Pony voor het eerst mee naar de manege, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Pony voor het eerst mee naar de manege, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 13:22

Ik wil in de toekomst graag een keer les nemen met mijn pony. Nu heb ik zelf de faciliteiten hier niet voor (geen bak).

Nu kan ik hem wel mee nemen naar een manege maar hij is absoluut niet gewend aan andere paarden. Ook heeft hij dus nog nooit een bak, laat staan een binnenbak gezien.

Aan die binnenbak zal hij vast wel wennen maar al het lawaai eromheen (een paard wat tegen een schot trapt, een paar kinderen die plots langs de ingang rennen). Ik ben bang dat hij ontiegelijk gaat lopen hyperen. Het kan al zo'n ontzettende zenuwpees zijn op bekend terrein.

Ook ben ik bang dat hij helemaal gek word als hij andere paarden ziet.

Iemand hier ervaring mee, en heeft iemand tips over hoe ik dit het beste kan doen?
Zou het bijv. een optie zijn om hem eerst een keer los te gooien in de binnenbak of iets dergelijks (aangenomen dat dat een mogelijkheid is dan).

Graag tips!


germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:29

gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Ik zou in jouw geval misschien wel eerst even longeren. En een ander paard in de bak kan juist rustgevend werken. En anders ga je op een tijdstip dat er niemand is.
Ik had m'n verzorgpaard een maand onder het zadel, en hup direct de les in, geen gezeur. Dit moet je natuurlijk wel durven, maar als je zelf niet gaat bedenken wat jouw paard eng kan vinden, valt het wel mee. Het is vaak het baasje die meer spoken ziet dan het paard.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:32

IJsco heeft ook de eerste keer in de manege drie kwartier lopen rondhollen, ze kreeg direct de bijnaam TurboFjord Schijnheilig
Maar de tweede keer was het gewoon klaar, geef ze de tijd om te wennen en laat ze maar lekker alles ontdekken op voorwaarde dat hij natuurlijk nog wel beseft dat er nog iemand op z'n rug zit!!
Losgooien zou ik niet doen, je leert hem dan dat hij zich onwijs mag uitleven in die binnenbak. Longeren kan wel, en dan erop.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 13:37

Maar waren jullie paarden wel gewend om andere paarden te zien?

Die van mij staat altijd alleen. Heeft alleen ooit een keer een shetlander bijgestaan en verder heeft hij nooit met een ander paard in de wei gestaan.

Overigens is hij ook nog niet zo heel betrouwbaar onder het zadel. Lijkt me best wel eng. Maar misschien is longeren wel een idee!

Ga er nu vanuit dat de manege daaraan meewerkt.

Heb ook nog geen specifieke manege uitgezocht. Voorlopig zit rijden er toch niet in maar ik ben van plan om zogauw het er weer in zit te proberen eens een lesje te gaan volgen. Mocht dat goed gaan dan zou ik dit graag vaker doen.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:41

ik sluit me helemaal bij germie aan. gewoon gaan stappen en draven zoals je altijd doet. en als hij gespannen reageert gewoon doorrijden.... en zelf ook ontspannen blijven zitten natuurlijk.
stap in het begin anders eerst gewoon een heleboel rondjes en werk hem een beetje los. zo verkent hij de bak een beetje en is hij toch aan het werk.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:49

Een tijdje terug ben ik met Fleur naar de manege geweest omdat er een meisje uit de buurt misschien op zou gaan lessen. Fleur is -bij mijn weten- nog nooit in een manege geweest.

Ik heb dan zelf gedaan alsof er niks nieuws en engs was en Fleur liep als een stralend zonnetje in de bak! Niks was er eng en ook die grote andere paarden niet.

Ik zou zeggen, gewoon proberen en zelf niet denken dat er iets engs aan zou moeten zijn!
Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 14:36

Maar jullie hadden dus allemaal paarden die al wel normaal gereden werden.

Mijn pony is nog niet veel gewend en heeft nu al maanden stil gestaan. Als ik er weer op ga zal ik waarschijnlijk al een hele klus hebben om hem een beetje normaal te kunnen rijden. Hij is niets meer gewend.

En wat mijn grootste zorg is: hoe zal hij reageren op andere paarden??
Ik ben een keer met hem de weg opgeweestt: er liepen een paar paarden in een wei iets verderop nou ik hing bijna in het hek.

