heel slecht nieuws........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

heel slecht nieuws........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 15:58

Gisteravond ging ik nog even kijken bij ons paard,dat over ongeveer 5 dagen moest veulenen,het had zo geonweerd dus nog even een extra controle. Er leek niets aan de hand,maar toch was er op de een of andere manier iets anders,ik weet niet precies wat.

Ik ging om 12 uur 's nachts nog een keer kijken,paard was rustig,niets aan de hand. Omdat het zo donker is in onze stal kon ik moeilijk zien of ze aan het kegelen was,ik dacht iets te zien,maar mocht niet aan haar uier komen.

Voor de zekerheid nog de wekker gezet om 2.00 uur,en weer was er niets aan de hand,ook niets te zien aan haar uier. Ik dacht nog,zal ik nog een keer gaan kijken,over twee uurtjes,maarja,ze moest eigenlijk volgende week pas,en omdat er eigenlijk niets was ben ik gewoon gaan slapen.

Omdat wij een bedrijf met koeien hebben,moest mijn vader er vroeg uit,en die is toen hij klaar was nog een keer gaan kijken,hij vond toen een dood veulen.

Het was een merrietje,zag er heel mooi uit,vier witte voetjes,klein blesje,haar vader was Good Times

Ik voel me nu toch zo verschrikkelijk schuldig,had ik nog een keer moeten gaan kijken,had ik het kunnen voorkomen?Ze moest volgende week tenslotte pas,ik weet t,gebeurt is gebeurt,maar toch............ Verdrietig ...

Gelukkig gaat het nog goed met de moeder,dat valt tenminste weer mee.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:00

Wat erg... Sterkte hoor, je had het echt niet kunnen voorkomen. Zulke dingen gebeuren, al heb ik het dit jaar al wel erg vaak gehoord Huilen . Misschien kan de merrie nog iets betekenen voor een moederloos veulen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:01

ik denk niet dat jij dit had kunnen voorkomen. Ik ken iemand die exact hetzelfde is overkomen, het was ook een mooi merrieveulentje, zag er precies zo uit als de vader. De moeder mankeerde echter helemaal niets, en dat was dan tenminste nog een geluk. WAt ellendig is het ook he.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:02

Naar zeg, maar niet jezelf de schuld geven, dit soort dingen gebeuren helaas Verdrietig

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:03

Wat afschuwelijk voor je... dat lijkt me zo erg om mee te maken. Ik denk niet dat je er iets aan kunt doen. Er worden zoveel veulens geboren zonder dat er iemand bij is. Als het niet gaat moet dat misschien wel zo zijn, al klinkt dat erg cru. En misschien was het veulen al dood toen het werd geboren. Of weet je al wat de doodsoorzaak was?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:04

Is het overleden of is het er dood uitgekomen? Als ze er dood uitkomen worden ze niet hard en dan kan de DA misschien zien wat er aan de hand is. Het kan dan namelijk met rhino te maken hebben. En je moet je er niet schuldig over voelen, zulke dingen kun je toch niet voorkomen.

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 16:11

waarschijnlijk is ze in het vlies gestikt,want dat zat nog helemaal om haar heen,daarom zit ik er eigenlijk ook zo over in,was ik er eerder geweest had ik het misschien weg kunnen halen,enz enz

sh*t happens...

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:12

eej, oliebol hé!!
hadden wij vorig jaar..is echt nix aan te doen, als je er zelf bij was kon je waarschijnlijk ook nix doen..
tuurlijk het is ontzettend jammer en sneu..maar jij kan er echt nix aan doen!! dus haal dat schuldgevoel maar uit je hoofd!!heel veel sterkte!!

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:35

wat erg voor je Verdrietig
sterkte Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:55

Ga jezelf geen verwijten maken van "Had ik dit maar gedaan en dat" enz. Bij ons werd er eens een kalf geboren, en dat heeft ongeveer 8 uur geleefd, ik heb er veel bij gezeten steeds warmgewreven en proberen te laten drinken, maar hij wou niet. Heel erg, op het laatst is hij gewoon gaan slapen en nooit meer wakker geworden. Ik heb dat toen ook alsmaar gedacht had ik hem nog maar meer warm gewreven enz. het helpt niet, je wordt alleen maar zelf verdrietiger. Het is een cliché, maar het heeft zo moeten zijn. Probeer het te verwerken en richt je op de toekomst. De moeder had niks, dus help haar met het verlies te verwerken, want die zal er ook wel moeite mee hebben.
En echt : Op den duur heb je er vrede mee, en is het leven weer fijner.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:20

Jeetje wat erg. Maar maak je inderdaad geen verwijt. De dingen die moeten gebeuren, gebeuren toch. Het leven is vaak hard.

heel veel sterkte en maak je niet te druk.

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 17:24

hartstikke bedankt voor jullie reacties,ik voel me nog steeds behoorlijk slecht,maar t gaat al wat beter.

