kan iemand mij iets vertellen over bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

kan iemand mij iets vertellen over bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 13:39

want ik lees heel vaak op Eenmaal Andermaal over bandages en onderlappen enzo maar ik snap er niks van wanneer moet je nou werkbandages, stalbandages, onderlappen enzo
en wat voor nut hebben bandages precies?

dank je wel!!!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:45

bandages zijn voornamelijk voor steun, werkbandages dus voor steun tijdens het werk. (longeren, rijden) deze zijn meestal elastisch en dan moet je voor de drukverdeling onderlappen eronder doen. Bij fleece of niet rekbare bandages is dat niet nodig.

Stalbandages voor paarden die snel stalbenen hebben, heb ik verder geen verstand van.

+ dat je ze kunt gebruiken voor transport, voor wat bescherming en steun op de trailer.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 14:28

dus als je bandages heb die niet elastisch zijn of van fleece zijn hoeft er geen onderalap onder? aha dan snap ik het zo wel een beetje. dank je wel!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:36

Jamy schreef:
dus als je bandages heb die niet elastisch zijn of van fleece zijn hoeft er geen onderalap onder? aha dan snap ik het zo wel een beetje. dank je wel!


Jep, maar ik doe er evengoed onderlappen onder.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:43

onderlappen is wel altijd het verstandigst,ook voor randjes van de bandages die dubbel zitten ofzo...
en je moet niet-elastische bandages wel goed strak aantrekken{maar dan aan de linker kant van het paard tegen de klok in,en aan de rechterkant met de klok mee,zo heb je de minste kans om de pezen uit het fatsoen te trekken}

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:40

Ik gebruik nooit onderlappen. Ik gebruik alleen elactische bandages. Vooral tegen blessures. hij kan af en toe zo gek doen.
Ik heb nu ook goede peesbeschermers.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:10

Inderdaad elastische ALTIJD met onderlappen om doen!!! Anders kan je de bloedcirculatie afknellen en dan heeft het arme dier geen been meer... Bij stalbandages is het niet nodig, maar nooit strak aantrekken, gewoon voldoende zodat ze niet afzakken oid. Heb je een paard met stalbenen dan is het beste natuurlijk om hem de hele dag in de wei te gooien, maar als je dan perse bandages om wil doen om het tegen te gaan (helpt alleen niet, want je verplaatst het probleem naar boven, heb ik zelf ervaring mee) doe dan stalbandages met onderlappen er onder. En let op dat als je ergens gaat rijden waar het nat is dat de bandages erg veel vocht opnemen en dat ze daar enorm zwaar van worden en dat lijkt me niet zo fijn voor het paard. Dan dus even peesbeschermers om oid.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 04:24

Waarom zou je met bandages rijden? Gebruik liever peesbeschermers.
Als je je paard altijd met rijden extra steun geeft met bandages, dan krijgt hij zwakke benen en kan hij niet meer zonder bandages trainen. Op wedstrijd mag je ook geen bandages gebruiken en moet je paard zonder de steun van bandages kunnen lopen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 11:54

nee, ik ben niet van plan om met bandages te rijden maar ik was wel benieuwd hoe het zat, ik gebruik zelf peesbeschermers voor het springen en buiten rijden en soms voor longeren want dat vind ik veel makkelijker en omdat ik idd had gehoord dat ze van bandages zwakkere benen kunnen krijgen. maar bedankt!