Tips tegen spierpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Tips tegen spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 20:37

Om het hele verhaal wat duidelijker te maken, plaats ik hier even een stukje van het bericht dat ik dinsdag op Verslag van de Dag heb geplaatst:

Citaat:
'k Ben helemaal in de wolken
Begin vorig jaar heb ik een auto ongeluk gehad, en daarbij een rug- en nekwervel beschadigd.
Daardoor heb ik sindsdien niet meer kunnen rijden.
Daar baalde ik natuurlijk ontzettend van, heb ook lange tijd eraan getwijfeld of het ooit nog goed zou komen, en of ik ooit nog op m'n paardje zou kunnen rijden.
Maar met vallen en opstaan is het gelukkig allemaal weer redelijk goed gekomen.
Ondertussen heb ik m'n paardje heel regelmatig gelongeerd, en dit ging prima.
Maar het blijft toch kriebelen he ???
Zondag heb ik m'n stoutste paar schoenen aangetrokken, heb eerst een kwartiertje gelongeerd, en daarna m'n paardje opgezadeld.
Sjemig, de zenuwen gierden door m'n lijf.
Wat zou ie gaan doen, er had tenslotte al meer dan een jaar niemand op z'n rug gezeten.......
En zou ik het zelf allemaal nog wel kunnen ???
Daarvoor had ik meer dan 20 jaar bijna dagelijks gereden, en dat toch die twijfel of ik het misschien verleerd zou zijn.
Het verliep allemaal wonderwel goed !
Ik kon zo opstappen en wegrijden !
En het gaf me een perfect gevoel, net of ik er de vorige dag nog opgezeten had.
M'n paardje gedroeg zich wonderwel, geen bokkesprongen (liever niet, want dat doet nog best wel pijn. vrees ik ) en geen gekke kuren.
Zo 10 minuutjes gestapt, en toen was het natuurlijk goed zo.
Gisteren hetzelfde verhaal: weer eerst een kwartiertje gelongeerd, daarna 10 minuutjes gereden en zelfs een paar drafpasjes gedaan (aaaauuww !).
Helaas had de buurman jonge koeien in de wei gezet, die liepen constant aan de andere kant van de omheining mee te rennen.
Maar m'n paardje gaf geen krimp, stoer he ?
Kortom: ik ben zwaar gelukkig, en trots op m'n knollie dat ie zich zo super gedraagt !
Vandaag is het rustdag, morgen nieuwe ronde - nieuwe kansen !


Vandaag was het dus zover: nieuwe ronde, nieuwe kansen.....
M'n paardje stond supervrolijk in de wei, en was er helemaal klaar voor Haha!
Ik had besloten om weer te beginnen met een kwartiertje longeren.
Al bij de eerste passen zag ik dat ie enigzins verkrampt was.
Hij nam wat kortere passen dan gebruikelijk, en het ging allemaal wat moeizaam (hij keek er ook een beetje moeilijk bij).
Na een kwartiertje leek het wat beter te gaan, en ben ik er maar eens opgeklauterd.
Al m'n vermoedens werden bevestigd, want hij voelde echt wat stijfjes aan.
Op zich helemaal niet vreemd natuurlijk, gezien de voorgeschiedenis.
Ik heb hem rustig gereden, geprobeerd om zo veel mogelijk ontspanning te krijgen.
Vooral in stap natuurlijk, want de andere versnellingen willen nog niet zo lukken met m'n gebrekkige lichaam Haha!
Ik heb wat wendingen gereden, wat wijken voor de kuit en korte stukjes schouderbinnenwaarts.
Ik heb me voorgenomen om om de dag te gaan rijden, voorafgegaan door ca. een kwartiertje longeren (of net wat op die dag nodig blijkt te zijn).
Heeft er iemand nog tips om m'n knolletje wat sneller door deze lastige periode heen te krijgen ?
Misschien vaker of minder vaak rijden ?
Uiteraard pas ik mijn "schema" tussentijds aan als dit nodig blijkt te zijn, maar ik vraag me af wat een goed ritme is om zo snel en goed mogelijk hier op in te spelen.
Alle reacties en tips zijn welkom !



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:50

spierpijn? -> VSS, Vitamine E, Stappen en Solarium Haha!

Nee, serieus. Een klein beetje Vitamine E (met selenium, maar dat zit er eigenlijk standaard bij in) helpt hem om wat makkelijker door het werk te komen.

Als je paard de andere dag met spierpijn op stal staat, heb je hem dus eigenlijk net te zwaar getraind. Nu heb je vrij weinig gedaan, dus ik zou me geen zorgen maken dat je hem helemaal kapot rijdt, maar geef hem de tijd.

Zorg voor een goede cooling down na het rijden. Het mooiste is als je hem echt een half uur onbelast kunt laten stappen (stapmolen). Als je 's avonds rijdt en hij gaat daarna op stal, zou je hem eigenlijk de andere morgen eerst los moeten stappen (hand/stapmolen) voor hij weer de wei in gaat, maar dat is wel veel werk.

Longeer hem heel rustig los. Zonder iets eraan, gewoon langzaam los sjokken. Hij mag niet als een gek gaan spetteren, en je moet hem dus ook niet zelf gaan opjagen, want dat zijn juist de klappen.

Als je een week verder bent zal het waarschijnlijk al een stuk beter gaan. Succes!

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:51

Haha , gaandeweg je verhaal dacht ik dat het ging om JOUW spierpijn !

Niet dus Haha! .

Ik denk dat je met om de dag , zoals je nu bezig bent ,
al heel netjes opbouwd.

Misschien is de spierpijn maar 1 of 2 dagen , dat hij daar even doorheen
moet.

Aan dat kleine beetje licht rijden zal het niet liggen ,
of longeer je nu ook ineens veel vaker dan de afgelopen tijd ?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 21:59

Pmarena schreef:
Citaat:
Aan dat kleine beetje licht rijden zal het niet liggen ,
of longeer je nu ook ineens veel vaker dan de afgelopen tijd ?


Ik longeer nu ongeveer even vaak als de afgelopen tijd, maar misschien zelfs iets minder intensief, omdat ik daarna nog even ga rijden.
Voorheen bestond z'n training uit alleen maar longeerwerk, rijden was er helaas niet bij.
Zoals Zep al zegt (thanx voor de tips overigens Haha! ) vind ik het ook belangrijk om hem eerst eens even lekker los rond te laten sukkelen.
Niets moet, bijna alles mag.
Daarna zet ik hem nog even bij en wordt er wat meer van hem gevraagd, maar alleen pas als hij al goed los is.

Zoals jullie ook al aangeven denk ik ook dat het gewoon een kwestie van geduld is.
Ik blijf gewoon rustig opbouwen, en het zal met de tijd vanzelf wel weer goedkomen.

Zep, bedankt voor je tip over de vitamine E, ik zal het zeker eens gaan proberen.
Helaas heb ik (lees: m'n paardje Haha! ) geen solarium, dus we zullen het even zonder moeten doen.
Maar wat je zegt over de cooling down is zeker waar, dat probeer ik ook zo goed en kwaad als het gaat in ere te houden.
Na het rijden (+ uitgebreid uitstappen) gaat m'n paardje een half uurtje op stal, en zodra hij niet meer bezweet is mag ie nog even ravotten in de wei.
Bij erg goed weer mag hij zelfs 's nachts wel buiten blijven, dat vindt ie nu eenmaal fijner dan op stal staan.

Verder nog iemand tips ???


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 79 bezoekers