D- trens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

D- trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 20:01

heeft iemand daar ervaringen mee?

Het bit wat ik nu heb is volgens mijn instructeur te groot. Het is een dubbelgebroken 'gewone trens'.
Omdat ik dus toch een nieuwe moet vroeg ik wat voor soort hij mij aanraadde, en toen noemde hij een D-trens.
Volgens hem lag die erg stil in de mond, en had dat voordelen met rijden.

Ik ben dus van plan zo'n bitje te gaan kopen, ( ik vertrouw wel op mijn intructeur Knipoog ) maar ik vroeg me af wat de ervaringen hier met dit bit zijn?

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:10

De druk van de D vormige ring tegen de wang van je paard vergemakkelijkt het sturen.
Een D-trens ligt stil in de mond, maar niet of nauwelijks stiller dan een bustrens.

Nulla tenaci invia est via

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 21:05

Margreet schreef:
De druk van de D vormige ring tegen de wang van je paard vergemakkelijkt het sturen.


hmm, of dat nou positief klinkt.. Komt meer over van 'extra hulpje voor paarden met harde mond/ ruiters die het niet met alleen de mond 'afkunnen'.'

Kan die druk tegen de wang kwaad? ik bedoel, kan het je paard echt pijn doen ofzo? Lijkt niet waarschijnlijk maar je weet nooit Knipoog

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:19

Nou stel je van die druk op de wangen maar niet al te veel voor hoor, een D trens drukt alleen wel meer op de wangen dan trenzen met ronde ringen, maar erg spectaculair is het niet.
Wil je echt gebruik maken van druk op de wangen bij het wenden dan kom je bij de kneveltrenzen uit, die zie je wel eens bij springruiters, makkelijker kort draaien in het parcours.
Als jij aan je linkerteugel trekt komt de rechterkant van het bit tegen de wang en duwt je paard als het ware om, maar zoveel stelt dat niet voor hoor!
Je moet wel heel grof tekeer gaan en heel veel moeite doen wil je de wangen van je paard echt bezeren.

Nulla tenaci invia est via

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:11

Ik heb een dubbelgebroken D-trens en Flair loopt er heeeerlijk op. Haha! veel beter als op de dubbelgebroken watertrens. Verward

Ik zou zeggen probeer het eens! Kwaad kan het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:19

Het is inderdaad een heeeeeeeeel klein beetje makkelijker sturen, maar voornamelijk gaat het er wel om dat het bit stiller ligt, maar al die soorten bitten zijn beter voor de portomonnee van de ruitersportzaak dan voor een paard.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:15

Pipo schreef:
Het is inderdaad een heeeeeeeeel klein beetje makkelijker sturen, maar voornamelijk gaat het er wel om dat het bit stiller ligt, maar al die soorten bitten zijn beter voor de portomonnee van de ruitersportzaak dan voor een paard.


Ik heb een argentaan D-trens. Mijn paard loopt er fijn op, zoekt echt mijn hand op. Ik ben het niet helemaal met je eens Pipo, want het kan echt geen kwaad om eens van bit te wisselen. Zo rijd ik ook met een aurigan watertrens en een doodgewone bustrens. Soms wordt ie wat te licht op de aurigan en dan pak ik de bus of de D. Als ie aan het wisselen is wil het ook nog wel eens helpen om er een ander bit in te hangen, die ligt dan nét even anders, waardoor ie veel minder last heeft. Je moet gewoon kijken naar de vorm van de dag en de graad van africhting en daarop je optoming aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:57

Toch leuk dat je je africhtingsproblemen niet rijtechnisch oplost maar er gewoon een ander bit in hangt.

Als hij te licht word op het ene bit, dat heb je een aanleuningsprobleem, niet een bitprobleem.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:05

Pipo schreef:
Toch leuk dat je je africhtingsproblemen niet rijtechnisch oplost maar er gewoon een ander bit in hangt.

Als hij te licht word op het ene bit, dat heb je een aanleuningsprobleem, niet een bitprobleem.


Voel jij je ook iedere dag hetzelfde?

Dat heeft niks met africhtingsproblemen te maken, het is pure onzin om te stellen dat een paard het altijd op hetzelfde bit goed moet doen. Bovendien praat ik hier over trensen en niet over paard-onvriendelijke ijzerwaren. En ik had het over "wisselen" en "fase van africhting". Toch leuk dat je dat interpreteert als "africhtingsproblemen". Beetje kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 17:02

Je mag het zien als kort door de bocht, ik zie het als probleem verschuiven.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 17:20

Pipo schreef:
Je mag het zien als kort door de bocht, ik zie het als probleem verschuiven.



uhm, ontopic blijven svp ?

Het maakt me niks uit of het wisselen van bitten probleem verschuiven of nuttig is, ik wil alleen werking + ervaringen van/met D-trens weten Schijnheilig

ontopic: tja, zo lang die druk tegen de wang echt niet zoveel voorstelt maakt het me niet uit.. misschien wel nuttig zelfs , worden we nog 'stuurbaarder' Tong uitsteken


ik wist btw. eigelijk niet dat er ook nog dubbelgebroken D-trensen bestonden? Ik heb nu zelf een dubbelgebroken bit, maar dat is meer uit toeval dan een 'wel overwogen besluit'.

Is er ook nog apart verschil in werking tussen verschillende D-trensen? ( dan bedoel ik niet met scharen ed. eraan, meer materiaal en hoeveel gebroken)

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:31

Or heeft een D-trens dubbelgebroken argentaan van K&K,
ik vind het een fijn bit en hij ook. Ondanks dat ze niet kleiner dan 12/13 cm komen past ie toch heel goed, watertrens draagt hij 11 cm en bustrens 11,5 cm. In het boek Ruiters en Rechters (Ernest van Loon) wordt ook gesproken over... D-trens en hoge neusriem Lachen
Or is gevoelig in de mond en daarom vond ik het ook een fijn idee een D-trens te gebruiken.


Or heeft dezelfde als Dancer heeft.... ik heb hem bij Fugers vandaan, op laten sturen Lachen ergens anders kon ik hem niet vinden (in de buurt).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 21:13

Ik vind het niet zo'n fijn bit, als mijn pony geen zin heeft om te lopen en aan zijn benen probeert te schuren haalt hij zijn been open. Verward Verward Verward
Nu rijd ik met een gebroken trensje. maar toen mijn pony wat moeilijker was met stang. Met stang gaat nu echt niet meer, reageert ie veel te sterk op!!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 22:34

haike schreef:
Ik vind het niet zo'n fijn bit, als mijn pony geen zin heeft om te lopen en aan zijn benen probeert te schuren haalt hij zijn been open. Verward Verward Verward


uhm, het is bij mij niet de bedoeling dat Grassie zomaar gaat stilstaan omdat hij 'geen zin meer heeft' en aan zijn benen gaat schuren Verward Schijnheilig
Dan kan hij een tik krijgen.

Lijkt me trouwens niet dat ze zo scherp zijn?

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 21:09

Dat zou best kunnen hoor , precies met die hoek van de D over een dun beenhuidje....

Maar het grootste voordeel van de D-trens is toch wel dat het bit wat stabieler , meer opgesloten ligt.
Je trekt het niet zo snel door de mond als een water- of bustrens ,
niet dat ik denk dat je zo zit te hengelen aan je bit hoor Knipoog .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther_r20, Pinacolada en 165 bezoekers