Kan me voorstellen dat het heel wat is voor zo'n beest om opeens andere paarden te zien te ruiken.........

Maar ja ik ga het denk ik maar gewoon een keer proberen.

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:51

misschien kan je eerst een keertje gaan longeren daar dan kan ie een beetje wennen aan de omgeving en als dat goed gaat kan je een week daarna erop gaan rijden in de les.
ik had mijn pony net in gereden en toen ging ik er ook mee naar de manege(hij had altijd alleen op een stukkie land gestaan toen ik hem kocht)en hij zag al die paarden toen ging ie een paar keer hinneken en liep gewoon doodleuk achter de andere paarden en pony's aan in de bak het ging beter dan ik had gedacht.
en toen ging ik een paar weken later een wedstrijdje rijden in diezelfde bak toen bleef ie alleen maar stilstaan en vond het hartstikke eng die spiegels enzo(ik was laatste geworden Haha! ).

maar ik denk dus dat als ie die paarden eenmaal gezien heb dat ie er gewoon vrolijk op zijn gemakkie achteraan huppelt !!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 14:52

Cody schreef:
geef ze de tijd om te wennen en laat ze maar lekker alles ontdekken op voorwaarde dat hij natuurlijk nog wel beseft dat er nog iemand op z'n rug zit!!
.


Dit bedoel ik!

Ik denk niet dat meneer nog rekening met mij gaat houden als hij andere paarden ziet! Aangezien hij dit ook niet doet als er eens een paard langs de wei komt stappen verwacht ik ook niet dat hij op mij let als er paarden echt in de buurt zijn.

Het is een schat maar af en toe zo lomp als de pest. Laatst heeft hij nog even mijn pols verstuikt toen hij zonodig dwars door me heen moest omdat er een poes door zijn wei liep (niet omdat hij bang was hoor maar gewoon zo van: hé dat moet ik zien) Helaas vergeet hij op zo'n moment nogal eens rekening te houden met iemand. Of je er nu opzit of naast staat.

Maar ja dat longeren is wel een idee. Gaat het heel slecht dan kan ik altijd nog wat eerder ophouden. Na een paar keer zal hij toch wel snappen wat de bedoeling is Verward

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:01

kaj schreef:
Maar jullie hadden dus allemaal paarden die al wel normaal gereden werden.


Fleur was enkel beleerd voor de kar, er had nog nooit iemand op gezeten. Na thuis 3x geconstateerd dat het goed ging (ze is immers het tuig ook gewend) zijn we richting de manege gegaan, dus zo gewend was Fleur er nog niet aan......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:02

Of misschien ben je in het begin alleen, dan kun je hem ff los gooien.
Dan kan hij de bak goed bekijken.
Verder als er veel paarden bij zijn laat je in het begin toch even iemand mee lopen.
Als je merkt dat hij helemaal niet reageerd op de andere kun je gewoon los.
Maar meestal maakt het paard er geen bombarie van, als je dat zelf ook niet doet Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 15:17

runningkawa schreef:
Of misschien ben je in het begin alleen, dan kun je hem ff los gooien.
Dan kan hij de bak goed bekijken.
Verder als er veel paarden bij zijn laat je in het begin toch even iemand mee lopen.
Als je merkt dat hij helemaal niet reageerd op de andere kun je gewoon los.
Maar meestal maakt het paard er geen bombarie van, als je dat zelf ook niet doet Haha!


Ja wie weet!
Hij heeft me al eens vaker verbaast door opeens heel koel Cool te zijn. Misschien is de nieuwigheid wel zo overdonderend dat hij gewoon luistert.

Bedankt voor jullie tips en ik denk dat ik het maar gewoon eens ga proberen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:56

de eerste keer ik met Tos naar de Ponyclub...
Tos nog nooit met andere in een bak gereden... (een keer in een binnenbak, maar zonder andere,.. verder altijd aslleen in de wei gereden)
Nou ik heb het geweten hoor... Haha! *zal je verder niet bang maken*

Maar hij bleef vervelen *was een beetje de baas aan het worden* en toen ben ik een maand niet geweest, een tijd niet gereden... priveles gehad van iemand(heb ik nu nog)... en nu met een ander bit... en meneer is de voorbeeldige pony!

