sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rijd je met sporen?

ja
43 (63%)
nee
25 (36%)

Totaal aantal stemmen: 68


haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 19:14

Hey!

Ik rijd met sporen, al zo'n 6 jaar, maar heb nu eigenlijk wat langere sporen nodig. Vooral opmdat mijn pony heel smal is, mijn benen steeds langer worden en ik voor de travers wel wat extra reactie mag hebben. Wie weet welke sporen ik het best kan gebruiken?


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:20

Ik rijd Tiko eigenlijk niet met sporen (tot nu toe, 1 of 2 keer met springen om gehad).
Ranita rijd ik wel met sporen, is voordat ik met haar begon al min of meer gereden en dat altijd met sporen. Resultaat, reageert anders compleet niet op mijn been en dat vind ik vooral omdat ik eerst een kwartier over de weg moet toch wel gevaarlijk. Ze heetf namelijk wel de neiging om als ze iets ziet helemaal scheef te gaan lopen, en als er dan een auto aan komt, moet ik haar toch even terug duwen. En als ze dan niet op je been reageert heb je toch wel eemn probleem.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:24

voor jouw vraag welke sporen je dan kunt gebruiken: zwanehals sporen. deze zit een boogje in naar boven dus je sporen zitten iets hoger dan normaal, erg handig als je lange benen hebt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 21:11

ik rij eluu zonder spoor en marten soms met

T korte Eigetje!!!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 23:27

ik rijd zonder sporen omdat naar mijn mening mijn been nog niet stil genoeg ligt voor een spoor
dus ik vind dat je een spoor moet verdienen. Haha!
ehm wat heeft de poll eigenlijk met jou vraag te maken?

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 03:44

Ik heb nooit met sporen gereden. Ik heb hier eerder een topic over sporen geplaatst en moet zeggen dat ik er veel van geleerd heb. Mensen hebben me uitgelegt waarom sporen soms noodzakelijk zijn.
DC is nog maar een jaartje oud en zodoende rijden we nog niet op haar. Dat zal wel een tijdje duren dus! Haha!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 06:44

Ik rij dus altijd zonder. Ik heb m'n benen eigenlijk te stil, geef veel te weinig been, maar dat wil ik dus niet oplossen door met sporen te gaan rijden. M'n instructrice vindt dus dat ik dat wel moet doen, en ik heb eens een spoortje van 1 cm geprobeerd, nou, m'n verzorgpaard was opeens snel, dat doe ik dus niet weer.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 07:09

Buiten in 't bos rij ik zonder spoor.

In de (dressuur)les rij ik met een stomp spoortje.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 12:41

My Dominique schreef:
ehm wat heeft de poll eigenlijk met jou vraag te maken?


Nix, maar als ik toch een topic over sporen begin wil ik ook wel eens weten wie met sporen rijdt en wie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:06

Als het is omdat je benen veels te lang zijn zou ik een zwanenhals proberen.

Verder voor je pol, ja ik rij met sporen is namelijk verplicht bij de M.
Maar met oefenen rij ik ook heel regelmatig zonder, hij moet het zo ook maar doen.

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:43

Ik rij met stompe sporen (knopsporen). Het is niet echt om mijn paard beter vooruit te rijden, maar het is wel handig voor de zijgangen.
Joke

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:49

ik rij altijd met sporen. op een jong en groen paard zou ik nooit met sporen rijden. bij volwassen paarden vind ik het fijner om met sporen te rijden omdat je hulpen dan fijner en kleiner zijn en met de verzameling en zijgangen is het erg makkelijker. ik heb zelfs een tijdje met wieltjes gereden omdat mijn paard niet aan het been was maar gelukkig is dit verholpen en kan ik nu weer mijn normale sporen om.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 14:10

runningkawa schreef:
Als het is omdat je benen veels te lang zijn zou ik een zwanenhals proberen.

Verder voor je pol, ja ik rij met sporen is namelijk verplicht bij de M.
Maar met oefenen rij ik ook heel regelmatig zonder, hij moet het zo ook maar doen.



