EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:12

Lindy1982 schreef:
Karin schreef:
Waarom wordt er toch steeds zo gehamerd op dat achteruit inparkeren? :?

Je moet het voor je examen kunnen idd, maar achteruit inparkeren is IMO nou niet echt een vaardigheid die voor gevaarlijke situaties op de weg zorgt. Dat wordt over het algemeen gedaan op een parkeerveld of op een eigen erf waar stapvoets wordt gereden.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat je weet wat je moet doen als je je met 80-90 km in het verkeer bevindt en hoe je de rit voor je paard zo aangenaam mogelijk houdt.

9 van de 10 kunnen het niet eens met hun auto en die hebben ook een rijbewijs..
als ik af en toe zie hoe mensen klungelen met in parkeren dat is gewoon drama..
Maar goed ik ben blij met die nieuwe regel.. en heb al geregeld op het pad de trailer geparkeerd dus no problemo

http://www.youtube.com/watch?v=uPuIxy-r30U


Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:15

diesel_ schreef:
ik heb toch maar een pony :D
dus als ik straks een golfje wil kopen kan ik er makkelijk een 1,5 paards trailer achter hangen, zo niet dan keur ik hem terug en red ik t nog steeds makkelijk

Het trek vermogen van een golf is niet zoveel..
Ik heb een VW caddy en ik mag maar 1000 kg trekken dus ik mag en geen paarden trailer achterhangen want het max laadvermogen is al hoger dan 1000 kg misschien hooguit een 1 paardtrailer als het laadvermogen niet boven de 1000 kg komt incl het gewicht van de trailer.. daar zal de Golf weinig van afwijken dus dan kan je nog geen trailer trekken en rijden want aan die regels moet je wel gewoon voldoen

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:16

Anne GTI geweldig hahaha

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:17

golf valt best mee hoor. Heb ook 2 leerlingen die er een 1,5 paards trailer achter hebben hangen. Trailer iets terugkeuren en er lan zelfs een paard op. Ligt ook aan de motor.

hahahah Anne die is echt te erg :oo

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:17


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:19

trisca schreef:
golf valt best mee hoor. Heb ook 2 leerlingen die er een 1,5 paards trailer achter hebben hangen. Trailer iets terugkeuren en er lan zelfs een paard op. Ligt ook aan de motor.

hahahah Anne die is echt te erg :oo

heb een 1.9 TDI dus of het nou aan de motor ligt .... het laadvermogen mag gewoon niet hoger dan 1000 kg zijn en heb er best een pittige motor in hangen

De nieuwere VW caddy's mogen 1400 kg trekken en de nieuwe VW mogen 1500 kg trekken maar dan moet je wel een heel nieuw model hebben want die oudere modellen mogen minder trekken..
het heeft meestal niets met de motor inhoud te maken maar met het gewicht etc van het voertuig
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 19-11-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:21

Woehoe! Zit ik de hele tijd dat E achter B uit te stellen, kan ik dat lekker blijven doen :D.
Achter onze golf kan trouwens 1300 kilo. Prima, te doen met een trailer + paard van beide 600 kilo. Achter nieuwere versies mag zelfs 1400-1500 kg.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:24

als je vw golf 1300 mag trekken en je hebt er 2 paarden in van 600 kg kom je er toch overheen want je laadvermogen is hoger dan 1300 kg in de trailer en het gewicht van je trailer komt er ook nog bij..

als jij een 2 paards trailer er achter hangt die bijv tot 2000 kg mag laden en jouw vw golf mag tot 1300 trekken en je zet er 1 paard in van 400 kg mag je er evengoed nog niet mee rijden.. dit omdat het laadvermogen van de trailer hoger is dan die 1300 kg ook al heb je het er niet inzitten .. en de complete combinatie komt dan boven de 3500 kg

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:26

wel even terug laten keuren dan Fleurtje, anders zit je op 1500. je mag 10% overbeladen zijn dus je kunt de trailer terug laten keuren naar 1430 kg :Y)

dacht inderdaad ook dat de golf tussen de 1300-1500 mag trekken afhankelijk van motor etc.

het gaat om mensen die 1 paard of 2 pony's vervoeren Lindy. En het mag wel met die 2 paards trailer, maar je moet hem dan terug laten keuren. Idioot eigenlijk, want dan is die trailer voor mensen die er 2 paarden op willen zetten weer onbruikbaar }:0

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:27

Sheila1404 schreef:
ik vind dat je, om met een paard in een trailer te rijden, toch wat ervaring met een aanhanger moet hebben..

nou gaan heel veel mensen zeggen, ik kan dat wel; zo moeilijk is dat niet; het verschilt niet veel van een gewone aanhanger e.d.

maar in de praktijk blijkt toch dat het rijden met aanhanger EN een leven, bewegend dier erin dit niet zo makkelijk is.