De eerste keer zou ik er geen verwachtingen van hebben, eventueel van te voren longeren...
Misschien kan je een middag van te voren ofzo hem een half uur los laten in de bak. Kan hij alle enge hoekjes ontdekken, en aan de geluiden wennen.
Of eerst een keer alleen gaan rijden, en dan pas in de les mee...
En je kunt altijd kijken, gaat het echt niet kun je toch naar huis!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 17:01

Ethelate schreef:
de eerste keer ik met Tos naar de Ponyclub...
Tos nog nooit met andere in een bak gereden... (een keer in een binnenbak, maar zonder andere,.. verder altijd aslleen in de wei gereden)
Nou ik heb het geweten hoor... Haha! *zal je verder niet bang maken*

Maar hij bleef vervelen *was een beetje de baas aan het worden* en toen ben ik een maand niet geweest, een tijd niet gereden... priveles gehad van iemand(heb ik nu nog)... en nu met een ander bit... en meneer is de voorbeeldige pony!

De eerste keer zou ik er geen verwachtingen van hebben, eventueel van te voren longeren...
Misschien kan je een middag van te voren ofzo hem een half uur los laten in de bak. Kan hij alle enge hoekjes ontdekken, en aan de geluiden wennen.
Of eerst een keer alleen gaan rijden, en dan pas in de les mee...
En je kunt altijd kijken, gaat het echt niet kun je toch naar huis!


Ik was zowieso van plan priveles te nemen. En ja net wat je zegt: gaat het echt niet dan ga ik weer naar huis!

Ik kan voorlopig nog niet rijden maar ik denk dat ik het daarna zeker ga proberen. Anders kom ik er nooit achter of het gaat.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:04

Bij ons gingen de paarden en pony's zodra ze enigzins stuurbaar waren mee naar de club. Hoorde gewoon bij het betuigen/zadelmak maken.
Wel zeiden we het even tegen de andere ruiters/menners zodat ze er een beetje rekening mee konden houden met passeren enz.
Dan liepen ze ook voor het eerst in een binnenbak en met een beetje pech stond het nog volgebouwd met hindernissen...
Ach, leren ze het sturen lekker snel Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:57

Ik had dit probleem ook met bonanza.
Altijd gewent geweest in een buitenbak te rijden, helemaal alleen.
en dat 2 jaar lang...

We zijn toen dus gewoon gegaan en ik heb haar opgezadelt ben een aantal rondjes aan de hand met haar door de bak gelopen, toen was er nog niemand bij in.
Later ben ik erop gegaan en heeft mijn vader ernaast gelopen en toen alleen.
Ze is er toen wel een paar keer vandoor gevlogen en een paar pogingen tot trappen naar andere paarden (kont toedraaien)
Maar nu (9 maandjes later) geeft ze er niks meer om, alleen de water sproeier is eng...

suc6 ermee Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:17

Mijn shetje is een paar maanden geleden ook voor het eerst in de bak geweest.
We hadden een caroussel wedstrijd en hij mocht ook meedoen. Hij was nog nooit op het terrein geweest, nog nooit in een binnebak, nog nooit op muziek gelopen, en mijn zusje had er slecht 3 keer opgezeten.
Hij was echt super braaf, deed geen stap verkeerd. Lovers
Asl je zelf nog een beetje bang bent, zou ik eerst wachten tot je je zekerder voelt.
Want als je rustig bent, wordt je paard dat ook.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:45

Ik heb met Ranita (was ook de eerste keer dat ik erop zat, maar er is geen bak bij stal ddus had weinig keus) toen ze net onder het zadel was ook naar de manege geweest.
Ik ben eerst even rustig een keer (wel erop) de hele bak dor gestapt en haar laten kijken als ze wat eng vond. En toen ze redelijk normaal de bak door durfde te stappen, ben ik gewoon met haar gaan rijden. er waren toen toevallig geen andere paarden, dus daar hoefde ze niet meteen ook aan te wennen. Maar misschien kan jij ook voordat de ander paarden in de bak komen een keer de bak door. Zodat hij / zij die in ieder geval gezien heeft.
Ranita was in het begin niet zo makkelijk met andere paarden, heel erg er naar toe trekken, maar als die paarden te dicht bij kwamen wel er naar trappen. Was dus bijna niet te rijden. En ook omdat ze nog maar net onder het zadel was, nog niet echt goed te sturen enhet was af en toe nog we lrodeo. Maar ik heb nu privéles en ook met andere paarden in de bak gaat het nu stukken beter.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:30

Hoe ik het gedaan heb, zou jij misschien ook kunnen doen, mijn paard was ook errug onervaren en een hete tante hihi.
Als je kunt, bijv. een paar dagen van tevoren (voordat je les hebt) een keertje naar de manege gaan en hem daar losgooien in de bak.
Gewoon zelf ook in de bak gaan staan (niemand anders!), met de longeerzweep, en zorgen dat hij rustig blijft draven, maakt weinig uit waarheen. Dus geen longeerlijn eraan. Vrijheid geven.

Bij Cerise deed ik dat in het begin ook.
Ze ging in snel tempo rondjes om mij heen draven, behoorlijk snel.
Ze was nerveus, gespannen, maar vond het allemaal ook wel reuze interessant!
Toen ben ik haar na enkele minuten eens wat in galop gaan jagen, niet te overdreven, maar toch dat ze doorkreeg dat ze harder moest van mij.
Dat deed ze maar al te graag, want ze was natuurlijk onrustig. Maar na een paar rondjes was ze het wel zat, vooral omdat ik haar af en toe flink liet remmen omdat ze weer de andere kant op moest van mij...
Dus regelmatig de andere kant op sturen.

Na een kwartier of zo leert je paard dus: hee mijn baasje is ook duidelijk de baas, zij kan me dwingen harder te gaan, of een andere kant op... Verward
Als jij dan op je knieen gaat zitten met je hand uitgestrekt (eventueel brokje erop hihi) 'mag' je paard bij jou komen, en zal dit vast doen.
Lekker belonen en knuffelen.

Dan is hij een beetje energie kwijt, en heeft gelijk kennis gemaakt met de bak.
Daarna ga je even gezellig met hem aan de hand lopen door de bak, door de hoeken bijv. waar hij nog niet helemaal geweest is...
Even stil staan bij de ramen/deuren of zo, dat soort dingen.
Verder kun je hem eventueel nog wat longeren bijvoorbeeld, mocht de energie nog lang niet op zijn... *LOL*

Wat betreft voor het eerst lessen:
Zorg dat je er nogal vroeg bent, en zodra je kan loop je met paard aan de hand de bak in.
De instructrice wil dan vast wel even bij je staan tijdens opstijgen, om je paard gerust te stellen en zorgen dat hij rustig blijft stil staan.
Dan ga je gewoon eens rustig rondstappen, en je vraagt de instructrice wat ze het beste vindt om in zo'n situatie te doen.
Ik kreeg het advies niet teveel te vragen van het paard de eerste keer, maar wel goed contact met de teugels te houden.
Echter ook geen superkorte teugels, als je paard gaat rennen gewoon op de (kleine) volte zetten zei ze, en anders even in het midden van de bak op de volte zetten en terug nemen.

De eerste tien minuten van de les, tijdens losrijden of zo, kun je veel overgangen maken van draf naar halthouden en meteen weer wegdraven: dit eist de aandacht op en kost energie, waardoor hij minder tijd heeft om alleen maar te rennen en te kijken naar die vreemde paarden.

Als je denkt dat sommige dingen nog te moeilijk zijn voor je paard, zeg dan dat je dit liever voor de volgende keer bewaart, en deze les graag nog even rustig aan doet.
Verder wanneer het niet nodig is, niet te dicht langs andere paarden rijden, op een afstandje er aan wennen kan handig zijn wanneer hij er liever niet meteen langs wil lopen (stel dat dat paard slaat naar mij...).
Dit had mijn paard tenminste.

Een les went errug snel, ook voor paarden, vooral als baasje zich gedraagt als ze altijd doet...
Dus het is handig om iemand mee te nemen die ervoor zorgt dat jijzelf ook niet al te gespannen bent. Haha! Paard meteen ook wat relaxter!
Veel succes en onthoudt tijdens de les:
ik doe dit omdat ik wil leren en omdat ik lol wil hebben hier.

Wat was dat ook al weer wat wij deden?
Oh ja:
een hobby uitvoeren.
That's supposed to be funny! Knipoog Party!!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 10:00

Dorine schreef:
Hoe ik het gedaan heb, zou jij misschien ook kunnen doen, mijn paard was ook errug onervaren en een hete tante hihi.
Als je kunt, bijv. een paar dagen van tevoren (voordat je les hebt) een keertje naar de manege gaan en hem daar losgooien in de bak.
Gewoon zelf ook in de bak gaan staan (niemand anders!), met de longeerzweep, en zorgen dat hij rustig blijft draven, maakt weinig uit waarheen. Dus geen longeerlijn eraan. Vrijheid geven.

