HELP wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

HELP wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 17:24

Ik wilde vandaag Ranita gaan rijden.
Dit is een merrie van ca 4 jaar. De eigenaar ment met haar en sinds pasen rijd ik haar nu een paar keer per week. In de bak ging het nog niet altijd goed, maar op de weg en verder in de omgang was ze heel braaf.
Toen ik vandaag het erf af wilde, moest ik haar al flink doordrijven, maar dat gebeurt wel vaker.Toen stond ik op de weg en wilde ik gewoon naar de bak toe rijden (15 min stappen). Toen begon het, ze wilde niet meer verder, alleen maar achteruit lopen en draaien in de buurt vande wei die langs het erf ligt en waar twee ponies in staan (die staan er altijd al en daar heeft ze nooit problemen mee gehad). Dus ik geef haar en tik, en toen deed ze niks anders meer dan bokken en steigeren en als ik haar nog een tik gaf, steigerde ze nog wat hoger of sprong ze achteruit (bijna de sloot in). Ook als ik er af stapte en probeerde haar aan de hand mee te nemen lukt dat niet.
Ik heb toen maar besloten om te stoppen voordat er echt ongelukken gebeurden (ik was alleen).
Toen ik haar aan het afzadelen was rukte ze zich opeens los en rende ze zo de weg op. Dus ik he been halster gepakt en ben haar weer gaan vangen. Toen ik haar weer op het erf had (ze was wel heel druk en liep te springen en te dribbelen aan de hand) ging het verder wel redelijk.
Er had een man die daar vlakbij woont staan kijken en hij had me geholpen haar weer te vangen en die zei ook dat hij me wel vaker had zien rijden, maar dat hij niet snapte waarom ze opeens zo dwars was.
De vrouw van de eigenaar kwam even later en toen ik het vertelde was ze ook heel verbaasd, ze hadden zaterdag nog met haar gemend en toen was ze ook heel braaf.
Ik denk dat ik het donderdag nog maar even ga proberen, hoop dat er dan iemand even mee wil fietsen zodat ik niet alleen ben als er echt wat gebeurd. Maar zeker als ze dan weer zo vervelend is weet ik niet meer wat ik moet doen. Ze is vrij sterk en ik kon haar vanmiddag echt even niet meer aan. Aangezien er geen bak is bij haar stal moet ik wel over de weg.
Dus als er iemand nog tips heeft hoe ik dit op kan lossen hoor ik het graag.

Marloutje
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-06-02
Woonplaats: Raaltuh!

Re: HELP wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 22:26

Ten eerste: controleer tuig
Ten tweede: controleer lichaam
Ten derde: een pony is ook wel es sjaggie en heeft een cyclus
Ten vierde: een pony kan ook schrikken

Veel succes ermee Pling

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 22:48

Tuig is volgensmij in ieder geval wel in orde, niets aan veranderd en daar rijd ik dus al vanaf het begin mee. Toen ik net op stapte reageerde ze ook niet raar en ook aan de hand wilde ze niet lopen.
Misschien dat ze last had van beestjes ofzo, met poetsen en zadelen reageerde ze in ieder geval wel gewoon.
Ik hoop maar dat ze gewoon een slechte bui had. En dat ik donderdag weer gewoon kan rijden. Ze hadden zaterdag dus ook met haar gemend, misschien dat daar wat raars gebeurd is.
Ik weet iig zeker dat ze niet schrok, ten eerste reageert ze dan heel anders (gebeurt nog wel eens) ten tweede herstelt ze als ze schrikt vrij snel.
Maar ik vrees dat ze niet bij die andere ponies weg wilde, maar waarom? zou het niet weten. Ze rende toen ze bij het afzadelen zich los trok namelijk ook weer naar die ponies toe.

Maar goed, iig bedankt voor je reactie