Clinic van Antoine de Bodt in Nuenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Clinic van Antoine de Bodt in Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 22:03

4 augustus komt Antoine de Bodt in Nuenen een clinic geven. Er zijn nog een paar plaatsen vrij. Wie heeft er interesse. Deze dressuurruiter lost rijtechnische problemen op en staat vooral bekend om het oplossen van paarden hoefkatrolontsteking. Meer info over Antoine kun je vinden op www.hoefkatrol.com.

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 23:06

Ik heb in principe wel belangstelling. Ik heb een 5jarige Flemmingh, die L2 dressuur loopt, maar momenteel veel problemen heeft door last van zijn rug. Hij is al behandeld door Rodinde, en wordt nu therapeutisch gereden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:37

Hoe dan ook, ik kom kijken. MIjn paarden hebben overigens gelukkig geen hoefkatrol.

De hond is de betere mens

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:42

Lielle, wat bedoel je met therapeutisch gereden? Ben gewoon even nieuwsgierig Haha!


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:34

longeren met pessoa en uitsluitend recht vw/nw rijden. 'duurder' omschreven dan het wellicht is.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:49

Hoi hoi! ik zouhet heel graag willen maar ben dan op vakantie! ik ben al wel een x naar een clinic van hem geweest zonder paard maar iemand van mijn stal reed toen wel. het is zo leerzaam en in het begin denk je echt van wat moet je doen? het ziet er niet uit, je paard loopt helemaal naar buiten met ze hoofd maar hij verandert zo in z`n lopen, Je ziet het verschil. Ik heb het ook geprobeert om met mijn pony zo te rijden maar je moet er best wel door naar voren zitten en ik krijg daar last van me rug van (vanwege een val van een paard! *wat anders hihihihi*) maar ik raad het zeker aan om heen te gaan! het is echt indrukwekkend!

ik wil wel weten hoe het is afgelopen en wat je ervan vond!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:47

snoopy_689 schreef:
het is zo leerzaam en in het begin denk je echt van wat moet je doen? het ziet er niet uit, je paard loopt helemaal naar buiten met ze hoofd maar hij verandert zo in z`n lopen, Je ziet het verschil. Ik heb het ook geprobeert om met mijn pony zo te rijden maar je moet er best wel door naar voren zitten


idd hoe moet je dat doen? Tong uitsteken ik snap het niet zo best... Ik had in de Bit ook een artikel gelezen van hem en wat doet hij nu eigenlijk? Op de volte je paard naar buiten laten kijken ofzo? Verward
Als het dat is, doet mijn paard dat wel vanzelf... er is altijd wel wat te zien aan de andere en daar gaat dan de stelling Frusty

Maar vw/nw en rechtrichten zou wel helpen bij hem denk ik.
xxx Kim

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:57

Hij wil bijvoorbeeld dat beide voorbenen evenveel belast worden bij het rijden. Een paard dat geen lengtebuiging kent, valt met de schouder naar binnen in een wending, het gevolg daarvan is dat het gewicht voornamelijk op het binnenvoorbeen terecht komt. Door deze overbelasting kan dat voorbeen schade oplopen en dat zou hoefkatrol veroorzaken. DAt is voor zover ik het begrepen heb. HIj is dus bezig met rechtrichten, en daarmee bedoelt hij evenveel gewicht op de beide voorbenen of achterbenen. MAar ik weet nog niet zo heel veel ervan, moet immers zijn clinic nog bezoeken.

De hond is de betere mens

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:46

Ik zou in ieder geval gaan kijken... lijkt me wel interessant!!

Weet iemand waar de clinic is?

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:49

Yep, bij Marion wiegmans, voorheen Harry Kuiten.

De hond is de betere mens

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:30

Dat heet nu "King Stables" en dat weet ik dus wel te vinden...
Moet je je als toeschouwer opgeven vantevoren?

Work like you don't need the money, Love like you've never been hurt, Dance like nobody is watching, Sing like nobody is listening. Live like it's Heaven on Earth..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:25

adrienne had het er over om een inschrijflijst op te hangen. Als je mee wilt doen moet je overigens wel inschrijven. er is ook entreegeld.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:43

moet toch eens gaan kijken als het nu niet zo ver weg is.

