verharen (ruien)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

verharen (ruien)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 10:00

Hoi,

Ons paard verhaard niet wie weet wat je daar aan kan doen.
Wij poetsen ons gek maar het gaat niet hard genoeg.
Wie weet er een middeltje ,
Ik dacht eerst lijnzaad (olie) wie heeft daar ervaring mee.
Of andere ideën.
Ik hoor ze graag.

gr.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:38

lijnzaad is een goed idee, maar misschien staat het beestje wel op een verkeerd dieet? vaak ligt het aan de voeding dat een paard niet goed verhaart

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:20

Er heeft een paar weken geleden een zelfde soort topic op het forum gestaan! Dus als je gebruikt maakt van je zoekfunctie vind je nog veel meer antwoorden! Knipoog
Succes ermee

Liene_oud
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Zevenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:47

Je kan je paard nu makkelijk scheren. Je moet er alleen even iets eerder een deken op leggen als je hem nat hebt gereden. ik ga m'n paard nu ook scheren, want hij heeft het met deze vacht echt te warm.

veel succes ermee! Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 15:10

Hoe oud is je paard, en wat voor ras is het? Oudere paarden komen slechter door hun vacht heen dan jongere paarden. Ook bij sommige rassen gaat dat moeilijker.
Het is inderdaad zo dat als je paard snel en goed door z'n vacht komt dat hij/zij goed in z'n vel zit, bekijk dit eens, door in zijn ogen te kijken en z'n blik te controleren, of hij helder is en een glans erover heen zit.
Wat voor voer geef je als ik vragen mag, en hoe lang geef je dit al?
Is dit het eerste jaar dat je er problemen mee heb, of heeft hij/zij dit al langer?
Nou een heleboel vragen, maar misschein kan ik je dan wat verder helpen!
Groetjes

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 17:31

scheren vindt ik een domme tip, er moet wel heel iets ernstigs aan de hand zijn, voordat ik mijn paard nu nog zou scheren, daar is het veels te laat voor.
het hele vachthuishouden raakt dan in de war en je hebt er dan niet alleen deze zomer last van, maar ook volgende zomer en winter.

lijnzaadolie klopt, maar je kunt ook gewone zonnebloemolie (die je ook in de keuken gebruikt, verkrijgbaar in de supermarkt ed) gebruiken.
zo zijn er nog wel meer dingen, maar die worden in de andere topics al uitgelegd.
gebruik de zoekfunctie dus en typ verharen, ruien, wintervacht ed in en je zult een boel topics tegenkomen over hetzelfde onderwerp als dit.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 13:38

ja werkt goed. je kunt ook nog zo'n massgae borstel proberen. werkt bij ons altijd erg goed.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 15:09

Als je paard nu nog niet verhaart en er is geen duidelijk aanwijsbare reden zoals ouderdom om recente ziekte, dan is het misschien verstandig om zijn bloed een keer te laten onderzoeken. Zeker als je paard in het verleden wel normaal door het haar kwam.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:54

niet scheren, lijnzaad wil wel eens helpen. Staat hij buiten, want dat kan ook een reden zijn dat het allemaal wat langer duurt, en ouderdom ook.
Lucerne schijnt overigens ook erg goed voor de vacht te zijn.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:54

ps: lijnzaadolie is goed, maar eigen gekookte lijnzaad werkt beter (ervaring)