Barebackpad is beter voor de dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Barebackpad is beter voor de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 10:25

Gisteren had ik weer les in Roermond op Lixetta, een Lusitanomerrie die in Portugal lang verkeerd is gereden. Nu gaat ze met sprongen vooruit, kan strekken, verzamelen en loopt net in de M. Gisteren gaf Gemma me een Barebackpad (ik dacht Emiel Voest) om daar eens een uurtje mee te rijden en dat ging zo perfect! De uitgestrekte draf op de diagonaal doet ze kan ze sowieso al prima, maar normaal wisselt ze dat af met een paard matige diagonalen. Nu ging het echt alleen maar perfect. Ook het schouderbinnenwaarts ging erg goed en ze boog zich nu zonder problemen om mijn binnenbeen en hield dat ook probleemloos vol. Ik kon nu met de kleinste gewichtsveranderingen sturen (ietsjes achterover en ze strekte super uit, bekken kantelen en je zat in de achteruit, Door je bekken en schouders te draaien kon je de voltes rijden zonder teugels), in een woord 'Wauw!'

We denken dat dat komt doordat een zadel toch een groot, stijf geheel is dat de ruggengraat minder vrij laaten minder soepel laat buigen. Bovendien loopt de zit van het dressuurzadel redelijk ver door naar achteren waardoor ook het achterste deel van de rug (weinig, maar toch) gewicht gaat dragen en daardoor de overgang ruggegraat-bekken zwaarder belast. Ik bleef door het schapevachtje net achter haar schoft zitten waardoor mijn gewicht ook daar bleef zodat de rest van de rug vrij was om te buigen, zich te bollen enz.

Een loslopend paard heeft 70% van zijn gewicht op de voorhand rusten, is het dan niet onnatuurlijk om (volgens de vele nh-meningen) jouw extra gewicht dan juist naar achteren te verplaatsen, ook omdat de rug daar kwetsbaarder is? Wat is jullie mening over een barebackpad bij dressuur?


pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 10:36

Ik denk dat sowieso je lichaamshulpen veel beter doorkomen omdat je zonder allerlei stijve hoge materialen veel beter , closer contact hebt met de paardenrug.
En dan de anatomische punten die je zelf al noemde maken een veel natuurlijker beweging mogelijk !

Heb je ook lichtgereden met de pad ? Haha!
En met of zonder beugels ?

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:31

ik ben mischien wel niet zo slim maar wat is dat een Barebackpad???

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:41

Misschien past het zadel waarmee je normaal rijdt niet goed? Paarden gaan met een slecht passend zadel vaak ook een stuk slechter lopen.

Zeg niet dat niet zo is, maar misschien wel goed even te checken..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:45

'Mijn' barebackpad was een zadelvormige schapenvacht met singelstoten, zodat je het ook echt als een zadel vast kunt maken. De onderkant is geloo ik van leer dus je zit slechts op twee lagen stof. Het voordeel van een barebackpad boven een blote paardenrug is dat de rug erg glad is terwijl de schapenvacht je 'vasthoudt' op de juiste plaats. Bovendien kun je onder de barebackpad nog een dekje doen of een gelpad (daar was ik erg blij mee aangezien Lixetta een tamelijk botterige schoft heeft... Lips are sealed Knipoog ) Je hebt ook andere versies die eruit zien als westerndekjes.

Ik heb met de pad stap, draf en galop gereden inclusief de gestrekte versies en dat ging eigenlijk heel goed. Wel doorzittend in plaats van lichtrijdend (er zaten ook geen beugels aan) want van lichtrijden zonder beugels ga je weer flink met je knieen en onderbenen knijpen wat we juist wilden voorkomen. Ik liet mijn benen ook gewoon afhangen (tenen omlaag maar wel met de benen in een nette dressuurhouding, dus geen stoelzit) omdat je zo je benen los en ontspannen tegen je beest hebt hangen. Volgens Gemma moet je die ontspannenheid eigenlijk ook hebben als je met beugels rijdt dus ook dan mag je niet met je benen knijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 15:49

batje schreef:
Misschien past het zadel waarmee je normaal rijdt niet goed? Paarden gaan met een slecht passend zadel vaak ook een stuk slechter lopen.


Dat zou best kunnen aangezien Lixetta een moeilijke, hoge schoft heeft (ze wordt daarom ook met gelpad gereden hoewel een op maat gemaakt zadel natuurlijk beter (en onbetaalbaar Haha! ) zou zijn). Toch was het opvallend dat ook de andere paarden 'losser' liepen met de pad. Niet dat ze normaal strompelen en nu de sterren van de hemel liepen (dat deden ze wel.. Knipoog ), maar normaal is de kwaliteit van de oefeningen wisselvalliger (2 x wel netjes strekken, dan weer eens niet, dan 3 x wel, dan twee keer niet en dan de goede keren vooral richting uitgang Haha! ) terwijl die nu constant goed was, ook van de uitgang vandaan.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 16:00

Hee wat gaaf! Dat wil ook ook zo'n dinges pad. Waar kun je dat kopen?
Ik rijd wel af en toe zonder zadel en zonder hoofdstel, alleen een halstertouw om zijn hals. Dan kun je ook heerlijk met je zit sturen. Teugels heb je dan niet eens. Maar met zo'n schapenvacht lijkt me wel veel comfortabeler.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 16:20


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 17:05

mag je daar ook mee op wedstrijden rijden? en hoe duur is zo'n ding dan???? ik had er nog nooit van gehoord, maar zoals ik het hier hoor is het wel een fijn ding. Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 17:10

Wij gebruiken die van Pat Parelli Afbeelding ook zonder beugels en door het suede heb je een hele vaste zit.
Ik merk zelf bij Aldira ook dat die zonder zadel vaak lekkerder loopt. Dan maakt het niet uit of ik nou op barebackpad rijdt of gewoon op een shabrak met elastische dekensingel. Ik weet 100% zeker dat het zadel goed past. En toch kan ze zonder zadel meer ontspannen, misschien ook omdat er meer contact met de ruiter is. Vooral de galop kan ik zonder zadel beter doen dan met zadel. Je kunt de hulpen fijner geven en ze gaat veel minder hard. Net of ze in galop voor het zadel 'vlucht'.
Zonder zadel voel je je vaak ook meer 1 met je paard. Als ik een paar dagen zo rijdt en er dan een zadel op leg heb ik ten eerste het gevoel dat ik torenhoog op mijn paard zit en ten tweede het gevoel dat ik er zo naast lig. Raar is dat.

Anoniem

Re: Barebackpad is beter voor de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 21:07

xyzutu2 schreef:
Een loslopend paard heeft 70% van zijn gewicht op de voorhand rusten, is het dan niet onnatuurlijk om (volgens de vele nh-meningen) jouw extra gewicht dan juist naar achteren te verplaatsen, ook omdat de rug daar kwetsbaarder is? Wat is jullie mening over een barebackpad bij dressuur?


Doel van dressuur is juist om te zorgen dat het paard leert om meer gewicht naar de achterhand te verplaatsen en dus juist niet zoveel op de voorhand.

Een goed passend zadel zorgt dat jouw zwaartepunt boven dat van je paard ligt, te ver naar voren is niet goed, maar te ver naar achteren ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 21:19

xyzutu2"]
[quote="batje schreef:
Misschien past het zadel waarmee je normaal rijdt niet goed? Paarden gaan met een slecht passend zadel vaak ook een stuk slechter lopen.


Dat zou best kunnen aangezien Lixetta een moeilijke, hoge schoft heeft (ze wordt daarom ook met gelpad gereden hoewel een op maat gemaakt zadel natuurlijk beter (en onbetaalbaar Haha! ) zou zijn).
[/quote]

Ik weet niet wat jij onbetaalbaar noemt maar toevallig heb ik gisteren nog met iemand van Hulsebos gesproken die zeggen zadels op maat voor de paardenrug te kunnen maken. Ik guldens kom je dan op 2500 tot 3500 voor een zadel. Dat is ook de prijs die je betaald voor een goed kwaliteitszadel.
Misschien zit hem daar je probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 01:04

Onbetaalbaar is dat zadel dus inderdaad niet... tenzij het om een manegepaard gaat. Bovendien is een op maat gemaakt zadel ook niet alles aangezien paarden door hun training regelmatig van vorm veranderen (dat kan binnen een maand gebeuren) waardoor het 'perfecte' zadel alsnog verkeerd kan gaan zitten.

Het 'schaap' waar ik op reed was inderdaad van Emiel Voest ( http://www.emielvoest.nl , staat bij de verkoopsartikelen voor een prijs van 300 euro's ).

Dat gewicht naar de achterhand verplaatsen is me natuurlijk al lang bekend. Toch ben ik aan het twijfelen geslagen door het commentaar van een dierenarts, en door het feit dat bijvoorbeeld Klaus Balkenhol zeer ver naar voren zit en toch een goede verzameling weet te bereiken. Misschien gaat een paard door verzameling inderdaad zijn gezicht naar achteren verplaatsen, maar dan omdat de ruiter hem daar met oefeningen om vraagt en niet door alvast wat naar achteren te kruipen om het zo voor het paard 'makkelijker' te maken.

IloveOrlando

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 13:22

Zoals ik het hoor, zitten die dingen echt lekker en ik zou het dan zelf ook wel willen proberen. Maar op mijn pony kan je echt gewoon niet doorzitten. Het is niet dat hij z'n benen hoog op tilt ofzo, maar je kan gewoon echt niet door zitten het is net een hobbelpaard. Ik denk dus ook dat ik zo een barebackpad niet echt kan gebruiken omdat ik er zo afhobbel in draf. Hebben jullie zoiezo wel stevigheid want als ik een keer zonder zadel op me pony zit en ik ga een klein stukje langzaam in draf. Dan vind ik het al moeilijk om goed te blijven zitten. Hoe hebben jullie het dan in galop? Verward Ik denk dat als ik in galop zou gaan en dan de bocht om moet er zo af glij. Maar zo als ik die verhalen van jullie hoor hebben jullie daar haast geen moeite mee. Ik wou dat ik ook zo makkelijk had Verdrietig .
Nouja iig nog veel plezier en het lijkt me echt leuk *LOL*

I Love Orlando 4-ever!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 15:32

IloveOrlando schreef:
Hebben jullie zoiezo wel stevigheid want als ik een keer zonder zadel op me pony zit en ik ga een klein stukje langzaam in draf. Dan vind ik het al moeilijk om goed te blijven zitten. Hoe hebben jullie het dan in galop? Verward Ik denk dat als ik in galop zou gaan en dan de bocht om moet er zo af glij. Maar zo als ik die verhalen van jullie hoor hebben jullie daar haast geen moeite mee. Ik wou dat ik ook zo makkelijk had Verdrietig

Oefenen oefenen oefenen. De eerste keren zonder zadel is het echt wel wennen hoor en per paard is het natuurlijk ook nog heel verschillend. Een paard dat hoog opgooit zit natuurlijk altijd moeilijker dan eentje die wat vlakkere gangen heeft.
Maar iedereen kan het leren om zonder zadel te rijden, beugelriem om de hals, of, zoals bij de barebackpad van Parelli (zie foto hierboven), pak de lus vast en rijden maar. Zo kun je eerst veel figuren in stap gaan rijden, dan kleine stukjes langzame draf en zo kun je steeds meer proberen.
Maar op een barebackpad zit je echt heel stevig hoor, je glijdt niet. Het zit makkelijker dan een gewoon shabrakje, dat is toch veel gladder.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:44

IloveOrlando schreef:
Hebben jullie zoiezo wel stevigheid want als ik een keer zonder zadel op me pony zit en ik ga een klein stukje langzaam in draf. Dan vind ik het al moeilijk om goed te blijven zitten. Hoe hebben jullie het dan in galop? Verward Ik denk dat als ik in galop zou gaan en dan de bocht om moet er zo af glij. Maar zo als ik die verhalen van jullie hoor hebben jullie daar haast geen moeite mee.


Netals cody zegt; op een blote rug glij je elke kant op, op een barebackpad blijf je op je plek zitten. Natuurlijk is geen enkel paard gelijk wat de gangen betreft (ben ik even blij dat de Lusitano's gangen als boter hebben Haha! ) maar het valt toch heel erg mee op zo'n pad. Stap is geen probleem, de galop is als een schommelstoel dus dat is ook niet al te moeilijk. Ook de draf valt op een pad erg mee (ik had het ook erger verwacht). Als je op een zadel rijdt wordt je in de draf steeds omhoog gegooid tijdens het zweefmoment (het lijkt alsof je paard de hele tijd op en neer springt) waardoor het moeilijk doorzitten is. Op een pas voel je echter dat het zweefmoment geen echte sprong omhoog is,maar dat het een beweging naar voren is van een achterbeen. Je wordt dus niet (voor je gevoel in elk geval minder) omhoog gegooig, maar naar voren, eerst de ene kant, dan de andere kant van je bekken. Dat vond ik ook een opvallend verschil met het rijden op een zadel; je voelt precies de beweging van de achterbenen door de rug galmen.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 19:52

Kijk eens naar deze zadels www.gotreeless.com .
Deze zadels zijn eigenlijk ff luxer dan een barebackpad en zijn ook geschikt om langere ritten mee te rijden. Als het goed is zit je iets steviger op dit zadel maar heb je wel het gevoel als op een bareback pad.
Ze zijn ff duurder dat wel.
Ik overweeg zelf om zo'n zadel te kopen, omdat mijn paard een hele moeilijke klant is voor een zadel.
Ze zijn verkrijgbaar bij de Horseman outfitter(www.horseman.nl )

Of bij Heu&Hott.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 20:03

Ja , een Torsionzadel dat lijkt me ook wel wat ! Party!! Party!!
Ik heb geen flauw idee of het lekker zit ,

maar het ziet er erg fijn uit.

Ik zit dan ook te twijfelen of ik voor lange buitenritten een Westernzadel of een Torsion zal nemen....

Voordelen van een Torsion tov een Westernzadel :

- lekker licht
- lekker simpel
- pasvorm gegarandeerd ,
geen knellingen/eruit groeien/ellende met harde delen
- niet zo duur als een goeie western
- VEEL contact met het paard

Voordelen tov een bareback-pad :

- schoft en ruggegraat-vrijheid
- meer een zitje / zadel
- bevestigingspunten voor zadeltassen e.d.

Maar IS het ook echt fijn ??
ZIT het wel ?

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 00:41

Wouw! zo'n Torsion Saddle zou ik willen proberen!
Weet iemand of je met een Torsion Dressage Saddle dressuurwedstrijden mag rijden??? Staat er iets over zadels in het wedstrijd regelementen boekje???

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 13:31

Volgens artikel 121 van het wedstrijdreglement moet het paard opgetoomd zijn met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels rijzadel (of dameszadel), hoofdstel en bit.
Met beugels, die niet aan de singel mogen zijn vastgemaakt.

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 15:31

Staat dat er letterlijk bij ,
dat ze niet aan de singel mogen zijn vastgemaakt ? Verward

Dan komt die idioterie blijkbaar nog behoorlijk vaak voor als ze dat er speciaal bijzetten Frusty ! Verward

pmarena

Berichten: 48049
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 15:32

Enneh...misschien geld een Torsion ook wel als Engels zadel ,
het is hetzelfde model toch , en een Shetlandzadeltje of pannekoekzadeltje mag toch ook ?

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 00:05

Tja, de vraag is dus: valt het Torsion Dressage Saddle onder het type "Engels zadel"? Bij welke instantie zou ik dit kunnen navragen? Wie gaat er over de wedstrijdreglementen in Nederland?

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 01:57

Jaaa! Nu heb ik het ultime zadel voor ruiter en paard gevonden. Althans, dat denk ik, want ik heb het alleen nog op internet gezien en niet in het echt.

Kijk op www.ansursaddle.com

Dit is een engels dressuur zadel ZONDER boom! Dus geen stijve constructie op de bewegende rug van het paard. En de ruiter voelt zijn paard veel beter bewegen, je bent meer één met je paard.
Het lijkt mij fantastisch. Ik ga effe uitvogelen hoe en waar ik er eentje kan uitproberen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:14

Je kan dit navragen bij de KNHS in Ermelo. Zie www.knhs.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers