Hercules, the end of an era

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Hercules, the end of an era

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 10:15

Ik heb lang getwijfeld of ik dit bericht wel op bokt zou zetten. Het is namelijk zo raar, zo dubbel, zo... alles wat ik niet wil dat het is.

Hercules is op, het is over. Een week geleden werd hij afgekeurd op een wedstrijd, afgelopen woensdag werd bij hem een oude blessure die opnieuw opspeelde geconstateerd. Zijn pees is helemaal aan gort. vergelijk het met een elastiek waar de rek uit is, zo is zijn pees. Het wordt wel beter, maar het wordt nooit meer helemaal goed. Het blijft een zwakke plek, en van de vorige keer wisten wij niets af. Hij heeft pijn. Om het te laten 'genezen' moet hij 3 maanden rust, in die 3 maanden gaan ongetwijfeld zijn longen opspelen, het zal voor hem dan ook een ongelofelijke lijdensweg worden. Iets wat wij hem na 4 jaren trouwe dienst niet aan willen doen. Het is mooi geweest.

De conclusie na woensdag was dan ook dat hij naar de slager gaat. Het is een 'gezond' paard, zijn benen, z'n longen, dat is allemaal naar de maan, maar verder is hij toch nog gewoon gezond. Aanstaande vrijdag gaat hij erheen. Eerst komt de slager dinsdag nog kijken wat voor paard het is. Het is zo raar, Kuultje die weg gaat, maar het is toch echt zo.

Gisterochtend zijn mijn zusje en ik heel vroeg naar het bos gegaan, een laatste bosritje. We hebben foto's gemaakt. We hebben twee uur gestapt. Het was erg mooi, en ook goed om te doen, ik heb nu de kans om afscheid van hem te nemen, en al vind ik het zo ontzettend moeilijk, die kans krijg je niet altijd. Hij heeft zoveel bereikt met dat brakke lichaam van hem. Hij heeft dit jaar zelfs nog een wedstrijd gewonnen. Het is mooi geweest.

Zaterdagmiddag hebben wij een paard opgehaald, Fulco. Het is een halfbroertje van Voltrack. Dat maakt het nog erger, Herc staat nog in zijn box, en Fulco staat al klaar om zijn plekje in te nemen. Het is echt een schat van een beest. We hebben hem nu een maand op proef. Hij is echt het tegenovergestelde van Voltrack, en dat is maar goed ook! Hij kan qua dressuur helemaal niets, maar hij is zo werkwillig, zo leergierig en zo ontzettend trouw. Als hij goedgekeurd wordt is het een blijvertje. Hij is nu al enorm goeie vriendjes met Jopie, iets waar ik heel blij mee ben. Die twee zullen elkaar nog wel nodig hebben met zo'n Voltrack-gek ernaast.

Als ik eraan denk hoe erg ik Kuulie ga missen, dan wordt ik nu al gek. Zijn goudeerlijke ogen, zijn enorme lijf, zijn schitterende karakter... het doet gewoon zo ontzettend veel pijn. Een week is nooit genoeg om afscheid te nemen, en nu zijn er nog maar een paar dagen over. De laatste tijd is hij ook zo lief, knuffelig en aanhankelijk. Hoewel alle gedachten pijn doen weet ik dat het beter is. Hij gaat naar een plekje waar hij de hele dag kan rennen zonder pijn, waar hij kan grazen, kan dollen en nog gelukkiger is dan hier. Het is goed zo, het is mooi geweest.

Ik kan altijd terugdenken aan die grote met een lach op mijn gezicht. Waarschijnlijk komt de echte klap pas als hij er echt niet meer is. Nog een paar dagen, en dan is het echt over... het is zo unreal, maar die ene ongelofelijke dag komt echt.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:27

Jeeeeetje wat erg zeg. Maar idd als het toch nietbeter wordt en hij veel pijn zal hebben wat heb je er nog aan.