Ik hoop vooral eens uitleg te krijgen (en misschien kan iemand dat hier al eens een beetje doen) wat er nou zo anders is dan "gewoon" dressuurrijden. afgezien van het feit dat het gros van de mensen dat nit goed uitvoert en dus niet weet hoe een paard recht te richten. Maar wat is er nou anders aan het principe? Daar ben ik zo benieuwd naar, de verschillen en de overeenkomsten.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:36

hahaha ik begrijp wat je bedoelt Zep. Maar ik denk dat het komt dathij kijkt naar het betreffende paard hoe die loopt en reageerd en dan vooral aan de longe. Hoe loopt hij op zijn benen en hoe gebruikt zijn lichaam. Dan test hij diverse dingen om te kijken naar de reactie.

Ik denk dat die man zoveel ervaring heeft die er bij menig instructeur ingeslopen is maar ook bij de ruiters. Hij wil graag mensen helpen en dan vooral als doel gestelt paarden met medische problemen.

Ik denk dat het voor jouw niet echt een nieuw verhaal is maar een lekkere opfrissing. Ik denk dat veel ruiters de basis op een gegeven moment vergeten en alleen maar zwaardere oefeningen willen doen terwijl eens in de zoveel tijd lekker simple basis oefeningen doen alleen maar goed is. In die zwaardere oefeningen gaan ze op een gegeven moment de mist in en wordt het paard bv kreupel en ga zo maar door.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:39

Ja, maar dan ga je toch nadenken dat je krom bezig bent? En daar hoeft dan toch niet weer zo'n goeroe bij?

No offence voor Antoine, want ik denk dat hij heel goed werk doet, maar het bevestigd alleen maar de lol en het nut die ik zie van dressuurrijden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:50

Idd ik ben ook even wakker geworden en ben wat dingen gaan proberen met goed resultaat dus. Want ik ben bewuster gaan rijden.

Ik zie hem niet als een Goeroe zoals Emiele Voest en de rest maar meer iemand die mensen wil helpen bewuster te rijden en met je paard om te gaan en dan specifiek als ze het al verknalt hebben.

Op zich voor jouw leuk om te zien maar jij zal er weinig van leren omdat ik weet dat jij al zo bezig bent. Maar een hoop mensen niet en hoe meer van dit soort clinics hoe beter het is voor het paard in het algemeen.

Clinic van bv Tineke Bartels zijn altijd leuk omte zien oke het kost geld maar ja je bekijkt het eens vanaf een andere kant je HOEFT er niet mee te doen je KAN er wat mee doen.

Het is gewoon positief dat zo´n man een paard als jurita van Jura gewoon helemaal de lucht in prijst en dat ze zeker mogelijkheden heeft in de wedstrijdsport door alleen al anders te gaan trainen. Die man had haar ondanks alle problemen zo mee willen nemen Lovers . Gewoon top dat een paard met atrose of hoefkatrol niet naar de slacht hoeft. Maar door aalleen goed rijden een super leven kan hebben.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 14:05

Nee, ik val het ook niet aan of zo hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb er vrij veel over gehoord de laatste tijd (en niet alleen op bokt), maar kon nog steeds geen fundamentele verschillen ontdekken. Dus vandaar.

Dan word ik weer helemaal blij als ik bedenk wat voor geweldige sport ik ook al weer heb, en hoe verwend ik eigenlijk ben met de mensen om me heen. *glim* Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 14:42

Zep ga eens met de zoekfunctie naar mijn verslag over de clinic in augustus vorig jaar. Daar staat duidelijk in beschreven wat de bedoeling is.

Antoine hier een goeroe noemen slaat compleet nergens op. HIj is gewoon een klassieke rijinstructeur, niet meer en niet minder. Hij helpt mensen om hun paard recht te richten op klassieke wijze, niet meer en niet minder.

Heb je een heel goede instructeur dan heb je antoine dus niet nodig. Krijgt je paard hoefkatrol dan blijkt je instructeur toch bepaalde dingen niet goed te doen.

Verder is er niks hocus pocus aan, ga zelf eens kijken zou ik zeggen voordat je iemand een goeroe noemt die wanhopige mensen weer plezierige jaren met hun paard kan geven. Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 15:24

daar wordt ik dus verkeerd opgevat. Of misschien antoine wel door sommige mensen, want ik ving wat dingen op waar hij redelijk op 1 voetstuk met allerlei "goeroes" werd geplaatst.

Toch alleen maar fantastisch als blijkt wat voor positieve effecten de klassieke dressuur blijkt te hebben? Maar de link wordt nu soms volledig bij Antoine gelegd, en dat klopt dus niet volledig. Wel de "eer" dat hij bepaalde fundamentele zaken extra onder de aandacht brengt, if you get my point.

Goed dressuurrijden is ontzettend moeilijk, en van frisse ideeen word je nooit slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:07

Zep, met de basis uitgaande van rechtgerichtheid en goede aanleuning heb je al veel van het werk van De Bodt uitgelegd.

Rechtrichten en aanleuning zijn de sleutelbegrippen in de africhting, van groen tot het hoogtepunt van de africhting blijven ze altijd maar weer terugkomen. Het zijn de meeste essentiele facetten, maar allesbehalve de simpelste en juist daarom is het zaak om die twee zaken altijd de aandacht te blijven schenken die ze verdienen en nodig hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 09:26

Ik kan daar nog wel iets aan toe voegen.

Het 'nieuwe' van antoine is dat hij de link legt tussen rechtrichten en het voorkomen/verhelpen van beenproblemen. Daarnaast heeft hij zijn mening over hoefkatrol-problemen (die volgens hem niet bestaan, althans niet zoals het in de paardenwereld wordt genoemd) en het nut van foto's en de onzin die er aan opgehangen wordt (3tje=slecht paard etc). In die zin is hij misschien een beetje een goeroe, of een enthousiasteling die vecht tegen de trage molens van de medische praktijken.

Daarnaast ligt zijn kracht in het uitleggen hoe je een paard kunt rechtrichten. Hij heeft daar een vrij simpele manier voor die eigenlijk iedereen die een beetje redelijk op een paard kan zitten aan kan leren. Hoe hij dit doet is denk ik al genoeg in de topics terug te vinden. Vaak wordt dressuurrijden met een hoop abacadabra omgeven en wordt iedereen vertelt hoe moeilijk het wel niet is. Antoine vind het rechtrichten het belangrijkste van paardrijden en hij kan iedereen in 10 minuten leren hoe je dat moet doen.

Zoals ik het nu opgeschreven is is misschien een beetje kort door de bocht maar dit is naar mijn mening wel de essentie van de clinics van antoine.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 09:53

Ik hoop binnenkort ook naar een clinic van AdeB hier in de buurt te gaan, maar ik lees nu hoofdzakelijk ervaringen met 'engelse' paarden. Weet één van jullie of hij wel eens iets met westerngereden paarden heeft gedaan??
Dit ligt qua hoofdhouding en aanleuning toch net iets anders.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-02 11:26

Hoi Sugermiss,
Ik weet niet wat zijn westernpaard ervaring tot nu is, ik heb een tijdje terug wel iemand in zijn lessen gezien die beweerde western te rijden, maar het was meer iemand die op een westernzadel rijdt dan iemand die western rijdt Knipoog
Raci is alleen western gereden en ik zelf heb ook nul ervaring met dressuur en ik ga die dag met haar een les nemen dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik zal je laten weten hoe het ging, maar je kunt natuurlijk ook komen kijken.

Groetjes,
Jolande

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:31

Met een westerngereden paard kun je volgens mij prima via de methode van Antoine (om deze maar even zo te noemen) uit de voeten. Het is allicht het proberen waard.

Zep, sorry voor mijn "felle" reactie, maar het valt mij op dat zoveel mensen het allemaal al schijnen te weten (vooral hier op bokt) en als iemand met iets baanbrekends komt qua resultaat, dan noemen ze die maar een goeroe. Van dat woord alleen al gaan mijn haren overeind staan.

Wat je normaal gesproken leert bij het rechtrichten en wat ook in alle boeken staat, is dat je de voorhand voor de achterhand moet plaatsen. Dit is echter een stap te ver volgens Antoine en dat is het enige waar hij in verschilt met andere gerenomeerde instructeurs. Antoine begint met het paard eerst vertikaal recht te richten, dus rechtop te zetten. Als dit lukt, loopt de achterhand als het goed is keurig achter de voorhand aan.

Volgens Antoine is hko puur het gevolg van overbelasting van 1 of 2 voorvoeten. Die overbelasting KUN je wegnemen door het goed rechtrichten en op deze wijze beter trainen van je paard. Das alles! Knipoog

Maar ga eens kijken, van iedereen kun je wat leren, toch? Haha!

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:52

het is aan te raden om daar te gaan kijken

Kiekeboe


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Anna_98, boemel, daiswees, Fair, FjeLOVER, GrapeshotBot, Hindo2, hokke, Janyne, Lizenlotte, Mar_M, MissyNr1, mosimonster, pien2010, Room_Soesje, rossi, santaju, schumiegirl, Vinny12511 en 121 bezoekers