Bij Cerise deed ik dat in het begin ook.
Ze ging in snel tempo rondjes om mij heen draven, behoorlijk snel.
Ze was nerveus, gespannen, maar vond het allemaal ook wel reuze interessant!
Toen ben ik haar na enkele minuten eens wat in galop gaan jagen, niet te overdreven, maar toch dat ze doorkreeg dat ze harder moest van mij.
Dat deed ze maar al te graag, want ze was natuurlijk onrustig. Maar na een paar rondjes was ze het wel zat, vooral omdat ik haar af en toe flink liet remmen omdat ze weer de andere kant op moest van mij...
Dus regelmatig de andere kant op sturen.

Na een kwartier of zo leert je paard dus: hee mijn baasje is ook duidelijk de baas, zij kan me dwingen harder te gaan, of een andere kant op... Verward
Als jij dan op je knieen gaat zitten met je hand uitgestrekt (eventueel brokje erop hihi) 'mag' je paard bij jou komen, en zal dit vast doen.
Lekker belonen en knuffelen.

Dan is hij een beetje energie kwijt, en heeft gelijk kennis gemaakt met de bak.
Daarna ga je even gezellig met hem aan de hand lopen door de bak, door de hoeken bijv. waar hij nog niet helemaal geweest is...
Even stil staan bij de ramen/deuren of zo, dat soort dingen.
Verder kun je hem eventueel nog wat longeren bijvoorbeeld, mocht de energie nog lang niet op zijn... *LOL*

Wat betreft voor het eerst lessen:
Zorg dat je er nogal vroeg bent, en zodra je kan loop je met paard aan de hand de bak in.
De instructrice wil dan vast wel even bij je staan tijdens opstijgen, om je paard gerust te stellen en zorgen dat hij rustig blijft stil staan.
Dan ga je gewoon eens rustig rondstappen, en je vraagt de instructrice wat ze het beste vindt om in zo'n situatie te doen.
Ik kreeg het advies niet teveel te vragen van het paard de eerste keer, maar wel goed contact met de teugels te houden.
Echter ook geen superkorte teugels, als je paard gaat rennen gewoon op de (kleine) volte zetten zei ze, en anders even in het midden van de bak op de volte zetten en terug nemen.

De eerste tien minuten van de les, tijdens losrijden of zo, kun je veel overgangen maken van draf naar halthouden en meteen weer wegdraven: dit eist de aandacht op en kost energie, waardoor hij minder tijd heeft om alleen maar te rennen en te kijken naar die vreemde paarden.

Als je denkt dat sommige dingen nog te moeilijk zijn voor je paard, zeg dan dat je dit liever voor de volgende keer bewaart, en deze les graag nog even rustig aan doet.
Verder wanneer het niet nodig is, niet te dicht langs andere paarden rijden, op een afstandje er aan wennen kan handig zijn wanneer hij er liever niet meteen langs wil lopen (stel dat dat paard slaat naar mij...).
Dit had mijn paard tenminste.

Een les went errug snel, ook voor paarden, vooral als baasje zich gedraagt als ze altijd doet...
Dus het is handig om iemand mee te nemen die ervoor zorgt dat jijzelf ook niet al te gespannen bent. Haha! Paard meteen ook wat relaxter!
Veel succes en onthoudt tijdens de les:
ik doe dit omdat ik wil leren en omdat ik lol wil hebben hier.

Wat was dat ook al weer wat wij deden?
Oh ja:
een hobby uitvoeren.
That's supposed to be funny! Knipoog Party!!


Thanks a lot!
Dit lijkt me inderdaad een goed plan. Hij moet het toch een keer leren en misschien vind hij het wel hartstikke leuk!
Ga er gewoon een keer voor!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:52

je kan als daar de mogelijkheid voor is um even los laten in de desbetreffende bak..
en daarna er gewoon op gaan zitten en net doen alsof er nix aan de hand is..

Groetjes Nicole


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carola, Cjuan, EsmeeKKK, LadyFiesta, Marigo, Mila_p, Myrthe1, Nienke1979, Sure_lee, Theseus, xLauLaUx en 107 bezoekers