Geniet nog ff van hem en idd je hebt een moeilijke maar goede beslissing genomen. Idd denk aan hem zoals was en zo zal hij ook altijd blijven.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:31

Heel veel sterkte. Ik heb altijd met veel plezier jullie verhalen gelezen over de paarden, en ik denk dat dit het eerlijkste is voor Hercules.
Dat maakt de beslissing niet minder moeilijk.
Geniet nog een paar dagen van hem, en geef m een dikke knuffel van me

Goedgekeurd onderschrift :)

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:35

He bah laudine wat een vreselijk moelijke week moet dit voor jullie worden!
Ongelofelijk moedige beslissing!
Ik wil jullie dan ook heel veel sterke wensen voor deze week , vrijdag en elke dag dat je het er nog moelijk mee zult hebben!

Verwen m deze week maar extra en geniet nog lekker van hem!
Veel sterkte!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:37

Poeh... wel een heel goede beslissing, denk ik. Maar dat maakt het allemaal niet minder moeilijk....

Sterkte de komende tijd en geef hem de week van zijn leven!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:41

Hoewel het verhaal niet nieuw is voor me, zit ik hier weer met natte ogen dit bericht te lezen. Grote trouwe Kuul, 't paard dat ik vorig jaar nog heb gegroomd tijdens die hete rit in Austerlitz. Natuurlijk is het beter zo, 't is kiezen tussen twee kwaden, maar het is wel het 'beste' kwaad. Of zoals ik al eerder zei: als een paard niet meer waardig paard kan zijn, dan is het niet eerlijk om hem in leven te houden omdat wij als mens hem niet kunnen missen.

Fijn dat hij toch nog zo 'goed' was dat je 'm nog mee naar buiten hebt kunnen nemen voor een afscheidsrit. 't Moet ook een gek idee zijn dat zijn opvolger al klaar staat, maar goed te horen dat hij al een maatje heeft gevonden in Joop.

Hee meis, hoe dubbel het allemaal ook is: de beslissing is gevallen en dat is vast beter dan twijfel en uitstel. Ik wens je ook via deze weg nog heel veel sterkte toe!

*dikke knuffel*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:46

jeetje, Lau, wat een verschrikkelijke ellendige situatie!
Je weet dat je de minst slechte beslissing neemt, maar dat maakt het weinig makkelijker...

Ik leef met je mee,
sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:53

Laui, je weet ook al hoe ik er over denk, ik wens je heel veel sterkte deze week en daarna.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 10:58

wat lijkt me dat een moeilijke beslissing.... maar wel de beste voor Herc. Heel veel sterkte lau, nu en straks.

*knuf*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:08

Wat vreselijk.
Maar dit is denk ik wel het beste wat je nog voor hem kan doen.

Heel veel sterkte de komende tijd, en geniet nog even en paar dagen van hem.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:12

Wat verschrikkelijk voor je!

Inderdaad een eerlijke beslissing, fijn dat je nog afscheid kunt nemen... Heel veel sterkte de komende tijd Laui!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:27

Wat vreselijk deze dgn afscheid te nemen van die trouwe reus.
Met natte ogen het stuk gelezen, geef hem maar een flinke knuffel...
Ik denk dat er van een groot aantal bokkers de paarden hem al zullen opwachten op de eeuwige groene velden voor een fijn sprintje in de warme lucht met een koele bries...
Sterkte.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:31

Sterkte Laudine! Ook al is het beste voor Kuul, het is en blijft een klote beslissing.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:34

Wat 'n rot beslissing om te moeten maken. Je hebt 't beste voor het paard over. En toch je zal 'm moeten laten gaan

Heel veel sterkte, ook voor je zusje en je vader.

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 11:42

Sterkte!

Nulla tenaci invia est via

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 12:38

Ik wilde je ook nog even hier sterkte wensen.
En nogmaals zeggen dat ik het echt geweldig van jullie vind dat jullie zo aan het paard denken
*hugz*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 12:44

De enige 'eerlijke' beslissing,
heel dapper dat jullie kiezen wat voor het paard het beste is.

Heel erg veel sterkte.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 12:48

het is een dappere en hele moeilijke beslissing. Je voelt je nu waarschijnlijk verscheurd door je gevoel en je verstand. Het wordt effe een moeilijke periode voor je nu. Het lijkt alsof al het andere in het leven even stopt en je leeft nu naar dat moment toe. Pas daarna kun je weer verder en de draad op pakken. Ik wens je heel veel sterkte toe.

De hond is de betere mens

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 12:50

Sterkte.......

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:19

Knap van je dat je het op bokt hebt gezet.

Toen Julius naar de dierenarts was geweest en vertelde dat hij naar utrecht moest voelde ik ook al aan dat het zijn laatste week zou worden. Ik ben heel vaak bij hem geweest. Proberen afscheid te nemen maar een week is toch te kort. Ik kon jammer genoeg niet meer het bos in met hem. Maar lekker op de wei spelen dat mocht nog wel.

Mensen begrepen niet dat het zijn laatste week zou zijn en ik heb die week ook alleen moeten doormaken. Ze zeiden "maak je niet druk het komt wel goed" Nou niet dus maar dat wist ik al. Ik kon dus met een gerust hart afscheid nemen omdat ik wist dat het een goede beslissing was. In mijn ogen de enige beslissing.

En dat heb jij nu ook. Je maakt een goede beslissing maar oh wat is het moelijk. De dagen zijn te kort om afscheid te nemen. Ik hoop dat je altijd aan hem terug kan denken met een glimlach. dat heb ik wel met Julius. Hoewel het verdriet lang blijft. Ik mis Julius nog steeds en kan ook nog steeds om hem huilen.

Het leven is soms hard. En daar moeten we het maar mee doen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:25

Moeilijke beslissing maar wel heel eerlijk tegenover het paard.
Veel sterkte de komende tijd.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-02 14:00

Nu, met nog maar een paar dagen voor de boeg, is alles wat ik doe, denk en voel zo onwerkelijk. Aan de ene kant zou ik willen dat ik er 'gewoon' vrede mee had, dat heb ik ook wel, maar het doet zo vreselijk veel pijn. Ik blijf er aan denken, blijf die hartverscheurende blik in zijn ogen zien. Het is zo raar om al een 'nieuw paard' te zoeken, laat staan er mee aan de slag te gaan.
Voor mijn gevoel staat de tijd al stil, toch gaat alles gewoon door, en het is zo ontzettend raar om dat te zien. Waarom zou iedereen nog door gaan? Wat heeft het nog voor zin? En ondertussen doe ik er om het hardst aan mee, ik wil niet blijven steken, maar voor mijn gevoel had ik vandaag niet wakker hoeven worden. Je voelt heel duidelijk dat 'het' er aan komt, en dat is zo ontzettend k*t.
Ik kijk ook ontzettend uit naar vrijdag, dan is alles eindelijk over, maar toch, ik wou dat vrijdag nóóit zou komen, maar het komt. En ondertussen gaat het leven door, dat is zo ontzettend raar om je te realiseren. Het is precies als in 'Twelve Songs':

Stop all the clocks, cut of the telephone
Prevent the dog from barking with a juicy bone
Silence the piano's with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come

Let aearoplanes circle moaning overhead
Scribbling on the sky the message: HE IS DEAD
Put crepe bows around the white necks of the public doves
Let traffic policemen wear black cotton gloves

He was my north my south my east and west
My working week and my sunday rest
My noon my midnight my talk my song
I thought love would last forever, but I was wrong

The stars are not wanted now, put out every one
Pack up the moon and dismantle the sun
Pour away the ocean and sweep up the wood
For nothing now can ever come to any good

W.H. Auden
Laatst bijgewerkt door Laui! op 03-06-02 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:01

Jeee wat een triest verhaal. Een paard dat je zo goed kent, waar je zoveel mee hebt meegemaakt, hij zal er straks niet meer zijn.
Ontzettend moeilijk deze laatste dagen omdat je waarschijnlijk bij alles beseft dat het de laatste keer met hem zal zijn.
Maar vergeet nooit je eigen woorden, 'het is mooi geweest' en zo moet je je hem ook proberen te herinneren, als een paard waar je een mooie tijd mee hebt gehad en die je nu een eerlijk afscheid gunt.
Sterkte Verdrietig

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:13

wat een dappere beslissing dat zal wel heel moeilijk zijn geweest ik wens je voor de laatste week en ook zeker daarna als hij er niet meer is heel veel sterkte toe!!!!

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 14:27

Heel veel sterkte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3lsk3, Annash, Bretsa, dierenfan, Jadero, JudithO, MDWStables, paardje2013, Pova, robbie88 en 62 bezoekers