Is het verplicht in de M, is dat bij springen?? Ook in de m1-dressuur?

Ben niet echt te groot voor haike maar voor de travers is het makkelijk als ik wat beter kan pikken. Als ik mijn been naar achteren leg is mijn pony te smal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:12

Juist bij dressuur.
Bij de paarden althans. Pony's weet ik niet.
ik vind het ook een domme regel, maar het is wel zo.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:25

Daarom vind ik de poll ook niet zo interessant:
als je op M-niveau rijdt doe je het dus tijdens je proeven i.i.g. wel, en wie weet af en toe of altijd thuis.
Verder is mij verteld dat sporen er zijn om de hulpen te kunnen verfijnen (duidelijker voor het paard wanneer de hulp 'op de singel' of 'achter de singel' wordt gegeven bijv.).
NIET om het probleem van slome paarden of 'niet voor het been-zijn' op te lossen.
Maar dat is ook niet het probleem van Haike, zo lees ik.
Zwanehalssporen is denk ik dan wel een oplossing!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:29

Ik rij soms met een spoortje, als Sevin lui is. Gewoon zo'n korte knopspoor. In de M1 pony's is het zover ik weet ook verplicht.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 15:52

ik rij zonder sporen, soms zijn sporen met lyrik hard nodig maar ja, ik heb er ook nooit mee gereden!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 16:05

Ik rijd nu ook zonder sporen.
Toen ik nog serieus aanhet westernrijden was had ik in de bak wel een spoortje om, maar nu niet meer(ik rijd ook niet op felix)
Ik ben nu Danno aan het inrijden en ik wil pas aan de sporen als alle beenhulpen aangeleerd zijn en we ze alleen nodig hebben ter verfijning.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 17:44

ligt bij kij een beetje aan t paard of ik sporen draag. Eigenlijk heb ik over het algemeen wel kleine knopspoortjes om bij de meeste paarden, maar bij Max nix. Die pony is van zichzelf al zo hyper, hij is jong en goed aan t been, dus vind ik t niet nodig. Maar bij paarden als de Concorde en Loekie die wel wat extra druk kunnen gebruiken, heb ik wel altijd sporen om.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:05

Over het algemeen rijd ik met sporen. Heb ik ze niet nodig dan gebruik ik ze gewoon niet. Wat ik wel vind is dat als je met sporen rijd je wel je been stil moet (kunnen) houden. Anders hou je een afgestompd paard over.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 18:10

Ik rij Toscar in de les altijd met sporen, aangezien ik dan me benen gewoon kan houden en rustig kan aansporen, en zoeen mooie overgang kan krijgen, en niet bonkbonk, (buik wordt ingetrapt) en tos begint eens te draven Knipoog

Als ik het bos in ga heb ik ze niet nodig *zowieso, dan is het eerder de rem inhouwen*
Ook met springen doe ik ze af (ben bang hem dan onnodig een keer te prikken)

Eerst reed ik zonder, omdat ik me benen absuloot nog niet stil hield, daar heb ik op getraind en me instructeur heeft duidelijk aangegeven wanneer ik sporen om kon gaan doen...
ik had een paar scherpe liggen, maar ik rij nu met korte stompies, geloof een centimeter lang.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 18:54

Ik rijd meestal met sporen. Omdat ik mijn hulpen kan verfijnen.
Ik rijd op vrij grote paarden, terwijl ik zelf vrij klein ben. Als ik een spoortje om heb komt mijn hulp gewoon beter door.
Ik vind wel dat je er mee moet kunnen rijden.
Niet dat je een paard onnodig loopt te prikken.

Ik rijd met vrij korte spoortjes, stompe van 1,5 cm. ik heb ook knopsporen van 4 cm. Daar rijd ik alleen mee als ik een paard onder me heb dat vrij lui is. Zo kan ik 'm dan even extra wakker mee maken, maar over het algemeen hoeft dat ook maar 1x.
Als ik een paard rijd dat juist heel goed voor m'n been is doe ik ze liever af, vanwege kans op ontploffingsgevaar Haha!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers