Wat moeten we met Tiko doen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat moeten we met Tiko doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 17:34

We hebben Tiko nu bijna 2 jaar en rijden hem al die tijd al met zijn tweeën.
Maar Tiko lijkt er niet goed tegen te kunnen. Een tijdje terug ging het niet zo goed met hem vooral wat rijden betreft, maar verder was hij ook niet zo vrolijk. Toen heeft Myrthe (mijn zusje) hem een tijdje alleen gereden en daar is hij heel erg van opgeknapt. Toen zijn we langzaam aan weer begonnen met hem samen te rijden en dat ging eigenlijk best goed.
Maar nu is Myrthe in Rome en heb ik hem dus een tijdje alleen gereden, en ik merkte vandaag dat hij toch wel weer een stuk vrolijker is en lekkerder loopt (vooral dressuur).
Het blijkt dus dat Tiko er slecht tegen kan om door twee mensen gereden te worden, terwijl we niet zo'n verschillende rijstijl hebben en we letten ook wel op elkaar als de ander hem rijd en geven elkaar dan tips zodat we zoveel mogelijk hetzelfde rijden.
Maar wat moeten we nu doen, moet één van ons dan mar stoppen met hem rijden?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk



Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:36

Moeilijk hoor. Ben jij bereid om dan maar te stoppen of verwacht je dat van de ander?

Denk dat jullie misschien maar om en om moeten gaan rijden. Eerst de een twee weken of een maand en dan de ander een maand. Misschien dat dat werkt?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 17:43

Als het echt zou moeten, zou ik dan wel bereid zijn om te stoppen. Maar liever niet natuurlijk, eerder makkelijker, maar nu ik hem tijdelijk alleen heb gereden en ik merk dat het dan een heel ander, veel fijner paardje is ben ik toch wel meer om hem gaan geven.
Dus ik zou het wel heel jammer vinden om met hem te moeten stoppen (is toch mijn paardje). Een tweede paard is financieel helaas niet haalbaar.
En om en om rijden zou idd om min. een maand moeten gaan, anders is hij net weer gewend gaat er weer iemand anders rijden. En als we echt wedstrijden willen gaan rijden is dat helaas ook geen optie.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:22

zeer moeilijk! misschien idd je zusje een half jaar rijden en jij een half jaar?
erg lastig zeg! of 1 van jullie moet willen stoppen maarja das niet zo gemakkelijK!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:25

Ik ben dus het zusje....
Misschien was hij nu ik een Rome was ook wel vrolijker en soepeler omdat hij EINDELIJK weer elke dag lekker lang in de wei staat...........
Het waren dus eigenlijk 2 veranderingen in 1 keer, je weet dus niet waardoor het komt.
Bovendien heeft richtje in die week 2 keer, hele andere mensenl hem laten rijden, (1keer aan het begin en 1 keer halverwege) dus het lijkt me raar als je dan in die 7 dagen waarin hij 2 keer door iemand is gereden al een duidelijk verschil merkt.

Verder, ik heb hem een kleine 2 maanden alleen gedaan, maar in die tijd was hij sowieso niet helemaal oke...Hij was te dun etc. dus in die 2 maanden heb ik ook extratjes en supplementen gevoerd enzo, dus misschien voelde hij zich daarom daarna ook weer beter.

Misschien was het zo dat het in die tijd hij misschien ook vrolijker was omdat ik in die twee maanden heel veel gekker op hem ben geweroden. Hij begon namelijk naar me te hinniken als ik kwam enzo, dan ben ik meteen weer helemaal vrolijk, en dat merkt hij natuurlijk ook.

Oja, Richtje, volgens mij rijden wij toch WEL behoorlijk verschillend.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:40

euuhhmmm... Zou het stiekum niet zo kunnen zijn dat jullie een beetje jaloers zijn op elkaar? Met zijn tweeën een paard delen is niet niks en het is hartstikke moeilijk om te erkennen dat hij bij de een ander en misschien beter loopt dan bij de ander. Misschien moet je daar eens samen met elkaar over praten en elkaar gaan helpen om zo meer een lijn te krijgen in het rijden. Ik bedoel, ik zou het niet leuk vinden om te lezen dat mijn zusje vindt dat mijn paard beter loopt bij haar dan bij mij (vooropgesteld dat mijn zusje paard zou rijden... Haha! ), ik hoor liever van haar dat zij dat vindt en hoop dat ze me wil helpen om dat ook te bereiken...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:59

abby schreef:
euuhhmmm... Zou het stiekum niet zo kunnen zijn dat jullie een beetje jaloers zijn op elkaar? Met zijn tweeën een paard delen is niet niks en het is hartstikke moeilijk om te erkennen dat hij bij de een ander en misschien beter loopt dan bij de ander.


Zo heb ik ook een paard gedeeld met een ander. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat 2 kapiteins op 1 schip gewoonweg NOOIT werkt. Je rijstijl is altijd verschillend, of het nou kleine of grote verschillen zijn.

En wat Abby zegt over die evt. jalouzie, daarvan proef je idd het eea terug in het berichtje van Tiko....

Misschien idd een goed gesprek met zijn twee-en aangaan en daarin jullie beider verwachtingen uitspreken?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:24

misschien is het wel zo dat ik jaloers ben...ik had het bijv. aan de ene kant leuk gevonden als hij mij duidelijd had gemist (aan de ander kant ook niet, want dat was natuurlijk niet leuk voor hem...).