Ik snap wel wat je hiermee bedoelt en je hebt gelijk dat het rijden met aanhanger met een groot levend dier erin niet makkelijk is. Maar dit leer je NIET als je voor je BE rijbewijs opgaat. Ook is een BE rijbewijs geen garantie voor 'voldoende ervaring hebben in het rijden met aanhanger'. Als je een goede dag hebt, kan je met een dagcursus je BE rijbewijs halen. Daarmee ben je niet een ervaren chauffeur met aanhanger.
Maar bovenal, als je tijdens je examen rijdt, zoals je zou rijden met je paard in de trailer achter je auto, dan is de kans groot dat je zakt. Want dan rij je te passief, ga je te langzaam de bocht door, ga je niet vlot genoeg met het verkeer mee, enz.
Bovendien is een vaste lading in je aanhanger heel wat anders dan een paard die misschien z'n evenwicht verliest en tegen het zijschot aanvalt. Ook dit leer je niet tijdens je BE opleiding.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je niets aan een BE rijbewijs hebt, zeker niet. Maar het is geen garantie dat je goed en veilig met een paardentrailer kan rijden.

Ik heb zelf voordat ik voor het eerst met mijn paard en trailer op stap ging, een aantal uren gelest bij een rijschool. Niet als examen training. Maar ik heb aan de instructeur verteld waarom ik met aanhanger wilde leren rijden. Ik was er tijdens die lessen dan ook regelmatig door de instructeur op gewezen dat hij adviseerde om bepaalde handelingen met paardentrailer op manier A te doen, maar als ik voor een rij examen op zou gaan, het anders zou moeten doen.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:27

ik had net getypt dat ik maar een ponytje heb dus ik red het makkelijk

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:28

Lindy1982 schreef:
als je vw golf 1300 mag trekken en je hebt er 2 paarden in van 600 kg kom je er toch overheen want je laadvermogen is hoger dan 1300 kg in de trailer en het gewicht van je trailer komt er ook nog bij..

als jij een 2 paards trailer er achter hangt die bijv tot 2000 kg mag laden en jouw vw golf mag tot 1300 trekken en je zet er 1 paard in van 400 kg mag je er evengoed nog niet mee rijden.. dit omdat het laadvermogen van de trailer hoger is dan die 1300 kg ook al heb je het er niet inzitten .. en de complete combinatie komt dan boven de 3500 kg


Eh, ja.... Maar heel veel mensen hebben gewoon maar 1 paard en ook geen tweepaardstrailer, een 1,5 paards achter een gewone gezinsauto die het mag trekken op papier. Nu laat men de trailer terugkeuren. 35 euro kost dat trouwens. Dan mag je legaal op pad met je B rijbewijs. Over twee jaar hoef je de trailer niet meer terug te keuren.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:29

trisca schreef:
wel even terug laten keuren dan Fleurtje, anders zit je op 1500. je mag 10% overbeladen zijn dus je kunt de trailer terug laten keuren naar 1430 kg :Y)

dacht inderdaad ook dat de golf tussen de 1300-1500 mag trekken afhankelijk van motor etc.

het gaat om mensen die 1 paard of 2 pony's vervoeren Lindy. En het mag wel met die 2 paards trailer, maar je moet hem dan terug laten keuren. Idioot eigenlijk, want dan is die trailer voor mensen die er 2 paarden op willen zetten weer onbruikbaar }:0

Wat is terug keuren haha
ik weet alleen de regels zo als ze zijn zeg maar, nog uit mijn politie tijd ( ik ben 5 jaar politie agente geweest ) dus weet wel alle regels kwa wat je wel mag trekken laad vermogen etc maar terug laten keuren?? wat is dat haha

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:29

Lindy1982 schreef:
als je vw golf 1300 mag trekken en je hebt er 2 paarden in van 600 kg kom je er toch overheen want je laadvermogen is hoger dan 1300 kg in de trailer en het gewicht van je trailer komt er ook nog bij..

als jij een 2 paards trailer er achter hangt die bijv tot 2000 kg mag laden en jouw vw golf mag tot 1300 trekken en je zet er 1 paard in van 400 kg mag je er evengoed nog niet mee rijden.. dit omdat het laadvermogen van de trailer hoger is dan die 1300 kg ook al heb je het er niet inzitten .. en de complete combinatie komt dan boven de 3500 kg


weet niet of je ook nog op mij reageerde, ik begon namelijk over de golf..
ik heb alleen een pony en als ik in de toekomst in me uppie met hem op pad wil zou dat dus makkelijk gaan (nu zelfs al in sommige gevallen, met de trailer teruggekeurd etc etc, maar voor mij in 2013 nog minder opstakels)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:31

terugkeuren is naar mijn idee iets idioots :o

je kan het maximale laadvermogen dan aanpassen. Er veranderd niks aan de trailer maar je kan dus een 2 paards trailer terugkeuren naar bv 1500 kg en dan er een golf voorzetten met 2 pony's en zonder E rijden ;)