Bedankt!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:06

hey meis!wat erg voor je joh!maar zoals hierboven ook al word gezegd,ga je zelf geen verwijten maken,daar schiet je nu toch niks meer mee op... van welk paardje was dit veulen dan?die waar je je wedstrijden mee rijdt??(ben dr naam even kwijt!) nou heel veel sterkte ok ? groetjes sandra!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:06

Wat erg...ik hoop dat je jezelf geen verwijten blijft maken, je kunt er echt niets aan doen. Misschien kan je je merrie aanmelden bij de moederloze veulencentrale(zo heet dat geloof ik), dan kan zij wat voor een ander veulen betekenen. Heel veel sterkte gewenst.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:00

oo wat erg!
echt ik weet wat je nu meemaakt...
ga je zelf alstjeblieft niets verwijten, hoegroot was de kans dat jij er binnen die 2 uur wel was geweest? wees maar heel blij dat de merrie gezond is!
het is niet jou schuld!
sterkte! en ook sterkte aan je merrie, en een dikke knuf voor haar Lovers

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:30

Gossie, wat sneu zeg Huilen Verdrietig
Dit soort dingen gebeuren helaas, daar kun je echt niets aan doen.
Heel veel sterkte.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:36

Goh wat akelig joh! Ik kan me voorstellen dat je je schuldig voelt, maar je kan nou eenmaal niet alles voorkomen al doe je nog zo je best. Hoe is het met de merrie?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:17

wat erg zeg, maar je moet niet jezelf de schuld gaan geven. misschien heel misschien had het het overleeft, maar misschien is het wel gewoon afgestoten, omdat het dod was.
Het is in iedergeval niet jou schuld ook al is dat moeilijk, maar echt geloof me. Ook al had er iets gedaan kunnen worden hoe kon jij nou weten dat het zou komen. ja achter af zal je wel zeggen dat er tekenen waren, maar die waren niet duidelijk genoeg.
ik wens je heelveel sterkte.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:11

Jeetje, wat erg zeg, sterkte ermee, gelukkig is het met de moeder wel allemaal goed. Verwijt jezelf niets, want het veulen is gewoon eerder geboren dan gepland en je kunt moeilijk bij elke merrie die drachtig is een week lang niet gaan slapen. Vreselijk dat het is gebeurd, maar het leven is zo hard.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:42

meid je kan er echt niets aan doen. Wat had je willen doen de rest van de week 24 uur naast je merrie zitten en wakker blijven?
Wij hebben 1 veulen gehad toevallig mijn paard nu dat de boer kwam voeren en er was niets aan de hand amper 20 min later kwam hij terug en stond de merrie alweer en deed het veulen al pogingen om te gaan staan..

2 maanden geleden hadden we ook een doodveulen helaas maar er waren mensen bij de geboorte en het veulen werd al dood geboren.

als je het echt zeker wilt weten kun je de veearts vragen het veulen na te kijken maar welke manier dan ook je had het niet kunnen voorkomen.
sterkte en succus Lovers

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 05:39

Die dingen gebeuren nu eenmaal. Je kunt je daarover niet schuldig gaan voelen. Ik weet dat het hard moet zijn zeer zeker als je eigenlijk nog wilde gaan kijken maar dan maar besloot het niet te doen. Er is altijd wel een reden waarom zoiets gebeurt.
Heel veel sterkte toegewenst!

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 08:04

Hoi gertruud,

nou ik weet hoe je je voelt op mzo'n moment mijn merrie heeft ook een dood veulen gehad dit jaar, maar dat had niet meer kunnen leven want dat had een misvormd hoofd, maar toch als ik dan terugdenk aan die avond ervoor dat ik al vond dat ze zo rustig was. En mijn instructrice die haardan 's ochtend vond met vier benen in de lucht. Gelukkig leeft ze nog en is ze er weer helemaal boven op gekomen maar toen ik mijn paard zo zag liggen heb ik wel een potje staan te janken want het was echt een zielig hoopje.

Maar geef jezelf niet de schuld want daar kan jij echt niets aan doen.

STERKTE
michele

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 08:10

Gertruud, geef jezelf niet de schuld. Dit gebeurt iedereen. De natuur werkt gewoon zo. Denk dat dit veulen het ook niet had gedaan in de vrije natuur. Je hebt je best gedaan, berust daar maar in.

Zelfs al krijg je 20 veulens per jaar, dan blijft dat ene veulen dat je niet hebt kunnen redden je bij. Kijk vooruit en hoop op een gezond veulen voor het volgende jaar.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:02

Och je Gertruud, wat naar Verdrietig ! Zoals vele andere ook al gezegd hebben: het is niet jouw schuld dat dit veulentje gestorven is; schuld heb je als je dit bewust hebt veroorzaakt!!! en daar is in dit geval toch werkelijk geen sprake van!!!!!
Veel sterkte!!!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:59

Jeetje, wat naar zeg. Geef jezelf alsjeblieft niet de schuld, want niemand kan er iets aan doen. Je bent al erg oplettend geweest, wat had je nog meer kunnen doen? Niets wees erop dat ze zou gaan veulenen, je kunt er echt niets aan doen....

Heel erg vind ik dit voor jou en je merrie. Heel veel sterkte gewenst!