Maar wat het is, er is een tijd geweest dat Richtje het niet meer zo zag zitten met Tiko, zodoende heeft zij verschillende ander 'soort' paarden (bij)gereden. Die tijd was Tiko echt mijn paard! Nu doen we hem, en daar heb ik het soms best moeilijk mee. Gewoon, je band is beduidend minder sterk, en het was ook nog eens zo dat ik en Tiko in het begin dressuur matig een stuk verder waren dan richtje en Tiko. De laatste tijd gaat dat met richtje en Tiko een stuk vooruit. Soms ben ik daar blij om, maar soms, het klinkt heel banketstaaf, vind ik dat wel jammer.

Dit leest richtje iig, dus dan weet ze (weet ze denk ik toch al) weer hoe ik er zo'n beetje over denk.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:20

Probeer (hoe moeilijk soms ook) te genieten van jullie paard en elkaars plezier met hem. Ik zal niet aankomen met opmerkingen die te maken hebben met dat jullie moeten beseffen hoe rijk je bent met een eigen paard, dat laat ik aan jullie ouders over (heb ik het stiekem toch gezegd...). Wees trots op Tiko en jezelf en op je zus als hij lekker loopt.

En het hebben van een band: paarden hebben een groot genoeg 'hart' en gevoel om genegenheid en een band met meerdere mensen op te bouwen. Alleen moet je daarin zelf ook investeren!

Als je les hebt, hebben jullie dan les van dezelfde persoon? Kleine verschillen zul je altijd houden, maar de verschillen worden al danig ingeperkt als je les hebt van dezelfde persoon.

Als een van de twee het gevoel heeft dat het niet klikt met Tiko: wees dan eerlijk naar hem, jezelf en je zus, want anders schiet niemand er ook maar iets mee op!

Succes!!

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:53

Ik meen me te herinneren dat jullie in het begin grote problemen met Tiko hebben gehad. Dat was Tiko toch die met wandelen aan de hand zo vervelend was en allerlei streken had?

Als je die verhalen vergelijkt met nu zijn jullie samen aardig ver gekomen met hem. Het is nu een fijn paard in de omgang en met rijden. Dat hebben jullie samen bereikt.
Natuurlijk is het af en toe lastig om een paard te delen met je zusje. Jaloezie steekt dan snel de kop op maar jullie zullen toch samen verder moeten met Tiko.
Probeer elkaar te helpen in plaats van te kijken van wie Tiko het meeste houdt en wie het beste rijdt.

Zelf heb ik geen zusje maar als ik naar mijn twee dochters kijk (die nog heel jong zijn) zie ik hier en daar ook de competitie-drang tussen die twee. Op zich is dat gezond en normaal maar jullie moeten er wel allebei plezier in houden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 21:19

Ik ben absoluut niet jaloers.
Heb ook gezegd in een eerder berichtje dat ik evt. als het echt zou moeten zelfs bereid zou zijn om met Tiko testoppen (liever niet natuurlijk).
Ik weet het ,Tiko overleefd het best wel als we hem samen rijden, maar als ik duidelijk merk dat hij er toch wel op reageert, ieder paard natuurlijk, maar goed. Vraag ik me gewoon af of het niet beter zou zijn om hem door één persoon te (laten) rijden.
Maar goed, iig bedankt voor de reacties.
En we hebben helaas niet de mogelijkheid om van dezelfde instructrice les te krijgen. Zou idd beter zijn.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:37

Ik denk niet dat één van beiden moet stoppen. Ik merk dat bijv. Voltrack er heel veel moeite mee had in het begin. Dus die heb ik een jaar vrijwel alleen gereden. Daarna ging mijn vader er ook op en ook mijn zusje. Heel verschillende mensen dus. Nu is dat een arabier en moet hij veel afwisseling hebben, maar een paard doe je er geen plezier mee door hem zo min mogelijk afwisseling te geven. Je zegt zelf al dat het na die 1e periode al een stuk beter ging, waarom zou je nu dan één van beiden op moeten geven?
Zelf hebben wij 3 paarden, ze worden allemaal door allemaal gereden (mijn vader, zusje en ik), de een wat meer door die, de ander wat meer door een ander. Ik merk bijv. wel dat mijn overgevoelige KWPNer er niet zo goed tegen kan, die rijd ik dus meestal, maar als ik bijv. een ongeluk krijg (helaas echt gebeurd), dan moet mijn vader én mijn zusje er ook op kunnen. Nu is hij een idiote eenkennige eikel, maar dat heeft hij toch moeten leren (6 jaar over gedaan zowat... ja ik overdrijf Haha! ), maar hij accepteert het nu gewoon klakkeloos. Dat is heel belangrijk, behalve dat je als ruiter verschillende paarden moet rijden (goed voor je rijkunstigheid) geldt dat ook voor een paard. Dan wordt hij niet afgestompt, en blijf je hem uitdagen en van andere 'invalshoeken' dingen vragen. Da's juist goed voor hem. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, hoe meer ruiters, hoe beter het beest uiteindelijk wordt. Kan ff duren, maar geduld is een schone zaak.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Tinkermuts, Vagabondo en 108 bezoekers