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

desy_kuiken
Berichten: 377
Geregistreerd: 19-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:32

GRRRRRRRRRRR heb ik daarvoor mijn EB gehaald heeft me nog meer gekost dan mijn B rijbewijs :-(

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:33

En toch blijf ik het zot vinden dat ik destijds met alleen B wél mijn paard mocht vervoeren in een 1.5-paards (we voldeden met die combi aan alle gewichtseisen) maar dat ik met diezelfde auto niet met een lege 2-paards mocht rijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:34

ik lees erg veel berichten over auto's die absoluut geen trailer kunne trekken.

het wordt dan wel versoepelt allemaal, maar je denkt toch wel eerst na of je auto het wel kan trekken? :?
je moet wel normaal mee kunnen in het verkeer!!

2paards trailers kun je met deze nieuwe regeling echt niet rijden, mist je het laadvermogen terug laat keuren.
maarja, dan heb je niets meer aan je 2 paards. simpelweg.. je bent te zwaar beladen dus in overrtreding!
(of je moet 2 mini shets vervoeren)

1,5 paards kan het wel (al eerder vermeld) denk wel dat het laadvermogen van deze trailer rond de 1500 kg liggen.


als ik geen E-rijbewijs ga halen door deze regeling... dan neem ik zeker een aantal lessen!!
je moet er toch niet aan denken wat er kan gebeuren als je zonder enkele ervaring de weg opgaat met je dierbaarste bezit in de trailen!!


Liquorice

Berichten: 3238
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:35

Mag je dan met een auto van zo'n 2000 kilo een 2paards trailer trekken met 0 of 2 paarden erin?

Apart - Lichte Tour + 7
Zware Tour startgerechtigd!

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:35

Trailer + 1 paard, die beide 600 kilo wegen, dat is dus 1200 kilo. Kan een golf dus prima trekken. En degene die het hier in eerste instantie over had, had het over een 1,5 paards trailer en die ook eventueel ook nog iets terug laten keuren.
Dat zou ik trouwens sowieso moeten met mijn 2-paards, als ik die nu laat terugkeuren, mag ik er denk ik ook al zonder E mee rijden. Maar dan moet ik hem wel heel ver terug keuren, dan mag er bv ook geen merrie met veulen meer in, wat bijvoorbeeld een andere auto die ik altijd kan lenen wel weer mag trekken (1600kg). Als ik dit had geweten weet ik niet of ik wel een 2-paards gekocht had, al staat peerd wel lekker ruim, en ik ook als het regent.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:36

Karin schreef:
En toch blijf ik het zot vinden dat ik destijds met alleen B wél mijn paard mocht vervoeren in een 1.5-paards (we voldeden met die combi aan alle gewichtseisen) maar dat ik met diezelfde auto niet met een lege 2-paards mocht rijden.



omdat het laadvermogen al op 2000kg zit. daarbij het gewicht van de trailer zelf + je auto..

dan kom je boven de 3500kg

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:37

Ow dan wacht ik wel die 2 jaar.. Ik waag het er maar die 2 jaar op, me vriend(ex) heeft 4 jaar trailers gereden zonder E. Laatst 1ste bekeuring gehad van 225,-

Overgens reed hij niet expres zonder E, hij dacht dat het met zijn zware auto mocht, al die tijd. (domdom)

---

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:38

@ Jolanda. Ja dat is de regel, maar echt een logisch waarom zit er niet achter toch? Hoezo mag je ergens niet mee rijden, maar als je exact hetzelfde terug laat keuren en dus anders op papier is mag het wel?

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:39

Antoontje schreef:
Mag je dan met een auto van zo'n 2000 kilo een 2paards trailer trekken met 0 of 2 paarden erin?

nope dan kom je boven de 3500 kg ten minste met een 2 paards trailer zowiezo en met sommige 1,5 paards trailers wel en sommige niet

riannhuh

Berichten: 1723
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:40

Belachelijk, straks kunnen er dus nog meer mensen de weg op met aanhanger terwijl ze er helemaal geen goede beheersing over hebben...

Ik heb het nog niet, maar ga er binnenkort zeker mee aan de slag

&if=1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, denisesilver, MAD_fan en 56 bezoekers