op deze manier worden de ontstekingen die met spierpijn samengaan, vandaar dat deze spieren ook altijd iets warmer zijn, in de kiem gesmoord. Zoals jullie horen ben ik vóór het afspuiten met koud water na inspanning. Wel is het belangrijk dat het met verstand gebeurt, koel vooral de spieren die het meest belast zijn en zorg dat je paard niet teveel afkoelt. Na het koelen alleen in de wei als het warm genoeg en niet winderig is, anders deken op of onder het solarium. Ik weet dat er nog geen onderzoek is gedaan op dit gebied bij paarden maar de overeenkomsten tussen de spierstofwisseling bij paarden en mensen is zo groot dat ik denk dat de onderzoeken ook op onze dieren van toepassing zijn.


Maakt dit het duidelijker?