Welk product om leer te poetsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Welk product om leer te poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 18:33

Ik heb de indruk dat er enorm prijsverschil is tussen de verschillende merken, vandaar dat ik héél graag zou willen weten wat voor merk jullie gebruiken en of jullie ervan tevreden zijn?
Kopen jullie lederzeep en ledercrème bij de ruitersportzaak of kopen jullie dit in de supermarkt (zoals bv. voor zetels of schoenen)? Of, gebruiken jullie nog andere producten (bijenwas, olie etc)?
Alvast bedankt voor alle reacties!
Joke



Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:45

ik gebruik(nou ga gebruiken Haha!) een blok ledervet van BR.
pas 1x gebruikt en werd wel mooi schoon hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:06

Ik vond die van BR echt prutspul. Ik koop altijd een blok zeep van Carr Day& Martin. Dus niet die oranje meuk uit dat blikje, maar gewwon zo'n staaf in een doosje. Superfijn spul. Ik heb er een eigen plastic bakje omheen gedan. Vochtig sponsje erover en poetsen maar! Kosten: 3,5 euro oid. Zadelzeep mag niet schuimen als je het gebruikt, dan gebruik je teveel water.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:15

ik heb ledervet van een of ander merk (geen bekent merk...naar mijn idee) en die ruikt lekker naar amandelen, is zo'n wit klein potje met een doorzichtige deksel.
Verder heb ik me zadel enzo nog niet met zeep schoongemaakt Haha! moet ik nog gaan doen, eigenlijk...
dus eigenlijk zit ik ook op reacties te wachten Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:24

Het beste spul voor leer is dat witte spul, volgens mij is het van Rapide. Het zit in een gele fles en het ziet er een beetje uit als dikke melk. Het is niet té vet en heel goed voor het leer. Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:31

Ik gebruik altijd zadelzeep van Passier. Heb je echt heel weinig water bij nodig, 3 druppels is eigenlijk al te veel. En vet van Rapide.

Nulla tenaci invia est via

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:34

Zep schreef:
Ik vond die van BR echt prutspul. Ik koop altijd een blok zeep van Carr Day& Martin. Dus niet die oranje meuk uit dat blikje, maar gewwon zo'n staaf in een doosje. Superfijn spul. Ik heb er een eigen plastic bakje omheen gedan. Vochtig sponsje erover en poetsen maar! Kosten: 3,5 euro oid. Zadelzeep mag niet schuimen als je het gebruikt, dan gebruik je teveel water.


Mijn grote favoriet is juist die oranje meuk Haha! .
Zut tegenwoordig in een soort veredeld botorpotje.

Idd niet schuimen.

Ik vind die staven zeep echt prutspul , veels te ....bleeeh gewoon .

En daarna Rapide leerolie > amandeltjes Lovers

Cdm leerolie gebruikte ik vroeger altijd en is ook wel goed , alleen erg vet.
Die oranje fles bijen-olie-iets van HorseLover is ook wel goed ,
maar Rapide is het helemaal !

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 23:00

Ik zweer bij Equifix (van dezelfde fabrikant als Equistar etc.), er staat tegenwoordig op de fles dat je een emmer met water kunt pakken,e r wat van dat spul in donderen en dan gewoon je hoofdstel erin dopen, maar dat vertrouw ik niet zo. Met vieze sperriemen doe ik dat, verder niet (dat werkt trouwens wel) . Dus ik verdun het enigszins en doe het gewoon met een sponsje.
Verder heb ik nog lederolie staan van Bense & Eicke (B&E), grbeuik ik af en toe om alles mooi zwart te houden.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:39

rinnie1982 schreef:
Het beste spul voor leer is dat witte spul, volgens mij is het van Rapide. Het zit in een gele fles en het ziet er een beetje uit als dikke melk. Het is niet té vet en heel goed voor het leer. Haha!


Ik gebruik dat spul al tijden, dat Rapide is zijn geld dubbel en dwars waard, je leer wordt er zo mooi soepel en glanzend van...krijg regelmatig de vraag of ik een nieuw zadel heb gekocht Haha!

Paar jaar geleden was er een BIT-test waar Rapide als beste getest naar voren kwam....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 09:42

BE ledervet, of rapide ledervet. Ideaal spul

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:07

Heb momenteel iets van stubben liggen geloof ik, vind ik wel fijn, heb ik ergens onderin de kast van Duvel gevonden, nog bijna niet gebruikt. Nou, dat doe ik nu dus wel. Verder heb ik ook weleens dat hele goedkope knalgele vet gebruikt, koop je in een emmertje? Werkte wat mij betreft ook prima, ik heb 7 jaar geleden een heel goedkoop hoofdstelletje (30 gulden, niet afgeprijsd) gekocht en daar in het begin vrij veel mee ingevet om soepel te houden. Ik heb dat hoofdstel nu nog steeds, is nog niks kapot van en toch stevig gebruikt, mee gedressuurd, gesprongen, naar buiten in hoosbuien, door de zee me gereden. Tegenwoordig vet ik het niet zo vaak meer, beetje lui Slapen ? Maar omdat ik het in het begin goed verzorgt heb, is het nu nog in prima staat en zeker nog niet aan vervanging toe.
Voor het zadel gebruik ik iets van bijenwas, vloeibaar, zit in een zwarte fles, geloof ik. Werkt ook prima.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:09

Ik zoek dus iets waar het ook van gaat glimmen! dat het er ook gepoetst uitziet. Bij mij wordt alles gelijk weer zo dof....
Scheve mond

officieel stender van het beukenpoortje!

Marije_jiplover

Berichten: 25305
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:12

sjefke schreef:
Ik zoek dus iets waar het ook van gaat glimmen! dat het er ook gepoetst uitziet. Bij mij wordt alles gelijk weer zo dof....
Scheve mond


Dat lukt mij, door het vet er lekker dik op te smeren en het dan een paar uur in te laten trekken en daarna met een doek (oude theedoek of r-shirt ofzo) heel goed uit te poetsen. Als het leer heel erg droog is (ik poets ook wel eens leer wat al hele tijden niet gebruikt is), gewoon dik erop smeren, laten trekken, weer dik erop smeren, weer laten trekken, netzolang tot er na het intrekken nog duidelijk resten vet nbiet zijn ingetrokken. Dan kun je weer goed gaan uitpoetsen en glimt het weer!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 10:29

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ga meteen op zoek naar een paar van de producten die jullie vermeldden!
Joke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers