Niet kunnen doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IloveOrlando

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Niet kunnen doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 12:31

Hallo, ik heb echt een probleem met doorzitten op me pony. Als hij heel lagzaam gaat dan kan ik nog wel een beetje blijven zitten. Maar zodra hij een stukje harder gaat dan bonk ik echt op en neer. Het is niet dat hij zijn benen hoog optilt ofzo waardoor je misschien zo bonkt. Hij sloft nog eerder Gaaaap . Maar dit vind ik heel irritant want ik wil in September misschien wel mee doen aan de Apeldoornse ( een wedstrijd in apeldoorn ( duh Lips are sealed )) Maar daar moet je ook hele voltes doorzitten enzo. Galop en aan de teugel enzo kan die allemaal al, mar ik zit met dat doorzitten. Ik probeer het elke keer te oefenen. Maar ik eindig uiteindlijk met een zere kont. Heeft iemand dit ook meegemaakt of heeft iemand tips of iets waardoor ik misschien beter blijf zitten??? (behalve mezelf vastplakken aan het zadel natuurlijk Tong uitsteken Knipoog )

I Love Orlando 4-ever!


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 13:11

zonder beugels rije dah helpt ech

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:28

Of nog beter: haal je zadel eraf, en ga zonder zadel rijden. Dan leer je de bewegingen van je pony veel beter kennen en kun je uiteindelijk veel beter doorzitten.
Doe anders een beugelriem om de hals om je aan vast te houden want je moet voorkomen dat je je evenwicht gaat zoeken in de teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 16:53

Je kunt alleen doorzitten als je pony ontspannen is.
Als je dan gaat doorzitten gaat het meestal ook vrij gemakkelijk.
Merk je dat je na een paar passen niet meer door kunt zitten ga dan lichtrijden.
Blijf je wel doorzitten word je pony gespannen en kun jij daarom weer niet doorzitten.
En kom je in een visuele cirkel terecht.
Probeer het op die manier langzaam wat uit te bouwen.
Maar constant blijven zitten ook al lukt het niet heeft geen zin, je doet je pony daar geen plezier mee.

IloveOrlando

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 17:41

Ik heb wel eens een paar keer zonder zadel gereden en dat gaat idd beter, maar op die wedstrijd kan ik toch niet zonder zadel aan komen lopen? Frusty Het zal wel weer eens wat anders zijn maar ik denk niet echt dat het mag. Met de beugels gkruist over het zadel heb ik ook wel eens geprobeerd maar dan bonk ik juist nog meer op en neer, dan kan ik beter met beugels gaan want dan heb ik wat stevigheid. Ik weet dat ik het jullie zo wel erg moeilijk maak maar bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik idd maar wat vaker ga proberen toch zonder zadel of zonder beugels. Maar hopen dat hij dan niet een keer der als een gek Extreme duivel van door gaat.
Nee ik vertrouw me paardje Schijnheilig ...

I Love Orlando 4-ever!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:54

Rijd je met korte of lange beugels?
Anders je beugels wat langer maken en goed in het zadel gaan zitten, zonder beugels helpt ook goed maar het kan zijn dat jou pony gewoon hoog opgooit, dat zit inderdaad niet zo fijn Haha!

Succes!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 21:03

runningkawa schreef:
Je kunt alleen doorzitten als je pony ontspannen is.
Als je dan gaat doorzitten gaat het meestal ook vrij gemakkelijk.
Merk je dat je na een paar passen niet meer door kunt zitten ga dan lichtrijden.
Blijf je wel doorzitten word je pony gespannen en kun jij daarom weer niet doorzitten.
En kom je in een visuele cirkel terecht.
Probeer het op die manier langzaam wat uit te bouwen.
Maar constant blijven zitten ook al lukt het niet heeft geen zin, je doet je pony daar geen plezier mee.


Hier ben ik het deels mee eens. Ik kon ook niet zo goed doorzitten op de merrie waar ik op rijd, het was eerst echt flut, nu wat beter maar nog steeds niet goed. Maar als ik elke keer ga lichtrijden wanneer zij zich spant, dan gebruikt ze het gewoon als truc. Dus ik probeer het af te wegen, doorzitten, als ze zich spant been eraan en langer laten voor, en blijven zitten. Als ze weer netjes terug komt belonen, even doorzitten en dan weer lichtrijden. En ik weet dat zonder beugels het beste is, maar dat valt niet mee als een paard zich spant. Dus gewoon doorzetten, en een dealtje maken met je pony. Succes Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:51

ben het er ook mee eens, op mijn pony kon ik eerst ook niet doorzitten..
Kwestie van goed lang door de rug rijden, en niet gelijk beginnen met doorzitten. Bouw het op!! als je pony zijn rugspieren niet loslaat kan je het doorzitten wel vergeten! Het is een kwestie van veel trainen, en je pony sterk maken in de rug, zodathij/zij het aankan dat jij doorgaat zitten! ( de een is hier makelijker mee dan de ander)
Succes ermee!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:58

vaak kan je niet lekker doorzitten op een paard omdat hij zij rug hol maakt. hierdoor spant hij zijn rugspieren en heb jij het idee dat je op een plank zit. het beste is dan ook om je paard rond en diep in te stellen zodat hij zijn buikspieren aan gaat spannen en zijn rug bol maakt hierdoor gaat hij meer met zijn achterhand dragen en wordt zijn rug stiller. dus stel je paard dieper in en het zal een stuk makkelijker zijn om door te zitten.

IloveOrlando

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 12:12

Ja ik heb me beugels al een keertje een gaatje langer gedaan en het zit al gelijk een stuk beter. Ik laat em idd ook in de stelling lopen en je voelt ook dat dat ook weer lekkerder zit. Z'n benen gooit ie niet hoog op dus het kan niet daaraan liggen dat hij veel bonkt. Ik ga gewoon iig proberen wat jullie zeggen en niet te veel forceren en een beetje bij beetje op bouwen. Bedankt voor jullie adviezen Haha! .

I Love Orlando 4-ever!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:08

oefenen, oefenen, oefenen, op de manier die jij denkt dat het goed is, zo heb ik het ook geleerd, en het gaat steeds beter!!!!

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:58

tis ook erg verschillend per paard hoor.
Op het paardje waar ik op rij in de manege les kan ik ook totaal niet doorzitten ( al gooit hij wel hoog op) en stuiter ik de bak door.

Op eluu is doorzitten heerlijk omdat ze mooii ontspannen loopt.

T korte Eigetje!!!!


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:45

hoi

je kan proberen 10 passen lichtrijden 10 passen staan en 10 passen doorzitten. en dat hele tijd afwisselen....
misschien helpt het!. je krijgt wel een stabielere zit van!. Lachen veel succes

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 21:23

Hoi

wat misschien ook een idee is om 'droog' te oefenen. Daar bedoel ik mee dat je je bekken naar voren en naar achteren gaat bewegen... als je deze beweging een beetje door hebt kun je dit ook toepassen als je op je paard zit..... Met een beetje geluk gaat het doorzitten dan een stukje beter....

Ik heb trouwens aan de paardenrug leren 'plakken' door bijna een jaar zonder zadel te rijden.....

Succes!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:52

het kan ook zijn dat je zelf te gespannen zit???? Als je je benen helemaal aan het zadel klemt ga je ook bonken in 't zadel (ik tenminste) zodra ik mijn benen ontspan en lekker naar beneden laat hange (met natuurlijk wel genoeg druk enzo om 'm aan te kunnen drijven) dan kan ik netjes in het zadel blijven.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:00

Rianne schreef:
oefenen, oefenen, oefenen, op de manier die jij denkt dat het goed is, zo heb ik het ook geleerd, en het gaat steeds beter!!!!



Sorry maar daar ben ik t echt niet mee eens!!
Heb je eerdere reacties niet gelezen over het los en ontspannen en hol/bol in de rug.
Als je paardje zn rug niet ontspannen heeft en 'bol' is en jij gaat er op zitten stuiteren werkt dat elkaar onwijs tegen!! Zo zal je paard zich heus niet gaan ontspannen zodat jij lekker kunt zitten hoor!!

Eerst je paard goed los over de rug werken dan als ie los en ontspannen is kun je een paar passen door gaan zitten maar hou het niet te lang in 1 x vol! Wissel t af met weeer een stukje lichtrijden zodra je voelt dat ie weer gaat spannen in de rug.

Dus niet stug door gaan, maar pas gaan doorzitten als je paard los en ontspannen door de rug is.

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:19

De Beste tip!!

Als je leren laarzen hebt, gebruik dan een beetje STIEFELHAFTWAX.
Te koop bij oa. Divoza. Het laat je laarzen aan je zadel kleven, en daardoor kun je makkelijker blijven zitten. Het word door veel (top)ruiters gebruikt, en werkt uitstekend!
Echt het proberen waard!!!!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 20:28

Uiteindelijk moet je toch doorzitten zonder trukjes. Veel ruiters lossen het doorzitprobleem op door hun beugels wat korter te zetten en veel steun te nemen op de beugels. Een goede, onafhankelijke zit is zonder wax of wat dan ook voor brol.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:08

proberen je pony lekker door de rug heen te rijden, dan gaan ze ontspannen en dan kun je doorzitten...

Die ezel van mij geeft mega hoog op, wanneer ze te actief is Lachen, dus ook bijna niet doorzitbaar Frusty ik rijd haar nu anders, meer met haar hoofdje naar de grond, zodat ze alles lekker moet ontspannen.
Het oge opgooien met haar benen in de draf, wordt steeds minder, ze wordt wat langer met haar benen. ( ik weet niet hoe k het anders moet zeggen Lachen )
En de ontspanning komt daardoor ook veel sneller.

Groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 14:56

visje schreef:
Uiteindelijk moet je toch doorzitten zonder trukjes. Veel ruiters lossen het doorzitprobleem op door hun beugels wat korter te zetten en veel steun te nemen op de beugels. Een goede, onafhankelijke zit is zonder wax of wat dan ook voor brol.


Lijkt me dat als je steun op de beugels zoekt juist jezelf uit het zadel drukt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:42

Mmmm... ik wil je niet aanleren hoe het voelt, maar als je zo'n beetje op je beugels steunt, kruip je wat meer naar achteren in je zadel en dan lijk je op het eerste gezicht wel beter te zitten, maar het is het eigelijke probleem wat ontlopen. Je krijgt er trouwens ook een beetje een stoelzit van.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:02

visje schreef:
Mmmm... ik wil je niet aanleren hoe het voelt, maar als je zo'n beetje op je beugels steunt, kruip je wat meer naar achteren in je zadel en dan lijk je op het eerste gezicht wel beter te zitten, maar het is het eigelijke probleem wat ontlopen. Je krijgt er trouwens ook een beetje een stoelzit van.


Lijkt me beter om een combinatie van ontspannen paard, diep zitten, ontspannen en regelmatig rijden zonder beugels te gebruiken.

hmmm makkelijker gezegd dan gedaan aangezien ik zelf ook niet een ster ben in doorzitten de laatste tijd, en bij mij ontbreekt het vooral aan ontspanning in mijn benen/achterste...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:24

Juist, dat is wat ik bedoel. Ja moet niet beginnen steun nemen op de beugels.

Als je een tijdje zonder beugels gereden hebt, rijdt het zelfs prettiger zonder dan met *LOL* .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

sweetbuddy
Berichten: 491
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Ridderkerk-ZoNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 18:28

hoe gaat het dan in galop? Cool
beter? Verward

kissah xliessiex

Lang Leve De Glazenwasser
Kortom: LLDG

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 06:24

zorgen dat het paard ontspannen is, en opgewarmd, dus eerst een tijdje lichtrijden
zelf ook ontspannen zijn
stijgbeugels uit en je benen heel ontspannen naar beneden laten hangen
desnoods een tikkeltje naar achteren leunen
en zo aan het zadel plakken
idd, het is geen zicht en absoluut niet de correcte zit, maar als het zo lukt kan je stilaan wat rechter gaan zitten en je stijgbeugels weer aandoen (lange riemen!!!)
echter nooit je stijgbeugels gebruiken om op te steunen, want daardoor span je je weer en kan je dus niet ontspannen zitten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers